پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۳۹۲
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱
وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در جلسه شورای عالی رفاه سالمندان گفت :‌در حال حاضر حدود 7 میلیون و 500 هزار نفر یعنی نزدیک به 1/9 درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند.
شعارسال: اما باید توجه کنیم که این رقم در سال 1400 بلافاصله به 12 درصد و در سال 1430 جمعیت سالمند کشور به 25 درصد می‌رسد. به گزارش «ایران »دکتر علی ربیعی در ادامه افزود: بنابراین جامعه، خانواده، مبلمان شهرها و... باید برای روبه‌رو شدن با این تعداد سالمند در آینده نزدیک آمادگی‌های بیشتری داشته باشند. از لحاظ حقوقی نیز گاهی اوقات در زمینه سالمندان دچار ضعف‌هایی هستیم و متأسفم که امروز اخبار زیادی از گوشه و کنار می‌رسد که سالمندان را کنار خیابان گذاشته‌اند و به نوعی با موضوع سالمند‌آزاری مواجه هستیم که این امر نیز در موضوعات امروز گنجانده شد.

وی اشاره کرد: به ازای هر 100 نفر مرد سالمند 107 زن سالمند در کشور وجود دارد و متأسفانه در استان‌های کم برخورداراین تعداد در حال افزایش است. سالمندان زن تنها، سه برابر سالمندان مرد تنها هستند. زنانه شدن سالمندی و به ویژه با تجردی که امروز داریم موضوع سالمندی را در آینده با ابعاد پیچیده‌تری پیش روی ما خواهد گذاشت.دکتر ربیعی ادامه داد: درباره شاخص‌هایی از درآمد و سلامت، شامل امید به زندگی و متوسط عمر، بازنشستگی، رفاه سالمندی، پوشش‌های حمایتی و شاخص‌های توانمندی که مشارکت سالمندان و برخورداری آنان از آموزش و تحصیل، مشارکت محیط توانمند ساز وفعالیت‌های اجتماعی، امنیت فیزیکی و مشارکت محیطی که سالمندان در آن زندگی می‌کنند مطالعاتی انجام داده و وضعیت کشورمان را در هریک سنجیده‌ایم.خوشبختانه در شاخص محیط توانمندساز که بیشتر به سرمایه اجتماعی برمی گردد دردنیا وضعیت خوبی داریم اما متأسفانه در برخی از شاخص‌ها شرایط ما پایین‌تر است. درشاخص سلامت نیز اوضاع خوبی داریم. درتلاش هستیم خانه‌های امید را در مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ بسازیم و به سمن‌های بازنشستگی و سالمندی که در هرشهری وجود دارد تحویل دهیم تا این اماکن به محلی برای گفت‌و‌گوی اجتماعی سالمندان تبدیل شود.

* اختصاص بسته سفر برای سالمندان

وی بااشاره به حضورنماینده شهرداری تهران درنشست گفت: شهرداری تهران خود کارتی را برای سالمندان ابداع کرده است که چنانچه وزارت کشور موافقت کند این کارت‌ها درسراسر کشور دردسترس سالمندان قرارمی گیرد. همچنین از آنجایی که سالمندان بچه‌های مدرسه‌ای ندارند می‌توان با پیش‌بینی بار مالی بسته سفری برای این قشر ازافراد جامعه درروزهای کم سفرتر سال شامل تخفیف‌های هتل و...درنظر گرفت.

دکتر ربیعی اضافه کرد:دراین نشست آموزش سالمندان در سه قسمت تعریف شد. یکی از ابعاد این آموزش‌ها برای افرادی است که پنج سال مانده تا بازنشسته شوند به این ترتیب که پودمان‌هایی تعریف شده که به تصویب شورای عالی اداری می‌رسانیم و اجرایی می‌شود. این پودمان‌ها آماده شده وبا دستگاه‌های مرتبط مذاکرات اولیه انجام شده است.

آموزش‌های آمادگی به دوران سالمندی (پیشگیرانه) برای سالمندان نیزدرنظرگرفته شده است که امید می‌رود با همکاری مطبوعات و صدا و سیما ادامه پیدا کند. قراراست درسازمان بهزیستی کشورخط تلفن خاصی برای مشاوره سالمندان درزمینه آموزش‌های حقوقی، پیشگیرانه و جنبه‌های مختلف را پوشش دهد. جهت‌گیری دولت درحال حاضر آموزش بی‌سوادان زیر50 سال است که ایده خوبی هم بود اما شواهد نشان می‌دهد اگرسالمندان بالای 50 سال نیزبا آموزش خواندن و نوشتن درجامعه حضورپیدا کنند وضعیت مناسب تری خواهند داشت. توصیه می‌کنیم که این امر برای بالای 50 ساله‌ها نیز انجام شود.

* ایجاد باشگاه سالمندی

در حال حاضرکانون‌های بازنشستگی درکشور وجود دارد اما علاوه بر آن «بنیاد فرزانگان» که به نوعی سازمانی مردم نهاد برای سالمندان به شمارمیرود برای همه استان‌ها پیش‌بینی شده است. در حال حاضر13 استان دارای این نوع بنیادها هستند و همان طور که معاون اول رئیس جمهوری موافقت کرده است دربنیاد فرزانگان، سالمندان درکنار استانداری‌ها در برخی از تصمیمات مربوط به خود مشارکت می کنند.همچنین قرارشد برای استفاده از انرژی این افراد درزمینه مقابله با آسیب‌های اجتماعی نیز از سالمندان بهره ببریم. امیدوارم این بنیاد به علاوه کانون‌های بازنشستگی بتوانند در کنار خانه‌های امید گفت‌و‌گوهای بزرگ انجام وخدمات خود را به وسیله این افراد ارائه بدهند.

وی اظهار امیدواری کرد که هیچ سالمندی چه با بضاعت و چه بی‌بضاعت به خانه سالمندان سپرده نشود اما با این حال قرارشد رئیس سازمان بهزیستی کشور برنامه ریزی‌هایی انجام دهد که سالمندان بی‌بضاعت زندگی راحت تری داشته باشند و بتوانیم با خانواده هایشان مذاکره کنیم که بخشی از تنهایی این افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور را با خانواده هایشان بگذرانند و مراکز نگهداری را توسط بخش خصوصی گسترش و تسهیلاتی به آنان ارائه دهیم و در هزینه‌هایی مشارکت کنیم که دربخش خصوصی نیز سالمندان بیشتر نگهداری شوند.

وزیر تعاون، کارورفاه اجتماعی گفت: درحال حاضر 18 هزار سالمند نیازمندمطلق درمراکزشبانه روزی بهزیستی نگهداری می‌شوند و به دنبال این هستیم که بابرنامه ریزی‌های بیشتر مراکز روزانه‌ای مانند باشگاه‌های سالمندی راه‌اندازی کنیم که این افراد تحت پوشش قراربگیرند. ازچند ماه پیش این امر به شکل پایلوت آغاز شده وحدود5 هزار نفر از این باشگاه‌ها استفاده می‌کنند.وی تصریح کرد: گام اول برای غربالگری آلزایمر نیزدرصندوق بازنشستگی کشوری برداشته و سند غربالگری آلزایمردرسازمان بهزیستی کشور آماده شده است.بنابراین 10 درصد باقی مانده سالمندان که بیرون از پوشش ما هستند با این ترتیب حمایت می‌شوند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 7، تاریخ انتشار: یکشنبه 11 مهر 1395، شماره: 6325 .

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین