پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۴۲۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۹
این روز‌ها که بحث مرغ حسابی در کشور داغ شده من به یاد خاطره‌ای نه چندان قدیمی افتادم. سال ۹۱ آقای سعید جلیلی به عنوان دبیر شورای امنیت ملی سفر مهمی به لبنان داشت. از قضا در آن دوره هم ایران با معضل مرغ روبرو بود!
شعار سال: این روزها که بحث مرغ حسابی در کشور داغ شده من به یاد خاطره‌ای نه چندان قدیمی افتادم. سال ۹۱ آقای سعید جلیلی به عنوان دبیر شورای امنیت ملی سفر مهمی به لبنان داشت. از قضا در آن دوره هم ایران با معضل مرغ روبرو بود!
 
رسانه‌های جهانی پر شده بود از تصاویر خجالت آور مردم در صف مرغ دولتی و…
 
آن زمان جنبلاط و حریری که طبیعتا نگاه مثبتی به سیاست‌های ایران نداشتند در واکنش به سفر جلیلی با کنایه‌ای تحقیرآمیز گفته بودند بهتر است ایران به جای مداخله در امور سوریه، لبنان و… قیمت مرغ را کنترل کند.
 
این سخنان در کنفرانس خبری جلیلی در بیروت توسط یکی از خبرنگاران مطرح شد

جلیلی تلاش کرد از منظر اقتدار ملی پاسخ دهد و البته پاسخ بدی هم نداد اما خب روشن بود که چندان قانع کننده نیست چرا که اصولا این مساله ربطی به یک مقام امنیتی نظیر جلیلی نداشت ومعضلی اقتصادی و غیر قابل انکار بود.
 
‏تصویری که به واسطه رقبا و دشمنان ایران برای مخاطب ارائه می‌شد اینگونه بود؛ قدرتی نظامی و منطقه‌ای که مردمش در داخل کشور از فقر رنج می‌برند و ساده‌ترین مسائل، نظیر کنترل قیمت مرغ! برایشان در حکم بحران است.
 
تجربه من و شاید بسیاری از کسانی که به هر دلیل با بدنه مردمی (نه سیاسی) در کشورهای منطقه مرتبط هستند این بوده که این تصویرسازی‌ها موثر است و باور عمومی درباره ایران را به تدریج تغییر می‌دهد.
 
این تغییر طی یک دهه گذشته کاملا مشهود بوده؛ ایران اکنون به باور بخش مهمی از ملت‌های منطقه کشوری قدرتمند به لحاظ نظامی ومنطقه‌ای، اما فقیر به لحاظ اقتصادی است.
 
‏کافی است تحولات یک سال اخیر از ماجرای بنزین در آبان تا بحران دارو، مشکلات سریالی در تامین کالاهای اساسی و… را به این رشته اضافه کنید تا ببینید چه بر سر قدرت نرم ایران در دهه ۹۰ آمده است.
 
و جالب اینکه ظاهرا این بخش از قدرت ایران برای بسیاری از نیروهای داخل کشور فاقد اهمیت است.
 
‏در حالیکه هرگز نمی‌توان ابعاد سخت و نرم قدرت یک کشور را به سادگی همچون دو خط بر روی کاغذ از هم جدا دانست.
 
به عبارت دیگر مثل روز روشن است که تضعیف ایران در این حوزه، دیر یا زود بر سایر ابعاد نفوذ منطقه‌ای تاثیر خواهد داشت.
 
حال سوال این است که چه زمانی قرار است از خواب بیدار شویم؟!
 


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری تحلیلی انصاف نیوز  ، تاریخ انتشار: 6  آذر 1399  ، کدخبر: 269907، www.ensafnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
0
0
این همه از نفوذ حرف زدیم یک بار هم بیایم از سو مدیریت ها حرف بزنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین