پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۴۴۵۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۴
مسئولان ستاد ملی کرونا در حالی در مورد تعداد مبتلایان اعلام کردند که روند کاهشی است که تکرار این تجربه را ما در اردیبهشت ماه داشتیم.
شعار سال: علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ظهر روز گذشته در ارتباط زنده با شبکه خبر با اعلام گزارشی از نحوه اجراشدن محدودیت‌های دوهفته‌ای در شهر‌های دارای وضعیت قرمز، اظهار کرد: از ۱۶۰ شهر و شهرستان قرمز، وضعیت قرمز ۱۴۵ شهر روبه کاهش است و ۸۹ شهر قبلی به‌جز دو شهر تماماً از حالت قرمز خارج‌شده و به وضعیت نارنجی یا زرد رسیده اند.
عبدالرضا رحمانی فضلی فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا نیز در "برنامه تیتریک" شب گذشته با ارائه توضیحاتی درباره روند مقابله با ویروس کرونا، عنوان کرد: ۹۸ درصد مردم کشور سالم هستند، اما اگر همین ۲ درصد را کنترل نکنیم همه آن ۹۸ درصد مابقی هم مبتلا خواهند شد.

وی ادامه داد: هرچقدر در کنترل و شناسایی آن ۲ تا ۳ درصد مبتلا نسبت به کل جمعیت کشور موفق شویم می‌توانیم برای آن ۹۷ تا ۹۸ درصد افراد سالم محدودیت‌ها را کاهش دهیم.

این اظهارات سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزیر کشور نشان دهنده آن است که محدودیت‌های دوهفته‌ای در مناطق گوناگون کشور توانسته تغییر مطلوبی را در روند و متوقف کردن پیشرفت بیماری داشته باشد. اما نکته حائز اهمیت اعلام موفقیت، پیش از زمان پایان قطعی محدودیت‌ها است. به این معنا که تا پایان موعد دو هفته محدودیت، بیش از یک هفته دیگر باقی است. به عقیده برخی کارشناسان و پزشکان این شیوه برخورد مسئولان در اعلام توفیقاتی نسبی و صد البته تهییجی، می‌تواند این گمان را برای مردم به وجود آورد که کاهش آمار مبتلایان یعنی پایان بیماری فراگیر کرونا؛ لذا چنین گمانی که در واقع سوء تفاهمی کاملا طبیعی است که از خطای مجدد مسئولان ارشد کشور که در حوزه مقابله با کرونا مسئولیت دارند به قطع یقین می‌تواند افزایش آمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونایی را در پی داشته باشد.
یک پزشک بیماری عفونی که مایل به افشای نامش نبود، درباره اعلام زودهنگام نتایج محدودیت‌های کرونایی به خبرنگار ما گفت: اعلام زودهنگام چنین نتیجه‌ای پیش از پایان یافتن زمان محدودیتها، می‌تواند خطربزرگی به نام بی‌توجهی مردم و هجوم به خیابان‌ها و ایجاد ترافیک را به دنبال داشته باشد.
این پزشک عفونی ادامه داد: هیچ‌گاه نمی‌توان نتایج اعمال یک محدودیت دوهفته‌ای را پیش از پایان آن اعلام کرد، درعین‌حال باید تا زمان پایان آن منتظر بمانیم و نتیجه قطعی را آن زمان می‌توان اعلام کرد.

اشتباهی که بار‌ها تکرار شد!
این اظهارات تنها به یک اظهار نظر محدود نمی‌شود؛ بلکه چنین عملکردی از سوی مسئولان دولتی مسبوق به سابقه است.
حسن روحانی به‌رغم تلاش‌های گروه پزشکی و وزارت بهداشت برای متقاعدسازی درباره اعمال محدودیت‌های کرونایی، ششم نوروز سال جاری مجبور به پذیرش تعطیلات شد و سرانجام محدودیت‌های کرونایی را اعمال کرد.
این اعمال محدودیت‌ها در حالی آغاز شد که تا به آن روز ۱۱ میلیون مسافر از استان‌های درگیر کرونا خارج و به دیگر نقاط کشور سفرکرده که حدود ۹ هزار نفر از مسافران دارای علائم ابتلا به کرونا بودند.
علیرضا زالی، فرمانده علمیات مدیریت کرونا در تهران پیش‌تر و در دومین روز از نوروز به مردم درباره سفر‌های نوروزی هشدار داد، او در گفتگو با یکی از رسانه‌ها، اظهار کرد: به کسانی که فکر می‌کنند نوروز امسال مانند سال‌های قبل است، هشدار می‌دهم سفر نوروزی به استقبال مرگ رفتن است.

عملکردی مسبوق به سابقه
اظهارات سخنگوی ستاد مقابله با کرونا و وزیر کشور درباره نتیجه‌بخش بودن محدودیت‌های دوهفته‌ای آذرماه که پیش از پایان زمانبندی ۱۴ روزه نتیجه‌اش اعلام شد، خطایی استارتژیک و عملکردی مسبوق به سابقه است. چرا که ستاد ملی کرونا این رویه اشتباه را درباره آمار‌های مبتلایان به کرونا در اردیبهشت‌ماه و پس از پایان محدودیت‌ها تکرار کرد و سیر صعودی ابتلا به کووید ۱۹ به جایی رسید که مهار آن تقریبا غیر ممکن بود؛ بنابراین باید بهتر بود وزیر کشور و معاون وزیر بهداشت، تا پایان محدودیت‌ها صبر می‌کردند و از هرگونه اظهارنظر در‌باره کاهش یا افزایش شمار مبتلایان و جان باختگان ناشی از کرونا خودداری می‌کردند و در زمان منقضی شده اقدام به اطلاع رسانی رسمی میکردند.
از طرفی خود مردم می‌توانستند در صورت تمایل از طریق آمار‌هایی که ظهر هر روز توسط سخنگوی وزارت بهداشت از اخبار سراسری و بخش‌های خبری پس از آن اطلاع رسانی می‌شود، اطلاعات مورد نیاز خود را کسب نمایند.
حال این نگرانی در میان اذهان عمومی وجود دارد که ابراز چنین اظهارنظری می‌تواند زمینه‌ای برای عبور سریع و گذرا از محدودیت‌های کرونایی باشد که می‌تواند در کاهش آمار‌های مبتلایان و فوتی‌های کرونا موثر واقع شود.
در خاتمه باید بار دیگر متذکر شد که مسئولان کشور باید از هرگونه اظهارنظر هیجانی و پیش‌بینی‌های نادرست، بدون درنظرگرفتن حواشی از اظهار نظر‌های هیجانی خودداری کنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۶۷۲۰۰۵، www.dana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسینی
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
0
0
هفته اول تعطیلی ها با اینکه به خوبی اجرایی نشد امیدوارم تونسته باشیم راه رو برای کاهش کرونا هموار کنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
0
0
محدودیت های کرونایی باید ادامه پیدا کنه تا این امار کرونا در دی به شدت کاهش پیدا کنه به خدا هیچی نمیشه اگر ادارات تعطیل باشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین