پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۱۴۷۷۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۶
مدیرکل حمایت از تولید صنایع‌دستی کشور گفت: در سه سال و نیم گذشته در مجموع بیش از ۶۲۰ میلیارد تومان تسهیلات در قالب کمک‌های فنی اعتباری، اشتغال‌زایی روستایی و اشتغال فراگیر و کمک‌های بلاعوض به هنرمندان حوزه صنایع دستی پرداخت شده است.
شعار سال: فرهاد فلاح روز سه شنبه درباره تعداد هنرمندان و صنعتگران شاغل در حوزه صنایع دستی کشور اظهار داشت: ۴۹۵ هزار نفر هنرمند صنعتگر در قالب کارگاه‌های مشاغل خانگی و تولید انفرادی و گروهی در سراسر کشور با دریافت مجوز تحت پوشش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هستند و برآورد می‌کنیم ۲ برابر همین تعداد صنعتگر آزاد در کشور در حوزه صنایع‌دستی فعالیت می‌کنند که از وزارتخانه مجوز نگرفتند و فعالیت می‌کنند، این آمار شامل همه ۲۹۵ رشته صنایع‌دستی به جز صنعتگران حوزه فرش دست‌باف است.

مدیرکل حمایت از تولید صنایع‌دستی کشور گفت: از سال ۱۳۸۲ جامعه هنرمندان و صنعتگران فرش دستباف از حوزه صنایع دستی جدا شد و اکنون در مرکز ملی فرش زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت که آمار صنعتگران این حوزه را آن‌ها اعلام می‌کنند.

پرداخت یک‌میلیارد و۳۱۴ میلیون تومان وام کرونا به هنرمندان صنایع‌دستی

فلاح درباره پرداخت تسهیلات حمایتی به صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی در دوران کرونا گفت: تا شنبه ۸ آذر، از طریق سامانه کارا به ۲۰ هزار و ۵۸۲ نفر هنرمند صنایع‌دستی در مجموع یک‌میلیارد و۳۱۴ میلیون تومان تسهیلات حمایتی به صنعتگران آسیب‌دیده از شیوع کرونا پرداخت شده است.

مدیرکل حمایت از تولید صنایع‌دستی کشور به اهدا بسته‌های معیشتی به هنرمندان در دوران کرونا اشاره کرد و افزود: هفته گذشته هم به ۶۰۰ نفر از صنعتگران شهرستان‌های استان تهران بسته‌های معیشتی از طریق بسیج وزارتخانه اهدا شد و اکنون به‌دنبال تأمین منابع مالی هستیم تا این روند در استان‌های دیگر هم ادامه یابد.

وی با اشاره به اهدای ماسک رایگان به بانوان صنعتگر در شهرستان نیک‌شهر، زاهدان و ایرانشهر در اوایل سال ۹۹ گفت: در برنامه‌ای مشترک با سازمان اقتصادی کوثر برای جبران بخشی از هزینه‌های دوران شیوع کرونا در مرحله اول به ۳۰۵ و در مرحله دوم ۱۲۹ هنرمند صنایع‌دستی از خانواده شهدا، جانبازان، آزادگان و ایثارگران بسته حمایتی ۱۵ میلیون ریالی اهدا شد.

آغاز پرداخت تسهیلات صندوق کارآفرینی امید/‏‬ پرداخت ۹.۹ میلیارد تومان تا پایان سال

فلاح با اشاره به اینکه قرارداد مشترک با صندوق کارآفرین امید یک هفته پیش امضا شده است، گفت: صنعتگران متقاضی را به نوبت برای دریافت تسهیلات به صندوق معرفی می‌کنیم، این روند تازه آغاز شده است و هنرمندانی که به صندوق معرفی شده‌اند به ادارات کل استانی میراث‌فرهنگی اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه تا پایان سال از طریق صندوق کارآفرینی امید به هنرمندان صنایع دستی ۹.۹ میلیارد تومان پرداخت می‌شود، گفت: البته یک مانده اسناد خزانه نزد یک بانک خصوصی به میزان ۳ میلیارد تومان هم وجود دارد که سه برابر (۹ میلیارد تومان) شده و در قالب تسهیلات پرداخت می‌شود.

مدیرکل حمایت از تولید صنایع‌دستی کشور به تسهیلات و کمک‌های فنی اعتباری برای حمایت از صنعتگران اشاره کرد و گفت: این کمک‌ها می‌توانند تسهیلات بلاعوض هم باشد، که برای ایجاد اشتغال پرداخت می‌شود که در وحله اول به عنوان ایجاد فرصت شغلی در آمار اعلام و پس از راه‌اندازی کارگاه و اعلام تعداد شاغلان فعال در آمار رسمی تعداد شاغلان این حوزه محاسبه و ثبت می‌شود.

فلاح با بیان اینکه در سال ۹۷ و ۹۸ به میزان ۳۷ میلیارد تومان تسهیلات فنی اعتباری با نرخ سود ۱۰ درصد و بازپرداخت دو ساله به صنعتگران پرداخت شد، افزود: در سال ۹۹ هم در مجموع ۱۸.۹ میلیارد تومان اعتبار تسهیلات فنی اعتباری مصوب داریم که البته نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است.

مدیرکل حمایت از تولید صنایع‌دستی کشور بیان کرد: بر اساس قانون هر مقدار اعتبار فنی اعتباری به دستگاه تعلق می‌گیرد با یکی از بانک‌های عامل قرارداد منعقد می‌کند و آن بانک موظف است دو برابر سهم‌آورده دستگاه اجرایی به متقاضیان تسهیلات پرداخت کند. قرارداد با این بانک خصوصی تا چند هفته آینده منعقد و روند پرداخت تسهیلات بانکی فنی اعتباری از طریق این بانک هم به‌زودی آغاز می‌شود.

فلاح گفت: از سال ۹۷ تا کنون حدود ۲۵۲ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی در قالب یک برنامه مشترک با سایر دستگاه‌ها از صندوق توسعه ملی پرداخت شده است.

اعطای ۳۰۰ میلیارد تومان وام اشتغال خانگی/ ‏‬یک‌میلیارد و۷۵۰ میلیون تومان کمک بلاعوض غیرکرونایی

فلاح با بیان اینکه حدود ۱۰ میلیارد تومان هم از محل تسهیلات اشتغال فراگیر تسهیلات پرداخت کردیم، اظهار داشت: همچنین در یک برنامه مشترک با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تحت عنوان تسهیلات مشاغل خانگی، بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان در ۳ سال اخیر تسهیلات پرداخت کردیم.

وی گفت: همچنین از اسفند سال ۹۸ تا خرداد یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان تسهیلات در قالب کمک‌های بلاعوض به هنرمندان صنایع دستی پرداخت کردیم؛ اگر با شیوع بیماری کرونا همزمان شد، اما هیچ ارتباطی به تسهیلات حمایت کرونایی ندارد.

مدیرکل حمایت از تولید صنایع‌دستی کشور گفت: البته سازمان برنامه‌وبودجه هم قول داده که اعتبار مناسبی در حدود ۷ میلیارد تومان را به عنوان کمک بلاعوض از هنرمندان صنایع‌دستی روستا‌ها و شهر‌ها در اختیار وزارتخانه قرار دهد.

۳۷۱ هزار و ۲۴۰ مجوز فعالیت؛ ۲۷۸ هزار و ۱۳۳ اشتغال در دولت تدبیر و امید

فلاح با بیان اینکه در طول ۷ سال گذشته با صدور و تمدید ۳۷۱ هزار و ۲۴۰ مجوز فعالیت در حوزه تولیدات صنایع دستی، ۲۷۸ هزار ۱۳۳ اشتغال ایجادشده است، گفت: در دولت یازدهم ۲۰۱ هزار و ۲۴۰ مجوز تولیدی صنایع دستی صادر یا تمدید شد که منجر به ایجاد ۱۲۸ هزار و ۱۳۳ اشتغال در این حوزه شد و در سه و گذشته در دولت دوازدهم تا کنون حدود ۱۷۰ هزار مجوز فعالیت صادر شد که برای حدود ۱۵۰ هزار نفر شغل ایجاد کرده است.

مدیرکل حمایت از تولید صنایع‌دستی کشور افزود: هنرمندان شاغل در صنایع‌دستی که مجوز فعالیت از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دارند مطابق معافیت ماده ۱۴۲ قانون مالیات‌های مستقیم از پرداخت مالیات معاف هستند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایرنا، تاریخ انتشار: ۱۱  آذر  ۱۳۹۹، کدخبر:۸۴۱۲۹۴۴۶، irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
0
0
صنایع دستی خیلی وقته که برای از ما بهترون شده و اصلا قد مردم به دیوار این محصول نمیرسه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
0
0
الان در این شرتیط بهم ریخته بازارها نیازه که برای صنایع دستی این همه پول اختصاص بدیم ؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین