پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۴۷۷۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۲
از سال ۱۹۹۸ با هدف افزایش آگاهی، آموزش و مبارزه با تبعیض‌ها اول دسامبر (۱۱ آذر) روز جهانی ایدز نامگذاری شده است. امسال و همزمان با گسترش پاندمی کووید-۱۹، توجه جهانی بر شعار «همبستگی جهانی و مسئولیت مشترک» متمرکز است؛ مقابله با بیماری اچ‌آی‌وی نیز مانند کووید-۱۹ به همبستگی و مسئولیت مشترک تک‌تک افراد یک جامعه نیاز دارد.
شعار سال: انتخاب این شعار بر این اصل نیز تأکید می‌کند که درمانگران این بیماری نیز باید منطقه‌ای عمل کنند، ولی جهانی بیندیشند یعنی اگر لازم باشد، برای انتقال تجربیات و دانش و برنامه‌های کنترل اچ‌آی‌وی به کشور‌های سراسر دنیا نیز کمک کنند.
 
باید به این نکته اشاره کنم که اچ‌آی‌وی هم مانند ویروس کرونا RNA دار است و، چون مبتلایان به این بیماری از سه داروی ضد ویروسی استفاده می‌کنند و «سی‌دی‌فور خون» که اصطلاحاً به آن رهبر ارکستر ایمونولوژی بدن می‌گوییم بالا است از آسیب‌های جدی ویروس کرونا در امان هستند. به‌طوری که تاکنون هیچ موردی از مرگ‌و‌میر مبتلایان به اچ‌آی‌وی گزارش نشده است همچنین مطالعات نشان می‌دهند تعداد افراد اچ‌آی‌وی مثبت که به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند خیلی کم است و اگر هم مبتلا شوند نوع خفیف بیماری را می‌گیرند، اما مسأله اصلی در رابطه با بیماران اچ‌آی‌وی کووید-۱۹ نیست مشکل اصلی به باور‌های غلط در مورد این بیماری و انگ اجتماعی بر‌می‌گردد. در طول ۴۰ سال گذشته که پاندمی اچ‌آی‌وی در کره خاکی گزارش شده است همچنان به دلیل عدم آگاهی‌رسانی شاهد این هستیم که برخی افراد حتی اگر بدانند مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی هستند همچنان برای تشخیص بیماری مراجعه نمی‌کنند. به‌طوری که ۳۷ درصد مبتلایان به اچ‌آی‌وی هنوز در ایران شناسایی نشده‌اند.

بر‌اساس آمار‌های رسمی وزارت بهداشت حدود ۳۷ هزار مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی در کشور شناسایی شده‌اند و تخمین زده می‌شود هنوز ۶۰ هزار مبتلای دیگر هم وجود دارد که بیماری‌شان تشخیص داده نشده است این در حالی است که بیش از ۲۰۰ مرکز بیماری‌های رفتاری در سراسر کشور وجود دارد که خدمات مشاوره و تست اچ‌آی‌وی در این مراکز رایگان ارائه می‌شود و چنانچه بعد غربالگری فرد مثبت تشخیص داده شود، دارو‌های بسیار گرانقیمت را مجانی تهیه می‌کند. متأسفانه بسیاری از مردم بویژه جوانان از وجود چنین زیرساخت‌هایی در کشور بی‌خبرند. متخصصان باور دارند که ایدز بیماری کشنده‌ای نیست، اگر فرد مبتلا با تشخیص بموقع دارو دریافت کند. امروزه محققان دنیا روی درمان قاطع ویروس اچ‌آی‌وی کار می‌کنند به‌طوری که اولین تولید واکسن کرونا بارقه‌های امید را برای تولید واکسن ویروس‌های RNA دار نیز ایجاد کرده است پس چرا یک جوان مبتلا به اچ‌آی‌وی با عدم آگاهی باید خودش را از بین ببرد؟ عدم آگاهی موجب شده اغلب جوانان رابطه جنسی ایمن را نشناسند و رفتار پرخطر داشته باشند و نکته قابل توجه آنکه این افراد نمی‌دانند باید کجا مراجعه کنند و تست بدهند، چون در سیستم مبارزه با بیماری ایدز با بیمار مبارزه می‌شود نه با عفونت اچ‌آی‌وی. به این دلیل که آگاهی اجتماعی پایین است و رسانه‌ها به‌طور مداوم اطلاع‌رسانی شفافی ندارند. به گونه‌ای که مطالعات اخیر نشان می‌دهد سن رابطه جنسی به دبیرستان کاهش یافته است. دانش‌آموزان دبیرستانی اگر از روش‌های رابطه جنسی ایمن آگاهی نداشته باشند میزان شیوع اچ‌آی‌وی بین این جمعیت نیز افزایش می‌یابد. رسانه‌ها نقش مهمی در آگاهی‌بخشی به افراد جامعه دارند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایران آنلاین، تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹، کد خبر: ۶۴۴۲۹۱، www.ion.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
0
0
در زمینه کرونا اصلا دقت نمیکنیم که داریم چیکار میکنیم واقعا به شدت اوضاع فشلی داریم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
0
0
در مورد این باور های غلط اصلا نمیتونیم اوضاع رو کمی به کنترل خودمون در بیاریم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین