پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۴۸۸۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳
تقدیم لایحه بودجه از سوی دولت به مجلس همیشه حواشی خاص خود را داشته است، اما امسال که کرونا هزینه‌های بسیاری را بر دولت تحمیل کرده و تحریم‌ها علیه کشور شدت بیشتری یافته، بودجه ۱۴۰۰ با، اما و اگر‌های منحصربه‌فردی روبرو است.
شعار سال: «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس دیروز از آمدن بودجه ۱۴۰۰ به بهارستان در روز چهارشنبه دوازدهم آذرماه خبر داد.هشتمین بودجه دولت روحانی به مجلس نرسیده، بسیاری پیش‌بینی کردند که تصویب آن از ابتدا با چالش‌های جدی همراه باشد.

هر چند یک ماه پیش دولت برنامه مالی شرکت‌های دولتی را برای تسهیل بررسی نمایندگان به مجلس برد، اما این اقدام هم سبب نشد تا پیش‌بینی‌ها مسیر راحت‌تری روبروی بودجه ۱۴۰۰ ترسیم کنند.

مهرماه سال جاری بود که دکتر «حسن روحانی» با ابلاغ بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۰، همه دستگاه‌ها را مکلف کرد تا سند اجرایی خود را مشخص کنند.
 
لایحه بودجه سال ۱۴۰۰

در بخشنامه‌ای که به دستگاه‌ها ابلاغ شد آمده بود: لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در چارچوب برنامه کلی اصلاح ساختار بودجه، سیاست‏های کلی اقتصاد مقاومتی، سیاست‌های جمعیت و اقدامات اجرایی مربوطه و با رویکرد‌های «رشد بلندمدت از طریق تمرکز بر صادرات غیرنفتی»، «مقابله فعالانه با شیوع ویروس کرونا و کاهش آثار منفی اقتصادی آن»، «تسریع در تکمیل طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با رویکرد پیشرفت متوازن و فراگیر»، «اصلاح ساختار بودجه با رویکرد رفع موانع تولید و تسهیل فضای کسب و کار»، «توجه به معیشت مردم با اولویت کالا‌های اساسی» و «توسعه الگوی مشارکت عمومی- خصوصی» تدوین خواهد شد.

در همین حال، «علی ربیعی» سخنگوی دولت رویکرد‌های بودجه ۹۹ را شامل درونزا شدن درآمد‌های اداره کشور، تقویت بخش غیردولتی در اقتصاد، توجه خاص به مقابله با فقرمطلق، دنبال کردن حمایت‌های معیشتی، گسترش اشتغال خرد، کوچک و متوسط، پیگیری طرح مسکن ملی، مولد کردن دارایی‌های دولت، توجه به بهره وری، کاستن از بودجه جاری و هزینه‌های دولت و کاستن از رابطه بودجه جاری با نفت عنوان کرد.

دکتر روحانی با وجود چالش‌های اقتصادی بی‌سابقه پیش روی دولت، درباره بودجه ۱۴۰۰ اظهار داشته با تلاش‌های صورت گرفته در سال جاری و ریل‌گذاری‌های انجام شده می‌توانیم افق پیش روی اقتصاد کشور و معیشت مردم را روشن‌تر و رو به بهبود ترسیم کنیم.

پس از ابلاغ بخشنامه رئیس‌جمهوری به دستگاه‌های دولتی، «محمدباقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه برآورد‌های خود از قیمت دلار و بهای نفت را اعلام کرد.

به گفته معاون رئیس‌جمهوری، نرخ ارز را در لایحه بودجه سال آینده ۱۱ تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفتیم، قیمت نفت را هنوز قطعی نکردیم، اما برآورد‌های اولیه برای نفت بشکه‌ای ۴۰ دلار است. او همچنین تاکید داشت که منابع بودجه ۱۴۰۰ از سه محل نفت، مالیات و انتشار اوراق مالی خواهد بود که در زمینه نفت، با توجه به میزان صادرات امسال تا مقداری که در شرایط مطلوب قادر به صادرات خواهیم بود، برنامه‌ریزی شده است.
 
از طرح مسکن ملی تا  تقویت بخش غیردولتی در اقتصاد در سایه کرونا
 
قیمت نفت برای هر بشکه

آن طور که رئیس سازمان برنامه و بودجه قیمت نفت را برآورد کرده است قیمت نفت برای هر بشکه حدود ۴۰ دلار خواهد بود. این در حالی است که در بودجه سال‌جاری میزان فروش نفت یک میلیون بشکه در روز محاسبه و بهای هر بشکه متوسط ۵۰ دلار در نظر گرفته شد.

در ارتباط با برنامه مالی سال ۹۹، رئیس‌جمهوری اعلام کرده بود در بودجه برنامه‌ریزی بر اساس قطع وابستگی به نفت انجام خواهد شد. کاهش ۳۵ درصدی پیش‌بینی فروش نفت نشان می‌دهد افت شاخص‌های اقتصادی جهان به سبب کرونا و نیز تحریم‌ها دربودجه سال ۱۴۰۰ بسیار پررنگ است.

همچنان که اشاره شد، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته نرخ ارز را به گونه‌ای محاسبه کرده‌ایم که بین ۱۱هزار تا ۱۱هزار و ۵۰۰ تومان باشد. پیش‌بینی ارز ۱۱ هزار تومانی نشانه‌های افزایش تسعیر نرخ ارز را نمایان می‌سازد؛ موضوعی که با توجه به کاهش درآمد نفتی هنوز معلوم نیست چه میزان ارزی از این محل به بانک مرکزی خواهد رسید.

ناگفته پیدا است که بودجه ۱۴۰۰ با چالش‌هایی، چون تحریم‌ها، هزینه‌های کمرشکن شیوع کرونا، کاهش ارزش پول ملی، جنگ اقتصادی، مشکلات اشتغال، مهاجرت‌ها، کاهش میزان فروش نفت و افزایش نرخ ارز درآمیخته است.

با این حال دکتر روحانی تصریح داشته «لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ راه را برای تحرک کشور در مسیر پیشرفت و توسعه زیرساخت‌ها باز می‌کند و حفظ و تقویت روند توسعه کشور و همزمان حمایت از قشر‌های ضعیف مبنای اصلی تدوین بودجه در سال آینده بوده و با تلاش‌های صورت گرفته در سال جاری و ریل‌گذاری‌های انجام شده می‌توانیم افق پیش روی اقتصاد کشور و معیشت مردم را روشن‌تر و رو به بهبود ترسیم کنیم.»


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایرنا، تاریخ انتشار: ۱۲آذر ۱۳۹۹، کد خبر: irna.ir، ۸۴۱۳۱۸۷۸
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
0
0
مسکن ملی در ایران طرحی بود که باز هم به نفع ثروتمندان و دورهمی های دولت تموم شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
0
0
این بودجه 1400رو هوا و با نرخ دل بخواهی ارز بسته شده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین