پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۵۴۵۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰
هیات دولت تدبیر و امید در نخستین نشست خود، احیای دریاچه ارومیه را به عنوان دغدغه اولیه شهروندان خطه آذربایجان، به جد مورد توجه قرار داد و تا به امروز که آخرین سال دولت حسن روحانی است، طرح‌های مهم انتقال آب به دریاچه به ایستگاه آخر و سرانجام خود رسیده است.
شعار سال: از آنجایی که تا پیش از دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی، هیچ مسوول کشوری در جلسه مهمی نظیر هیات دولت، به موضوع دریاچه ارومیه نپرداخته بود، طرح این مسئله آن هم در نخستین جلسه برای همه مردم منطقه تازگی داشت، ولی در کنار آن، عده‌ای از شهروندان نیز به طرح این موضوع، زیاد خوش بین نبودند و آن را در جمع وعده‌های بی سرانجام نظیر دولت‌های گذشته می‌دانستند.

دیری نگذشت تا با تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه و آغاز اقدامات عملی برای احیای نگین آبی آذربایجان، امید به مردم به جدیت دولت در احیای دریاچه افزایش یافت؛ اما بودند و هستند کسانی که در راستای اهداف سیاسی و جناحی خود و صرفا برای مخالفت با دولت، امید مردم را نشانه رفته‌اند.

مخالفان دولت در حالی برای ناکارآمد نشان دادن ستاد احیا تمامی تلاش خود را به کار گرفتند که پس از گذشت بیش از هفت سال، آخرین گام‌های دولت برای تحقق احیای دریاچه ارومیه برداشته شده و در این راستا بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد ریال با وجود تحریم و مشکلات اعتباری از سوی دولت تدبیر و امید به قیمت روز هزینه شده است؛ هزینه‌ای که نشان داد دولت به موضوعات زیست محیطی و مطالبات مردمی حساسیت کافی دارد.

اکنون وضعیت دریاچه ارومیه نه تنها امیدوارکننده بوده بلکه تراز آن نسبت به کمترین ارتفاع ثبت شده برای نگین آبی آذربایجان بیش از یک متر و ۲۲ سانتی متر افزایش یافته و این امیدواری را افزایش داده که قول رییس دولت تدبیر و امید به مردم آذربایجان در مسیر پایانی است.

رییس جمهوری در آخرین سفر خود به آذربایجان‌شرقی با اشاره به طرح‌های مهم انتقال آب به دریاچه ارومیه اعلام کرده بود که پس از بهره‌برداری از این طرح‌ها، تراز نگین آبی آذربایجان سالانه بیش از یک متر افزایش می‌یابد.

دکتر حسن روحانی بار‌ها یکی از اقدامات مهم دولت تدبیر و امید را احیای دریاچه ارومیه و نجات ۱۴ میلیون ایرانی از طوفان نمک دانسته است.

رییس جمهوری تاکید کرده است که اگر برای این احیا قدم برداشته نمی‌شد امروز برخی از کلانشهر‌های منطقه وجود نداشتند و تمام باغات و مزارع در این منطقه از بین رفته بودند.

هزینه بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد ریال فقط برای طرح‌های انتقال آب

رییس دفتر استان‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه در گفتگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه تاکنون بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد ریال فقط برای طرح‌های انتقال آب به دریاچه هزینه شده است، گفت: با بهره برداری کامل از طرح‌های انتقال آب، سالانه نزدیک به یک‌هزار و ۱۲۰ میلیون مترمکعب آب وارد پیکره دریاچه ارومیه خواهد شد.

فرهاد سرخوش افزود: سالانه بیش از ۶۴۰ میلیون مترمکعب آب از جنوب آذربایجان‌غربی، ۳۰۰ میلیون مترمکعب از تمامی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب استان‌های همجوار و ۱۸۰ میلیون مترمعکب نیز از سید سیلوه وارد پیکره دریاچه ارومیه خواهد شد.

تمامی طرح‌های سخت افزاری دریاچه ارومیه تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد

رییس دفتر استان‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه با اعلام اینکه تا پایان سال تمامی طرح‌های سخت افزاری ستاد احیای دریاچه ارومیه به پایان خواهد رسید، اظهار داشت: تمامی طرح‌های انتقال آب بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

سرخوش با اعلام اینکه پکیج طرح انتقال آب از جنوب آذربایجان‌غربی در آستانه بهره‌برداری است، گفت: این طرح هم اکنون بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با اشاره به اینکه فقط ۱.۵ کیلومتر از ۳۶ کیلومتر تونل انتقال آب به دریاچه باقیست تا به بهره برداری برسد، افزود: سد کانی سیب در آذربایجان غربی نیز از یک ماه پیش شروع به آبگیری کرده و آماده انتقال آب است.

رییس دفتر استان‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: مسیر خط انتقال آب پس از تونل نیز ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد؛ عملا باید اعلام کنیم که خط انتقال بتنی تقریبا تمام شده و قسمت خاکی در حال آماده سازی و لایروبی است.

وی قیمت روز پکیج انتقال آب از جنوب استان آذربایجان غربی به دریاچه ارومیه را بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد ریال ذکر کرد.

پیشرفت ۹۴ درصدی طرح تصفیه خانه فاضلاب ارومیه

رییس دفتر استان‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به پیشرفت ۹۴ درصدی طرح فاز سوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه و خط انتقال ۱۱ کیلومتری آن به دریاچه، بیان کرد: یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال برای این طرح هزینه شده است.

وی با بیان اینکه اخیرا ۲۸۰ میلیارد ریال برای اتمام طرح تصفیه خانه فاضلاب اختصاص یافت، گفت: ۱۵۰ میلیارد ریال نیز برای اتمام خط انتقال اختصاص یافت.

سرخوش ادامه داد: برای اتمام طرح‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه هیچ مشکل اعتباری وجود ندارد.

سنگ تمام گذاشتن دولت در تامین اعتبار دریاچه ارومیه

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه وعده رییس جمهوری به مردم منطقه سبب شد تا با روی کار آمدن دولت یازدهم احیای دریاچه ارومیه به عنوان نخستین مصوبه در دستور کار قرار گیرد، گفت: دولت تدبیر و امید با وجود درگیری با تحریم و وضعیت نامناسب اقتصادی برای تامین اعتبار طرح‌های احیای دریاچه ارومیه سنگ تمام گذاشت.

آیدین رحمانی با بیان اینکه دریاچه ارومیه در ۲ دهه اخیر به دلیل مدیریت نادرست منابع آب، برداشت بیش از حد مجاز منابع آب تجدیدپذیر حوضه آبریز، توسعه نامتوازن بخش کشاورزی و تغییرات اقلیمی و استمرار خشک‌سالی‌ها در معرض نابودی قرار گرفته بود، افزود: متاسفانه با ایجاد بزرگ‌ترین خطر زیست محیطی، زندگی و معیشت مردم منطقه حوضه آبریز دریاچه ارومیه را به‌طور جدی تحت تأثیر قرار گرفته بود که خوشبختانه این مسئله تا حد زیادی رفع شده است.

وی با تاکید بر اینکه دولت عزم جدی برای اتمام طرح‌های سخت افزاری دریاچه ارومیه تا پایان سال دارد، بیان کرد: احیای دریاچه ارومیه میراثی خواهد بود که از سوی دولت تدبیر و امید در منطقه به یادگار خواهد ماند.

رحمانی با اشاره به اینکه قبل از تشکیل ستاد احیا تراز دریاچه ارومیه سالانه حدود ۴۰ سانتی‌متر کاهش می‌یافت، گفت: هم اکنون تراز دریاچه ارومیه به یک‌هزار و ۲۷۱ متر و ۲۲ سانتی‌متر رسیده و نسبت به کمترین تراز ثبت شده برای آن نزدیک به یک متر و ۲۲ سانتی متر افزایش یافته است.

رییس جمهوری افتتاح کننده طرح‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه

استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به اتمام طرح‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه تا پایان سال جاری، گفت: طبق برنامه ریزی انجام شده، افتتاح این طرح‌ها توسط رییس جمهوری انجام خواهد شد.

محمدمهدی شهریاری با اشاره به توجه ویژه شخص رییس جمهوری در پیگیری یکی از مطالبات اصلی مردم منطقه یعنی احیای دریاچه ارومیه، اظهار داشت: تامین اعتبار چند هزار میلیارد ریالی برای احیای دریاچه ارومیه نشان از عزم دولت برای رفع این مشکل زیست محیطی بود.

موفق عمل کردن دولت در مهار یک مشکل زیست محیطی بین المللی

استاندار آذربایجان‌غربی خشک شدن دریاچه ارومیه را یک مشکل بزرگ زیست محیطی در عرصه ملی و بین المللی توصیف کرد و افزود: دولت در کنترل بحران خشک شدن دریاچه ارومیه و احیای آن موفق عمل کرد.

شهریاری با اشاره به موج‌های خروشان دریاچه ارومیه گفت: موج‌های امروز دریاچه ارومیه تبلور امید در بطن جامعه مردم منطقه است.

آنطور که پیداست دولت تدبیر و امید تمامی تلاش خود را به کار گرفته که به دور از بهره‌برداری سیاسی، پرونده احیای دریاچه ارومیه را در دوره خود به اتمام برساند و پاشنه آشیلی برای دولت بعدی ایجاد نکند.

به نظر می‌رسد طرح‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه به اندازه‌‍ای در سطح جامعه نمود داشته که کمتر افرادی از مخالفین دولت به بحث احیای دریاچه ارومیه ورود می‌کنند؛ این درحالیست که در گذشته جریان مخالف دولت مانور گسترده‌ای بر روی دریاچه ارومیه داشت.

قبل از تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه، تراز این حوزه آبی سالانه به طور متوسط ۴۰ سانتی‌متر کاهش می‌یافت، اما در سایه اقدامات دولت تدبیر و امید، روند خشک شدن آن متوقف شد.
 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایرنا، تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹، کدخبر:۸۴۱۳۳۱۶۷، irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
0
0
همين ردياچه اروميه هم اگر با فشار مردم و رسانه ها نبود هيچ وقت ممكن نميشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
0
0
یه کار مفید انجام داد دولت اونم همین احیا دریاچه ارومیه بود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین