پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۱۵۵۹۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴
بازار تلفن همراه در کشور در حالی می‌رود تا شاهد کاهش قیمت باشد که خبر می‌رسد دور تازه‌ای از اختصاص ارز به این اقلام آغاز شده است.
شعار سال: به دنبال اقدام هفته اخیر بانک مرکزی مبنی بر تخصیص ارز برای واردات کالا‌های دیجیتال اعم از تلفن همراه و تبلت با افزایش مهلت قانونی ۲ ماهه برای بهره مندی واردکنندگان از فرصت به وجود آمده به نظر می‌رسد طی روز‌های آینده در بازار تلفن همراه با ریزش قیمت‌ها روبرو شویم.
تخصیص ارز دور جدید بانک مرکزی برای واردکنندگان تلفن همراه ۲ تفاوت با نوبت‌های قبلی دارد، در آخرین تخصیص ارز که در مرداد ماه انجام شد مدت تعیین شده برای استفاده از این ارز یک ماهه بود و از آنجایی که تا تخصیص ارز بعدی (آذر ماه، تخصیص ارز دور جدید بانک مرکزی بعد از مرداد ماه است) فاصله زیادی وجود داشت تاثیر تامین منابع ارزی برای واردات (افزایش عرضه) بر روی قیمت‌ها با ماندگاری کمی در بازار همراه بوده و بعد از گذشت مدت کوتاهی نرخ تلفن همراه و تبلت دوباره اوج می‌گرفت.
اکنون که بانک مرکزی در سامانه نیما اجازه ثبت سفارش واردات تلفن همراه را به مدت ۲ ماه تعیین کرده و واردکننده می‌تواند تا ۲ ماه بعد از زدن حواله کالا رفع تعهد ارزی کند باید دید که آینده این بازار در اثر تصمیم جدید بازارساز چه می‌شود؟ آیا کاهش قیمت ایجاد شده بر اثر اجازه واردات این بار ماندگار بوده و بازار تلفن همراه رنگ آرامش را به خود خواهد دید؟

کاهش مشروط قیمت تلفن همراه
رضا قربانی رئیس کمیسیون ساماندهی و تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل در این باره می‌گوید کاهش نرخ دلار، تخصیص میزان قابل توجه ارز برای واردات و تعیین مهلت دو ماهه برای استفاده از ارز تخصیص یافته اثر کاهشی قیمت‌ها را در بازار کالای دیجیتال ماندگارتر خواهد کرد.
به گفته وی خبر تخصیص ارز و ورود محموله جدید تلفن همراه به بازار باعث شده تا بسیاری از فروشندگان برای عرضه حداکثری کالا‌های موجود در انبار خود با کاهش حاشیه سود، کالا‌های دیجیتالی خریداری شده خود با ارز ۳۰ هزار تومانی را با قیم ت پایین‌تر به بازار عرضه کنند.
رئیس کمیسیون ساماندهی و تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل می‌افزاید خبر تخصیص ارز بانک مرکزی در حالی طی روز‌های اخیر باعث کاهش ۵ درصدی قیمت‌ها در بازار تلفن همراه شده است که ریزش قیمت دلار باعث افت قابل توجه قیمت‌ها در بازار کالای دیجیتال نشده بود چرا که بسیاری از فروشندگان کالای دیجتال را با ارز بالاتر وارد کرده بودند.
قربانی می‌گوید انتظار می‌رود با افزایش عرضه تلفن همراه قیمت‌ها حداکثر تا ۲۰ روز آینده بیش از ۱۵ درصد کاهش یابد.
رئیس کمیسیون ساماندهی و تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل معتقد است اگر نرخ دلار تا زمان ثبت سفارش در شرایط فعلی باقی بماند کاهش قیمت در بازار تلفن همراه قطعی است، اما اگر نرخ ارز افزایش یابد واردات کالای دیجیتال تاثیر محسوسی بر کاهش قیمت‌ها نخواهد داشت.
قربانی با بیان اینکه مصرف ماهیانه تلفن همراه کشور حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار گوشی است، می‌گوید پیش بینی می‌شود با تخصیص ارز دوره جدید حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار تا سه میلیون گوشی وارد بازار شود که با احتساب این تعداد حداقل به مدت ۲ ماه مشکلی در زمینه تامین تلفن همراه مورد نیاز جامعه مصرفی کشور وجود نخواهد داشت.
محسن بهنامی یکی از فعالان بازار کالا‌های دیجیتال نیز درباره چشم انداز این بازار می‌گوید با خبر تخصیص ارز، نزدیک شدن به سال جدید میلادی، کاهش تقاضا برای کاربرد‌های آموزشی و کاهش قیمت تبلت انتظار می‌رود قیمت تلفن همراه در بازار افت داشته باشد.

ارز واردات تلفن همراه گرانتر از ارز بازار آزاد
وی درباره نحوه تخصیص ارز برای واردات تلفن همراه می‌افزاید تخصیص ارز بانک مرکزی برای واردات تلفن همراه به معنای اجازه واردات است نه ارائه ارز دولتی به آن، تامین ارز از طریق سامانه نیما صورت می‌گیرد تا بانک مرکزی بر مبادلات ارزی نظارت داشته باشد.
به گفته بهنامی ارز تخصیص یافته برای واردات تلفن همراه و سایر کالا‌های دیجیتال به این صورت است که قیمت روز بازار آزاد مبنا قرار گرفته و یک درصد کارمزد معامله ارز میان صادرکنندگان غیرنفتی و واردکنندگان متقاضی ارز به این قیمت اضافه می‌شود.
وی معتقد است، چون ارز تخصیص یافته برای واردات تلفن همراه از طریق سامانه نیما انجام می‌شود به همین دلیل ارز تخصیص یافته برای آن را تحت عنوان ارز نیمایی معرفی می‌کنند بنابراین ارز مورد نیاز تامین کالای دیجیتال گران‌تر از ارز بازار آزاد است.
آرامش بازار تلفن همراه در گرو مدیریت صحیح بانک مرکزی در زمینه تخصیص به موقع، به اندازه و تدریجی ارز مورد نیاز واردکنندگان است به عبارتی نباید بازه زمانی ارز تخصیص یافته به واردکنندگان طولانی باشد.
از آنجایی که چند ماهی به پایان سال باقی نمانده است مسئولان باید برای پاسخگویی به تقاضای شب عید، ارز مورد نیاز واردکنندگان کالای دیجیتال را در بهمن ماه مجدد فراهم کنند تا با کمبود عرضه در نیمه دوم اسفند و فروردین سال ۱۴۰۰ آرامش بازار بهم نریزد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار:۱۶ آذر ۱۳۹۹، کدخبر: ۵۴۶۰۴۵، ana.press
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسینی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
0
0
واردات موبایل شاید بتونه قیمت این محصول رو از اینی که الان هست کمتر کنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
0
0
خیلی وقته که دارن میگن بازار موبایل پایین اومده و قرار قیمت ها فروکش کنه ایشالله این سری راست باشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
0
0
بازار ایران در زمینه موبایل میتونه مردم رو کمی امیدوار تر کنه بخدا مردم ما اصلا زندگی نکردن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
0
0
این قیمت های موبایل بی سابقه هست قیمت بدرد نخور ترین گوشی تو بازار چهارتومنه که تا پارسال باهاش می‌شد یه گوشی خوب خرید
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین