پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۵۶۴۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹
چند هفته‌ی پیش یک روز ظهر تلفن همراهم زنگ خورد، صفحه‌ی گوشی را نگاه کردم. شماره‌ای نیفتاده بود و عبارت private number (شماره‌ی خصوصی) نوشته بود. بعد از کمی تعلل تماس را پاسخ دادم. از حراست وزارت ارتباطات برای تنظیم یک قرار مصاحبه تماس گرفته بودند. نفس راحتی می‌کشم، اما دیدن این عنوان هزاران سوال را در ذهنت ایجاد می‌کند اینکه چه کسی است؟ از کدام نهاد تماس گرفته‌اند؟ آیا باید پاسخ بدهم یا خیر؟ آیا مخاطب حق ندارد که بداند چه کسی با او تماس گرفته است؟ این کار از نظر اخلاقی درست است؟ چه نهاد‌هایی می‌توانند از پرایوت نامبر استفاده کنند؟ آیا نظارتی بر استفاده از شماره‌های خصوصی در کشور وجود دارد یا خیر؟
شعار سال: خبرگزاری ایسنا در تاریخ ۲ اسفندماه ۱۳۹۶ در گزارشی نوشته بود: «ظاهرا برای دریافت شماره‌های ناشناس، بالاترین مقام دستگاهی که تقاضای شماره ناشناس دارد، یعنی وزارتخانه یا نهاد‌های نظامی و انتظامی با بالاترین مقام وزارت ارتباطات نامه‌نگاری کرده و در صورتی که نیاز به شماره ناشناس محرز شود و تشخیص دهند که نیاز به شماره‌هایی وجود دارد که شناخته نشوند، آن شماره را به اصطلاح پرایوت می‌کنند؛ بنابراین بعید است که افراد شخصی و شرکت‌ها چنین شماره‌ای داشته باشند و حتما کسانی که ضرورت دارد شماره‌هایشان دیده نشود، دارای پرایوت نامبر خواهند بود.»

از طرف دیگر برخی ممکن است تصور کنند پرایوت نامبر‌ها تنها در ساعات خاصی از روز قابلیت تماس گرفتن دارند، در صورتی که این شماره‌ها ۲۴ ساعته بوده و مختص ساعات کاری و اداری نیستند؛ بنابراین ممکن است از آن نهاد یا سازمان که دارای پرایوت نامبر است، هر ساعتی از شبانه‌روز تماس گرفته شود.

در این باره با کامبیز نوروزی و بهمن کشاورزی دو حقوقدان و همچنین محمدرضا بیدخام، مدیرکل روابط عمومی مخابرات گفت‌وگویی کرده است که در ادامه می‌آید:
 
چه نظارتی بر استفاده از «پرایوت نامبر» در کشور وجود دارد؟

بهمن کشاورز: حق استفاده از پرایوت نامبر منحصر به وزارتخانه‌های خاصی شود

بهمن کشاوز با بیان اینکه یک زمانی هرکسی حق داشت که از مخابرات بخواهد به او پرایوت نامبر بدهند، گفت:، اما بعد از چند وقت دیگر اجازه‌ی این اتفاق داده نشد و من هم دلیل این ممانعت را نمی‌دانم.

کشاورز در پاسخ به این سوال که «آیا استفاده از پرایوت نامبر برخلاف حقوق شهروندی است؟» گفت: «از لحاظ امنیت در ارتباطات تلفنی این فرمایش درست است و باید مخاطب بداند چه کسی با او تماس گرفته است. این حق را باید به وزارتخانه‌های خاصی منحصر کرد.

من فکر می‌کنم تنها وزارت اطلاعات می‌تواند از پرایوت نامبر استفاده کند. سایر ارگان‌ها و سازمان‌ها کار مخفیانه‌ای ندارند که بخواهند از این شماره‌های خصوصی استفاده کنند و با قانون آزادی انتقال اطلاعات هم مغایر است. برای اینکه اظهار نظر دقیقی دراین باره کنیم باید ضابطه‌ی حاکم بر این قضیه را مطالعه کنیم.»

وی همچنین درباره‌ی سوءاستفاده‌ها از این امکان نیز گفت: «امکان سوءاستفاده از این پرایوت نامبر‌ها وجود دارد. شاید از خارج و یا داخل کشور تماس گرفته باشند و بهتر است وقتی شماره را نمی‌شناسی پاسخ هم ندهی.»
 
چه نظارتی بر استفاده از «پرایوت نامبر» در کشور وجود دارد؟

کامبیز نوروزی: مقررات اعلام‌شده‌ای در این باره وجود ندارد

کامبیز نوروزی با بیان اینکه وقتی از پرایوت نامبر به شما زنگ می‌زنند فکر می‌کنید که از یک مکان امنیتی تماس گرفته‌اند، گفت: «تاجایی که من‌می‌دانم مقررات اعلام‌شده‌ای در اینباره وجود ندارد.»

نوروزی گفت: «این کار را باید وزارت ارتباطات انجام دهد. برای هر اداره‌ای این امکان نمی‌تواند صورت گیرد. در حال حاضر در سیستم مخابرات ایران شماره‌هایی که زنگ می‌زنند روی کالر آیدی نمایش داده می‌شود.

بعضی از دستگاه‌ها با همکاری وزارت ارتباطات کاری می‌کنند که شماره‌ی تلفن آن‌ها منعکس نشود. درواقع این وزارتخانه‌ها از چیزی که برای همگان هست مستثنی هستند و در اموری که لازم است استثتائاتی قائل شد باید حداقل استثنا را قائل شویم.

سازمان‌های امنینی با ملاحظه‌هایی مواجه می‌شوند که شماره‌هایشان شناسایی نشود، اما نامشخص بودن شماره‌ی تلفن چیزی را حل نمی‌کند و اهمیتی هم ندارد؛ به هر حال یک شماره تلفن است و حتی اگر شماره مشخص باشد اثری بر مخاطب یا سازمان نمی‌گذارد.

دستگاه‌های خاصی سال‌ها است که شماره‌هایشان خصوصی است، در نتیجه مخاطب متوجه نمی‌شود که از کجا با او تماس گرفته‌اند. اینگونه مخاطب در تردید است که آیا از سارمان‌های امنیتی با او تماس گرفته‌اند یا کسی است که می‌خواهد از او سو استفاده کند؟ این یکی از مشکلات این قضیه است.

طبیعت کار سیستم‌های امنیتی پنهانی است، اما در شرایطی که فرد از داخل احضار می‌شود چه لزومی به پنهان کاری وجود دارد؟»
 
چه نظارتی بر استفاده از «پرایوت نامبر» در کشور وجود دارد؟

روابط عمومی مخابرات: پرایوت نامبر‌ها در حال حذف شدن هستند

مدیرکل روابط عمومی مخابرات استان تهران با بیان اینکه برای رعایت حقوق شهروندی پرایوت نامبر‌ها درحال حذف شدن هستند، گفت: «تاجایی که من می‌دانم یک مصوبه وجود دارد که براساس آن مصوبه به ارگان‌های خاص با درخواست بالاترین مقام‌هایشان، پرایوت نامبر داده می‌شود، مثلا باید وزیر یک وزارت‌خانه این درخواست را داشته باشد.»

محمدرضا بیدخام گفت: «پرایوت نامبر‌ها بسیار محدود هستند. اگر مساله‌ی خاصی به وجود بیاید از پرایوت نامبر استفاده می‌کنند. مثلا مجرم‌ها ممکن است که جواب تلفن را ندهند به همین دلیل برای تماس با آن‌ها از پرایوت نامبر استفاده می‌شود.»

بیدخام در پاسخ به این سوال که آیا غیر از راه‌های مرسوم راه دیگری برای داشتن پرایوت نامبر‌ها وجود دارد، گفت: «هیچ راه غیرقانونی برای گرفتن پرایوت نامبر وجود ندارد، فقط برای افرادی با شغل‌های خاص این استثنا وجود دارد. پرایوت نامبر برای افراد، مقامات، دستگاه‌های خاص است تا وقتی که با کسی تماس می‌گیرند شماره‌ی آن‌ها لو نرود؛ بسیار هم محدود است و حتی فقط با پرایوت نامبر باید با افراد خاصی تماس گرفت.»

مدیر کل روابط عمومی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا تا به حال از این پرایوت نامبر‌ها سوءاستفاده شده است یا نه، گفت: «تا به حال گزارشی درباره‌ی سوءاستفاده وجود نداشته، زیرا در دست افرادی خاص است.»
 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از انصاف نیوز، تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹، کدخبر: ensafnews.com، ۱۵۳۴۵۹
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
0
0
اصلا به این توجه نمیکنن که خیلی ها میتونن با این اپلیکیشن ها جان و روان مردم رو به بازی بگیرن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
0
0
وقتي ارتباطات كشور روي زمين و هواست و مديران به اين زمينه ها توجهي نميكنن همين ميشه ديگه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین