پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۶۰۶۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۵
ماسک؛ شاید این کلمه پررنگ‌ترین چیزی باشد که در یک سال گذشته شنیده‌ایم و باتوجه به تداوم شیوع کرونا، همچنان استفاده از ماسک جزوی از فعالیت‌های روتین ما خواهد بود و بنا به گفته یک متخصص بیماری‌های عفونی، عمر مفید استفاده از ماسک‌ها حداکثر یک روز کاری است و در صورت کثیف یا خیس شدن، باید بلافاصله تعویض شوند.
شعار سال: رضا منتظری متخصص بیماری‌های عفونی اظهار داشت: بیشترین ضرورت استفاده از ماسک، در مکان‌های عمومی به ویژه مکان‌های سربسته و گروهی است. استفاده از ماسک در کاهش انتقال کرونا و قطع زنجیره انتقال موثر است و ماسک‌ها باید یکبار مصرف باشند.

عمر مفید ماسک‌های جراحی پنج ساعت است

وی در خصوص عمر مفید ماسک‌های جراحی و زمان موثر برای استفاده از آن‌ها اظهار داشت: ماسک‌های جراحی یک بار مصرف هستند. عمر مفید استفاده از ماسک‌های جراحی حدود پنج ساعت یا حداکثر یک روز کاری است و باید روزانه عوض شوند.

این متخصص بیماری‌های عفونی، تاکید کرد: ماسک‌های جراحی نباید شست و شو داده شده و برای بار دوم استفاده شوند. با شست و شوی ماسک‌های جراحی به دلیل بازشدن منافذ الیاف موجود در ماسک و همچنین تغییر در ساختار آن، قابلیت تاثیرگذاری ماسک از بین می‌رود.

ماسک ان ۹۵ روزانه تعویض شود

منتظری با بیان اینکه ماسک ان ۹۵ از لحاظ کاربردی بهتر از ماسک‌های جراحی است، ادامه داد: مدت زمان استفاده از این ماسک باید یک روز باشد و قابل استفاده مجدد در روز‌های دیگر نیست، این نوع ماسک به دلیل داشتن فیلتر احساس خفتگی به فرد نمی‌دهد.

ماسک پارچه‌ای قابلیت چند بار استفاده را دارد

این پزشک در خصوص نحوه استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای هم گفت: برخی از ماسک‌های پارچه‌ای قابلیت شستشو و استفاده مجدد را دارند. ویروس کرونا در مقابل مواد شوینده بسیار ضعیف است و افراد می‌توانند به دفعات متعدد از آن‌ها استفاده کنند. به این صورت که بعد از هر بار مصرف برای جلوگیری از گسترش و پخش این ویروس یا سایر میکروب‌ها آن را به خوبی با مواد شوینده و آب گرم با دمای بالا شست و شو دهند.

منتظری با بیان اینکه ماسک‌های پارچه‌ای از جنس نخی یا ... را می‌توان با آب داغ و مواد شوینده در ماشین لباسشویی شست و شو داد، تصریح کرد: همچنین می‌توان ماسک پارچه‌ای را با استفاده از آب گرم و صابون به مدت حداقل ۲۰ ثانیه به صورت دستی شست و تا زمان استفاده در یک جای مناسب و تمیز نگهداری کرد.

وی با اشاره به اینکه استفاده از ماسک به تنهایی در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر نیست، تاکید کرد: اقشار مختلف جامعه باید از تماس نزدیک با دیگران خودداری کرده، به مکان‌های شلوغ نروند و فقط در موارد ضروری، از منزل خارج شده و به میزان ۲ متر از دیگران فاصله بگیرند. مشارکت مردم در مهار کرونا بسیار تاثیرگذار است و کشور را زودتر از حالت بحران این بیماری خارج می‌کند.

به گفته منتظری، باید استفاده از ماسک به همراه شستشوی مکرر و مناسب دست انجام شود و در مورد استفاده نامناسب از ماسک مانند دست زدن به آن و عدم شستن دست‌ها قبل و بعد از استفاده از ماسک، خطر انتقال ویروس افزایش می‌یابد.

بر اساس تحقیقات انجام شده، میزان انتقال ویروس کرونا از طریق قطرات تنفسی یا ذرات هوا در هنگام استفاده از ماسک‌های پزشکی ۷۵ درصد کاهش می‌یابد و نتایج مطالعه دیگر نشان می‌دهد که در صورت استفاده صحیح از ماسک‌های پزشکی تا ۱۰۰ درصد امکان انتشار ویروس از ناحیه تنفسی افراد کم می‌شود و اگر در مکان‌های عمومی ۸۰ درصد افراد از ماسک استفاده کنند، امکان انتقال ویروس وجود نخواهد داشت.

بر اساس این تحقیقات، اگر فرد سالمی ماسک بزند و با فرد ناقل که ماسک نپوشیده در تماس باشد، احتمال انتقال ۷۰ درصد است، یا اگر فرد سالم ماسک نزده یا یک فرد ناقل که ماسک پوشیده در تماس باشد امکان انتقال پنج درصد خواهد بود و در صورتی که هر دو ماسک بپوشند امکان انتقال ویروس ۵/۱ درصد است.

بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک میلیون و ۱۶ هزار و ۸۳۵ نفر رسید، تاکنون ۷۰۸ هزار و ۱۰۶ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۸۲۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

طرح مدیریت و کنترل اپیدمی کرونا به صورت محله محور با نام طرح سردار حاج قاسم سلیمانی با همکاری بسیج، هلال احمر، سازمان‌های مردم نهاد و خیرین اجرا می‌شود و تشدید نظارت بر اجرای پروتکل ها، افزایش تست‌های تشخیصی و بیماریابی فعال، قرنطینه هوشمند مبتلایان، گسترش آموزش و اطلاع رسانی، حفاظت از گروه‌های آسیب پذیر، اجرای هوشمند محدودیت‌ها و افزایش خدمات سرپایی به منظور کاهش موارد بستری از اهداف این برنامه است.

ماسک‌های فیلتردار موجب انتشار بیشتر بیماری کرونا می‌شود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت:ماسک‌های فیلتردار موجب انتشار بیشتر بیماری کرونا می‌شود.

مصطفی جوانیان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل با ذکر اینکه افراد باید روش استفاده از ماسک را رعایت کنند، بیان داشت: کسانی که که علائم بیماری دارند باید از ماسک یکبار مصرف یا ماسک‌های پارچه‌ای استفاده نمایند و به هیچ عنوان نباید از ماسک فیلتر دار یا ۹۵ N استفاده نمایند.

وی با اشاره به اینکه بیماران نباید از ماسک ۹۵N استفاده نمایند، ادامه داد: ماسک فیلتر دار باعت انتشار بیماری و تنفس را برای بیماران سخت می‌نماید و این بیماران به اشتباه فکر می‌کنند علائم بیماری شان تشدید پیدا کرده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت: بیماری کرونا یکی از بیماری‌های شدید سرایت‌پذیر است که براحتی از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا می‌کند و بهترین راه برای جلوگیری انتقال ایزوله شدن و قرنطینه شدن است.

جوانیان با بیان اینکه علائم بیماری کرونا گسترده است و از یک سرماخوردگی ساده تا فرم‌های شدید که نیازمند بستری هستند شروع می‌شود، افزود: توصیه می‌کنیم کوچکترین علائم بیماری حتی سرماخوردگی ساده را در شرایط فعلی کرونا تلقی کنید و خود را قرنطینه نمائید.

وی گفت: ایزوله یعنی بیمار برای اینکه افراد دیگر خانواده و سایر دوستان را مبتلا نکنند در یک اتاق مجزای مجهز به درب و پنجره باشد و حتی موقع غذا خوردن باید در داخل اتاق باشد و فقط موقع سرویس بهداشتی و حمام با ماسک از اتاق بیرون بیاید.

جوانیان افزود: بعد از سرویس ده دقیقه تهویه روشن باشد و بعد آن از مواد ضدعفونی کننده یا وایتکس یک به ۴۹ رقیق شده شتسشو نمایند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت: فرد مبتلا باید به مدت ۱۴ روز در قرنطینه قرار بگیرد و در این زمان با پزشک خانواده یا با شماره تلفن ۴۰۳۰ راهنمایی‌های لازم را کسب نماید.

وی اذعان داشت: افرادی که علائم بیماری دارند حتما خودشان را قرنطینه نمایند و در محیط کار حاضر نشوند، به هیج وجه از خانه بیرون نروند و چنانچه لازم شد مراجعه حضوری برای تشخیص درمان داشته باشند، با رعایت پروتکل بهداشتی و استفاده از ماسک و وسیله نقیله خصوصی استفاده نمایند و شیشه ماشین پایین و قسمت عقب بنشینند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از عصرایران، تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۹، کد خبر:۷۵۹۷۰۵، asriran.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
0
0
خیلی خوبه که در زمینه سلامت به مردم اگاهی میدین خدا حفظتون کنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
0
0
اینکه در زمینه اطلاعات سلامتی در ایران انقد رسانه های دولتی دارن ضعیف عمل میکنن جای سوال داره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
0
0
بهترین ماسک ماسک های سه لایه پرستاری هست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین