پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۶۱۱۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸
چندماه اخیر بررسی طرح حمایت از افشاکنندگان فساد مورد تصویب مجلس شورای اسلامی قرار گرفت که سوالاتی درخصوص چگونگی حفظ امنیت جانی افشاکننده فساد و عدم سو استفاده از این طرح را در اذهان برانگیخت.
شعار سال: اخیرا نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بررسی طرح حمایت از افشاکنندگان فساد به صورت یک فوریتی موافقت کردند و روح الله نجابت به عنوان یکی از نمایندگان موافق این طرح در حمایت از آن گفت: «هرچند قوه قضائیه تاکنون کار‌های مناسبی در زمینه مبارزه با فساد انجام داده و سازمان بازرسی، سامانه‌ای در این زمینه راه اندازی کرده، اما نمی‌توان با سامانه و دستورالعمل با فساد مبارزه کرد.» سوالی که برای عموم مردم پیش می‌آید این است که آیا درصورت افشای فساد، امنیت جانی افشاکنندگان به خطر نمی‌افتد؟ آیا اسم آن‌ها فاش می‌شود؟ مردم عادی با چه امنیت خاطری به افشای فساد بپرادزند؟ و سوالاتی از این قبیل، به همین دلیل سراغ سخنگوی کمیسیون قضائی رفتیم تا جزئیات این طرح را جویا شویم.

پنهان نماندن فساد‌های مالی هدف تدوین این طرح است/ نحوه حفظ امنیت جانی افشاکنندگان فساد پیش بینی شده است

سیدکاظم دلخوش اباتری، سخنگوی کمیسیون قضائی مجلس شورای اسلامی با اشاره به دلیل مطرح شدن این طرح در مجلس گفت: بخشی از وظایف مجلس رسیدگی به لوایح دولت است، اما بخش دیگر از وظیفه آن بررسی موضوعات مطرح و به روز کشور است تا نمایندگان متناسب با آن طرحی را مطرح کنند که در نوبت رسیدگی قرار گیرد و در حضور تمام نمایندگان چکش کاری که درنهایت تبدیل به قانون شود لذا تدوین طرح حمایت از افشاکنندگان فساد به این معنی نیست که موضوع فساد در کشور افزایش پیدا کرده بلکه هدف تهیه کنندگان طرح، این است که فساد‌ها به ویژه فساد‌های مالی از دید پنهان نماند و کسانی که آن را افشا می‌کنند مورد تشویق قرار گیرند.

او درمورد نحوه حفظ امنیت جانی افراد افزود: حفظ امنیت جانی افشاکننده فساد یکی از موضوعات مهمی است که در این طرح پیش بینی شده، اما لازم به ذکر است که این طرح هنوز نپخته بوده و نیاز به چکش کاری و برآورد نقاط ضعف و قوت دارد تا بتوان دقیق‌تر منتشر کرد و در اختیار مردم قرار داد.

دلخوش اباتری در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر افشاکننده فساد مورد حمایت قرار می‌گیرند یا خیر؟ تصریح کرد: در حال حاضر اگر کسی شاهد فساد در دستگاهی بود می‌تواند سریعا آن را گزارش دهد و انشالله این طرح هم پس از کارشناسی و چکش کاری لازم به تصویب می‌رسد و تمام موضوعات مربوط به افشای فساد را پیش بینی می‌کند بنابراین فعلا باید منتظر تصویب طرح ماند هرچند که در دستور کار خود قرار دادیم و در اولویت است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی از پرداخت پاداش مالی به افشاکنندگان فساد خبر داد و گفت: پرداخت پاداش مالی در تدوین این طرح به افشاکنندگان فساد هم برنامه ریزی شده، اما جزئیات آن فعلا مشخص نیست چرا طرح هنوز در مراحل اولیه قرار دارد.

شاید برخی بگویند مردم عادی از کجا متوجه شوند فساد در حال رخ دادن است؟ یک کارمند معمولی از کجا بداند چه گردش مالی بین مدیران محل کار او وجود دارد این‌ها سوالاتی است که یک حقوقدان باتوجه به جواب آن‌ها تصویب چنین طرحی را بی فایده دانست.

طرح حمایت از افشاکنندگان فساد بیهوده و بی اثر است/مردم عادی چگونه از فساد‌ها خبر داشته باشند؟! /امکان سوءاستفاده برخی افراد برای گرفتن پاداش وجود دارد/ راه مبارزه با فساد دسترسی به اطلاعات و حفظ امنیت رسانه‌هاست

کامبیز نوروزی، حقوقدان با اشاره به بیهوده بودن تصویب این طرح گفت: مهم‌ترین رکن مبارزه با فساد، آزادی بیان و آزادی رسانه است درواقع فساد زمانی از بین می‌رود که رسانه‌ها بتوانند با دسترسی به اطلاعات و همچنین امنیت کامل و بدون ترس از تنبیهات و عقوبت‌های سنگین موارد فساد را افشا کنند بنابراین اینکه مردم عادی آن چیزی که دیدند را به مقام‌های رسمی گزارش دهند، هیچ اثری نخواهد داشت.

او افزود: لازم به ذکر است که سازمان‌های رسمی و حکومتی موظف به تحقیق، کشف و تعقیب فساد هستند و اتفاقا برای این کار بودجه دریافت می‌کنند پس در وهله اول این وظیفه دستگاه‌هاست تا موارد فساد را گزارش دهند و سپس این وظیفه برعهده رسانه‌ها قرار می‌گیرد.

نوروزی تصریح کرد: این توقع که مردم عادی موارد فساد را گزارش دهند توقع بسیار بیهوه‌ای است، چون مردم عادی از کجا بدانند در فلان قرارداد بزرگ چه اتفاقی افتاده است؟ مردم عادی از کجا بدانند که در روابط مالی شرکت‌های بزرگ، وزارتخانه و سازمان‌های حکومتی چه اتفاقی رخ داده است؟ مردم عادی از کجا بدانند در سیستم بانکی وام‌های گران قیمت سنگین تحت چه شرایطی به چه کسانی داده شده است؟ اساسا نه تنها روش‌های آن را بلد نیستند بلکه وسیله آن را هم در اختیار ندارند.

این حقوقدان در ادامه با تاکید بر تضمین امنیت رسانه‌ها گفت: اگر قرار است مبارزه با فساد فراتر از شعار انجام شود، شرط لازم و اساسی آن اجازه حق دسترسی به اطلاعات توسط رسانه‌ها و تضمین امنیت آن‌ها در موارد فساد است درواقع این تنها نقص بزرگ تمام برنامه‌های مبارزه با فساد در ایران است.

نوروزی با اشاره به ضعف‌های این طرح اظهار کرد: اگر نمایندگان مجلس واقعا به جستجوی مبارزه با فساد هستند آزادی و امنیت رسانه‌ها را تضمین کنند، چون اینکه برای اشخاص عادی امکانات لازم را فراهم کنیم تا فسادی را گزارش دهند و جایزه بگیرند کاملا بی‌اثر است و اتفاقا خطرات زیادی هم دارد، چون ممکن است برخی افراد سوءاستفاده کنند پس این روش‌ها راه به جایی نمی‌برد.

قانون روی قوانین اجرا نشده اضافه نکنیم

طبیعتا هر طرحی که مطرح می‌شود نیاز به چکش کاری و بررسی‌های تکمیلی دارد تا در بدون نقص‌ترین حالت به تصویب برسد بنابراین درخصوص افشای فساد هم ضروری‌ست جدا از کارشناسی دقیق توسط نمایندگان مجلس، از نظرات و پیشنهادات حقوقدانان و کارشناسان متخصص این حوزه استفاده شود تا درنهایت قانونی برای مردم به اجرا دربیاید که برای آن‌ها مفید و کارساز باشد نه اینکه روی قوانین اجرا نشده دیگر قرار گیرد و فقط تبدیل به ماده و قانونی شود که دانشجویان حقوق آن را بخوانند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: ۱۹آذر ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۱۰۰۵۱۷، borna.new
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
0
0
این قانون خوبی هاش به شدتبیشتر و بهتر از بدی هاش هست نباید به بهای اسون بدیم بره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
0
0
این فساد چیه که جلوشو میگیرن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
0
0
مثلاً یکی تو اداره ببینه مدیرش اختلاس می‌کنه اگه گزارش بده که از کار بیکار میشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین