پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۶۴۵۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۰
علی رغم اهمیت بالای کشاورزی مکانیزه در پایداری تولید و امنیت غذایی کشور، اما جهش چندبرابری قیمت تراکتور تحت تاثیر نوسان نرخ ارز مانع رغبت کشاورزان به امر سرمایه گذاری در حوزه مکانیزاسیون شد که این امر زنگ‌خطری برای پایداری تولید کشاورزی است.

شعار سال: با وجود آنکه کشاورزی سنتی منجر به افزایش ضایعات و هدر رفت محصول در تمامی مراحل کاشت، داشت و برداشت می‌شود، توسعه مکانیزاسیون و ادوات کشاورزی مهم‌ترین رکن در بهره وری تولید به شمار می رود که دستیابی به این امر مهم نیازمند سرمایه گذاری در بخش کشاورزی است.

علی رغم اهمیت بالای کشاورزی مکانیزه در پایداری تولید و امنیت غذایی کشور، اما جهش چندبرابری قیمت تراکتور تحت تاثیر نوسان نرخ ارز مانع رغبت کشاورزان به امر سرمایه گذاری در حوزه مکانیزاسیون شد که این امر زنگ‌خطری برای پایداری تولید کشاورزی است.

بسیاری از مسئولان بر این باورند که قیمت تراکتور در بازار سیاه و دلالی به ۲ برابر نرخ واقعی خود رسیده است و طبق اذعان رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد از ابتدای سال کارخانه‌های تراکتور سازی، قیمت تراکتور خود را ۵۰ درصد افزایش دادند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت تراکتور داخلی با افزایش حدود ۵ برابری نسبت به سال قبل از ۸۰ میلیون به ۴۰۰ میلیون تومان و تراکتور‌های وارداتی به بیش از ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان رسیده است که این قیمت‌ها با درآمد کشاورزان هیچ گونه سنخیتی ندارد . بی توجهی مسئولان نسبت به این موضوع به سبب افزایش هزینه‌های کارگری ناشی از کمبود ادوات و ماشین آلات روز به روز بر مشکلات بخش کشاورزی می‌افزاید.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می‌رویم ‌تا از آخرین‌جزئیات قیمت تراکتور و توسعه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی تا پایان سال با خبر شویم:

کشاورزی مکانیزه با افزایش قیمت ماشین آلات امکان پذیر نیست


محمد شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در گفت و گویی با اشاره به اینکه کشاورزی مکانیزه با افزایش سرسام آور قیمت ماشین آلات امکان پذیر نیست، اظهار کرد: مسئولان وزارت جهاد کشاورزی بر مبنای آنچه روی کاغذ است، افزایش قیمت ماشین آلات را ۴۵ تا ۵۰ درصد اذعان می‌کنند، درحالیکه در مزرعه و میدان شرایط متفاوت است.

وی از افزایش چندبرابری قیمت تراکتور خبر داد و گفت: قیمت تراکتور از ۸۰ تا ۹۰ میلیون تومان سال گذشته به بالای ۴۰۰ میلیون تومان رسیده، درحالیکه درآمد بخش و پرداخت یارانه بدون بهره در دستور کار باید قرار گیرد چرا که پرداخت یارانه فعلی به تولیدکننده راهگشای مشکل نخواهد بود.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ادامه داد: قیمت کنونی تراکتور از ۱۸۰ تا ۱۹۰ میلیون تومان تحت تاثیر نوسان نرخ ارز ممکن است به ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان برسد، از این رو با اعمال حمایت‌های لازم، کشاورزی مکانیزه محقق می‌شود.

قیمت تراکتور در بازار سیاه ۲ برابر نرخ کارخانه است


سید جعفر حسینی مشاور ارشد نظام‌صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه قیمت تراکتور درب کارخانه ۴۰ تا ۵۰ درصد رشد داشته است، اظهار کرد: عدم همخوانی عرضه تراکتور کارخانه با تقاضای بخش کشاورزی موجب شد قیمت تراکتور در بازار سیاه و دلالی به ۲ برابر نرخ واقعی برسد.

وی با بیان اینکه کارخانه تراکتور سازی قیمت تراکتور را نسبت به سال قبل ۵۰ درصد افزایش داده است، افزود: قیمت تراکتور در بازار آزاد ۲ برابر قیمت کارخانه بدست تولیدکننده می‌رسد، ضمن آنکه قیمت تراکتور‌های وارداتی متاثر از نرخ ارز و جو روانی افزایش چشمگیری داشته است که با این وجود سرمایه گذاری در حوزه مکانیزاسیون مقرون به صرفه نیست.

حسینی با اشاره به اینکه مقرون به صرفه نبودن مکانیزاسیون زنگ خطری برای تولید محصولات کشاورزی است، بیان کرد: این درحالی است که با افزایش ضریب مکانیزاسیون، میزان تولید هم بالا می‌رود که متاسفانه با افزایش چشمگیر قیمت مکانیزاسیون استقبالی نیست.

مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی ادامه داد: زمانیکه عرضه و تقاضا در بخش مکانیزاسیون مناسب نباشد، با افزایش هزینه کشت و کار ، تولید برخی محصولات دچار مشکل می‌کند. به عنوان مثال با توجه به مناسب نبودن ادوات برداشت چغندر قند، عمده برداشت با دست انجام می‌شود که با افزایش هزینه ها، تولید مقرون به صرفه نیست.

وی از کمبود ماشین آلات در حوزه تولید برنج خبر داد و گفت: با کمبود ماشین آلات کشت و برداشت و افزایش هزینه ها، درآمد کشاورزان کاهش می‌یابد و از طرف دیگر به سبب اعلام نشدن قیمت محصولات بر مبنای هزینه واقعی تولید، روز به روز بر مشکلات بخش کشاورزی افزوده می‌شود.

به گفته حسینی، علی رغم آنکه در کشت چغندرقند و تولید شکر به خودکفایی رسیده بودیم، اما در شرایط فعلی به سبب هزینه بالای تولید استقبالی از کشت این ‌محصول نمی‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به دلایل گرانی قیمت برنج در بازار بیان کرد: با توجه به افزایش سرسام آور هزینه‌های کارگری و کمبود ادوات، کشاورز در تولید دچار مشکلاتی است که این امر بر قیمت تمام شده محصول تاثیر بسزایی دارد.

وی با بیان اینکه کمبود برداشت کمباین کلزا، هزینه‌های برداشت را به ۲ برابر نرخ واقعی رسانده است، گفت: علی رغم آنکه بخش کشاورزی در دنیا مورد حمایت قرار می‌گیرد، اما بی توجهی مسئولان تولید را دچار آسیب کرده است.

مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی در پایان تصریح کرد: زمانیکه سرمایه گذاری و رونق اقتصادی با هم برابر نباشد، سرمایه گذاران رغبتی به سرمایه گذاری ندارند که در نهایت این امر علاوه بر آسیب به بخش تولید، امنیت غذایی هم دچار‌مخاطره می‌کند.

افزایش ۵۰ درصدی قیمت تراکتور طی‌ماه‌های اخیر

کامبیز عباسی رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، از روند صعودی توسعه شاخصه‌های مکانیزاسیون خبر داد و گفت: علی رغم تمامی محدودیت‌ها، شاخصه‌های توسعه مکانیزاسیون در سال جهش تولید روند صعودی داشته است.

وی با اشاره به اینکه تامین تراکتور ۴۵ تا ۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است، افزود: امسال بیش از ۲۲ هزار دستگاه تراکتور و ۳۴۰ دستگاه کمباین برداشت غلات به کشاورزان تحویل داده شد و قرار است تا مرداد سال آینده ۸۰۰ دستگاه کمباین غلات در اختیار کشاورزان قرار گیرد که این امر نشان از روند تامین ماشین در بخش مکانیزاسیون است.

عباسی با بیان اینکه در سال جهش تولید توسعه مکانیزاسیون از روند خوبی برخوردار است، گفت: امسال بیشترین سطح کاشت مکانیزه گندم و جو آبی و دیم را تجربه کردیم و بنابر آمار به محدوده فراتر از ۸۵ درصد کشت مکانیزه گندم و جو آبی و دیم رسیدیم.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشور با بیان اینکه در سال جهش تولید توسعه مکانیزاسیون از روند خوبی برخوردار است، گفت: امسال بیشترین سطح کاشت مکانیزه گندم و جو آبی و دیم را تجربه کردیم و بنابر آمار به محدوده فراتر از ۸۵ درصد کشت مکانیزه گندم و جو آبی و دیم رسیدیم.

وی ادامه داد: با توجه به آنکه بخش عمده اراضی جو و گندم مکانیزه کشت می‌شود، امیدواریم وضعیت صنعت کشور به سمتی برود که از صنعت ماشین‌های کشاورزی حمایت بیشتری کنند چرا که با مشکلات تامین لاستیک، افزایش قیمت فولاد و افزایش قیمت لاستیک روبه‌رو هستیم، به همین خاطر از وزیر صمت تقاضا داریم تا حوزه ماشین‌های کشاورزی را با جدیت بیشتری پیگیری کند.

عباسی با اشاره به اینکه وزیر جهاد کشاورزی پیگیر مسائل صنعت ماشین‌های کشاورزی در حوزه صنعت است، گفت: اگر این اتفاقات بیفتد، از ثبات بیشتری در حوزه قیمت برخوردار خواهیم شد که با نظارت و دقت کارشناسی و فنی در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی، نوسانات قیمت را به حداقل رساندیم که امیدواریم تا پایان سال نوسان خاصی در بخش کشاورزی رخ ندهد.

رئیس مرکز مکانیزاسیون در پایان از افزایش متوسط ۴۵ تا ۵۰ درصدی قیمت تراکتور از ابتدای سال خبر داد.

 

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 20 آذر1399، کد خبر: -، yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
0
0
تا وقتی دست در دست کشاورزان ندیم و هزینه کشاورزی های نوین رو پایین نیاریم کسی رغبت نمیکنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین