پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۶۶۷۹
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۸
پیروز حناچی گفته ملک نجومی که در اختیار مرتضی طلایی بوده پس گرفته شده است. این سخنان در حالی مطرح شده که مرتضی طلایی خود را برای انتخابات شورای شهر ۱۴۰۰ آماده می‌کند.
شعار سال: سردار مرتضی طلایی یکی از خاص‌ترین سیاستمداران ایران است. او که فرمانده نیروی انتظامی تهران بود، به فرمان فرماندهش قالیباف، لباس نظامی را رها کرد و عضو شورای شهر تهران شد، اما این فرصت را پیدا نکرد که مثل قالیباف در سیاست پیشرفت کند. حالا هر از گاهی نام او آورده می‌شود؛ گاهی درباره تلاش برای بازگشت به شورای شهر تهران و گاهی دیگر از املاک نجومی که از او پس گرفته شده است.

هفته گذشته پیروز حناچی شهردار تهران خبر داد که بخشی از املاک نجومی از مرتضی طلایی و معصومه آباد و زهرا مشیر استخاره همسر قالیباف پس گرفته شده است. روز بعد طلایی در مقام پاسخگویی درآمد و گفت «از آقای شهردار تهران می‌خواهم اگر سندی در رابطه با صحبت‌هایشان و ملک اشاره شده در مصاحبه خود دارند منتشر کنند. همچنین جرأت داشته باشند که در آن اگر اجحافی به بیت المال و املاک شهروندان تهرانی شده افشا کنند.»

سردار طلایی همچنین گفته «موضوع مربوط به یک حسینیه است که مالکیت آن متعلق به شهرداری و بهره‌برداری آن مربوط به حوزه فرهنگی است. چند وقت پیش یک تیم از شهرداری آمده بود و در این حسینیه پیگیری کرد تا مطمئن بشوند فقط کار فرهنگی انجام می‌شود یا خیر.»

مشخص نیست حسینیه مورد نظر سردار طلایی کجاست. اما جمعی از شورایاران سابق مناطق تهران، پیش از شیوع کرونا در حسینیه ائمه اطهار تهران جلساتی با مرتضی طلایی داشتند. (رویداد۲۴ فیلم و عکس‌هایی از چند مراسم در این مجتمع دارد که حضار برای پیروزی طلایی در انتخابات ۱۴۰۰ شورای شهر تهران آرزوی موفقیت می‌کنند) همچنین این موسسه دفتر کاری مرتضی طلایی نیز هست و خبرنگارانی که در این سال‌ها برای مصاحبه اختصاصی سراغ طلایی رفته‌اند، در این موسسه با او دیدار داشته‌اند.

مجتمع مذهبی-فرهنگی ائمه اطهار تیرماه ۹۳ با حضور سرلشگر صفوی مشاور رهبر انقلاب، مرتضی طلایی نایب رئیس شورای شهر تهران و جمعی از خانواده‌های شهدا و ائمه جماعت تهران افتتاح شد.

در لیست املاک شهرداری تهران در منطقه ۴ که چندی پیش منتشر شد، آدرس این حسینیه واقع در خیابان مجید افشاری تقاطع همت، خیابان بنی هاشم، نبش خیابان افشاری پلاک ۱۲ و ۱۴ (پژوهشکده رنگ) ثبت شده است که همان حسینیه مورد نظر است.

در توضیح واگذاری این موسسه آمده است «با توجه به دستور شهردار وقت تهران در هامش نامه شماره ۱۰/۳۸۸۸۷۰ مورخ ۹۱/۴/۱۰ مندرج در صورتجلسه شماره ۵۰۴/۷۱۴۵۱ مورخ ۹۱/۷/۱۰ تحویل شده است.»

در همین جدول دو ملک دیگر در پاسداران گلستان پنجم پلاک ۶ و همچنین پاسداران گلستان پنجم جنب پل سواره‌رو، پلاک ۶۴ آمده است که در توضیحات آن آمده است: «طبق درخواست مجتمع ائمه اطهار به شماره ۵۰۴/۱۴۰۳۸ مورخ ۹۵/۲/۲۷ و طبق صورتجلسه تحویل ملک به شماره ۱۷۹۲۳ مورخ ۹۵/۳/۱۰ با امضاء شهردار وقت منطقه تحویل شده است.»

موسسه فرهنگی پیروان ائمه اطهار
در سامانه ثبت شرکت‌ها، موسسه‌ای به نام موسسه فرهنگی پیروان ائمه اطهار ثبت شده که اعضای هیئت مدیره آن، مرتضی طلایی، حسین کیوانی و محمودرضا امینی هستند و آدرس آن مجیدیه شمالی، خیابان شهید مجید افشاری، کوچه گلزار مومنی، پلاک ۵، طبقه اول کدپستی ۱۶۶۵۶۳۸۹۱۰ ثبت شده است. از خرداد امسال شرکت فنی مهندسی تحلیل پردازش پرشیا هم در همین آدرس موسسه خیریه ثبت شده است!

محمودرضا امینی رئیس هیات مدیره شرکت مرور وقایع جهان است. رویداد۲۴ پیش از این به این شرکت پرداخته بود و نوشته بود چهره‌هایی مثل فولادگر، نماینده سابق اصفهان در مجلس، مصطفی میرسلیم نماینده فعلی تهران، حیدر مصلحیوزیر پیشین اطلاعات و حسین دهقان وزیر پیشین دفاع در هیات مدیره آن حضور دارند. سال ۸۸ جمعی از اصولگرایان قصد داشتند او را به عنوان استاندار اصفهان معرفی کنند.

موسسه مردمی خادمین ائمه اطهار
موسسه دیگری به نام قرآنی مردمی خادمین ائمه اطهار نیز به آدرس خیابان شهیدمجیدافشاری، تقاطع شمال شرق اتوبان همت و صیاد شیرازی کدپستی ۱۶۶۵۶۱۸۴۸۱ ثبت شده که به جز طلایی و امینی، چهار چهره دیگر در آن حضور دارند؛ یکی منصور باقرصاد (که مثل کیوانی و امینی و طلایی، متولد اصفهان است) معاون پیشین خدمات شهری شهرداری اصفهان و قائم مقام خدمات شهری دوره قالیباف و رئیس هیئت مدیره شهربان و حریم‌بان شهرداری تهران و البته معاون اجرایی ستاد اربعین شهرداری تهران بوده است. اعضای هیات مدیره شرکت شهربان و حریم‌بان از حلقه‌های نزدیک به قالیباف هستند.

موسسه خیریه محبین راه ائمه
موسسات ائمه اطهار، سه قلو هستند. خیریه محبین راه ائمه اطهار سومین قل این مجموعه است که باز هم سردار طلایی در راس آن قرار گرفته است.

سردار «محمد قاسم ناظر» معاون هماهنگ کننده و امور استان‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یکی از اعضای هیات مدیره این خیریه است. او یکی از اعضای هیات مدیره صنایع بسته بندی پویا نگار اصفهان است؛ جایی که به جز او و سردار مرتضی طلایی، نام‌های آشنای دیگری هم در آن دیده می‌شوند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت!

اما یکی از چهره‌های جالب این خیریه، محمدحسین رضایی است. فردی که بیشتر از طلایی، خیریه دارد. نام حسین رضایی زمانی بیشتر در بر سر زبان‌ها افتاد که برخی اصلاح طلبان در اصفهان برای برکنار کردن زرگرپور و جانشینی رضایی تلاش می‌کردند. رضایی پیوند فامیلی با عبدالله نوری دارد و مدت زیادی رئیس سازمان حج و زیارت کشور بوده است.

حال سوال اینجاست که چرا موسسه‌ای با این وزن از اعضای هیات مدیره، نیاز به ملک شهرداری تهران دارد. سوال بعدی اینکه خروجی این موسسه برای مردم تهران چه بوده است؟ طلایی سایت فردا نیوز را دارد، اما در هیچ رسانه‌ای، اثری از فعالیت‌های این موسسه نیست، اما لااقل سه ملک شهرداری تهران، در اختیار گروهی است که به نظر می‌رسد در ابتدا هدفش سازماندهی نیرو‌های اصفهانی بوده و در کنار آن همفکران و نزدیکان مرتضی طلایی در تهران هم گرد هم آورده است.

ماجرای ملک همسر مرتضی طلایی چیست؟
در بخشی از اسنادی که علیه طلایی منتشر شده، نامی از ملکی که به نام همسرش اعظم میرزایی بوده، آورده شده است. طلایی البته برای بار دیگر به این اسناد و اظهارات واکنش نشان داده و در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفته «من به عنوان یک شهروند به جای ایشان [حناچی]، از این ناتوانی احساس شرم می‌کنم، و دیگر بار از ایشان می‌خواهم، اگر یک سانتیمتر از اسناد مورد اشاره به نام من یا بستگان من ثبت شده، آن را منتشر کنند و همچنین شهامت داشته و هر موردی را که در آن اجحافی به بیت‌المال و املاک مردم شده، افشا کنند تا من هم در کنار ایشان قرار بگیرم.»

ظاهرا ملکی که حناچی از آن صحبت کرده، در خیابان نیاوران خیابان درازشیب، خیابان عمار، پلاک ۴ به مساحت ۱۸۰ متر مربع بوده که توسط رسا تجارت مبین (شرکت عیسی شریفی) به خانم اعظم میرزایی همسر سردار طلایی واگذار شده است.

پیش از این به موسسه قرآنی مردمی خادمین ائمه اطهار و بعضی از اعضای هیات مدیره آن پرداخته شد. اما یکی از اعضای کمتر شناخته شده این موسسه، علی برادران فلاحی است که رئیس هیات مدیره موسسه هم هست. علی برادران فلاحی تنها یک شرکت دیگر هم دارد. شرکت مسکن و ساختمان جهان. این شرکت به نمایندگی ناصر امامی (عضو هیات مدیره شرکت) در یک قرارداد با شرکت پاتیس سازان الماس، هفت واحد آپارتمان در الهیه تهران را تهاتر می‌کند که گفته می‌شود این املاک نیز در اختیار مرتضی طلایی و احمد دنیامالی (نماینده فعلی انزلی در مجلس) قرار گرفته است.

علی برادران فلاحی مدیرعامل حراست شهرداری تهران زمان قالیباف بود. در گزارش املاک نجومی آمده که آپارتمانی به‌آدرس دربند، خ جعفری، نبش پالیزی، طبقه ۳ شمال غربی به‌متراژ ۱۸۳ متر به او واگذار شده است. خبرگزاری تسنیم البته این واگذاری را تکذیب کرده بود.

اما فعالیت مرتضی طلایی، فقط به دوران شهرداری او خلاصه نمی‌شود. سردار طلایی در حال حاضر نامش در ۱۴ شرکت و موسسه رسمی وجود دارد که درباره بعضی از آن‌ها نیز ابهاماتی مطرح می‌شود. جدول زیر شرکت‌های مرتضی طلایی را نشان می‌دهد:

از این ۱۴ شرکت، فقط ۲ شرکت ماهیت اقتصادی دارند. اولی صنایع بسته بندی پویا نگار اصفهان است که سردار ناظر یکی از اعضای هیئت مدیره این شرکت است. نام فرد دیگری هم در هیئت مدیره این شرکت دیده می‌شود. محمد ابراهیم یاوری است؛ فردی که در سال ۹۲ از او به عنوان اقتصاددان و وزیر احتمالی اقتصاد در کابینه قالیباف نام برده می‌شد.

یاوری مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران بود و گفته می‌شود از کشور گریخته است. یاوری همان زمان مدیرعامل پتروشیمی اصفهان آقای ریخته‌گران بود. وزیر اقتصاد خیالی که از همان‌سال با شروع دستگیری‌های پرونده ریخته‌گران از کشور فرار کرد.

سال ۹۸ بهروز ریخته‌گران با قرار بازداشت موقت به‌اتهام اخلال در نظام اقتصادی از طریق تحصیل مال نامشروع، بازداشت شد. ابتدای شهریور سال ١٣٩٢ بود که خبر بازداشت عناصر یک شبکه فساد اقتصادی به اتهام اخلال در نظام اقتصادی در رسانه‌ها منتشر شد؛ پرونده‌ای که بعد‌ها به پرونده «برادران ریخته‌گران» معروف شد، شبکه سازمان‌یافته‌ای از فساد که با سوءاستفاده از اجرای سیاست‌های اصل ٤٤، بدون اهلیت و با خرید سهام پتروشیمی اصفهان و پتروشیمی بیستون اقدام به سوءاستفاده‌های گسترده در این زمینه کرده بودند.

بر اساس آنچه همان موقع در رسانه‌ها منتشر شد، «آنان با روش‌های متقلبانه و با تشکیل شرکت‌های مختلف در خارج از کشور محصولات این دو شرکت پتروشیمی را به شرکت‌های خود فروخته و منابع حاصل از آن را در یکی از کشور‌های حوزه خلیج فارس و همچنین یک کشور اروپایی به نام خود و بستگان‌شان سرمایه‌گذاری کردند. در نهایت اقدامات این گروه منجر شد شرکت پتروشیمی اصفهان با بیش از یک‌هزار میلیارد تومان بدهی در خرداد ٩٢ به تعطیلی کشیده شود و این گروه ۴۰۰ میلیارد تومان نیز به پتروشیمی بیستون بدهکار شوند.»

سردار طلایی در پاسه به ابهامات شراکت با این افراد گفته بود «این که عزیزی سوال کرده‌اند رابطه بنده با آقای ساکت و ریخته‌گران چیست. بنده هرگز نگفتم رابطه نداشته‌ام. با آقایان دوست و در امور خیریه و فعالیت‌های ورزشی، فرهنگی همکاری داشته‌ام. لکن این یک امر شخصی هست و البته چندسالی هست قطع گردیده است. بحث این اتهامات و مشابه آن موضوع مشخصی هست که بنده عرض می‌کنم. بلاخره اگر بنده رانتی یا سوء‌استفاده‌ای در هر کجا و به هر شکل کرده ام خوب باید اسنادی وجود داشته باشد آن را ارائه دهید.»

وحید اشتری هم در کانال تلگرامی‌اش نوشت داریم در مورد یکی از بزرگترین پرونده‌های فساد تاریخ کشور و مهره‌ای حرف می‌زنیم که وزیر اقتصاد جدی‌ترین رقیب آقای روحانی عاملش بوده و سالی ۵۰ تا نماینده مجلس و ۱۵۰ تا نماینده شورای شهر مثل آقای طلایی را می‌خرد و در راه خدا آزاد می‌کند. بعد آقای طلایی در واکنش به مستند فرموده است بعد از طرح مترقی مجلس‌نو، شوالیه‌های مجازی، چون نسبت به حضور بنده در انتخابات نگرانند دست به چنین کار‌هایی می‌زنند. واقعا آدم می‌ماند بخندد یا گریه کند؟

اعتماد مبین ایرانیان شرکت اقتصادی دیگر مرتضی طلایی است که ظاهرا در زمینه مخابرات و ... فعالیت می‌کند. اعتماد مبین همان شرکتی بود که به دنبال خرید مخابرات بود و اعتماد مبین ایرانیان، ارتباطی با آن مجموعه دارد. سمیع الله صادقی آرانی معاون توسعه و مهندسی شرکت مخابرات تهران و عباس ابوالقاسمی آزاد مدیرکل خدمات مخابراتی استان تهران و محمدرضا بیدخام مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل مخابرات از اعضای شناخته شده این شرکت هستند.

نگهداری و توسعه سامانه‌های غیرحضوری شرکت مخابرات استان تهران به صندوق کارکنان شرکت مخابرات استان تهران واگذار شده است. این صندوق با جذب بخشی از سرمایه لازم از بخش خصوصی، شرکت اعتماد مبین ایرانیان را تشکیل و راه‌اندازی کرده و همچنین توسعه و نگهداری سامانه ۱۸۱۸و ۲۰۰۰شرکت مخابرات را نیز اجرا می‌کرد و مشخص نیست نقش مرتضی طلایی در این شرکت دقیقا چه بوده است.

موسسات قرآنی مرتضی طلایی
سال ۹۱ مرتضی طلایی گفت «مؤسسه راهبردی قرآن و زندگی با هدف اشاعه و نشر فرهنگ، اخلاق قرآنی و ارزش‌های اسلامی در سطح جامعه و ارتقاء سواد قرآنی آحاد جامعه، همچنین زمینه‌سازی برای آشنایی و انس با مفاهیم و آموزه‌های غنی قرآن کریم، فعالیت خود را آغاز کرده است.» با این حال سایت این موسسه در حال حاضر فعال نیست و هیچ خبری از فعالیت‌های اخیر آن هم منتشر نشده است.

رضا امینی و علی رضا احمدی از دیگر اعضای هیئت مدیره موسسه قرآن و زندگی هستند. علی رضا احمدی احتمالا قاری قرآن شناخته شده است. قالیباف از این طریق عضو اتحادیه موسسات قرآنی شده و سال ۹۷ در نخستین جلسه هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی ـ فرهنگی قرآن و عترت کشور «مرتضی طلایی» با کسب ۱۵ رأی به عنوان رئیس هیئت مدیره انتخاب شد.

همچنین از سال ۹۴، مرتضی طلایی مدیر عامل و سید مهدی سید خاموشی رئیس هیئت مدیره انجمن خیرین قرآنی بوده‌اند. خاموشی البته ارتباط عمیق‌تری با تیم قالیباف دارد و عضو هیات مدیره موسسه شمس الشموس است. الیاس قالیباف دیگر عضو این موسسه است و اسنادی در شهرداری وجود دارد که ابهامات زیادی در این موسسه را نشان می‌دهد. هادی رضی دیگر عضو هیات رئیسه این مجموعه هم مثل برادران ریخته‌گران به خاطر یک پرونده مرتبط با فساد پتروشیمی بازداشت شده بود.

مرتضی طلایی دو موسسه فرهنگی دارد؛ اولی سیمای نقش هنر نام دارد که دقیقا رو به روی سازمان صداوسیماست. از فعالیت‌های این موسسه خبری در دست نیست، اما از اسم آن می‌توان حدس زد که ارتباطی با برنامه‌های سیما داشته باشد و احتمالا در زمینه آگهی‌های تلویریونی کار کند. این شرکت تنها شرکتی است که یک نام طلایی دیگر در آن حضور دارد و احتمالا مرضیه طلایی فرزند سردار طلایی از اعضای هیات مدیره آن باشد. مسعود علی نژاد عضو دیگر هیئت مدیره این موسسه، بازرس اعتماد مبین ایرانیان است.

موسسه ورزشی تفریحی فولاد ماهان سپاهان مرتضی طلایی
اما مجتمع فرهنگی ورزشی تفریحی فولاد ماهان سپاهان، دیگر شرکت مشهور فرهنگی سردار طلایی است. اینجا هم نام‌های ریخته‌گران و یاوری بار دیگر دیده می‌شوند. هر سه برادر ریخته گران در این شرکت هستند و محمدرضا ساکت هم البته هست. جوابیه طلایی هم لابد مرتبط با این شرکت بوده است.

خیریه‌های مرتضی طلایی
به جز همه این موسسه‌ها، طلایی در چند خیریه دیگر هم حضور دارد که در سه خیریه، این حضور ثبت شده است. یکی موسسه حمایت از بیماران صعب‌العلاج امید. پیش از این از علاقه طلایی به همکاری با بزرگان صنعت دارو گفته شده بود. حمیدرضا جمشیدی نایب رئیس مرتضی طلایی در هیات مدیره این خیریه است.

جمشیدی یکی از بزرگان دارو در ایران محسوب می‌شود و ده‌ها شرکت تولیدی و وارداتی دارویی دارد و از جمله مسئولیت‌هایی در بنیاد برکت دارد. سعید نمکی، وزیر بهداشت، سال گذشته حمیدرضا جمشیدی را به عنوان مشاور خود در امور دارویی و همچنین دبیر ستاد تدابیر ویژه وزارت بهداشت منصوب کرد.

خیریه اندیشه یاران محسنین
اندیشه یاران محسنین، خیریه دیگری است که پیوند‌های طلایی را با دوستان اصفهانی او حفظ کرده است. احمد سالک نماینده پیشین اصفهان در مجلس از مهمترین اعضای این خیریه است. عبدالرسول عطایی مدیرعامل اسبق بیمه کوثر و حافظ معاون اجرایی بیمه سامان دیگر چهره شناخته شده این خیریه هستند.

خیریه طلیه مهر طا‌ها هم بی‌ارتباط با شهرداری نیست و معصومه آباد ریاست هیئت مدیره آن را بر عهده دارد و مرتضی طلایی نایب رئیس است. طیبه السادات صالحی ریحانی (احتمالا) فرزند معصومه آباد دیگر عضو هیات مدیره این خیریه است. این خیریه‌ها هم مثل سایر فعالیت‌های مرتضی طلایی، در سکوت مطلق خبری برنامه‌های خود را پیش می‌برند و هیچ خبری از فعالیت‌های آن‌ها در رسانه‌ها منتشر نمی‌شود.

پیروز حناچی شهردار تهران از معصومه آباد هم به عنوان یکی از کسانی که ملک نجومی در اختیار داشته نام برده است. آنگونه که حناچی گفته ملکی که شهرداری به «آباد» داده را پس گرفته است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از رویداد ۲۴، تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۹، کد خبر: ۲۴۲۹۶۴، rouydad۲۴.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین