پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۷۱۴۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷
شماری از روانشناسان و درمانگران معتقدند معتادان در شرایط شیوع کرونا وضعیتی به مراتب بدتر از سایر افراد دارند، زیرا باید با دو چالش مصرف مواد مخدر و بیم ابتلا به کرونا دست و پنجه نرم کنند.
شعار سال: از نخستین روز‌های شیوع کرونا بود که محافظت موادمخدر در برابر ابتلا به کرونا مطرح شد؛ ادعایی که به گفته برخی کارشناسان و مسئولین حوزه اعتیاد صرفا به دلیل سوء‌استفاده فروشندگان این مواد در کشور شایع شد.

آفرین رحیمی‌موقر نایب رئیس کمیته تخصصی وابستگی به مواد در سازمان جهانی بهداشت ۲۸ آبان ماه در این باره گفت: محافظت موادمخدر در برابر کرونا شایعه مافیا است.

وی تصریح کرد: این باور غلط همزمان با شیوع این ویروس مطرح شد و برخی مراجعان مراکز درمان اعتیاد هم در این خصوص با رواندرمانگران گفتگو می‌کنند، اما براساس مشاهدات معتادان نیز به کرونا مبتلا و برخی مراکز اپیدمی را هم تجربه کرده‌اند.

ماریت قازاریان رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور نیز در این خصوص تاکید داشت: براساس تحقیقات،  موادمخدر و سیگار از عوامل خطرساز ابتلا به انواع بیماری‌ها از جمله کرونا است و معتادان بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار دارند.

به گفته وی، شدت بیماری و همچنین روند بهبود نیز در این مصرف‌کنندگان به دلیل ریه‌های آسیب‌پذیر بیش از دیگران خواهد بود.

اکنون، اما برخی روانپزشکان حوزه اعتیاد علاوه بر ضرورت اهمیت درمان جسمانی این بیماری (در معتادان) با اشاره به آثار روانشناختی کرونا معتقدند مصرف موادمخدر سبب همپوشانی آثار روانی این بیماری و مواد دخانی است.

روان‌درمانگر اعتیاد و روانشناس سازمان بهزیستی کشور روز سه شنبه در این خصوص گفت: مصرف موادمخدر خود با افسردگی و آزردگی همراه می‌شود. به عبارت دیگر بیمار (معتاد) عمدتا به هنگام ابتلا به خلق افسرده به مراکز درمان مراجعه و این مساله آثار و تبعات روانی کرونا را غیرقابل تفکیک می‌کند.

آزاده اولیایی افزود: در واقع بهبودیافتگان کرونا گا‌ها طیف متعددی از افسردگی را هم تجربه می‌کنند؛ اما این آسیب در بهبودیافتگان معتاد به دلیل همپوشانی با آثار روانی اعتیاد تفکیک نمی‌شود.

باور اشتباه معتادان در باره سپر محافظتی کرونا

وی همچنین با اشاره به باور اشتباه معتادان در باره سپر محافظتی کرونا ادامه داد: علیرغم اشاعه یک باور غلط در کشور مبنی بر محافظت موادمخدر در برابر ابتلا به کرونا از آغاز شیوع این بیماری، مراجعین متعددی به دلیل ابتلا به این ویروس، مراجعات خود را به مراکز درمان به تعویق انداخته‌اند.

به گفته اولیایی، برخی مراجعان بهبودیافته نیز در گفتگو با رواندرمانگران این باور غلط را تا پیش از ابتلا به بیماری متصور بوده‌اند.

ابتلا به نوع شدید ویروس کرونا با کاهش سطح اکسیژن می‌تواند پس از بهبود هم با سندرم خستگی، اضطراب و افسردگی همراه باشد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایرنا، تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۹، کد خبر: ۸۴۱۴۰۸۷۲، irna.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
0
0
اين بندگان خدا واقعا شرايط سختي بعد از كرونا پبدا كردن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
0
0
این کرونا هم خیلی هارو دچار توهم کرده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین