پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۷۶۸۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹
سیامک زند رضوی ضمن انتقاد از عدم آموزش برخی از والدین به فرزندانشان گفت: امروز آن چیزی که نوجوانان به شدت به آن نیاز دارند این است که صحبت آن‌ها شنیده شود و دیده شوند.
شعار سال: انتشار تصاویری مربوط به یکی از شاخ‌های اینستاگرامی که با کودکی ۱۴ ساله در رابطه با مسائل جنسی صحبت کرده و رفتار‌هایی ناهنجار را در مقابل تعداد زیادی از مخاطبان خود انجام می‌دهند سبب شد تا بار دیگر نگرانی‌ها در خصوص نسل کودک و نوجوان جامعه دوچندان شود. کودکانی که تحت تاثیر رفتار‌های خطرناک ممکن است در آینده تبعاتی دهشتناک داشته باشد.
 
ضعف و فاش گویی!

سیامک زند رضوی، استادیار بازنشسته دانشگاه و عضو انجمن جامعه شناسی ایران در این خصوص گفت: آن چه که در این روز‌ها در فضای مجازی تحت عنوان صحبت‌های کودکان و نوجوانان پیرامون مسائل جنسی مطرح می‌شود، در چندین سطح قابل بررسی است. در سطح اول با یک پدیده انسانی مواجه هستیم که مربوط به مرحله‌ای از رشد است.

او افزود: این پدیده در میان بسیاری از نوجوانان در همه جهان دیده می‌شود و مربوط به دیروز و امروز هم نیست. به لحاظ دانش بشری، فرایندی است که در دوران نوجوانی و سن بلوغ آغاز می‌شود و نوعی آگاهی یافتن است. مثال آن استمناع بوده که زیست شناختی و هورمونی است. آنچه تازگی دارد این است که در فضای مجازی در این روز‌ها از آن صحبت شده است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اینکه نوجوانی عنوان می‌کند که با مشاهده تصاویری اقدام به استمناع می‌کند، پدیده‌ای است که در پنج دهه اخیر وجود داشته است و حداقل از دهه هفتاد میلادی و گسترش صنعت چاپ رنگی در میان نوجوانان در جهان مشاهده شده است. نکته قابل توجه در این میان ضعف‌هایی است که از فاش گویی آن، در این میان در فرزند پروری ما وجود دارد.

عضو انجمن جامعه شناسی ایران ادامه داد: در اینجا با دو دسته از عوامل مواجه هستیم. نخست چه تعداد از خانواده‌ها برای داشتن کودک و نوجوان آموزش‌هایی دیده اند. با اطمینان می‌توان گفت که عموما هیچ آموزشی دریافت نکرده اند. در حالی که برای حرکت دادن یک خودرو از ما گواهینامه می‌خواهند که تحت آموزش‌های زیاد صادر می‌شود.

او افزود: درحالی که بسیاری از خانواده‌ها امروز مطالبه آموزش دراین عرصه و مساله سلامتی جنسی کودکان خود را دارند و حتی با صحبت‌های درگوشی آن را از یکدیگر جویا می‌شوند، اما متاسفانه ما این آموزش‌ها را در اختیار خانواده‌ها قرار نداده ایم. در این میان راهکار این است که باید تمامی خانواده‌ها در بدو فرزندآوری امکان دسترسی به بسته‌هایی را داشته باشند که سوالات کودکان و نحوه آموزش به آن‌ها را از بدو کودکی تا نوجوانی در عرصه سلامت جنسی را در اختیار آن‌ها قرار دهد.
 
خطوط قرمز عرف و جامعه

زند رضوی تاکید کرد: کودکانی که در این روز‌ها در فضای مجازی از خطوط قرمز عرف و جامعه عبور می‌کنند، پیام آن‌ها این است که مسایل ما را ببینید و صدای ما را بشنوید. متاسفانه دیدن ما امروز به این شکل است که آن‌ها را تنبیه می‌کنیم و برای آن‌ها محدودیت‌هایی را به ویژه در تعامل روزمره با همسالان شان در فضای رسمی قرار می‌دهیم. این نگاه باید متوقف شود. ما باید کودکان را به عنوان یک انسان مشاهده کنیم و با آن‌ها برخورد کنیم و برخورد‌های قهری را کنار بگذاریم.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه امروز نزدیک به ۲۴ میلیون کودک زیر ۱۸ سال در کشور وجود دارد، اظهار کرد: از این تعداد به نظر می‌رسد احتمالا نزدیک به ۸ میلیون نفر کودکان در این شرایط اند که به نوعی در شرایط امروز حق بقا، رشد، امنیت و مشارکت شان به اشکال گوناگون در معرض خطر است. سلامت جنسی بخشی از دشواری‌های گروه نوجوان آنان است. باید کمک کرد تا صدای این نوجوانان را شنید. باید کودکان قادر باشند در مورد مسائل خود حرف بزنند و به سوالاتشان جواب داده شود.

او افزود: در فیلم‌هایی که در فضای مجازی دیده می‌شود، یک خانم ۳۴ ساله با یک کودک ۱۴ ساله صحبت‌های جنسی انجام می‌دهد و حتی خود آن زن نیز در انتهای فیلم شوکه می‌شود و می‌گوید که این کودک می‌توانست به جای فرزند من باشد.

این جامعه شناس گفت: امروز فضای مجازی مسائلی را که در خفا بوده است را علنی کرده و ضرورت دارد تا به جای این که نگاه سخت به این مسئله داشته باشیم باید به آن نگاهی انسانی و پرسش گرایانه داشت.

زند رضوی خاطرنشان کرد: امروز آن چیزی که این کودکان به شدت به آن نیاز دارند این است که صحبت آن‌ها شنیده شود و دیده شوند. باید یک فضایی برای کودکان ایجاد شود تا به این شکل نسبت به جنس مخالف عجیب و غریب رفتار نکنند. زمانی که امکان تعامل واقعی را ندارند به سمت چنین ناهنجاری‌هایی در فضای مجازی روی می‌آورند.
 
سلامت جنسی

این جامعه شناس گفت: کودکان با این اقدام خود عملا عنوان می‌کنند که دیگر ما از شما نمی‌ترسیم و عملا ما امروز شاهد این رفتار در نسل‌های جدید هستیم که می‌تواند هشداری برای ما باشد. در این زمینه باید آموزش‌ها در کشور اصلاح شود و رویه جدیدی در پیش گرفته شود. باید به سمت آموزش‌های کاربردی سلامت جنسی پیش رفت. باید معلمان ما با این کودکان لایو برگزار کرده و صحبت‌های آن‌ها را در این فضا شنید.

عضو انجمن جامعه شناسی ایران در پایان تاکید کرد: فضایی که مشابه با آن چیزی باشد که امروز در آن هنجارشکنی شده است و حتی در عرصه آموزش سلامت جنسی و تعامل با جنس مخالف می‌توان از شبکه شاد کمک گرفت، زیرا که در این شبه گفتگو دو نکته در هر دوطرف قابل تامل بود. اول درک اهمیت رضایت کامل دو نفر در رابطه جنسی و دوم وحشت مشترک در تداخل نقش‌های کلیدی در جامعه انسانی است.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: ۲۸آذر ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۱۰۴۹۳۸، borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
0
0
اینکه این همه بیخیال همه چیز شدیم ودر مورد هیچ چیزی دغدعه نداریم نشون میده که عین گشور های عقب افتاده شدیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
0
0
شنيده شدن صحبت نوجوان ها اون هم در اين اوضاع اقتصادي توسط پدر مادرهاشون كمي دور از ذهن هست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین