پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۷۸۵۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸
جدید اخبار از انتخابات ۱۴۰۰ حاکی است که در هفته پایانی آذر جریان‌های سیاسی جدید هم در میان اصلاح طلبان و هم در میان اصولگرایان متولد شدند. اصلاح طلبان خبر از نهاد اجماع‌ساز دادند و در اصولگرایان جبهه تحول خواهان انقلابی راه افتاد.
شعار سال: اصولگرایان و اصلاح طبان در هفته پایانی آذرماه فعالیت‌های انتخاباتی خود را مانند هفته‌های گذشته ادامه دادند. اگرچه اصلاح قانون انتخابات بسیاری از معادلات را تغییر داد، اما جریان‌های سیاسی امیدوارند برخی بند‌های این قانون توسط شورای نگهبان تصویب نشود تا ریزش چهره‌های اصلی هر دو جریان خیلی زیاد نباشد.

در این هفته اصلاح طلبان از «نهاد اجماع‌ساز» گفتند که ظاهرا قرار است تا پایان دیماه سازوکار آن مشخص شود و در جریان انتخابات ۱۴۰۰ به آن تکیه کنند. جواد امام در اینباره گفته «از آنجا که قرار است تصمیمی که گرفته می‌شود اجماعی و مورد توافق همه احزاب باشد، اندکی زمان می‌برد. فکر می‌کنم فرآیند بررسی و به نتیجه رسیدن درخصوص نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان تا پایان ماه جاری به اتمام رسیده و نتیجه آن اعلام شود.»

سی حزب و ده نفر

فرج کمیجانی گفته «با توجه به گفتمان اصلاح‌طلبانی، با هدف تحقق و عملیاتی شدن اصلاحات مورد نظر، نهاد اجماع سازی با عنوان جدید با مشارکت فکری، عملی و اجرایی ۳۰ حزب دارای مجوز از وزارت کشور فعالیت خواهد کرد که برای تقویت و فراگیری آن، تعداد ۱۰ نفر از شخصیت‌های ملی دارای مقبولیت فراگیر اجتماعی و غیرحزبی جریان اصلاحات به عنوان عضو مشاور در نهاد اجماع‌ساز جدید دعوت خواهند شد  و در انتخابات ۱۴۰۰ شرکت فعال خواهند داشت.

بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی احزاب اصلاح طلب این ساختار را قبول ندارند، اما چهره‌هایی همچون کمیجانی و کواکبیان، راه‌اندازی این ساختار را در بعضی استان‌ها شروع کرده‌اند.

توضیح محسن رهامی درباره نهاد اجماع‌ساز این بوده که «برخی می‌گویند ۵ نفر را آقای خاتمی معرفی کند و ۶ نفر را شورای هماهنگی جبهه اصلاحات. بعضی هم معتقدند ۱۰ نفر را شورای هماهنگی جبهه اصلاحات معرفی کند و آقای خاتمی آن‌ها را تایید کند به هرحال نحوه انتخاب این ۱۰ نفر محل بحث است و ورود اشخاص حقیقی به این نهاد هنوز قطعی نشده است. کلیت مجموعه، شامل نهادی حدودا ۴۰ نفره است، ۳۰ دبیرکل احزاب اصلاح طلب و ۱۰ شخص حقیقی.»

علی صوفی دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات بود گفته «علت مطرح شدن ابهامات و سوال‌ها این است که این مصوبه هنوز نهایی نشده و اصلا قرار هم نبود که رسانه‌ای شود. نمی‌دانم چه کسی آن را به دست آورده و منتشر کرده است، اما این را می‌توانم به شما بگویم که این مصوبه اکنون ناقص است و هنوز جای کار دارد.»

حضور نظامیان و کودتا

بحث رییس جمهور نظامی در این انتخابات به صورت تئوریزه شده توسط جریان اصولگرا مطرح می‌شود. اصلاح طلبان، اما آن را خطرناک می‌دانند و معتقدند چنین اقدامی راه را بر دموکراسی خواهد بست. بهزاد نبوی گفته «حضور نظامیان در انتخابات اشکال ندارد. آنچه اشکال دارد این است که یک فرد نظامی در ارتباط با یک تشکیلات نظامی یا از طرف یک نیروی نظامی در حالی که ارتباط غیر رسمی خود را با چنین نیرو‌هایی دارد و با برنامه ریزی آن‌ها نامزد شده است، کاندیدای ریاست جمهوری شود، ولو استعفای تشریفاتی داده باشد. این به معنای حاکم کردن آن نهاد نظامی بر سرنوشت کشور و ملت است.»

نبوی معتقد است با رئیس جمهور شدن چنین فردی عملا آن نهاد نظامی اداره کننده کشور خواهد شد و می‌گوید: «این نوع نامزدی عملا نوعی کودتای نظامی به روش مسالمت‌آمیز خواهد بود. بدین معنا که نظامیان دیگر تانک و زره‌پوش در خیابان‌ها نمی‌ریزند و به ظاهر یک نهاد نظامی از طریق صندوق رای اداره کشور را بر عهده می‌گیرد و این مسأله برای کشور و ملت و نظام خطرناک است.»

سیدمحمد خاتمی و انتخابات ۱۴۰۰ 

اینکه سیدمحمد خاتمی در مجای معادلات اصلاح طلبان ایستاده، پرسشی که خد اصلاح طلبان به آن پاسخ‌های متفاوت می‌دهند.  محمد هاشمی رفسنجانی همین موضوع را بررسی کرده و توضیح داده که «رابطه تشکیلاتی و حتی حضوری با آقای خاتمی و دیگر اصلاح‌طلبان ندارم و صرفا درباره این موضوع می‌توانم به آنچه در رسانه‌ها و فضای مجازی می‌خوانم استناد کنم. در مجموع تصور می‌کنم هنوز آقای خاتمی محبوبیت لازم را در جامعه و شیخوخیت در میان اصلاح را دارد؛ به این معنی که هنوز اصلاح‌طلبان سخن او را فصل‌الخطاب می‌دانند.»

نتیجه سکوت، قدرت گرفتن قالیباف است

محمود میرلوحی گفته «مردم اکنون مجلس فعلی را می‌بینند و متوجه هستند که سکوت آن‌ها چه بازتابی داشته است و نتیجه‌اش این شده که آقای قالیباف با کمتر از ۲ میلیون رای در مقابل رئیس‌جمهوری که ۲۴ میلیون رای از مردم گرفته است، می‌گوید من نماینده تمام مردم هستم و بعید هم نیست که در انتخابات ۱۴۰۰ به عنوان مثال ۵ میلیون رای کسب کنند و طی چهار سال پس از آن بگویند که ما منتخب مردم هستیم و رای مردم را داریم. در نتیجه بعید است که با توجه به مجلس کنونی، مردم در انتخابات آتی هم تصمیم به سکوت بگیرند»

حمایت اعتدال و توسعه از لاریجانی

بحث چگونگی حضور یا عدم حضور علی لاریجانی برای جریان‌های سیاسی بسیار اهمیت دارد. البته غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در توضیحی خبر داده که حزب اعتدال و توسعه قرار است از علی لاریجانی حمایت کند.

او در توضیح این ایده گفته «آقای لاریجانی ریاست سه دوره مجلس را در اختیار داشت و امروز بر مسائل تقنینی و اجرایی اشراف کامل دارد و کارنامه‌اش در حوزه نظارت عقلانی بر امور و همکاری سازنده بین دولت و مجلس از توانمندی‌های بالای او حکایت می‌کند و جریان اصلاحات، اصولگرایان معتدل و اعتدالی‌ها روی او اجماع دارند.»

اینکه کدام جریان از اصلاح طلبان روی لاریجانی اجماع کرده‌اند، مشخص نیست و ظاهرا تا کنون چنین موضوعی مطرح هم نشده است.  غلامرضا ظریفیان فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره پیامد‌های سیاسی حمایت حزب اعتدال و توسعه از علی لاریجانی گفته «اگر حزب اعتدال و توسعه از علی لاریجانی حمایت کند، باید بپذیریم که دیگر همراه با اصلاح‌طلبان نیست، زیرا اصلاح‌طلبان تا این جای کار مشغول بررسی چگونگی ورود به انتخابات هستند و می‌خواهند راهبرد انتخاباتی، مانیفست و شیوه ورودشان به انتخابات را در یک مجمع اجماع‌ساز بررسی کنند تا بعد از همه این‌ها به بررسی نامزد مورد اجماع بپردازند. اگر حزب اعتدال و توسعه از حالا و به صورت ناگهانی اعلام کند که آقای لاریجانی حمایت می‌کند، عملا راهش را به همه شکل از اصلاح‌طلبان جدا کرده است»

لاهوتی چهره نزدیک به لاریجانی درباره امکان نامزد ائتلافی شدن علی لاریجانی گفته باید این موضوع از آقای لاریجانی خواسته شود. امثال لاریجانی بیت المال محسوب می‌شوند، با توجه به شرایط کشور عقلا و تصمیم‌گیران دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب ابتدا باید با هم بنشینند و تصمیم بگیرند. اگر به جمع‌بندی رسیدند می‌توانند از آقای لاریجانی بخواهند که نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود. اگر از آقای لاریجانی خواسته شود، این مسئله می‌تواند در تصمیم گیری آقای لاریجانی اثرگذار باشد.

هفته گذشته خبر دیدار لاریجانی و سیدمحمد خاتمی هم منتشر شد، اما ظاهرا دیدار مربوط به گذشته بوده است. لاهوتی هم توضیح داده که از افراد موجه و نزدیک به آقای لاریجانی سوال کردم، آن‌ها این خبر را تکذیب کردند و گفتند «آن عکس برای دیدار‌های گذشته بود.»

بادامچیان: روحانیت محور است

هفته گذشته اسدالله بادامچیان نشست خبری برگزار کرد و درباره وضعیت حزب موتلفه توضیح داد. او گفته «حزب آمادگی این را دارد که یک دولت حزبی موتلفه اسلامی داشته باشد یا با هرکسی که ملت به او رای بدهد، اگر او بخواهد، همکاری کند، ضمن اینکه معتقدیم دولت حزبی بهتر از یک شخص یا یک شخص به همراه باند او است.»

دبیرکل موتلفه اسلامی درباره انتخابات سال ۱۴۰۰ نیز گفته «در سطح نهاد‌ها جامعه روحانیت مبارز را داریم و در این راستا شورای مرکزی به دبیرکل مأموریت داد با جامعه روحانیت فعالیت و همکاری کند. کاری که جامعه روحانیت تاکنون و تا اینجا انجام داده، کار ویژه‌ای است و در سراسر کشور دفاتر خود را در ۲۷ استان فعال کرده و ارتباط دارند.»

خبر مهم دبیرکل موتلفه به توافق نرسیدن با شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب یا همان «شانا» بود. او گفته «در ابتدای ماه محرم چند جلسه با دوستان شورای ائتلاف با حضور بنده و مهندس باهنر داشتیم و بحث وحدت مطرح شد که بعد معلوم شد که بعضی دوستان علاقمند هستند با حفظ احترام متقابل تنها و مستقل به صحنه بیایند. از سوی دیگر جامعه روحانیت حدود دو ماه قبل بیش از ۴۰ حزب اصولگرا را دعوت کرد و سازوکار جدیدی ایجاد شد که از هر ۸ حزب ۱ نماینده در این شورا حضور داشته باشند و اسم این شورا هم «شورای وحدت» خواهد بود.»

تحول خواهان انقلابی آمدند

جبهه تحول خواهان انقلابی متشکل از سه تشکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی، جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی و جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با صدور بیانیه‌ای اعلام موجودیت کرد. در متن بیانیه آغاز به کار این جبهه که از سوی خبرگزاری مهر منتشر شده، آمده است: «ان شاءالله سال ۱۴۰۰ نخستین دولت در گام دوم انقلاب اسلامی تشکیل خواهد شد، لذا ضروری است نیرو‌های انقلاب با وحدت کامل تلاش کنند تا قوه مجریه به نحوی تحول یابد که بتواند پایه‌گذار شکل‌گیری دولت اسلامی بر اساس مفاد بیانیه گام دوم و تحقق مراحل جامعه سازی و تمدن سازی اسلامی باشد.»

چند و، چون حضور این جبهه در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ایران چندان مشخص نیست، ولی از قرار معلوم نزدیکی‌هایی با علیرضا زاکانی دارند و این احتمالا به معنای آغاز جدی‌تر اقدامات رییس مرکز پژوهش‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری است.

در جلسه اخیر شورای مرکزی جمعیت جانبازان هم ضمن مروری بر سابقه ارتباط این جمعیت با جمعیت رهپویان و جمعیت ایثارگران در قالب جبهه تحول خواهان، همکاری‌های حزبی از سال ۸۴ به بعد یادآوری و بر ضرورت ادامه این ارتباط برای تاثیرگذاری بر انتخابات ۱۴۰۰ تأکید شد. جمعیت جانبازان در انتخابا خبرگان ۹۴ متولی انتشار لیستی بودند که در آن اسم هاشمی و روحانی حذف شده بود.

محسن رضایی: امید به غیبت اصلاح طلبان

خبرآنلاین در تحلیلی نوشت نمی‌توان تکلیف نامشخص اصلاح‌طلبان در انتخابات را نادیده گرفت. این همان دلیلی است که شاید بتواند انگیزه خوبی برای محسن رضایی باشد. همه رقابت‌های سردار پیشین سپاه در شرایطی رقم خورده که جریان سیاسی اصلاح‌طلب -که نسبت به اصولگرایان ناسازگاری بیشتری با محسن رضایی دارد- در انتخابات به صورت جدی حضور داشته است. کم شدن احتمال حضور اصلاح‌طلبان می‌تواند یکی از موانع را برطرف کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از رویداد ۲۴، تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹، کدخبر: ۲۴۳۸۷۸، rouydad۲۴.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
0
0
انتخابات در چند قدمي كه باقي موندهع هنوز تكليف خودش با خودش معلوم نيست مردم چه گناهي كردن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
0
0
انتخابات 1400 خیلی وقته که مانور خبری رو دست خودش گرفته و گمانه زنی ها هنوز ادامه داره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
0
0
سر آخر که الک شدند نامزد های کمی باقی میمونن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین