پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۳۱۸۰۲۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
پیگیری‌ها از بندر امام خمینی نشان می‌دهد، ۴۰ هزار تن از دو قلم کالای اساسی (برنج و دانه سویا) در آستانه اعمال مقررات متروکه و تحویل به سازمان اموال تملیکی قرار دارند.
شعار سال: شورای عالی امنیت ملی بعد از ارائه تسهیلات مختلف از جمله صدور کد رهگیری و... برای خروج کالا‌های اساسی از گمرکات و بنادر مقرر کرد صاحبان کالا تنها یک فرصت دو ماهه برای ترخیص کالا از گمرکات کشور دارند.

پیگیری‌ها از بندر امام خمینی استان خوزستان به عنوان قطب اصلی واردات کالا‌های اساسی  نشان می‌دهد، ۴۰ هزار تُن از دو قلم کالای اساسی (برنج و دانه سویا)  اظهار شده به گمرک در آستانه اعمال مقررات متروکه و تحویل به سازمان اموال تملیکی قرار دارند.

بر این اساس ۲۳ هزار تُن برنج و ۱۸ هزار تُن دانه  سویا متعلق به این شرکت دولتی در بندر امام خمینی در آستانه اعمال مقررات متروکه از طرف گمرک قرار دارند.

بر مبنای ماده ۲۴ قانون امور گمرکی در شرایط عادی کشور، مدت مجاز نگهداری کالا در انبار‌های گمرکی از تاریخ تحویل کالا به این اماکن سه ماه است. در صورت تقاضای کتبی صاحبان کالا یا شرکت‌های حمل و نقل در مورد کالای عبوری و وجود علل موجه به تشخیص گمرک و با پرداخت هزینه انبارداری تا تاریخ موافقت گمرک این مدت حداکثر تا دو ماه دیگر قابل تمدید است. درصورتی که ظرف مهلت مقرر صاحب کالا برای انجام تشریفات گمرکی و پرداخت وجوه متعلقه اقدام ننماید کالا مشمول مقررات متروکه می‌شود. چنانچه کالا به انبار‌های گمرکی متعدد منتقل و نگهداری شود مدت توقف از زمان ورود کالا به اولین انبار گمرکی محاسبه می‌شود. مهلت توقف مرسولات پستی غیرتجاری تابع مقررات پست است.

در تبصره۲ـ این ماده آمده است، چنانچه ظرف یک ماه کالا‌هایی که برای آن سند ترخیص یا فروش صادر گردیده است از انبار‌ها خارج نشود مشمول مقررات متروکه می‌شود. این مهلت با اعلام موافقت مرجع تحویل گیرنده و گمرک قابل تمدید است.

اما نکته طلایی قانون تبصره ۴ ماده ۲۴ است، در این تبصره آمده است "تعیین مهلت توقف کالا در مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی بر اساس ضوابط قانونی مناطق مذکور در اختیار سازمان‌های مسئول این مناطق است.  کالا‌هایی که در این مناطق پس از انقضاء مهلت‌های اعطائی توسط سازمان‌های مذکور مهلت منقضی، اعلام می‌شوند نیز مشمول مقررات کالای متروکه می‌گردند. "

گفتنی است معمولا با توجه به نامشخص بودن مدت زمان ماندگاری کالا در انبار‌های  مناطق آزاد و ویژهِ مختلف، گمرکات کشور از زمان اظهار کالا (که کالا در اختیار و ید گمرک قرار میگیرد) روی مدت زمان تصریح شده در ماده ۲۴ قانون امور گمرکی  (یعنی سه ماه) مانور می‌کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از مانا، تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹، کد خبر:  ۸۸۵۸۲، mana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
0
0
گمرک باید به مردم در پیشگاه خدا برای زندانی کردن کالاهای اساسی شون تا مرز نابودی جواب پس بده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
0
0
جواب این کالاهارو باید چه کسی بده که این همه بی هویت شدن؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین