پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۸۷۰
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱
عضوشورای شهر قاین گفت:اگر یک راستی آزمایی در خصوص آمار بیکاری درشهرستان قاین صورت گیرد آمار فارغ التحصیلان ما سرسام آور است.
شعارسال: رییس جمهور از آغاز ورود به صحنه انتخابات ،ایجاد فرصت های شغلی را مهم ترین برنامه خود عنوان کرد و به مردم نوید داد کلیدتمام مشکلات اقتصادی در دستان این دولت است.

امااکنون با گذشت 3 سال از عمردولت یازدهم ،اثری از تحول اقتصادی در کشور وزندگی مردم دیده نمی شود وبه جای آن تورم ،بی کاری و رکود اقتصادی عرصه را برمردم تنگ کرده است.

شهرک های صنعتی در اکثر شهرهای کشور رو به خاموشی رفته است واکثر کارخانه ها وکارگاهها نیروهای کاری خودرا تعدیل وبا کاهش شیفت کاری تقلیل نیرو داشته اند وشهرک صنعتی قاین هم ازاین قضیه مستثنی نبوده است .

کارگران سرگذری ،کارگرانی که هر روز صبح به نیت درآوردن پولی برا بستن زخم همیشه باز مخارج خانواده شان از خانه بیرون می زنند و در یکی از میدان های شهر جمع می شوند و منتظر کارفرمایی که آنان را برای یک روز هم شده بر سر کاری ببردوظهر ناامید از کار وبا دست خالی به خانه برمی گردند.

در شهرستان قاین علی رغم کلید خوردن فولاد قاین که چشم امید بسیاری از جوانان به سمت این کارخانه بود هنوز مسئولین به وعده های خود عمل نکرده وهرباربرای راه اندازی یک زمان مشخص می کنند وانتظار جوانان هم به جایی نرسیده است.

یکی از جوانان قاین که به صورت شرکتی درکارخانه فولاد مشغول به کاربوده است درگفتگو با خبرنگار نسیم قاین گفت: با توجه به این که به صورت شرکتی در کارخانه مشغول به کار بوده ام وقرارداد این شرکت پایان یافته است وانتظارمان این بود که بتوانیم با راه اندازی این کارخانه در آزمون ها شرکت کنیم که هنوز بعد از چند سال زمان خاصی برای به کارگیری نیرومشخص نشده است وآغاز به کار فازاول فولاد هنوز مشخص نیست.

یکی از بانوان قاینی نیز در گفتگو با خبرنگار نسیم قاین گفت: 3دختر تحصیل کرده در رشته های زبان انگلیسی،مددکاری اجتماعی وتاریخ دارم که برای هیچ کدام بازار کاردرشهرستان وجودندارد.

یکی از مغازه داران قاین که به تازگی به سمت بازارآمده است می گوید لیسانس کامپیوتردارم وبا توجه به این که چند سالی است بیکار هستم ونتوانسته ام کاری پیدا کنم بالاجبار در بازار سرمایه گذاری کرده ام وامید وارم که رکود بازارضرر زیادی به کار ما وارد نکند.

یکی دیگر از بازاریان که مدرک فوق لیسانس دارد می گوید:باتوجه به اینکه هرساله برتعداد تحصیل کرده های ما افزوده می شودو متاسفانه برای خروجی های دانشگاهها برنامه ای ندارند.

وی می گوید:من توان ایجاد شغل در بازاررا داشتم ولذا بعد از اینکه از کاردولتی ناامید شدم به سراغ بازار آمدم واز کارم تاحدودی راضی هستم .

واینک قاین شهر زعفران، هرچند مردمانش حتی در فصلی از سال مشغولند، و ظاهرا طلا برداشت می کنند،اما نقره داغ میشوند ودر آرزوی زندگی بی دردسر وکارو باری، که نیست .

اینگونه این شهر میشود جایی که حتی یا آمار بیکاران را ندارد و یا شرم از ابراز وجود آن دارند.

برای تهیه آمار دقیق بیکاری در شهرستان وآمارفارغ التحصیلان بیکار به سراغ مسئولین رفتیم اما مسئولین آمار دقیقی از بیکاری شهرستان ارائه نمی دهند وبنا به گفته قرائی رئیس شورای استان وعضو شورای شهر قاین آماردقیقی ندارند که ارائه دهند .

وی گفت:آماری که مسئولین ارائه میدهند براساس تعریف آنها از بیکاری است که یک ساعت کاردرهفته را شغل می دانند وثبت در سامانه رصد برای آنها مهم است.

وی اظهارداشت: اگر یک راستی آزمایی در خصوص آمار بیکاری درشهرستان صورت گیرد آمار فارغ التحصیلان ما سرسام آور است واین در صورتی است که آمار بیکاری خراسان جنوبی را بین 7/4درصد اعلام می کنند واین آمار درشهرستان ممکن است به 10درصد برسد .

رئیس شورای استان بیان داشت: در سامانه رصد حتی وام خود اشتغالی که ممکن است به 2میلیون هم نرسد به عنوان یک شغل ثبت می شود ویا پروانه هایی که برای کسب وکار ایجاد می شود وبسیاری از این افرادی که پروانه می گیرند به دلیل رکود بازاربعد از چند ماه کاررا تعطیل می کنند اما این پروانه های ابطال شده از سامانه حذف نمی شود وهرسال جزء آمار اشتغال زایی حساب می شود.

قرائی اظهارداشت: بارها در جلسات استانی داد زده ام که یک آمار دقیق برای برنامه ریزی های استان وکشور ارائه دهید وهمین دادزدن ها باعث شد که حدودا یکسال از کارگروه اشتغال استان محروم ودعوت نشویم

وی افزود: آماری که مرکز آمار ایران برای بیکاری ارائه می دهد براساس خوداظهاری مردم است ومردم هم توجیه نیستند که وقتی فرزند تحصیل کرده دارند ودر یک مغازه ای مشغول به کار است یا درکنار پدرخانواده بالاجبار کشاورزی می کند نباید آمار اورا به عنوان شاغل ارائه دهند چرا که شغل دائم ندارد وخواسته ما از همه همشهریان این است که در آمارگیری که2ماه دیگر در کشور برگزار می شود واقعیت را بیان کنند چرا که تصمیمات 5ساله کشوربراساس همین آمار گرفته خواهد شد.

اگرچه آمار دقیقی از فارغ التحصیلان وبیکاران شهرستان در دست نیست اما بنابه گفته فرماندار قاین در نشست خبری درفروردین ماه سال جاری بیش از8هزارلیسانس وفوق لیسانس جویای کاردر شهرستان داریم که به گفته کهن ترابی با بحران بیکاری شدیدی در شهرستان مواجه هستیم ولذا باید پروژه هایی که برای شهرستان تعریف شده است زمینه ایجاد اشتغال برای جوانان را فراهم کند

امیدمی رود که مسئولین شهرستان با توجه به این وضعیت رکود ووضعیت اقتصادی کشور فکر اساسی به حال مردم وبه خصوص جوانان تحصیل کرده وبیکارشهرستان داشته باشند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی نسیم قاین، تاریخ انتشار: دوشنبه 11 مرداد 1395، کدخبر: 17488، www.nasimeqaen.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین