پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۱۸۷۷۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵
عراق با استفاده از مسیر‌های ترانزیتی ایران و استفاده از سوخت ارزان قیمتی که در ایران وجود دارد براحتی از مرز‌های ایران و ترکیه عبور کرده و بخش عمده‌ای از بازار‌های صادراتی ایران را از آن خود نموده است.
شعار سال: صادرات قیر ایران به عنوان یکی از ارزآورترین صنایع کشور این روز‌ها با مشکلات متعددی رو برو است که مهم‌ترین آن‌ها رقابت نابرابر تولیدکنندگان قیر عراقی با تولید ایران  از طریق عدم ممنوعیت ترانزیت قیر درخاک ایران است و این موضوع آنجا اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که حمل و نقل قیر عراق از طریق مرز‌ها و خطوط ارتباطی ایران صورت می‌گیرد و حتی با سوخت ارزان قیمت ایران به دمای مناسب برای فروش رسانده شده به طوری که بسیاری از خریداران در خاک ایران، قیر عراقی را برای خرید ترجیح دهند.

درخصوص این موضوع با محسن ورزشکار عضو انجمن قیر ایران به گفتگو پرداخته ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

محسن ورزشکار عضو هیات مدیره انجمن قیر ایران در تشریح وضعیت صادرات قیر کشور گفت: ایران به عنوان یک کشور دارای منابع نفتی و با ظرفیت تولید شش میلیون تن قیر در سال که بالغ بر ۴ میلیون تن از آن صادر می‌گردد، نقش مهمی در بازار‌های بین المللی این محصول دارد به نحوی که با توجه به شرایط ویژه جغرافیایی کشور و همچنین ویژگی‌های نفت خام مورد استفاده، قیر تولیدی ایران همواره مشتریان خاص خود را داشته و علیرغم شرایط بسیار دشوار تحریم و محدودیت‌های بسیاری که صادرکنندگان قیر در زمینه نقل و انتقال پول و لجستیک با آن مواجه می‌باشند و همچنین وجود ریسک‌های فراوان مشتریان خارجی در معامله با ایران، لیکن کماکان صادرات قیر کشور از شرایط مناسبی برخوردار می‌باشد.

کشور‌های همسایه اعم از ترکیه، آذربایجان، ارمنستان، پاکستان، افغانستان، امارات، بحرین و سایر کشور‌ها اعم از هند، کشور‌های شرق و جنوب آفریقا و جنوب شرق آسیا از بازار‌های اصلی صادراتی قیر ایران می‌باشند.

ورزشکار با بیان اینکه صادرات قیر با وجود آنکه از ظرفیت ارزآوری به میزان بیش از یک میلیارد دلار در سال برخوردار می‌باشد، گفت: صادرکنندگان در زمینه‌های مختلف با مشکلات متعددی مواجه می‌باشند که بخش عمده آن ناشی از بی توجهی نهاد‌ها و دستگاه‌های ذیربط به ظرفیت‌های صادراتی این محصول می‌باشد.

وی با اشاره به یکی از چالش‌های صادرات قیر که در یک سال اخیر بخشی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان قیر با آن مواجه شده اند، به موضوع ترانزیت قیر‌های تولید شده در عراق پرداخت که بخشی از آن‌ها از مرز‌های شمال غرب کشور به بازار‌های ترکیه، آذربایجان و ارمنستان صادر شده و بخش دیگر از مرز‌های آبی جنوبی ایران به بازار‌های صادراتی قیر ایران گسیل می‌شوند.

ورزشکار خاطر نشان کرد: ممنوعیت واردات قیر توسط کشور ترکیه طی یکسال اخیر، علاوه بر آنکه باعث از دست رفتن بخشی از بازار صادراتی قیر ایران در این کشور شده است موجب شده بخش دیگری از صادرات قیر ایران که از مسیر ترکیه به کشور‌های دیگر صادر می‌شد نیز محدود گردد.

وی افزود: نکته قابل تامل این است که قیر تولید شده در کشور عراق با استفاده از مسیر‌های ترانزیتی ایران و استفاده از سوخت ارزان قیمتی که در ایران وجود دارد براحتی از مرز‌های ایران و ترکیه عبور کرده و بخش عمده‌ای از بازار‌های صادراتی ایران را از آن خود کرده است.

عضو هیئت مدیره انجمن قیر ایران با بیان اینکه بخش دیگری از قیر تولید شده عراقی پس از ورود به ایران بصورت فله یا بشکه، راهی مرز‌های جنوبی کشور شده و با اختلاف ۲۰ تا ۲۵ دلار زیر قیمت قیر ایران به مشتریان قیر صادراتی ایران فروخته می‌شود افزود: این موضوع بطور مکرر به دستگاه‌های ذیربط اعم از سازمان توسعه تجارت، گمرک، وزارت خارجه و سایر نهاد‌های مرتبط اطلاع رسانی لیکن تاکنون اقدام موثری در این خصوص انجام نشده است.

وی خاطرنشان کرد: وزارت نفت طی بخشنامه‌ای در اردیبهشت ماه امسال ترانزیت بنزین و گازوئیل را از مرز‌های ایران ممنوع نمود و در صورتیکه این ممنوعیت مشمول قیر نیز گردد می‌تواند کمک شایان توجهی به حل این مشکل نماید.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از جماران، تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۴۸۸۳۹۸، jamaran.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
0
0
همین کم مونده بود که عراقی ها هم از بنادر ما ثروت اندوزی کنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
0
0
چرا باید در زمینه تولید و توسعه انقد عقب مونده بشیم که عراق به دادمون برسه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
0
0
بندر های ایران باید جولان گاه تولیدات و صادرات از ما به دیگران باشه نه اینکه کشور های خارجی بیان سو استفاده کنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین