پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۲۰۴۸۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۵
با آغاز امتحانات دانش آموزان، نظرات مختلفی درباره تاثیر آزمون‌های مجازی مطرح شده است.
شعار سال: چند روزی است که امتحانات مجازی دانش‌آموزان آغاز شده است. برگزاری این گونه امتحانات تنها راهکار مسئولان برای حفظ سلامت دانش‌آموزان در برابر ویروس کرونا بوده است.

البته خانواده‌ها از برگزاری امتحانات مجازی دانش‌آموزان استقبال کرده‌اند، اما درباره میزان یادگیری و کیفیت آموزش و موفقیت دانش‌آموزان معتقدند که آن‌ها در دروس پایه افت تحصیلی داشته‌اند. معلمان هم در این باره می‌گویند به خاطرشیوع ویروس کرونا چاره‌ای ندارند و تمام تلاش‌شان را می‌کنند شرایط امتحانات و آموزش را بخوبی فراهم کنند. البته مدیران مدارس نیز برای این آزمون‌ها روش‌های مختلفی را به کار می‌برند؛ برخی از مدارس آزمون را به گونه‌ای طراحی کردند که با شروع آن دانش‌آموز در هر لحظه امکان دیدن فقط یک سؤال را دارد و در صورت پاسخ دادن یا رد کردن سؤال، سؤال بعدی نمایش داده خواهد شد.

همچنین در سؤالات چند گزینه‌ای، چینش گزینه‌ها برای دانش‌آموزان تغییر کرده است. با این همه تنها گروه موافق و راضی از آموزش و امتحانات مجازی فقط دانش‌آموزان هستند. شیما دانش‌آموز کلاس یازدهم در رشته علوم انسانی است. او در هفته گذشته در ٤ امتحان درس ادبیات، روانشناسی، دینی و زبان انگلیسی به صورت مجازی شرکت کرده است. او درباره نحوه سؤالات پایان ترم مدرسه می‌گوید: «معلمان‌مان گفتند تمام امتحانات مجازی است البته هر آزمون متفاوت‌تر از دیگری بود. امتحان برخی از درس‌ها تستی بود و برخی‌های دیگر هم تشریحی. برخی از معلمان در آزمون تشریحی خواستند که ما جواب سؤالات را همان لحظه تایپ کنیم و برخی هم گفتند جواب‌ها را بنویسید عکس بگیرید و بفرستید. ساعت امتحانات هم یک ساعت بود. البته تا اینجای کار امتحاناتم به هیج عنوان سخت نبود. سؤال‌ها بسیار آسان بود.» شیما از برگزاری آزمون‌ها به صورت مجازی کاملاً رضایت دارد و بر این باور است که اگر کسی درس را خوانده باشد، می‌تواند همان لحظه پاسخ سؤالات را بدهد و اگر هم دانش‌آموزی کتاب را ورق نزده باشد، مثل آزمون‌های حضوری مدارس مجبور است تقلب کند.

ساغر دانش‌آموز کلاس هشتم است او البته به سختگیری‌های مدرسه در آزمون پایان ترم اشاره می‌کند و می‌گوید: «این مدل درس خواندن را دوست دارم. فقط امتحان‌ها کمی مشکل است. ما فقط زبان انگلیسی را امتحان دادیم آن هم خیلی سخت بود و امتحان هم تستی بود. به نظرم شرایط امتحان دادن خیلی سخت‌تر از حضوری شده، مجبور هستیم درس بخوانیم. معلم‌ها در امتحان مجازی گزینه‌ها را جابه جا می‌کنند و نمی‌شود کاری کرد. باید سرعت عمل داشته باشیم، چون زمان امتحان هم کمتر از حضوری شده است. البته که برخی از دانش‌آموزان اسکرین شات از صفحه سؤالات می‌گیرند و برای هم می‌فرستند و مطمئن می‌شوند که گزینه درست را زده‌اند.»

برخی از خانواده‌ها هم در گفتگو با «ایران» اعلام کردند که امتحانات مجازی هم مثل آموزش آنلاین مشکلاتی دارد، اما آن‌ها مجبورند به خاطر حفظ سلامت فرزندان‌شان این مدل‌های آموزشی را پیگیری کنند. خانواده‌ها بر این باورند که روش تدریس مجازی با گذشته متفاوت و جدید است و در خیلی از موارد هم نمی‌توانند همانند معلم به فرزندان‌شان درس دهند همین موضوع باعث شده تا دانش‌آموزان‌شان با افت تحصیلی مواجه شوند. مادر محمد پارسا دانش‌آموز کلاس نهم دراین باره معتقد است: «از کلاس‌های آنلاین رضایت کافی نداشتم به نظرم دانش‌آموزان آنطور که باید و شاید آموزشی ندیده‌اند و امتحانات مجازی هم مثل آموزش مجازی است. پسر خودم در امتحانات وابسته تقلب شده است هم از دوستانش کمک می‌گیرد و البته کتاب را نگاه می‌کند. حتی برای امتحان زحمت درس خواندن را به خود نمی‌دهد و می‌گوید کتاب را می‌توانیم باز کنیم. قبل از امتحان هم با دوستانش هماهنگ می‌شود و کتاب هم جلوشان باز است حتی گاهی وقت‌ها برای اینکه سرعت عمل‌شان بالا برود و معلم‌ها چیزی نفهمند از پدر و مادر می‌خواهند که آن‌ها برایشان بنویسند.
برخی از خانواده‌ها نیز می‌گویند هم، ولی هستند، هم معلم و هم ناظر امتحان. موضوعی که مادر صبا دانش‌آموز کلاس دهم به آن اشاره می‌کند: «کار اصلی روی دوش پدر و مادر‌ها است. یعنی پدر و مادر هم، ولی اند هم معلم و حالا که امتحانات برگزار می‌شود نظارت هم می‌کنند. اما در این روز‌های کرونایی هم چاره‌ای نیست اگر بچه‌ها امتحان حضوری داشتند خودم اعتراض می‌کردم چرا بچه را به مدرسه می‌برید، اما زیرساخت اینترنت ضعیف است وقتی معلم شفاهی از دانش‌آموز سؤال می‌پرسد تا این پیام به دانش‌آموز برسد زمان می‌برد. معلم می‌گوید چرا با تأخیر جواب دادی؟ چرا زودتر جواب ندادی؟ و در برخی امتحانات هم فرصت کمی دارند یعنی برای درس ریاضی ١٧سؤال دارد و همه سؤالات سخت است برخی دانش‌آموزان کند هستند و زمان کمی دارند، در صورتی که سؤالات را بلدند.»

برخی از دانش‌آموزان درس را جدی نمی‌گیرند

برخی از معلمان هم می‌گویند در این چند ماهی که آموزش مجازی بوده همه تلاش‌شان را کرده‌اند تا در یادگیری دانش‌آموزان مشکلی پیش نیاید، آموزش حضوری با آموزش مجازی متفاوت است. علی زرین نشان معلم فیزیک متوسطه دوم درباره وضعیت آموزش و امتحانات به «ایران» می‌گوید: «معلم‌ها تجربه تدریس و تولید محتوای آموزشی در فضای مجازی را نداشتند و حالا بحث آموزش بچه‌ها دچار مشکل شده است. البته موضوع بعدی خانواده‌ها هستند که به بحث آموزش بچه‌ها ورود کرده‌اند. در برخی از پایه‌ها خانواده تجربه کافی ندارد و اصلاً نمی‌داند با دانش‌آموزش‌شان چگونه کار کند و البته تمرکز کافی هم برای آموزش ندارند. بویژه دانش‌آموزان پایه ابتدایی شرایط بدتری دارند. این را هم بگویم که در این ترم شاهد افت تحصیلی دانش‌آموزانم بودم. برخی از دانش‌آموزان خیال‌شان راحت شده است که نظارت معلم و مدرسه دیگر وجود ندارد و درس را جدی نمی‌گیرد.»
اوبا اشاره به نقش خانواده می‌افزاید: «برخی وقت‌ها متوجه می‌شوم که دانش‌آموزان گروه تشکیل داده‌اند و جواب‌ها را با هم به اشتراک می‌گذارند ما کاری از دستمان برنمی‌آید. شرایط حساس است. اینجا نقش خانواده مهم است آن‌ها باید به دانش‌آموزان بابت درس و مشق‌شان تذکر دهند خانواده وقت امتحان باید مراقب دانش‌آموز باشد تا دانش‌آموز خطایی نکند.»

معلم مرجع نمره است

وزارت آموزش وپرورش اعلام کرده است معلمان شرایط دانش‌آموزان را بررسی و در نهایت نمره را اعلام کنند، مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری با اشاره به اینکه امکان امتحان حضوری دانش‌آموزان به خاطر کرونا و محدودیت‌هایی که ستاد در نظر گرفته است وجود ندارد، به «ایران» می‌گوید: «ما در بخشنامه‌ای که به مناطق ارسال کرده‌ایم تأکید داشتیم که معلم مرجع دادن نمره باشد و معلمان هم فقط نباید به آزمون مجازی تکیه داشته باشند نمره دانش‌آموز باید بر اساس حضورش در کلاس مجازی، پروژه‌هایی که ارائه کرده، پرسش و پاسخ در کلاس درس، امتحانات طول ترم و نقش آموزشی که داشته داده شود.»
عباس سلطانیان با اشاره به اینکه شرایط هر منطقه با منطقه‌ای دیگر متفاوت است می‌گوید: برخی از دانش‌آموزان دسترسی به گوشی هوشمند ندارند و این موضوع را معلم می‌داند. او این اختیار را دارد که نمره دانش‌آموز را بر اساس دلایل مستند ارائه دهد از نظر ما معلم مرجع نمره دانش‌آموز است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از ایران آنلاین، تاریخ انتشار:۱۳ دی ۱۳۹۹، کد خبر:۶۵۷۰۱۵، www.ion.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
0
0
اين والدين در ايران هم براي حضوري گله ميكنن هم براي مجازي مردم ما اصلا تعادل ندارن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
0
0
نميشه اينطوري هم گفت واقعا زمينه براي رشد دانش اموزان فراهم نيست در كشور در زمينه مجازي
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
0
0
ازمون مجازي در ايران اصلا نميتونه پاسخگوي نياز هاي اساسي مون در زمينه اموزش باشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین