پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۰۷۶۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۷
مدیر محیط زیست و توسعه پایدار دفتر فنی استانداری: مجوز استفاده از مازوت در نیروگاه‌های مشهد، روزانه صادر می‌شود
شعار سال: در مدت سه روز گذشته، خبر استفاده مجدد از مازوت در نیروگاه‌های تهران و تأثیر آن در افزایش میزان آلایندگی هوای این شهر با جنجال زیادی همراه بوده و داریوش گل‌علیزاده؛ معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست کشور در پاسخ به اخبار منتشر شده اعلام کرد که «نیروگاه‌های اطراف تهران به هیچ عنوان از سوخت مازوت استفاده نکرده‌اند و این نیروگاه‌ها در سال جاری از سوخت مایع استفاده می‌کنند» از سوی دیگر محسن طرزطلب، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی ایران نیز با تکمیل این اظهارات اعلام کرد که نیروگاه‌های استان تهران به هیچ عنوان از سوخت مازوت استفاده نمی‌کنند و دادستانی پیش‌تر مخزن سوخت مازوت دو نیروگاه در این استان را پلمب کرد. این همه در حالی است که خبر می‌رسد مجوز استفاده از سوخت مازوت (هر چند محدود) برای نیروگاه توس مشهد صادر شده است، آن هم در شرایطی که این شهر با امروز (سه شنبه) وارد هفتمین روز آلودگی خود شده است.
 
در دوشنبه‌ای که گذشت هوای مشهد برای هفتمین روز پیاپی آلوده اعلام شد و میانگین شاخص کیفیت هوای کلان شهر مشهد با عدد ۱۲۵‌ای کیو آی نشانگر هوای ناسالم و وضعیت هشدار برای افراد دارای بیماری‌های قلبی، تنفسی، افراد سالمند، زنان باردار و کودکان بود؛ وضعیتی که به گفته رضا اسماعیلی، رئیس مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی مشهد، حداقل تا فردا ادامه دارد. این در حالی است که طبق آمار رسمی مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی مشهد، منبع اصلی آلودگی هوای مشهد بخش حمل ونقل و منابع متحرک است که ۶۴ درصد آلودگی هوا را ایجاد می‌کند و ۳۶ درصد آلودگی نیز توسط منابع ثابت به وجود می‌آید؛ ضمن اینکه ۴ نیروگاه و در رأس آن‌ها نیروگاه توس سهم عمده‌ای در میزان آلایندگی دارند. در یک ماه گذشته نیز روزنامه شهرآرا با هدف تنویر هرچه بیشتر درمورد استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌های مشهد گزارش‌هایی را منتشر کرده است.


استفاده از مازوت با تأیید کمیته اضطرار
مدیر محیط زیست و توسعه پایدار دفتر فنی استانداری خراسان رضوی گفت: در شرایطی که با کمبود گاز در استان مواجه هستیم مجوز روزانه استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه توس با تأیید کارگروه اضطرار سوخت نیروگاهی استان صادر می‌شود.

حسین فکور دراین باره گفت: در شرایط اضطرار که کمبود گاز داریم مرکز دیسپاچینگ وزارت نفت از کارگروه اضطرار استان درخواست می‌کند برای مدت محدودی نیروگاه توس از سوخت مازوت استفاده کند.

وی با بیان اینکه صدور این نوع مجوز‌ها به صورت سالانه نیست و فقط روزانه است افزود: براساس اعلام نیاز، بین ۲ تا ۱۰ روز به نیروگاه اجازه استفاده از سوخت مازوت داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برای امسال هم در مواردی به صورت روزانه برای استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه توس مشهد مجوز صادر شده است ادامه داد: ازآنجاکه ما در انتهای خط گاز کشور قرار داریم و گاز خانگیران سرخس برای مصرف گاز خانگی و نیروگاهی و صنعتی استان ما کافی نیست، حجم گازی که به ما منتقل می‌شود محدود است.

فکور بدون اشاره به تعداد روز‌های استفاده شده از مازوت در سال جاری بیان کرد: این کمبود ما را مجبور می‌کند مجوزاستفاده از مازوت برای نیروگاه توس را به صورت روزانه صادر کنیم. در دیگراستان‌های کشور مرکز دیسپاچینگ وزارت نیرو و وزارت نفت برای استفاده نوع سوخت در نیروگاه‌های استان‌های مربوط به خود تصمیم می‌گیرند، اما ما در استان با انتقال کمیته اضطرار به استان و استانداری که شامل یک هیئت چهارنفره است، با توجه به شرایط در روز‌هایی که برای تأمین سوخت گاز مشکل داشته باشیم دراین باره تصمیم گیری می‌کنیم. فکور در پاسخ به این سؤال که سوخت مازوت مصرفی ممکن است از استان‌های دیگر تأمین شود نیز گفت: این سوخت ممکن است از اصفهان، بندرعباس یا هر استان دیگری تأمین شود. فکور درباره اینکه زمان این مهلت از ۲ تا ۱۰ روز است ادامه داد: اگر براساس صدور این مجوز در کارگروه اضطرار، تأمین سوخت گاز در استان با مشکل مواجه شود، درخواست دوباره از سوی دیسپاچینگ وزارت نیرو و نفت مطرح می‌شود و باید مجوز روزانه مجدد صادر شود.

وی ادامه داد: با پیگیری‌های استان از سال گذشته بحث کارگروه اضطرار به خود استان منتقل شد تا مدیریت موضوع در استان باشد.

طرح جامع کاهش آلودگی هوای مشهد بازنگری شود
دوشنبه نیز در کارگروه اجرایی و اضطراری کاهش آلودگی هوای استان، سیدکمال الدین میرجعفریان، معاون امور عمرانی استاندار و رئیس این کارگروه، اعلام کرد که بازنگری در طرح جامع کاهش آلودگی هوای مشهد با هدف عارضه یابی آلودگی هوای استان براساس تحلیل‌های کارشناسی و در قالب تبیین صریح تکالیف و نقش همه دستگاه‌های اجرایی به عنوان نقشه راه باید با جدیت دنبال شود.

با ادامه وضعیت آلایندگی هوای مشهد محمد علیشاهی، روابط عمومی اورژانس ۱۱۵ مشهد، در واکنش به این پرسش که مراجعات به اورژانس به دلیل عارضه تنگی تنفس ناشی از آلودگی هوا چه میزان افزایش یافته است، به خبرنگار ما گفت: در بررسی آمار مراجعات به دلیل عارضه تنفسی در روز‌های گذشته و مقایسه آن با ماه‌های گذشته تفاوت معنادار و خاصی گزارش نشده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از شهرآرانیوز، تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹، کد خبر: ۳۷۱۶۰، shahraranews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
0
0
شهر هاي كلان ايران دارن از الودگي منفجر ميشن و هوا و طبيعت هرچه ميكنه از پس اين پايش بر نمياد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین