پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۱۵۴۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۸
مدیرعامل موسسه دانش اعتیاد و روان‌شناسی ایرسا ضمن انتقاد از اقدامات سازمان غذا و دارو در راستای اجرای مصوبه توزیع متادون از طریق داروخانه‌ها گفت: در صورت اجرای این مصوبه، حدود ۳۰ درصد از معتادانی که تحت پوشش مراکز درمان اعتیاد هستند از دوره درمان خارج خواهند شد که این موضوع برخلاف سیاست‌های ششم توسعه است.
شعار سال: با اشاره به مصوبه توزیع داروی متادون توسط داروخانه‌ها بیان کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال ۱۳۸۰ درمان اعتیاد به تریاک، هروئین و شیشه را با استفاده از داروی متادون در دستور کار قرار داد و این موضوع در جلسه کمیته درمان به تصویب رسید. درنهایت در کمیته تلفیق ستاد مصوب شد تا برای درمان اعتیاد با استفاده از متادون کلینیک‌های درمان اعتیاد طراحی و راه‌اندازی شوند. در آن دوران، اعضای کمیته‌های مختلف نیز برای بررسی نحوه درمان اعتیاد از طریق متادون، از کشورهای اروپایی بازدید کردند و به دنبال آن نیز مرکز ملی مطالعات اعتیاد کشور دوره‌های آموزشی را برای نحوه درمان اعتیاد از طریق متادون برگزار کرد.

وی ادامه داد: در این راستا در مجموع ۷۰۰۰ پزشک دوره‌های آموزشی را دریافت کردند تا بتوانند بسته‌های‌ درمان اعتیاد از طریق متادون (دارو و روانپزشکی) را به معتادان ارائه کنند.

مدیرعامل موسسه دانش اعتیاد و روان‌شناسی ایرسا با تاکید بر اینکه داروهای مخدر و تحت کنترل باید از طریق مراکز درمان اعتیاد و پزشک تجویز شود، تصریح کرد: پس از راه‌اندازی مراکز درمان اعتیاد و در سال ۱۳۸۵، سیاست‌های کلی مبارزه با مواد مخدر در مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشته شد و در بند پنجم آن به این موضوع اشاره شده که معتادان نباید از مصرف مواد کم خطر به سمت مصرف مواد پرخطر بروند، به عبارتی اگر به نحوی عمل کنیم که مراکز درمان اعتیاد دچار ضعف و سستی شوند و یا معتادان علاقه‌ای به مراجعه به این مراکز نداشته باشند، یعنی خلاف سیاست‌های کلی نظام حرکت کرده‌ایم.

وی در ادامه ضمن انتقاد از اقدامات سازمان غذا و دارو در راستای اجرای مصوبه توزیع متادون از طریق داروخانه‌ها گفت: در حال حاضر مدتی است که سازمان غذا و دارو بر این تاکید دارد که موضوع ارائه متادون از دست مراکز درمان اعتیاد خارج شود و توزیع این دارو را به داروخانه‌های منتخب واگذار کند. دکتر شانه‌ساز- رئیس سازمان غذا و دارو بر این تاکید دارد که متادون در حال نفوذ در بازار آزاد است. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که تحقیقات دفتر مطالعات ستاد مبارزه با مواد مخدر بیانگر آن است که تنها ۲ درصد از متادون از طریق مراکز درمان اعتیاد نشت می‌شود.

صفاتیان اظهار کرد: همچنین سازمان غذا و دارو بر این باور است که داروی متادون نیز مانند سایر داروها باید توسط داروخانه‌ها توزیع شود، این درحالیست که این موضوع درخصوص داروهای تحت کنترل صدق نمی‌کند.

مدیرعامل موسسه دانش اعتیاد و روان‌شناسی ایرسا با بیان اینکه در راستای اجرای این مصوبه، سازمان غذا و دارو به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور بخشنامه داده‌ تا داروی متادون را تنها به داروخانه‌های منتخب ارائه کنند، گفت: می‌دانیم که عموما داروها در کارخانه‌ها تولید، از کارخانه به شرکت پخش و سپس به دانشگاه‌ها منتقل می‌شوند؛ طی این فرآیند هرکدام از بخش‌ها سودی دریافت می‌کنند که سود دریافت این دارو برای دانشگاه‌ها چند میلیارد است و این سود به حساب دولت واریز می‌شود، حال زمانی که دارو از دانشگاه حذف و به داروخانه منتقل شود، سود این کار به داروخانه‌های منتخب یعنی بخش خصوصی واریز خواهد شد؛ سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا باید سودی که سالانه برای هزینه‌های دولت صرف می‌شد به بخش خصوصی واگذار شود؟. ناگفته نماند که از نظر قانونی نیز سازمان غذا و دارو نمی‌تواند برای حوزه اعتیاد بخشنامه‌ای ارائه دهد، چراکه ستاد مبارزه با مواد مخدر نسبت به این سازمان، جایگاه بالاتری دارد.

وی در ادامه به مشکلات اجرایی مصوبه توزیع متادون از طریق داروخانه‌ها اشاره کرد و افزود: براساس پروتکل‌های درمان اعتیاد، داروهای درمان اعتیاد باید تحت نظارت درمانگران اعتیاد مصرف شود.

مدیرعامل موسسه دانش اعتیاد و روان‌شناسی ایرسا یادآور شد: رئیس سازمان غذا و دارو اظهار کرده است که طبق قانون محل عرضه دارو داروخانه است. ما بنده منطق و دلیل هستیم و نمی شود چون عده ای خوششان نمی اید، کار درست را انجام ندهیم. در پاسخ به این جمله باید گفت افرادی که با اجرای این مصوبه مخالف هستند، کارشناسان حوزه اعتیاد در کشورند که بیش از ۳۰ سال در این حوزه فعالیت کرده‌اند. ۷۰۰۰ مرکز درمان اعتیاد در کشور وجود دارد که در مجموع حدود ۴۰ هزار پرسنل را درون خود جای داده است؛ زمانی که قرار باشد متادون از مراکز درمان اعتیاد خارج و به داروخانه‌هایی که تنها به دنبال سود هستند واگذار شود، این مراکز درآمدشان کاهش می‌یابد و به مرور تعطیل می‌شوند.

وی معتقد است که در صورت اجرای این مصوبه، حدود ۳۰ درصد از معتادانی که تحت پوشش مراکز درمان اعتیاد هستند از دوره درمان خارج خواهند شد که این موضوع برخلاف سیاست‌های ششم توسعه است.

صفاتیان در ادامه درباره آخرین وضعیت این مصوبه توضیحاتی ارائه داد و گفت: در حال حاضر به دلیل نقص‌های زیاد مصوبه توزیع متادون توسط داروخانه‌ها، انجمن‌های علمی روانپزشکان، کانون درمانگران اعتیاد و سازمان نظام پزشکی به عنوان متولی حوزه سلامت در کشور مخالفت خود را نسبت به این موضوع به صورت کتبی اعلام کرده‌اند؛ ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز نسبت به این مصوبه عقب‌نشینی کرده و اعلام کرده که مصوبه مذکور باید در کمیته درمان مورد بررسی قرار گیرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 20 دی 1399، کد خبر: 99101914124،  www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
0
0
تو اكثر كشور ها موضوع متادون حل شده الا جامعه اسلامي ما من نميدونم تا به كي بايد افتضاح كار كنيم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
0
0
دمتون گرم بهترين تحليل در زمينه اعتياد بود خيلي از داروخانه ها بدون نسخه متادون ميدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
0
0
مدت هاست به عنوان فعال اجتماعي در زمينه مواد مخدر اين نكته رو ميگم اما كسي گوش نميده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین