پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۲۱۷۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹
در حالی سالانه حجم زیادی از قاچاق کالا به کشور صورت می‌گیرد که آمار دقیقی در این باره وجود ندارد و آمار‌های اعلامی یکدیگر را نقض می‌کنند.
شعار سال: موضوع قاچاق همواره در کشور مطرح بوده و بخش زیادی از کالاهایی که در بازار عرضه می‌شود از همین طریق وارد می‌شود و با گشت و گذاری کوتاه در بازار به راحتی می‌توان حجم انبوهی از کالای قاچاق از لوازم خانگی، پوشاک و سایر کالاها را مشاهده کرد.

البته آمار متفاوتی از قاچاق به کشور وجود دارد و رقم دقیق آن هیچگاه مشخص نشده است و معلوم نیست واقعا چه میزان از کالاها به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند.

حجم واقعی قاچاق

به گفته سید نظام الدین موسوی نماینده تهران در مجلس؛ بر اساس گزارش تحقیق و تفحص مجلس از قاچاق کالا و ارز، حجم قاچاق در سال‌های ۹۵ و ۹۶ حدود ۲۵ میلیارد دلار بوده است.

این در حالی است که بر اساس آمار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز آمار اعلام شده در سال ۹۵ نزدیک به ۱۲.۵ و در سال ۹۶ نزدیک ۱۳.۱ میلیارد دلار بوده است.

موسوی می‌گوید جالب که نه، متأسفانه هم نه، بدبختانه، از این حجم قاچاق، حدود ۹۵ درصد مطابق رویه‌های رسمی و از مبادی رسمی وارد کشور می‌شود.

کاهش نرخ اشتغال، کاهش درآمدهای دولت از محل گمرکات، کاهش تولید ناخالص داخلی، افزایش هزینه‌های دولت، کاهش انگیزه سرمایه‌گذاری، خنثی شدن حمایت از تولید داخلی، گسترش پولشویی، افزایش نیاز به ارز و کاهش حاکمیت اقتصادی دولت از جمله عوارض قاچاق برای کشور است.

یکی از مشکلات حوزه قاچاق کالا، قاچاق ته‌لنجی است. عمده کالا‌هایی که مشمول این نوع قاچاق هستند سوخت و فرآورده‌های نفتی، گازوئیل و قیر، مسکوکات فلزی و قیمتی، لوازم خانگی و منسوجات لوازم آرایشی و بهداشتی است.

براساس گزارش فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس، صاحبان لنج‌ها و ملوان‌ها بعد از هر سفر حداکثر برای ۴ بار در سال می‌توانند مواد ضروری و عمدتاً خوراکی به میزان معلوم و محدودی وارد کنند، اما صاحبان کالاها با تبانی در هر سفر ده‌ها کامیون لوازم خانگی و پوشاک و سایر کالاهای غیرضروری و لوکس را تحت عنوان ته‌لنجی بدون هیچ‌گونه پرداخت عوارض و حقوق گمرکی ترخیص و وارد کشور می‌کنند.

در مبارزه با قاچاق قانون مبنا قرار گیرد

رحمانی فضلی وزیر کشور درباره مبارزه با قاچاق می‌گوید از آنجا كه تراز اقتصادی كالاها بین كشورها متعادل نیست، قاچاق كالا اتفاق می‌افتد. از این‌رو مهم این است كه دستگاه‌های متولی به گونه‌ای عمل كنند كه ۲ طرف معادله از نظر قیمتی توازنی نسبی داشته باشند تا از بروز قاچاق جلوگیری شود.

وی با تاكید بر تشدید فعالیت‌های مبارزه با قاچاق كالا و ارز می‌افزاید قانون جامع و كارآمدی در این زمینه وجود دارد كه باید مبنا قرار گیرد كه در این زمینه اقدام‌های خوبی تاكنون انجام شده است.

در کنار بخش زیادی از کالاهایی که به صورت سازمان یافته به کشور قاچاق می‌شود بخش دیگری نیز توسط کولبران وارد می‌شود که همواره در برخورد با این افراد اختلاف نظرهایی وجود داشته است.

کولبر به افرادی گفته می‌شوند که برای کسب درآمد اقدام به حمل اجناسی بین دو طرف خط مرزی می‌کنند، کولبران بیشتر در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان مشغول به کار هستند.

در این میان برخی معتقدند نباید تفاوتی بین کولبری و قاچاق عمده وجود داشته باشد و به دلیل ضربه‌ای که به اقتصاد وارد می‌شود هر دو باید با یک نگاه دیده شود.

اما در این میان افرادی نیز دیده می‌شوند که معتقدند کولبران در حد امرار معاش اقدام به واردات کالا می‌کنند و به دلیل تعداد کم آنها نباید با آنها برخورد قهری داشت بلکه باید به آنها برای امرار معاش خدمات و امکانی داد تا از این کار منصرف شوند.

قاچاق سازمان یافته یکی از موانع اصلی تولید در کشور است

سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه در این باره می‌گوید قاچاق سازمان یافته یکی از موانع اصلی تولید در کشور است و بنا بر تاکیدات مقام معظم رهبری مسئولان باید با قاچاق سازمان یافته برخورد کنند.

به عقیده وی باید راه برای کوله‌بری و صادرات و واردات مجاز باز و با قاچاق سازمان‌یافته برخورد جدی شود؛ کوله‌بری باید سامان یابد و مرزنشینان احساس کنند زندگی اداره می‌شود و نظام صادرات و واردات به‌ویژه مرز و مرزنشین با فعالیت بازارچه مرزی سامان یابد.

رئیس دستگاه قضا می‌افزاید با ایجاد بازارچه و سامان دادن کوله‌بری مشکلات رفع و بیکاری کاسته می‌شود و وضعیت صادرات و واردات بهبود می‌یابد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار ۲۲ دی ۱۳۹۹، کد خبر: 555774، ana.press.
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
0
0
تازه داشتيم با مفهوم كولبر مانوس ميشديم كه زنان هم در اين عرصه ورود كردن و كارد به جيگرمان فرو كردن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین