پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۲۱۹۹۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴
به دلیل عدم وضع قانون در کشور درباره خانه‌های خالی افراد بسیاری برای کسب سود بیشتر دست به احتکار می‌زدند تا با افزایش بیشتر قیمت بتوانند سود‌های کلانی کسب کنند.
شعار سال: قانون دریافت مالیات از خانه‌های خالی در دی ماه جاری از سوی رئیس جمهور به وزارت اقتصاد ابلاغ شد و سازمان امور مالیاتی حداکثر تا ۳ ماه پس از تصویب قانون نهایی، باید نسبت به تعیین ارزش اجاره ماهانه املاک در شهر‌ها و مناطق مختلف اقدام کند.

افزایش نرخ اجاره بها و نرخ مسکن در کشور موجب شد پس از سال‌ها دریافت مالیات از خانه‌های خالی در کشور به صورت جدی پیگیری شود.

بر اساس آمار از میان ۲۵ میلیون واحد مسکونی در کشور، ۱۰ درصد یعنی حدود ۲،۵ میلیون واحد خالی هستند که ۲ برابر میانگین جهانی است.

در تهران به عنوان پایتخت و کلانشهر با توجه به حجم انبوه جمعیت حدود ۵۰۰ هزار واحد خالی است که با توجه به وضعیت مسکن در این کلانشهر رقم بسیار بالایی محسوب می‌شود.

تا پیش از این هیچ قانونی در کشور درباره اخذ مالیات از خانه‌های خالی وجود نداشت و افراد بسیاری برای کسب سود بیشتر دست به احتکار مسکن می‌زدند تا با افزایش بیشتر قیمت‌ها بتوانند سود‌های بیشتری کسب کنند.

نبود قانون مشخص در موضوع مسکن همواره یکی از موضوعاتی بود که مورد اعتراض مردم و کارشناسان قرار گرفته است، سرانجام پس از سال‌ها به تعویق افتادن دریافت مالیات از خانه‌های خالی سرانجام این قانون در ۵ آذر در مجلس تصویب و ۲۶ آذر در شورای نگهبان تأیید و ۲ دی ماه از سوی مجلس به دولت ارسال و دی ماه جاری از سوی رئیس جمهور به وزارت اقتصاد ابلاغ شد.

کدام خانه مشمول قانون جدید می‌شوند

بر اساس این قانون در صورتی که یک واحد مسکونی بیش از ۱۲۰ روز از یک سال بدون سکنه یا کاربر باشد به عنوان «خانه خالی» محسوب می‌شود همچنین واحد‌های نوساز نیز یک سال پس از صدور پایان کار مشمول مالیات بر خانه‌های خالی می‌شوند.

وزارت راه و شهرسازی تا ۳ ماه پس از ابلاغ این ماده قانونی باید سامانه ملی املاک و اسکان را عملیاتی کند که با توجه به ابلاغ این قانون در تاریخ ۴ دی ماه، سامانه مذکور می‌بایست حداکثر در اوایل فروردین ۱۴۰۰ عملیاتی شده باشد.

شناسایی ۱،۵ میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه

محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی در این خصوص می‌گوید سامانه املاک و اسکان قابلیت‌های لازم را از نظر زیرساختی دارد، اما قانون تکلیفی بر عهده دستگاه‌ها گذاشته که مکلف هستند اطلاعات برخط را به سامانه ارائه کنند.

به گفته وی؛ ۱،۵میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه شناسایی و پیامک برای مالکان آن ارسال شده است تا در صورت اعتراض مدارک خود را ارسال کنند.

بر اساس این قانون، مالیات خانه‌های مشمول براساس اجاره ماهانه آن‌ها دریافت می‌شود، بر این اساس سازمان امور مالیاتی حداکثر تا ۳ ماه پس از تصویب قانون نهایی، باید نسبت به تعیین ارزش اجاره ماهانه املاک در شهر‌ها و مناطق مختلف اقدام و نسبت به بروزرسانی هر ساله آن اقدام کند.

اما هنوز مدت زمان کوتاهی از ابلاغ قانون به وزارت اقتصاد نگذشته که تعدادی از نمایندگان به دنبال اصلاح آن هستند بر این اساس این نمایندگان خواهان الحاق یک تبصره دیگر به ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم شده‌اند که بر اساس آن (در صورت تصویب) ۵۰ درصد از درآمد پایه مالیاتی اعمال شده به خانه‌های خالی به حساب خزانه داری کل کشور و ۵۰ درصد دیگر به حساب شهرداری‌ها واریز شود.

پیش بینی درآمد ۲۰۰ میلیارد تومانی دولت از قانون مالیات بر خانه‌های خالی

البته دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰، کسب درآمد ۲۰۰ میلیارد تومانی را از طریق قانون مالیات بر خانه‌های خالی در نظر گرفته است که این موضوع با انتقاد نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس همراه شد.

سید احسان خاندوزی در این باره می‌گوید دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ برای دریافت مالیات از خانه‌های خالی رقم ۲۰۰ میلیارد تومان را در نظر گرفته که شبیه به شوخی می‌ماند، در حالی که به راحتی این رقم می‌تواند به ۵ هزار میلیارد تومان برسد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی، تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹، کد خبر: ۵۵۶۰۸۵، ana.press
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
0
0
اينكه ما در زمينه مسكن نتونستيم خوب و موفق باشيم يكيش به همين دليل خانه هاي خالي در ايرانه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
0
0
درامد دولت از اين خانه هاي خلي يه طرف اينكه خود دولتي ها دارندگان اين مسكن ها هستن يه طرف تناقض به وجود اورده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
0
0
سهم بسیار زیادی ازین خانه های خالی برای بانک هاست که با پول های مردک و سود های کلان از گرفتن مال مردم کردند خریده شده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین