پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۲۴۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۷
عضو شورای شهر تهران خواستار مشخص شدن میزان مصرف برق و گاز ساختمان‌های دولتی شد.

  شعار سال:به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران اعتماد در گزارش خود از دویست و شصت و چهارمین جلسه شورا به نطق بهاره آروین رییس کمیته شفافیت و شهرهوشمند شورای شهر تهران پرداخته است.
 
آلودگي هوا شهرهاي بزرگ كشور و به‌طور خاص پايتخت ادامه دارد و خبر از باد و باران هم تا مدتي نيست. همچنان آنهايي كه از اين وضع انتقاد مي‌كنند انگشت‌شان به سوي سوختن «مازوت» نشانه رفته و آنهايي كه بايد در قبال اين وضعيت پاسخگو باشند نه شفاف‌سازي مي‌كنند و نه دست‌شان به جايي مي‌رسد كه اقدامي كنند. در اين ميان حرف‌هاي ديگري هم به ميان آمده و فرضيه‌هايي فضاي مجازي را به خود مشغول كرده است. از جمله آنكه توليد ارزديجيتال و مزرعه‌هاي استخراج بيت‌كوين بار بسيار زيادي به شبكه برق تحميل كرده‌اند و همين سبب بالارفتن مصرف برق مي‌شود. از آنجا كه عمده برق توليدي كشور از طريق نيروگاه‌هاي حرارتي وارد شبكه مي‌شود كه با سوخت فسيلي كار مي‌كنند اين افزايش مصرف به افزايش بيشتر سوخت‌هاي فسيلي منجر شده و در نتيجه آلودگي هوا را به فعاليت مزارع‌ توليد بيت‌كوين نسبت داده‌اند. اما همه اين اظهارنظرها فقط در حد نظر باقي مانده و هيچ استدلال علمي، پژوهش ميداني و تحليل تخصصي در اين باره منتشر نشده است. از سوي ديگر مساله‌اي چون «آلودگي‌ هوا» كه ميان‌بخش محسوب مي‌شود مثل همه تجارب ميان‌بخش در كشور ما متولي مشخصي ندارد و هر دستگاهي سعي مي‌كند با توجيه عملكرد خود صرفا از بار مسووليت شانه خالي كند. همين شده كه اين روزها بيشتر مي‌شنويم كه مسوولان وزارت نيرو تاكيد دارند در نيروگاه‌هاي اطراف تهران مازوت مصرف نمي‌شود. اگر چنين است پس چرا همچنان هواي تهران آلوده است؟ رييس سازمان حفاظت محيط زيست مي‌گويد هر روز 2 ساعت خاموشي بدهيد بهتر از آن است كه مازوت بسوزانيد و برق توليد كنيد. اما او نيز نمي‌گويد كه اگر در نيروگاه‌هاي اطراف تهران مازوت سوزانده نمي‌شود پس منشا آلودگي چيست؟ در همين حال گفته مي‌شود در نيروگاه شهيد رجايي در نزديكي قزوين مازوت مصرف مي‌شود و بعد مسعود تجريشي، معاون سازمان حفاظت محيط زيست به تاكيد مي‌گويد: پژوهش دانشگاه شهيد بهشتي تهران نشان مي‌دهد مازوت سوختن در نيروگاه شهيد رجايي تاثيري در آلودگي هوا ندارد.
 
كار تعيين مسووليت و ضمانت اجراي آن در كارهاي ميان‌بخش آن هم نظير مساله آلودگي هوا كه دست‌كم 20 نهاد مجري و مرتبط دارد همين مي‌شود. در نهايت بايد حق داد كه اينك نبود شفافيت در داده‌هاي موثر در تحليل وضعيت مهم‌ترين نقص در مديريت و كاهش آلودگي هواست. چيزي كه بهاره آروين، عضو شوراي شهر پايتخت خواستار آن شده، همين است. شفاف بگوييد در تهران كدام نهادها و كدام دستگاه‌ها برق و گاز بيشتري مصرف مي‌كنند تا بدانيم تكليف چيست. اما آيا شركت توانير تن به چنين كاري خواهد داد؟
 
همه آنچه امسال تجربه كرده‌ايم درحالي رقم خورده كه به سبب دوركاري‌ها در شرايط شيوع كرونا ترددها كمتر شده است. مدارس عملا در ماه‌هاي گذشته تعطيل بوده‌اند. دانشگاه‌ها نيز آنلاين فعاليت مي‌كردند و نه حضوري. پس آنچه اينك نفس‌هاي‌مان را به شماره انداخته از كجا جان گرفته است؟
 
در همين حال دكتر عباس شاهسوني، رييس گروه سلامت هوا و تغيير اقليم وزارت بهداشت با بيان اينكه كيفيت هواي كلانشهر تهران در وضعيت بسيار ناسالم قرار دارد، تاكيد كرد: عموم مردم به خصوص گروه‌هاي حساس از تردد غيرضروري در سطح شهر خودداري كنند. با توجه به پايداري هوا و افزايش ترددها در سطح شهر، كيفيت هواي شهر تهران در وضعيت بسيار ناسالم قرار دارد. او كه با ايسنا سخن مي‌گفت تاكيد كرد: با توجه به اينكه آلاينده مسوول ذرات معلق است، افراد مبتلا به بيماري‌هاي قلبي يا ريوي، سالمندان و كودكان، بايد از هر گونه فعاليت فيزيكي خارج از منزل اجتناب كنند. افراد ديگر نيز بايد از فعاليت‌هاي طولاني يا سنگين در خارج از منزل اجتناب كنند.شاهسوني همچنين خاطرنشان كرد: در اين شرايط، در صورت عدم رعايت استفاده از ماسك مناسب و حضور در فضاي آزاد، احتمال افزايش قابل‌توجه بيماري‌هاي قلبي يا ريوي و مرگ زودرس در بيماران قلبي و سالمندان و افزايش قابل توجه علايم تنفسي در كل جمعيت وجود دارد.
 
رييس گروه سلامت هوا و تغيير اقليم وزارت بهداشت تاكيد كرد: با توجه به ارتباط افزايش غلظت آلاينده‌هاي هوا به خصوص غلظت ذرات معلق كوچك‌تر از ۲.۵ ميكرون و ميزان ابتلا و مرگ ناشي از كوويد ۱۹، از عموم مردم به خصوص گروه‌هاي حساس مانند بيماران قلبي، ريوي، زنان باردار، سالمندان، كودكان، بيماران مبتلا به ديابت و آسم درخواست مي‌شود كه از تردد در فضاي آزاد اجتناب كنند.
 
اما آنچه عضو شوراي شهر براي مشخص كردن وضعيت خواست، «شفافيت» بود. رييس كميته شفافيت شوراي شهر اعلام كرد كه به نمايندگي از شهروندان تهراني از وزارتخانه‌هاي نفت و نيرو مي‌خواهم فيش گاز و برق صنايع و ساختمان‌هاي عريض و طويل دولتي را شفاف كنند تا معلوم شود بخش عمده مصرف انرژي كشور در كجاست. بهاره آروين در نطق پيش از دستور خود در جلسه ديروز شوراي شهر تهران با اشاره به وضعيت آلودگي هواي تهران با بيان اينكه آلودگي هوا تنها معضل اين شهر است كه مستقيم و بي‌واسطه سلامت و جان شهروندان را هدف مي‌گيرد و هر نوع راه‌حل فردي هم در برابر آن بي‌ثمر است، گفت: مساله‌اي كه جز از طريق سياستگذاري جامع‌نگر و پيگيرانه قابل حل نخواهد بود.
 
او در بخش ديگري از نطق خود تاكيد كرد: اين جملات را هفتم آبان ماه ۹۶ در صحن علني شورا گفته‌ام؛ همان ماه‌هاي ابتدايي آغاز به كار شوراي پنجم. امروز بيست و سوم دي ماه ۹۹ است؛ آخرين ماه‌هاي كار شوراي پنجم. بيش از سه سال گذشته و هواي شهر آنچنان مستمر و شديد آلوده است كه نفس اغلب شهروندان را به شماره انداخته است.
 
او گفت: در تمام سه سال گذشته، ترافيك و آلودگي هوا، نه فقط اولويت‌دارترين مساله از ديدگاه شهروندان تهراني؛ بلكه اولويت‌دارترين موضوع براي تمام تلاش‌ها و پيگيري‌هاي ما اعضاي پنجمين دوره شوراي اسلامي شهر تهران بوده است؛ از پيگيري‌هاي مستمر و بي‌وقفه براي وصول اعتبارات مترو و تجهيز و گسترش ناوگان حمل‌ونقل عمومي گرفته تا سياستگذاري‌هاي معطوف به كاهش ترافيك و آلودگي هوا از طريق هزينه‌زا كردن استفاده غيرضروري از خودروي شخصي. اما امروز آلودگي هوا از هر زمان ديگري شديدتر است. آروين تصريح كرد: درحالي‌كه به دليل شرايط ناشي از شيوع ويروس كرونا، شهر نيمه‌تعطيل است، مدارس و دانشگاه‌ها به شكل مجازي فعالند، همايش‌ها و جلسات و رويدادها يا لغو شده‌اند يا به صورت مجازي برگزار مي‌شوند، اولويت كار در بخش دولتي و خصوصي با دوركاري است و خلاصه عبور و مرور در شهر به حداقل رسيده، اما آلودگي هوا از هر زمان ديگري شديدتر است. چرا و چگونه چنين شده است؟
 
او با تاكيد بر اينكه شهر نيمه‌تعطيل است اما هوا از هر زمان ديگري آلوده‌تر است، گفت: دي‌اكسيد گوگرد پس از سال‌ها به شهر بازگشته است؛ آن هم با شدتي عجيب و باورناپذير. چرا و چگونه چنين شده است؟ هيچ‌كس پاسخگو نيست، هيچ پاسخ صريح و شفافي داده نمي‌شود. جسته و گريخته شنيده مي‌شود در نيروگاه‌ها و صنايع اطراف شهرها مازوت مي‌سوزانند يا گازوييل غيراستاندارد و با درجه گوگرد بالا. اينها تكذيب مي‌شود، تاييد مي‌شود، نفس شهروندان روز به روز تنگ‌تر مي‌شود و واقعيت در هاله‌اي تيره و كدر از تاييد و تكذيب‌هاي مدام پنهان مي‌شود.
 
او در ادامه نطق خود كه متن آن را در اختيار رسانه‌ها قرار داد با بيان اينكه نفس شهروندان به شماره افتاده است و هيچ‌كس پاسخگوي علت اصلي و واقعي اين حجم از آلودگي هواي شهرها نيست، گفت: براي ساليان متمادي، تردد شهروندان با خودروي شخصي در سطح شهر، عامل اصلي آلودگي هواي پايتخت شناخته مي‌شد و بار اصلي كاهش آلودگي هوا بر دوش آنها گذاشته مي‌شد، حالا شهر نيمه‌تعطيل است و مقايسه ترافيك خيابان‌ها با سال‌هاي گذشته نشان مي‌دهد كه حجم خودروهاي شخصي در معابر اگر كمتر نشده باشد، بيشتر هم نشده است. هوا اما بسيار آلوده‌تر است. عجيب آنكه باز هم مقصر مردم دانسته مي‌شوند كه با مصرف بالاي برق و گاز، نيروگاه‌ها را ناگزير از مازوت‌سوزي كرده‌اند! آروين با بيان اينكه در تاريكي و تيرگي حاصل از عدم شفافيت، جاي قاضي و متهم عوض مي‌شود. مردم كه بايد قضاوت‌گر عملكرد دولتمردان در مديريت شرايط باشند، مي‌شوند متهم رديف اول: گاز و برق كمتر مصرف كنيد تا مازوت سوزانده نشود! درحالي‌كه هيچ‌كس نمي‌گويد مصرف‌كنندگان اصلي و بزرگ گاز و برق در كشور صنايع هستند و فيش برق و گاز ساختمان‌هاي عريض و طويل دولتي چندين برابر فيش‌هاي خانگي شهروندان است. در تاريكي و تيرگي حاصل از عدم شفافيت، دولت از زير بار مسووليت‌هاي مسلمش شانه خالي مي‌كند و باز هم همه بار حل مسائل به دوش مردم گذاشته مي‌شود.
 
آروين تصريح كرد: به نمايندگي از شهروندان تهراني از وزارتخانه‌هاي نفت و نيرو مي‌خواهم فيش گاز و برق تمام مشتركان پرمصرف در بخش دولتي و صنايع را شفاف كنند تا معلوم شود بخش عمده مصرف انرژي در كشور كجاست؛ تا شفاف شود كه چقدر برق و گاز در انبوه پرشمار ساختمان‌هاي دولتي چند ده طبقه هدر مي‌رود چون لابد براي دولت و زيرمجموعه‌اش، پول اين حجم از مصرف گاز و برق از اين جيب به آن جيب محسوب مي‌شود و زور دولت و نصايحش درباره صرفه‌جويي فقط براي شهروندان و مشتركان خانگي است. به گفته او، سوال بجايي است اگر پرسيده شود چطور دولت مي‌تواند به دليل كرونا، كسب‌وكارهاي خرد انبوه اصناف و مردم را دو هفته تمام با تعطيلي كامل مواجه كند و آن‌وقت با اين حجم از آلودگي كه مستقيما شهروندان را به كام مرگ مي‌كشاند، دستور تعطيلي صنايع پرمصرف و آلاينده را نمي‌دهد؟ آيا خاموشي و قطع برق فقط بايد شامل حال مردم و مشتركان خانگي شود؟ دولت هيچ مسووليتي در برابر مديريت مصرف انرژي در بخش دولتي و صنايع ندارد؟ كرونا كه تمام مدارس و دانشگاه‌هاي شهر را به تعطيلي كشانده است نمي‌تواند صنايع غيرضرور و آلاينده را به صورت موقت هم كه شده تعطيل كند كه دست‌كم شهرونداني كه هنوز گرفتار كرونا نشده‌اند، اندكي بتوانند نفس بكشند؟
 
آروين اضافه كرد: در اين شرايطي كه ديگر خودروها منبع اصلي آلايندگي هوا نيستند، طبعا سياستگذاري‌ها و اقدامات شوراي شهر و شهرداري نيز كمك چنداني به حل مساله نمي‌كند اما باز هم شفافيت تنها ريسمان نازك باقيمانده ميان ما و مردم است. شهرداري تهران مي‌تواند تمام اطلاعاتش در باب منابع آلاينده هواي شهر را به صورت شفاف و سيستماتيك در اختيار شهروندان قرار دهد. از تعداد خودروهاي ترددكننده در معابر تا خودروهاي ديزلي كه تردد پرشمارشان در شب غلظت آلاينده‌ها را در ساعات اوليه صبح افزايش مي‌دهد؛ از نتايج آزمايش‌هاي مستمر كيفيت سوخت عرضه‌شده در جايگاه‌ها، از ميزان آلاينده‌هاي مختلف در نقاط مختلف شهر از جمله ميزان آلاينده‌ها در اطراف نيروگاه‌ها و صنايع.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری شورای اسلامی شهر تهران ، تاریخ انتشار:  24 دی  1399  ، کدخبر: 20386،www.shoratehran.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
0
0
الودگی هوا اون هم در شهر های بزرگ و صنعتی در ایران به این زودی ها نمیتونه درمان بشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین