پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۲۳۵۷۴
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹
محمد حسین ادیب در یادداشت زیر، مدیریت ریسک در بورس ایران را با توجه به آمار ورود و خروج سرمایه در این بازار، بررسی کرده است.
شعار سال: سهام شناور یعنی آن میزان از سهام یک شرکت که به مالک اولیه شرکت قبل از ورود به بورس، همچنان تعلق دارد.

ارزش سهام شناور بورس بر اساس لیست سطح یک، ١١٠٠ هزار میلیارد تومان بود.

این عدد یعنی چه؟ یعنی کل سهام قابل معامله در بورس و فرابورس که معامله پذیر است فقط ١١٠٠ هزار میلیارد تومان است.

در سی روز گذشته بر اساس شیت یک لیست سطح یک، ۴٠٠ هزار میلیارد تومان سهام معامله شده است.

داده‌های بالا به چه معناست؟ یعنی هر ماه بیش از یک سوم بورس به فروش می‌رسد.

وقتی یک سوم بورس در ماه بفروش می‌رسد نشان می‌دهد بیش از ظرفیت بورس، پول وارد بورس شده است.

وقتی یک سوم بورس در ماه بفروش می‌رسد مثل این است که در یک کوچه سه خانه باشد و ماهی یک خانه به فروش برسد، طبیعی است که قیمت خانه در این کوچه به شدت بالا می‌رود.

ارزش فعلی سهام بورس ۵۶٠٠ میلیارد تومان است و نسبت به ١۶ مرداد عده‌ای به شدت زیان کرده اند. اما ١١٠ شرکت نسبت به ١۶ مرداد بطور متوسط ٣۴ درصد سهام شان افزایش یافته است (لیست سطح یک، شیت اشتباه نوسان گیران از ١۶ مرداد) ارزش سهام شرکتهائی که سهام شان افزایش داشته ۵٠٠ هزار میلیارد تومان است که معادل ٩ درصد بورس است.

نسبت به ١۶ مرداد ٩ درصد شرکت‌ها به شدت موفق بوده اند این‌ها کیانند؟ در لیست سطح یک هر روز ٩ درصدی‌ها آنالیز و رفتارشان رصد میشود.

تقریبا در ٨٠ درصد رشته‌های دیگر هم همین طور است فقط حدود ده درصد به شدت موفق اند، ده درصد بین موفقیت و عدم موفقیت دست و پا می‌زنند و ٨٠ درصد نیز ناموفق اند.

دنیا هم همین طور است با تحقیق منتشر شده بوسیله موسسه رتبه سنجی شیکاگو که بر موسساتی مثل ما نظارت می‌کند ٨۵ درصد سرمایه گذاری‌های جدید در سه سال گذشته در اروپا و آمریکا شکست خورده است.

مدیریت ریسک یعنی چه؟ مدیریت ریسک یعنی اینکه اگر جز ٨۵ درصدی‌ها بودید از قبل بگونه‌ای عمل کنید که از بازار حذف نشوید مدیریت ریسک یعنی اینکه انشاالله جز ١۵ درصدی‌ها باشید. اما بگونه‌ای عمل کنید که اگر جز ٨۵ درصدی‌ها بودید از بازار اخراج نشوید.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از تحریریه، تاریخ انتشار:۳۰ دی ۱۳۹۹، کد خبر:۸۳۵۶، www.tahririeh.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین