پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۴۴۶۴
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶
فروش املاک با ارزش پایتخت توسط شهرداری با هر دلیل و عنوانی نمی‌تواند دلیل موجهی برای کاستن از بار روانی عملکرد ضعیف شورای شهر دوره پنجم تهران باشد و این اقدام سیاهه دیگری بر کارنامه نه چندان مثبت مدیریت شهری ثبت خواهد کرد.
شعار سال: در جلسه گذشته شورای اسلامی شهر تهران طرحی دو فوریتی با عنوان «مجوز شهرداری تهران برای واگذاری و فروش ۱۰ فقره از املاک شهرداری» مطرح شد و  با وجودی که دو فوریت این موضوع مورد موافقت اکثریت اعضا شورای شهر قرار نگرفت، اما طرح این موضوع در روز‌های اخیر با واکنش بسیاری از کارشناسان روبه‌رو شد که معتقدند این طرح شائبه‌هایی را به دنبال دارد.

یکی از مواردی که با طرح فروش ۱۰ ملک ارزشمند شهرداری مورد توجه و نظر منتقدان قرار گرفت چرایی این موضوع است که به چه دلیل مدیریت شهری دوره پنجم تصمیم دارد در واپسین ماه‌های فعالیت خود دست به چنین اقدامی بزند؛ همچنین این سؤال مطرح شده است که چرا در حالی که اعضای شورای شهر همواره مدیریت قبل را به «شهرفروشی متهم» می‌کردند،   حال خود دست به این اقدام زده و تلاش دارند املاک باارزش شهر را در معرض فروش قرار دهند؟

در شرایطی که قیمت مسکن در کشور ثبات چندانی ندارد تصمیم شهرداری تهران برای فروش املاک باارزش به بهانه گذران امورات جاری شهر و به زعم آنان پرداخت حقوق به کارکنان و نیرو‌های خود چالشی ایجاد خواهد کرد تا چاه ویلی پیش روی مدیران شهری در دوره ششم قرار دهد و به لطایف‌الحیلی از پاسخگویی به عدم کارایی ۴ ساله عملکردی خودشان بگریزند.

میرلوحی: شهر را قبل از ما فروختند!

در پاسخ به چرایی فروش املاک شهرداری البته اتفاق نظری در بین اعضای شورای شهر وجود ندارد و برخی از آنان با رد دو فوریت این طرح معتقدند شهرداری باید از منابع دیگری هزینه امورات شهر را پرداخت کند؛ با این حال اعضای دیگر شورای شهر معتقدند این اقدام، رفتاری مناسب در قبال تأمین بودجه برای هزینه‌های شهرداری است.

سید محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران  در پاسخ به این سؤال که چرا مدیریت شهری در سال پایانی فعالیت خود دست به فروش املاک زده است، اظهار کرد: در دوره قبل مدیریت شهری با کمال تاسف در حق تهران بسیار جفا شده و دارایی‌های شهر به نوعی بخشیده شده بود که می‌توان به املاک نجومی و املاک واگذارشده  به افراد حقیقی و حقوقی اشاره کرد؛، اما طرح معتقد هستم فروش ۱۰ ملک شهرداری تهران اصلا شهرفروشی نیست!

وی افزود: در دوره قبلی مدیریت شهری ۱۶برج در منطقه ۴ بدون پروانه ساخته شده است و در منطقه ۲۲ نزدیک ۱۵۰ پروژه بلا تکلیف (مربوط به دوره قبل شهری) وجود دارد.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: ما در این دوره از مدیریت شهری طرح تفصیلی را اجرا کردیم که در دوره‌های قبل به آن توجه چندانی نمی‌شد؛  همچنین  بسیاری از املاک را از  نهاد‌ها و افراد خاص پس  گرفتیم که بدون قرار داد از دوره قبل تحویلشان داده شده بود که تعدادشان به هزار ملک می‌رسد.

وی گفت: آقای «قالیباف» شهردار اسبق تهران قرارداد‌های هزار میلیاردی با برخی نهاد‌ها می‌بست که حتی یک صفحه از آن را هم به شورا نمی‌آورد، ولی حالا همه چیز نظم پیدا کرده است طبق رعایت قوانین شهرداری پیش می‌رود.

عضو شورای شهر گفت: فروش این املاک از نظر شورای شهر تهران مشکلی ندارد و حتی ممکن است  ۱۰۰ ملک بفروشیم تا بتوانیم برای تهران هزینه کنیم.  

میرلوحی گفت: ۱۲۸ هکتار باغ در دوره قبل از بین رفت این یعنی شهرفروشی، اما در دوره پنجم شورای شهر ۲۸ باغ خریداری و به پارک عمومی تبدیل شده است که این عملکرد شورای شهر پنجم را نشان می‌دهد.

وی درباره علت تاخیر در تامین مخارج بدهی‌های شهرداری تهران آن هم در سال پایانی فعالیت شورای پنجم گفت: گره‌هایی که افرادی در دوره قبل مدیریت شهری به حل مشکلات زده بودند را به سختی باز کردیم که این موضوع زمان برد و تا امروز طول کشید!

عضو سابق شورای شهر: چرا بعد از سه سال یاد بدهی‌های قبلی افتادند

ابوالفضل قناعتی عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در دوره چهارم در واکنش به صحبت‌های میرلوحی گفت: متأسفانه اعضای شورای شهر به جای پرداختنم به مدیریت بهتر پایتخت با برخی رفتار‌ها و سخنانشان فرافکنی می‌کنند.

وی در خصوص صحبت‌های اعضای شورای شهر پنجم از بدهی دوره قبل مدیریت شهری این‌گونه گفت: اگر از دوره چهارم مدیریت شهری بدهی‌ای وجود دارد بابت این است که در راستای اجرای پروژه هدفمند شهری، فعالیت‌هایی صورت گرفته است؛ باید این‌گونه شفاف سخن بگویم که به عنوان مثال اگر پل صدر و یا تونل نیایش در زمان مناسبی ساخته نمی‌شد تامین هزینه‌های آن با قیمت‌های امروز امکان پذیر نبود و شهرداری با مبلغ‌های بالاتری برای ساخت آن رو به رو می‌شد؛ یعنی موضوع ساخت به موقع برخی پروژه‌ها و تعجیل مدیریت سابق شهر برای کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از افزایش آن بود.

وی افزود: اگر شهرداری و  شورای شهر دوره قبل بدهی دارد در راستای ساخت و ساز شهر بوده و به نفع مردم تمام شد؛ تمام کسانی که مدعی هستند مدیریت شهری چهارم بدهی دارد هزینه ساخت اتوبان امام علی (ع) را به قیمت امروز حساب کرده و به شهروندان یه طور شفاف اعلام کنند که اگر پروژه‌ها قرار بود با هزینه‌های امروز ساخته می‌شد چقدر هزینه می‌برد؟

عضو سابق شورای شهر تهران گفت: سوال اصلی اینجاست که عزیزان دوره پنجم مدیریت شهری مگر با میزان هزینه‌های شهرداری تهران و میزان بدهی‌ها آشنا نبودند که امروز مدعی هستند؟  البته جای تعجب دارد که بعد از گذشت سه سال از مدیریت شهری پنجم، دوستان تازه به فکر پرداخت بدهی‌های دوره قبل افتاده‌اند؛ اگر دلشان با شهردار و شورای شهر قبلی نیست حداقل باید به فکر شهروندان باشند.

وی گفت: شورای شهر تهران که نباید در سال آخر دوره مدیریت شهری به فکر بدهی‌های به جا مانده از دوره قبل باشد!

حقیقت چیست؟

بودجه سال آینده شهرداری تهران بر اساس آنچه شهردار تهران در قالب لایحه بودجه تقدیم شورای شهر تهران کرد رقمی بالغ بر ۴۷ هزار میلیارد تومان است. اگرچه در هنگام ارائه این لایحه برخی از اعضای شورای شهر مباحثی را مطرح کردند، اما به نظر می‌رسد که همانند بودجه ۲۷ هزار میلیاردی پایتخت در سال جاری (سال ۱۳۹۹) بخش عمده این بودجه بر تراکم فروشی یا به بیانی دیگر متکی بر «شهر فروشی» باشد.

بر اساس قانون قرار است ۴ درصد از سهم مالیات بر ارزش افزوده در اختیار شهرداری قرار گیرد. در واقع دولت از فروش کلیه کالا‌ها و خدمات ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده در سراسر کشور از شهروندان اخذ می‌کند. از این ۹ درصد، سهم شهرداری‌ها و در تهران شهرداری پایتخت ۴ درصد به صورت مستقیم به دست می‌آورد. این رقم بر اساس قانون باید تا نیمه هر ماه از سوی دولت به حساب خزانه شهرداری واریز شود.

با توجه به سهم ۴ درصدی مالیات بر ارزش شهرداری تهران که در سال ۹۹ به ۱۰ هزار میلیارد تومان رسید، پیش بینی می‌شود که سهم شهرداری در سال ۱۴۰۰ از مالیات بر ارزش افزوده کالا و خدمات، مبلغی در حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان از دولت دریافت کند.

حال، اختلاف ۳۲ هزار میلیاردی شهرداری برای دست یافتن به بودجه ۴۷ هزار میلیاردی قطعا بر عهده مناطق شهرداری تهران خواهد بود. به تعبیری که هر منطقه شهرداری با فروش تراکم و در واقع همان شهر فروشی مابقی بودجه شهر را تامین کند.

بر اساس آمار فقط منطقه ۲۲ شهر تهران در سال ۱۴۰۰ می‌بایست هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تراکم بفروشد تا بتواند بودجه آخرین سال اداره تهران توسط شورای پنجم را تامین کند.

البته نباید فراموش کرد که شهرداری تهران با بودجه ۲۷ هزار میلیاردی در سال ۹۹ نتوانست پروژه عمرانی قابل توجهی را به ثمر برساند و گامی موثر در ارائه خدمات به شهروندان برنداشت.

فروش املاک با ارزش شهر به هر اسم و عنوانی از جمله برای پرداخت بدهی مدیران سابق مدیریت شهری یا تأمین هزینه‌های شهر نمی‌تواند دلیل موجهی برای کاستن از بار روانی عدم عملکرد مثبت شورای شهر دوره پنجم تهران باشد و قطع به یقین به زودی و با مشخص شدن دلیل اصلی شهر فروشی شهرداری و شورای شهر، سیاهه دیگری بر کارنامه نه چندان مثبت مدیریت دوره پنجم شهر تهران ثبت خواهد شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از آنا، ۷ بهمن ۱۳۹۹، کد خبر: ۵۵۹۲۵۲، ana.press
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین