پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۵۰۲۸
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۶
معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این سازمان طبق قانون در این مناطق قائم مقام همه دستگاه‌های اجرایی در بهره برداری است، ولی حق هیچ گونه واگذاری این مناطق را به غیر ندارد و بایستی برای نسل‌های بعدی حفظ شود.
شعار سال: کیومرث کلانتری گفت: از ابتدای دولت یازدهم تاکنون حدود دو میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار به عرصه‌های مناطق تحت مدیریت سازمان اضافه شده است.

وی افزود: هم اکنون سطح مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست در کل کشور حدود ۱۹ میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار به عبارتی۱۱.۵۸ درصد مساحت کشور است که از متوسط دنیا (۱۴ درصد) ۲.۴۲ درصد کمتر است این در حالیست که بر اساس بیانیه آیچی ژاپن در سال ۲۰۱۰ کنوانسیون تنوع زیستی مقرر شد کشور‌ها تا پایان ۲۰۲۰ سطح مناطق حفاظت شده برای آب‌های داخلی و خشکی به ۱۷درصد و برای نواحی ساحلی و دریایی به ۱۰ درصد برسد.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: هم اکنون ۳۲ پارک ملی، ۵۳ پناهگاه حیات وحش، ۱۸۴ منطقه حفاظت شده و ۴۰ اثر طبیعی ملی تحت عنوان مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست داریم که در مجموع ۳۰۹ منطقه خواهد بود.

کلانتری در ادامه مناطق چهارگانه را سرمایه‌های ملی تلقی کرد و گفت: هدف از افزایش سطح مناطق تحت مدیریت حفظ ذخایر ژنتیکی اعم از گیاهی و جانوری و چشم انداز‌های طبیعی کشور برای این نسل و نسل‌های آتی است. بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران همه آحاد جامعه در حفظ و نگهداری آن‌ها مسئولیت قانونی دارند.

وی با اشاره به اینکه در این مناطق بهره‌برداری باید با رعایت ملاحظات و استاندارد‌های محیط زیستی صورت پذیرد، اظهارکرد: این مناطق تاکنون کمتر مورد تعرض و تخریب قرار گرفته‌اند و از این به بعد نیز باید هر گونه بهره برداری در آن‌ها با رعایت ضوابط محیط زیستی باشد.

معاون محیط طبیعی سازمان در ادامه به پیگیری توسعه کیفی مناطق هم پرداخت و گفت: طبیعی است که با توسعه عرصه‌های محیط زیستی جدید باید توسعه امکانات و تجهیزات و نیروی انسانی نیز پیگیری شود تا بتوانیم حفاظت کیفی در این مناطق داشته باشیم.

وی به رویکرد مشارکت مردمی پرداخت و اظهارکرد: سازمان حفاظت محیط زیست تمام تلاش خود را به سمت استقرار رویکرد مدیریت مشارکتی با حضور و کمک جوامع محلی به کار خواهد گرفت تا هم حفاظت صورت پذیرد و هم توسعه پایدار اتفاق بیفتد.

کلانتری در پایان گفت: سازمان حفاظت محیط زیست طبق قانون در این مناطق قائم مقام همه دستگاه‌های اجرایی در بهره برداری است، ولی حق هیچ گونه واگذاری این مناطق را به غیر ندارد و بایستی برای نسل‌های بعدی حفظ شود.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری کار ایران، تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۰۳۰۷۳۰، www.ilna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین