پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۵۱۶۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۹
جناب روحانی در حالی فرموده اند هیچ شبی نبود با حال آسوده بخوابم که اگر با حال دیگری به بالین می‌رفتند اوضاع اقتصادی و معیشتی مردم در وضعیت بهتری قرار داشت. شاید زمانی که در قوه‌ی مجریه مسئولیتی نداشتند و هنوز احساس خطر نکرده بودند آسودگی و آرامش فزون تری در فضای کشور حاکم بود.

شعار سال:سیدمهدی آقامیری:

جناب روحانی در حالی فرموده اند هیچ شبی نبود با حال آسوده بخوابم که اگر با حال دیگری به بالین می رفتند اوضاع اقتصادی و معیشتی مردم در وضعیت بهتری قرار داشت. شاید زمانی که در قوه ی مجریه مسئولیتی نداشتند و هنوز احساس خطر نکرده بودند آسودگی و آرامش فزون تری در فضای کشور حاکم بود.

ایشان در کنار تمجید های مختلفی که از دولت خودشان دارند اگر کمی به آمار و بررسی های اقتصادی توجه کنند بر این موضوع که اقتصاد کشور در لبه ی پرتگاه قرار دارد کاملا اشراف پیدا می کنند. حال نگاهی به اوضاع اقتصادی در دولت یازدهم و دوازدهم خواهیم داشت تا با دستاورد ها و گلابی های دولت تدبیر  و امید آشنا شویم.

نقدینگی

در دولت اقای روحانی هر ماه حدود 27.4 هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید اضافه شده است. ایشان سال 92 که دولت را تحویل گرفتند نقدینگی حدود پنج هزار میلیارد تومان بود و تا پایان تیر سال 98 به بیش از بیست هزار میلیارد تومان رساندند.

از تیر 96 تا اسفند 97 در فرایند عجیب و بی سابقه ای حجم نقدینگی بیش از 549 هزار میلیارد دلار افزایش داشته است.

تورم

به گزارش مرکز آمار، دولت حسن روحانی رئیس جمهوری فعلی ایران رکورد دار بیش از نیم قرن تورم در ایران است و نرخ تورم سالانه در دوران روحانی رکورددار 60 سال اخیر بوده است و به‌جز سال ۱۳۷۴ (دوره ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی) بالاترین نرخ تورم طی ۶۰ سال اخیر یعنی از سال ۱۳۳۸در دوران ریاست جمهوری او رخ داده است.

آمار منتشره از شاخص تورم در دولت دوازدهم نشان می‌دهد که یک بار نرخ تورم در پاییز 98 از مرز 40 درصد عبور کرده بود و در دوازده ماهه منتهی به تیرماه امسال به 40.4 درصد رسیده بود

نکته مهم در مرور نرخ تورم در 80 سال گذشته نشان می‌دهد که درحالی رکورد تورم 40 درصدی بعد از دولت سازندگی به دولت روحانی رسیده که در سال‌های جنگ تحمیلی نیز این اعداد و ارقام از تورم در اقتصاد ایران ثبت نشده است.

بالاترین تورم در سال‌های جنگ تحمیلی و در فاصله سال‌های 1357 تا 1367 معادل 28.9 درصد در سال 1367 بوده است. کمترین نرخ تورم در این دوره زمانی نیز 6.9 درصد در سال 1364 بود

نرخ بیکاری

براساس آمار سازمان برنامه و بودجه در بازه زمانی ۷ سال گذشته نزدیک به سه میلیون نفر (۲ میلیون و ۹۹۷ هزار و ۲۰۳ نفر) وارد بازار کار شدند و نرخ بیکاری در این دوره در رقم ۱۰ درصد تثبیت شده است.

بر اساس تکلیف قانون برنامه ششم توسعه، ایجاد سالانه حدود یک میلیون فرصت شغلی پیش بینی شده است تا نرخ بیکاری هر سال ۰.۸ درصد کاهش یابد.

با این وجود نرخ بیکاری کاهش نیافته و تنها به نظر می‌رسد بر اساس رشد نیروی کار، نرخ بیکاری ثابت باقی مانده است. طبق آمارهای رسمی، نرخ بیکاری در سال ۹۲ یعنی سالی که دولت جدید کار خود را آغاز کرد، ۱۰.۵ درصد بوده که این عدد در سال ۹۸ به ۱۰.۷ درصد رسیده و به نظر دولت روحانی نیز در نهایت نتوانسته به تک رقمی شدن نرخ بیکاری کمک کند.

ضریب جینی

در سال ۱۳۹۲ در ابتدای دولت یازدهم شاخص ضریب جینی ۳۶۵/ ۰ بود که پایین‌ترین رقم در دو دهه اخیر محسوب می‌شد؛ اما سیاست‌های اقتصادی دولت‌های یازدهم و دوازدهم موجب افزایش ضریب جینی شده است
آمارها بیانگر آن است که حتی در سال ۱۳۹۵ که رشد اقتصادی کشور دورقمی اعلام شد، ضریب جینی افزایش یافت. این نشان می‌دهد که رشد اقتصا دی در سال‌های اخیر به ضرر اقشار فقیر و به سود ثروتمندان بوده است.

 مسکن

بررسی قیمت مسکن در شهر تهران طی دوره نزدیک به سه ساله دولت دوم روحانی (دولت دوازدهم) نشان می‌دهد طی این مدت قیمت مسکن از متری چهار میلیون و 586 هزار تومان در مردادماه 1396 با افزایش 316 درصدی در خردادماه سال‌جاری (آخرین آمار رسمی) به متری بیش از 19 میلیون تومان رسیده است. به‌عبارتی دیگر طی این مدت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران افزایش 14.5 میلیون تومانی داشته که در نوع خود بی‌نظیر و بی‌سابقه است

این امار ها گوشه ای از عملکرد ضعیف دولت تدبیر و امید می باشد اما هر روز شاهد آن هستیم که جناب رئیس جمهور در جلسات مختلف اعم از جلسه هیئت دولت ، ستاد مبارزه با کرونا ، شورای هماهنگی سران قوا و غیره در حال بارک الله گفتن به خود و حمله به دولت قبل می باشد. کاش عوض چشم انتظاری به بازگشت دوباره ی آمریکا به برجام و پیگیری لحظه به لحظه اقدامات بایدن به معیشت و اضاع اقتصادی مردم هم رسیدگی می کردند.

 

پایگاه تحلیلی- خبری شعار سال، برگرفته از کانال تلگرامی رجانیوز

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
0
0
رییس جمهور که خواب هستن کسی جراتم نداره بیدارش کنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین