پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۵۶۱
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۷
با اینکه چندسالی است داوطلبان اهدای عضو ناشی از مرگ مغزی در کشور کمی افزایش یافته، با این حال تعداد بیماران متقاضی آنقدر زیاد است که هزاران نفر در آرزوی داشتن اعضای سالم تا آخر عمر باقی می‌مانند.
شعارسال: کمک خیرین برای پرداخت هزینه پیوند خدمت بزرگی به بیماران و جامعه است به طوری که «حسین بزی» مدیر عامل انجمن بیماران کلیوی از خیرین می‌خواهد برای پیوند بیماران کمک کنند و هزینه آن را تقبل کنند. به گفته وی بیمارانی هستند که آرزو دارند کلیه دریافت کنند ولی خودشان نمی‌توانند مبلغ آن را بپردازند. بیماری آنان سخت است و تا زمانی که زنده هستند به آرزوی سلامتی خود نمی‌رسند. بیماران کلیوی در گلستان تعدادشان زیاد است به طوری که این استان در رتبه ششم ابتلا به بیماری‌های کلیوی قرار دارد که نشان از شیوع بالای این بیماری در استان دارد. در حال حاضریک هزار و 220 بیمار کلیوی در این استان وجود دارد. 800 نفر از آنان با دیالیز درمان می‌شوند، 30 نفر منتظر دریافت عضو اهدایی هستند و 18نفر آنان در اولویت قرار دارند.

مدیرعامل انجمن کلیوی گلستان گفت: خرید کلیه زیاد نیست و همه بیماران نتوانسته‌اند پیوند انجام دهند. از اهداف دانشگاه علوم پزشکی افزایش داوطلبان اهدای عضو در مرگ مغزی است زیرا از این طریق مشکل ناقص شدن عضو فرد اهداکننده وجود ندارد با این حال دریافت از بیماران مرگ مغزی هم زیاد نیست. ازسویی بجز کمبود اهداکننده عضو، هزینه درمان هم زیاد است.

به گفته مدیرعامل انجمن بیماران کلیوی گلستان، پیوند کلیه 20 تا 30میلیون تومان هزینه دارد که برای بیشتر بیماران سنگین است. با اینکه بیماران می‌توانند 2میلیون تومان قرض‌الحسنه و 20میلیون تومان وام بگیرند ولی این تسهیلات سود بالایی دارد و نمی‌توانند اقساط آن را پرداخت کنند. انجمن حمایت از بیماران کلیوی در تهران کلینیکی دارد که خدمات درمانی رایگان است ولی اگر بیمه تکمیلی داشته باشند چند میلیونی می‌توانند از بیمه برای پیوند دریافت کنند. ما از افراد خیر درخواست داریم به کمک بیایند از نزدیک مشکلات بیماران را ببینند و کمک کنند. وی مشکلات بیماران را قدیمی بودن دستگاه‌های دیالیز و کافی نبودن آن در برخی شهرستان‌ها دانست و افزود: برخی از بیماران برای دیالیز از گرگان به گنبد و کلاله می‌روند که این جابه‌جایی برای بیمار و فردی که همراه او است هزینه و سختی بسیاری دارد. در گرگان دستگاه دیالیز کم است و افراد جدیدی که به بیماری دچار می‌شوند مجبورند به شهرهای دیگر بروند. نوبت برای دیالیز، پر و دستگاه‌های دیالیز استان سه شیفت در حال کار است. برخی از این دستگاه‌ها قدیمی بوده و باعث می‌شود خوب کار نکنند. هر دستگاه دیالیز به گفته مدیر عامل انجمن بیماران کلیوی 50 میلیون تومان قیمت دارد که اگر خیرین دستگاه جدید خریداری کنند تا 10 میلیون تومان هم به آنان تخفیف داده می‌شود.

* فقط یک پیوند قلب در6 ماه

«زهرا شرکت» مسئول شناسایی و هماهنگی اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم از موافقت با اهدای عضو 9 نفر که براثر مرگ مغزی فوت کردند خبر داد و گفت: با اعضای اهدا شده در مجموع امسال 34 نفر از نسوج اهدایی استفاده کرده‌اند. اما فقط یک قلب پیوند یافته و بقیه پیوندها کلیه، کبد و دیگر نسوج بوده است. قلب از جمله اعضایی است که براحتی پیوند داده نمی‌شود چرا که کارکرد قلب اهدایی باید در حد استاندارد و قابل قبول باشد تا برای فرد گیرنده ایجاد اشکال نکند.

افرادی که اعضای اهدایی را استفاده کرده‌اند در شرایط سخت بیماری بودند و اگر عضو اهدایی را دریافت نمی‌کردند فوت می‌کردند. بیماران کلیوی که دیالیز انجام می‌دهند یا افرادی که سیروز کبدی داشته‌اند از جمله بیماران دریافت‌کننده بوده‌اند. برخی اوقات بیماران خواستار رعایت نوبت در اهدای عضو هم هستند که «شرکت» توضیح می‌دهد: براساس فهرستی که در وزارتخانه وجود دارد عضو پیوندی را دریافت می‌کنند و این اهدا در دست استان نیست. اولویت‌ها در وزارتخانه تعیین شده و افراد در نوبت قرار می‌گیرند. گاهی اوقات هم بیماران در شرایط بسیار خطرناک و فوتی وجود دارند که براین اساس عضو دریافت می‌نمایند. وی از رو به رشد بودن اهدای عضو در استان خبر داد و گفت: سال گذشته 10 مورد و در سال قبل از آن 4مورد اهدای عضو در استان داشتیم. طی سال‌های اخیر یعنی از زمان آغاز اهدای عضو تاکنون 50 مورد اهدای عضو در استان داشته‌ایم.

«شرکت» در خصوص راه‌اندازی بخش پیوند اعضا در استان نیز توضیح داد: این امر بزودی انجام می‌گیرد منتهی لازم است تا امکانات لازم فراهم و نیازهای زیربنایی به بهترین شکل به اجرا درآید. داوطلبان اهدای عضو می‌توانند در نمایشگاه‌های سلامت کارت اهدای عضو دریافت کنند. همچنین می‌توانند از طریق سایت http://ehda.center فرم عضویت خود را پرکرده و کارت خود را پرینت بگیرند. در واحد فراهم‌آوری اعضای پیوند استان، سفیران اهدای عضو نیز داوطلب می‌گردند؛ این افراد به فعالیت فرهنگ‌سازی می‌پردازند که توسط علوم پزشکی استان واقع در بیمارستان صیاد شیرازی گرگان ثبت‌نام می‌شوند. توصیه می‌شود، اگر دیابت یا فشار خون دارند به درمان آن بپردازند که به دیالیز ختم نشود.

بااندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 19، تاریخ انتشار: شنبه 24 مهر 1395، شماره: 6333 .

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین