پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۶۱۴۲
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۹
بیگدلی راد گفت: طرح‌های پژوهشی نهضت ساخت ایران، طراحی و برنامه‌ریزی مسابقات ملی و استانی، برنامه‌ریزی برای برگزاری همایش‌های علمی مجازی و برگزاری کارگاه‌های توانمندسازی مجازی ازجمله دستورکارهاست.
شعار سال: باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان نخستین مركز شناسایی، جذب، پرورش، هدایت و حمایت پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاهی سال ۱۳۷۷ راه‌اندازی شد و تاکنون با جذب بیش از ۹۵ هزار عضو از میان دانش‌آموزان و دانشجویان که ۲۳ هزار و ۸۸۳ نفر آنان فعال هستند از اعضای خود حمایت‌های معنوی و مادی انجام داده و در برنامه جدید باشگاه، رویکرد فعالیت‌محوری جایگزین تسهیلات‌محوری شده است.

اکنون دفاتر باشگاه در بیش از ۳۰۰ واحد دانشگاهی و ۱۰۰ آموزشکده سما در سراسر کشور در حال انجام مأموریت شناسایی، هدایت و فعال‌سازی فعالیت‌های خودجوش دانش‌آموزی و دانشجویی و ایجاد روحیه مسئولیت‌پذیری پژوهشی و پرورش دانشجویان و دانش‌آموزان مستعد دانشگاه آزاد اسلامی هستند.

باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی قصد دارد با ایجاد رقابت علمی و سایر فعالیت‌های پژوهشی، زمینه رشد و پرورش بهتر اعضای مستعد خود را ایجاد کند.

خلاصه‌ای از روند راه‌اندازی باشگاه واحد دانشگاهی قزوین را بیان کنید

بیگدلی‌راد: باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین به همت مرتضی موسی‌خانی رئیس پیشین این دانشگاه و از بنیانگذاران و اعضای اصلی تدوین اساسنامه باشگاه در سال ۱۳۸۲ به‌طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

از رؤسای سابق باشگاه پژوهشگران و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی قزوین می‌توان مانی شریفی، مهدی یزدانی، جعفر چگینی، حامد سلیمانی، مجید مجیدی، غلامرضا رضایی و ندا بیات را نام برد.

اکنون نیز باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد قزوین با حمایت‌های ناصر حمیدی سرپرست این دانشگاه و رئیس شورای باشگاه و به مسئولیت این‌جانب وحید بیگدلی‌راد فعالیت می‌کند.

مهم‌ترین فعالیت‌های شاخص و موفقیت‌های اثرگذار باشگاه پژوهشگران جوان واحد قزوین در گذشته و اکنون چه بوده است؟

بیگدلی‌راد: از فعالیت‌های برجسته این باشگاه می‌توان برگزاری مسابقات علمی و فرهنگی، سمینارها، همایش‌ها، کارگاه‌های تخصصی و ارائه تسهیلات مورد نیاز دانشجویان به‌منظور انجام فعالیت‌های علمی، پژوهشی و فرهنگی را ذکر کرد.
 
راه اندازی «نهضت ساخت ایران» توسط باشگاه پژوهشگران جوان قزوین

اعزام تیم‌های روبوکاپ دانشگاه به مسابقات جهانی، برگزاری مسابقات جهانی روبوکاپ، برگزاری مسابقه ملی بازی وارسازی و بازی‌های رایانه‌ای در کسب و کار الکترونیکی شهر هوشمند، برگزاری مسابقه عکاسی، برگزاری کنفرانس از پنداره‌ها تا پدیده‌ها در شهرسازی و معماری، مسابقه ملی معماری و شهر آینده از فعالیت‌های شاخص در گذشته بوده است.

اکنون نیز با توجه به شرایط خاص کرونایی، برگزاری ۱۷ کارگاه توانمندسازی مجازی و سخنرانی مجازی در هفته پژوهش ۹۹ و برنامه‌ریزی به‌منظور برگزاری مسابقات دانشجویی در سطح ملی از فعالیت‌های برجسته باشگاه است.
 
 
راه اندازی «نهضت ساخت ایران» توسط باشگاه پژوهشگران جوان قزوین
 
مهم‌ترین فعالیت‌های حال حاضر باشگاه چیست و چه سیاست‌گذاری‌هایی را در پیش گرفته‌اید؟

بیگدلی‌راد: مهم‌ترین فعالیت‌ها و سیاست‌های باشگاه در راستای شناسایی، هدایت و حمایت از پژوهشگران دانشگاه بوده است. به این‌ منظور سیاست‌گذاری‌هایی در چهار بخش صورت گرفته است.

بخش نخست این سیاست‌گذاری‌ها «افزایش تعداد اعضای باشگاه» است که به این منظور اقداماتی مانند «معرفی باشگاه و اهداف آن به استادان و دانشجویان تمام دانشکده‌ها»، «راه‌اندازی سایت باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین به‌منظور معرفی هرچه بیشتر باشگاه»، «شناسایی و عضوگیری از پژوهشگران، نخبگان و دانشجویان برتر» و «تسهیل شرایط عضویت عادی، استعدادهای درخشان و افتخاری در باشگاه براساس موارد پیش‌بینی‌شده در اساسنامه» انجام شده است.

بخش دوم این سیاست‌گذاری‌ها «آموزش و مهارت‌آموزی» است که در این زمینه اقداماتی مانند «برگزاری دوره‌های تخصصی مهارت‌آموزی با بهره‌گیری از ظرفیت عظیم استادان و دانشجویان پژوهشگر و نخبه دانشگاه به‌منظور آشنایی هرچه بیشتر دانشجویان با مهارت‌های مورد نیاز صنعت و بازار کار کشور»، «برگزاری کارگاه‌های آموزشی کاربردی در حوزه‌های مختلف»، «برگزاری جلسات سخنرانی و پرسش و پاسخ با حضور صاحبان صنایع به‌منظور آشنایی دانشجویان با نیازها و مشکلات آنان» و «تدوین و انتشار جزوات، کتب و نشریات آموزشی» انجام شده است.
 
راه اندازی «نهضت ساخت ایران» توسط باشگاه پژوهشگران جوان قزوین

«پژوهش و فناوری» بخش سوم این سیاست‌گذاری‌هاست که ازجمله اقداماتی که در این زمینه انجام شده است شامل «حمایت، هدایت و تشویق دانشجویان مستعد جهت چاپ مقالات علمی و کتاب»، «برگزاری مسابقات در زمینه‌های مختلف براساس نیازهای صنایع کشور»، «برگزاری نمایشگاه به منظور ارائه دستاوردهای دانشگاه در رشته‌های مختلف»، «برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌های علمی در دانشگاه»، «راه‌اندازی نشریه مستقل در باشگاه پژوهشگران و کسب امتیاز علمی دانشگاه آزاد و وزارت علوم»، «حمایت و تسهیل در فرآیند ثبت اختراع دانشجویان و اقدام در جهت معرفی آنها به صنعت» و «معرفی محصولات فناورانه دانشجویان به پارک علم و فناوری دانشگاه به‌منظور تجاری‌سازی محصول» می‌شود.

بخش چهارم این سیاست‌گذاری‌ها «ارتباط با صنعت» است که به این منظور اقداماتی مانند «هدایت استعدادهای دانشجویان به‌منظور جذب در حوزه‌های مختلف صنعت»، «بازدید از صنایع و سازمان‌های مختلف برای آشنایی با بازار کار»، «معرفی اختراع‌ها و محصولات فناورانه دانشجویان به صنعت» و «انعقاد قرارداد طرح‌های پژوهشی درون‌دانشگاهی و برون‌دانشگاهی» انجام شده است.

چه پیشنهادها و خواسته‌هایی برای ارتقا و توانمندسازی باشگاه برای همکاران ستادی دارید تا باشگاه بتواند بهتر از گذشته به فعالیت خود ادامه دهد؟

بیگدلی‌راد: با توجه به مسئولیت‌های متعددی که به باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان در واحدهای دانشگاهی سپرده شده است، پیشنهاد می‌‌شود با پیگیری از معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی به تعریف کارشناسان متخصص در چارت سازمانی باشگاه‌های واحد اقدام شود.
 
راه اندازی «نهضت ساخت ایران» توسط باشگاه پژوهشگران جوان قزوین

افتخارات و جوایز ملی و بین‌المللی باشگاه در عرصه اختراعات و تولیدات علمی چگونه بوده است؟

بیگدلی‌راد: هرساله اعضای باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین در مسابقات و جشنواره‌های ملی و بین‌المللی افتخارآفرین بوده‌اند که از آن جمله می‌توان قهرمانی‌های کسب‌شده توسط تیم‌های روبوکاپ و دانشجویان برتر کشوری در جشنواره‌های فرهیختگان را نام برد.
 
راه اندازی «نهضت ساخت ایران» توسط باشگاه پژوهشگران جوان قزوین

در راستای آخرین سیاست‌ها و برنامه‌های ابلاغی از ستاد مرکزی چه برنامه‌هایی پیش‌رو دارید و دستورکارها چیست؟

بیگدلی‌راد: طرح‌های پژوهشی نهضت ساخت ایران، طراحی و برنامه‌ریزی مسابقات ملی و استانی، برنامه‌ریزی برای برگزاری همایش‌های علمی مجازی و برگزاری کارگاه‌های توانمندسازی مجازی ازجمله دستورکارهاست.

با توجه به قرارگرفتن انجمن‌های علمی زیر نظر باشگاه، بفرمایید از چه تعداد انجمن علمی و در چه زمینه و گروه‌هایی برخوردارید؟ ارزیابی شما از کارکردهای‌شان چیست و آیا برنامه‌ای برای پیشرفت آنها دارید؟

بیگدلی‌راد: در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین انجمن‌های علمی عمران، صنعت ساختمان، کامپیوتر و فناوری اطلاعات، الکترونیک، صنایع، مکانیک، مهندسی پزشکی، معماری، شهرسازی، مدیریت صنعتی و زبان انگلیسی راه‌اندازی شده‌اند.

این انجمن‌ها هرساله با برنامه‌ریزی کارگاه‌های آموزشی و سخنرانی‌ها، بازدید از مراکز صنعتی و علمی، برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌های علمی و همچنین برقراری ارتباط با انجمن‌های علمی دانشگاه‌های دیگر فعالیت‌های چشم‌گیری داشته‌اند؛ اما متأسفانه پس از شیوع بیماری کرونا و عدم حضور دانشجویان، فعالیت‌های انجمن‌ها نیز افت محسوسی داشته است.
 
راه اندازی «نهضت ساخت ایران» توسط باشگاه پژوهشگران جوان قزوین

شعارسال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی، تاریخ انتشار: 17 بهمن 1399، کد خبر: www.ana.press
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین