پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۶۱۷
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۷
صنایع و مردم استان سیستان و بلوچستان به عنوان تنها استان محروم از گاز طبیعی در حالی منتظر استفاده از این نعمت بزرگ هستند که علی رغم وعده‌های مکرر مسئولین و درآمدزایی بالای اجرای این طرح، نهایی شدن عملیات اجرایی آن هنوز محقق نشده است.
شعارسال: استان سیستان‌وبلوچستان تنها استانی است که در کنار رنج محرومیت‌های فراوان، از نعمت گاز طبیعی نیز محروم است. تعلل و تأخیر در اجرای پروژه گازرسانی در زمان مقرر، و از طرف دیگر افزایش قیمت سوخت مازوت و قطع یارانه سوخت، بارها کارخانجات بزرگ از جمله سیمان و یکی از بزرگترین آب‌شیرین‌کن‌های این استان را به تعطیلی کشانده است.

پروژه گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان از جمله پروژه های تصویب شده در شورای اقتصاد است که منابع آن از محل بند «ق» تبصره دو بودجه سال 93 پیش‌بینی شده بود. گازرسانی به نیروگاه‌های زاهدان، چابهار، ایرانشهر و صنایع استان سیستان و بلوچستان از اولویتهای این پروژه بشمار می رود که برای آن، 1.6 میلیارد دلار اعتبار تعریف شده است.

سالانه دو میلیارد لیتر فرآورده در سطح استان مصرف می شود که با گازرسانی به این استان، سوخت گاز جایگزین سوخت‌های مایع می شود. محاسبات نشان می‌دهد که با گازرسانی به نیروگاههای استان از مصرف سالانه 1.4 میلیارد لیتر نفت‌گاز و 550 میلیون لیتر نفت کوره به ارزش 660 میلیون دلار جلوگیری می شود.

مسئولین دولتی تاکنون چندین مرتبه وعده افتتاح پروژه گازرسانی به سیستان و بلوچستان را داده‌اند اما این استان تاکنون شاهد این اتفاق نبوده است. بهمن‌ماه سال 88، مدیرعامل وقت شرکت ملی گاز اعلام کرده بود که تا دو سال آینده، بهره‌برداری از عملیات گازرسانی به شهرهای زاهدان و زابل آغاز می‌شود. وعده‌ای که هرگز محقق نشد. در وعده‌ای دیگر در فروردین‌ماه سال 90، استاندار وقت سیستان‌وبلوچستان نیز با قاطعیت روشن شدن مشعل گاز تا پایان سال 90 را به شهروندان زاهدان نوید داده بود.

بهمن‌ماه سال 92 نیز «علی اوسط هاشمی» استاندار جدید این استان از تکمیل گازرسانی به کل استان تا پایان سال 93 خبر داد. اما هیچ‌یک از این وعده‌ها تاکنون محقق نشده است.

خرداد ماه سال 95 نیز «حسن منتظر تربتی» مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران اعلام کرد که خط لوله گاز تا ورودی استان سیستان‌وبلوچستان رسیده و شهرستان ایرانشهر به شبکه سراسری گاز متصل شده است و تا پایان 95 خط لوله ایرانشهر - زاهدان به بهره‌برداری خواهد رسید. اما با توجه به روند فعلی اجرای این پروژه، به نظر می رسد که پایان یافتن طرح گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان تا سال 97 زمان‌بر خواهد بود.

تعلل مسئولین وزارت نفت در راه‌اندازی پروژه گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان در حالی رخ داده است که بنابر اظهار مدیر برنامه ریزی شرکت ملی گاز ایران با اجرای این طرح سالانه 1.2 میلیارد دلار از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت مایع درآمدزایی عاید کشور می‌شود.

بنابر این با توجه به خلف وعده‌های مکرر، لازم است که مسئولین به جای وعده‌های تکراری، مشکلات پیش روی انتقال گاز به این استان محروم از جمله تخصیص بودجه را به صورت جدی پیگیری کنند تا علاوه بر کاهش مصرف سوخت مایع در کشور، مردم این استان نیز از نعمت گاز طبیعی برخوردار شوند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری عصر نفت، تاریخ انتشار: شنبه 10 مهر 1395، کدخبر: 15007، www.asrenaft.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین