سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۶۷۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
استان سیستان و بلوچستان در طول سالیان گذشته وارث پروژه‌های نیمه‌تمام از دولتی به دولت دیگر بوده است و همچنان این درد مزمن را با خود به دوش می‌کشد.
شعارسال: پروژه‌ های عمرانی کلان و مهم در ارتقا شاخص توسعه یک منطقه و برون رفت از مشکلات عدیده اقتصادی و فرهنگی بسیار اثرگذار است و تصویب این طرح‌ها در استان کم برخوردار و محرومی همچون سیستان وبلوچستان بدون جذب اعتبارات و منابع مالی لازم نه تنها سودمند نبوده بلکه بی‌اعتمادی مردم به وعده ها و شعارهای دولتمردان را در پی خواهد داشت.

در این گزارش به بررسی تعدادی از پروژه‌های مهم نیمه تمام دولتی در سیستان و بلوچستان می پردازیم که پیش از این کمبود نقدینگی در دولت بر اثر تحریم ها بهانه دست دولت بود و اکنون با تصویب برجام باید منتظر راهکارها و افتتاح این پروژه ها در استان باشیم.

پروژه گازرسانی، راه آهن جنوب شرق کشور، منطقه آزاد سیستان، پهلو گیری کشتی های غول پیکر در بندر چابهار ، پتروشیمی ایرانشهر و... این ها تنها نمونه ای از پروژه هایی است که قرار بوده در طول سال های اخیر در سیستان و بلوچستان افتتاح شود اما هنوز از حرف به عمل تبدیل نشده است.

* فاز نخست گازرسانی تا سال 96 به اتمام می رسد!

یکی از این پروژه ها که دیگر مردم امیدی به افتتاح آن ندارند روشن شدن مشعل گاز در سیستان و بلوچستان است که با گذشت 10 سال از کلنگ زنی همچنان رازی خاموش باقی مانده است و تنها مسئولین کشوری و استانی هر سال وعده های خود را به روز رسانی می کنند و تاریخ افتتاح را به سال آینده می سپرند.

* حجت الاسلام روحانی: گاز رسانی به شهرستان های سیستان و بلوچستان تا سال ۹۴

حجت الاسلام حسن روحانی در جریان سومین سفر استانی دولت یازدهم، در استادیوم هفده شهریور زاهدان به مقوله توسعه این استان اشاره کرد و گفت: جدای از امنیت استان باید به توسعه این منطقه توجه و قدم به قدم سایه آنرا در این استان پهن کرد لذا به دنبال این هستیم که در دولت یازدهم و تا سال ۹۴ گاز رسانی از منطقه ایرانشهر به سمت زاهدان و خاش صورت گیرد تادر مرحله بعدی از زاهدان به زابل و از ایرانشهر به سمت چابهار گاز رسانی انجام شود.

* اوسط هاشمی: گاز تا نیمه سال 95 به زاهدان می‌رسد

استاندار سیستان‌وبلوچستان در گردهمایی فرمانداران و بخشداران استان گفته بود که با تخصیص 50 میلیارد تومان در سال آینده و تامین لوله‌های مورد نیاز کار گازرسانی به مرکز و شمال استان از ایرانشهر سرعت می‌گیرد و تا نیمه سال 95 گاز به زاهدان می‌رسد.

پیش از این فروردین امسال علی‌ اوسط هاشمی، استاندار سیستان و بلوچستان در نشست خبری با بیان اینکه گازرساني را يکي از برنامه هاي دولت در سيستان و بلوچستان است گفته بود که 4 منبع مالي براي تکميل پروژه هاي گازرساني پيش بيني شده که عبارتند از: فاينانس هند، مبلغ 5 هزار ميليارد ريال از برنامه سال 94، مبلغ 1/6 ميليارد دلار شوراي پول و اقتصاد به صورت بيع متقابل، و نيز منبع تراز مالي صدور گاز که با وجود اين تمهيدات گازرساني به شهرها و روستاهاي استان با سرعت انجام مي شود و کار گازرساني به استان در سال جاري به اتمام مي رسد؛ امری که برخلاف وعده این مقام ارشد استان تحقق نیافت و اکنون بار دیگر وعده اتمام این طرح را در سال 95 داد.

* فاز نخست گازرسانی به سیستان و بلوچستان تا سال 96 به اتمام می رسد

محمد حسن طهرانی مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: گاز رسانی به سیستان و بلوچستان در دو مرحله اصلی تعریف شده که مرحله نخست آن شامل پنج شهرستان زاهدان، خاش، زابل، چابهار و ایرانشهر است که افق پایانی این فاز سال 96 است.

وی ادامه داد: مرحله دوم طرح گازرسانی سیستان و بلوچستان مربوط به سایر شهرستان های استان است که افق این طرح با هدف خطوط اصلی در سال 1404 در نظر گرفته شده است.

* راه آهن چابهار- مشهد درايستگاه بي پولي/طرحی ملي که بيش از 5سال است خاک مي‌خورد

احداث خط آهن مشهد-چابهار به عنوان طولانی ترین خط آهن ایران و جزو مصوبات سفرهای دولت های نهم و دهم به استان های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی بوده است که یکی از پروژه های مهر ماندگار بوده و در واقع می بایست تا پایان سال 94 به اتمام می رسید! اما اکنون از 2 هزار میلیارد اعتبار برآورد شده این پروژه تنها 30 میلیارد اختصاص یافته است که پشنگ ریگی عضو کمیسیون عمران مجلس در این خصوص گفت که اعتبار این پروژه کفاف تجهیز کارگاه را هم نمی دهد.

* پشنگ ریگی:اعتبار تخصیص یافته کفاف تجهیز کارگاه را هم نمی دهد

حمیدرضا پشنگ ریگی عضو کمیسیون عمران مجلس داشت،وی با بیان اینکه هزینه برآورده شده برای این پروژه 2 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است، اظهار داشت:‌ تا کنون تنها 30 میلیارد تومان اعتبار به این پروژه اختصاص یافته است که این‌ مقدار اعتبار حتی کفاف تجهیز کارگاه را نمی دهد البته یک امیدواری وجود دارد و آن این‌که قرارگاه خاتم‌الانبیاء سازنده این خط‌آهن است و اگر کار را شروع کند می‌تواند آنرا به اتمام برساند.

وی با بیان این‌که همچنان در انتظار اقدام عملی در این‌باره هستیم، تصریح کرد: بحثی مطرح شد که شرایط اقتصادی کشور و پروژه‌های عمرانی کشور مقداری دچار چالش شده بود که در حال حاضر مجلس پیگیر این مسئله است و دولت هم مصمم به انجام این طرح است.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان این‌که اعتباری را برای این پروژه در نظر گرفته‌اند که البته کافی نیست، افزود: اعتباری که برای این پروژه در نظر گرفته شده برای تجهیز کارگاه هم کفایت نمی‌کند.

پشنگ در ادامه افزود: پیشنهاد داده‌ایم این خط آهن با استانداردهای روز دنیا ساخته شود تا به‌عنوان مثال قطار سریع‌السیر نیز بتواند در آن تردد کند که با این کار علاوه بر کاهش تلفات جاده‌ای، بار ترافیکی ناوگان هوایی کاهش خواهد یافت.

وی با تاکید بر این‌که رقم اعتبار ناچیز است، گفت: اگر اختصاص اعتبار به این‌ شکل باشد، این پروژه به این زودی‌ها اجرایی نمی‌شود.

عضو کمیسیون عمرانی مجلس با تاکید بر این‌که این پیشنهاد یک کار اساسی است، اظهار داشت: اگر به‌دنبال توسعه هستیم باید حتما قطارهای سریع‌السیر با استانداردهای جدید ساخته شود، بر این اساس پیگیر پیشنهاد مذکور هستیم تا اگر به سرمایه‌گذاری نیاز است به‌گونه‌ای تصمیم‌گیری شود که در آینده دچار چالش و مشکل نشویم.

* بزرگ ترين پروژه بندر کشور در انتظارحمايت صندوق توسعه ملي

درياي عمان و سواحل مکران با وجود تاکید مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه به توجه به این سواحل بسيار حائز اهميت است. همانطوري که در دوره جنگ تحميلي، در يک برهه توانستيم از اين فرصت استثنايي استفاده کنيم. اگر اين فرصت نبود، گلوي ما فشرده مي شد و چابهار توانست ما را ازآن حالت دست بسته بودن و اسارت آن زمان بيرون بياورد. اکنون هم با توجه به مسائل سياسي که در خليج فارس مي گذرد، حضور درکرانه درياي عمان براي ما يک فرصت فوق العاده است. در اينجا همه برنامه ريزي ها را بايد با توجه به اين حقيقت مسلم انجام دهيد.» اين تنها بخشي از سخنان شخص اول کشور در مورد اهميت سواحل مکران به ويژه بندر چابهار است. سخناني که مقام معظم رهبري در بازديد سال 81خود از منطقه سوم دريايي بيان کردند و بار ديگر بر اهميت سواحل مکران و بندر چابهار تاکيد کردند. تاکيداتي که هيچ بهانه اي را براي عدم توسعه بندرچابهار و استفاده از پتانسيل هاي موجود و جهش اقتصادي منطقه باقي نمي گذارد.

اهميت بندر چابهار به قدري است که رئيس جمهور نيز در جلسه اداري فروردين ماه استان سيستان و بلوچستان چابهار را نه تنها متعلق به استان سيستان و بلوچستان و کشور بلکه آن را نقطه اتصالي براي کشورهاي شرقي دانست و آينده اين شهر و بندر را اتصال به افغانستان ،تاجيکستان،قرقيزستان و درنهايت چين دانست با این وجود مردم جنوب سیستان و بلوچستان همچنان چشم انداز عملی شدن این وعده از سوی مسئولین هستند.

* کارخانه پتروشیمی ایرانشهر توسعه اقتصادی در سیستان و بلوچستان را شتاب می‌بخشد

کارخانه پتروشيمي ايرانشهر که از جمله مصوبات سفر رياست جمهوري به سيستان و بلوچستان بود 4تیر ماه 93 با حضور معاون وزير نفت و چندي از مسئولان استاني جانمايي شد که بنا به گفته کارشناسان، صنعت از اصلي ترين شاخصه هاي توسعه است و مي تواند زمينه اشتغال پايدار را ايجاد کند و سیستان و بلوچستان را به قطب دوم صنعت پتروشیمی در کشور تبدیل نماید اما در سيستان و بلوچستان در سال هاي گذشته به دلايل مختلف ناقص مانده و نتوانسته است به عنوان يکي از راهکارهاي توسعه استان موفق عمل کند.

* پروژه جنجالی که بایگانی شد

این ها تنها گوشه ای از پروژه های عملی نشده دولت ها در سال های اخیر بوده است، راه آهن جنوب شرق کشور، پتروشیمی چابهار ، آزاد راه زابل- زاهدان و ده ها پروژه ملی دیگر که نگاه مردم سیستان و بلوچستان را به خود دوخته اند همچنان در حد وعده مانده اند با این وجود از کل استان که چشم پوشی کنیم 18 سال چشم انتظاری مردم سیستان جهت ابتکاری برای کاهش ریزگرد ها را نمی توان فراموش کرد تنها عاملی که در دو سال اخیر مانع مهاجرت مردم این منطقه از سیستان شده است وعده "منطقه آزاد تجاری سیستان" بوده که اکنون به بایگانی دولت سپرده شده تا مردم سیستان منتظر روسای جمهور دیگری باشند تا شاید این طرح را اجرایی نماید.

* لزوم پیش‌بینی ضریب موفقیت در تأمین پیش‌نیازهای لازم در بهره‌برداری از طرح‌های عمرانی

یکی از موارد قابل‌توجهی که می‌تواند در تسریع بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی مؤثر باشد، پیش‌بینی و درک صحیح از نیازها و الزامات ضروری درراه اندازی و افتتاح طرح‌های عمرانی است.

بدون شک طرح نیمه‌کاره بازدهی چندانی ندارد و بهره‌وری از پروژه‌های عمرانی برای عموم مردم پس از راه‌اندازی آن امکان‌پذیر است و به‌طور طبیعی هدف نهایی از کلنگ زنی و طراحی یک طرح، استفاده از کاربری آن است.

با توجه به این موضوع، امید است مسئولان و دستگاه‌های اجرایی با توجه به بضاعت اعتباری کشور یا استان به تعریف پروژه جدید اقدام و سیکل و روند مطالعاتی آن را با دقت نظر لحاظ کنند تا موانع و بن‌بست‌های احتمالی پیش روی طرح‌های عمرانی، فرهنگی، ورزشی و ... به حداقل ممکن کاهش یابد و نگاه مردم به مسئولین بی اعتمادی نشود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری لادیز، تاریخ انتشار: یکشنبه 26 مهر 1394، کدخبر: 1190 ، www.ladiez.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین