پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۲۷۷
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۶
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی به‌کارگیری نیروهای پژوهش‌محور را به‌جای مسئولانی که پژوهش و تحقیق علمی اولویت کاری آنها در وزارت علوم نیست، خواستار شد.

شعار سال: سیدمحمدرضا مرندی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی درباره تأکیدات و توصیه‌های مقام معظم رهبری درباره افت رشد علمی کشور و دلایل این مسئله، اظهار داشت: همان‌طور که آمارهای جهانی نشان می‌دهد سرعت رشد علمی ما کاهش یافته است. سال گذشته عده‌ای از اعضای هیئت علمی براساس تحقیقات صورت گرفته، متوجه این مسئله شده بودند.

وی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته اصلی‌ترین نقطه قوت پیشرفت و توسعه ما رشد علمی کشور بوده و متولی این مسئله وزارت علوم است، گفت: درباره این رکود دلایل مختلفی وجود دارد که یکی از این دلایل کم‌کاری وزارت علوم در حوزه علمی و پژوهشی است، به‌شکلی که در وزارت علوم تلاش کافی در این زمینه نمی‌بینیم. برخی از اساتید که در تعامل علمی با وزارت علوم هستند اعلام می‌کنند کار علمی در این وزارتخانه تعطیل است و تحرک قابل ملاحظه‌ای طی یک سال اخیر در حوزه پژوهشی، آموزشی و حمایت از طرح‌های پژوهشی اعضای هیئت علمی در این وزارتخانه دیده نمی‌شود.

*وزارت علوم درباره کاهش رشد علمی فرافکنی نکند

این عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه مسئله کمبود بودجه به‌خصوص برای تحقیقات از دیگر موارد است، گفت: البته این موضوعی است که همه دستگاه‌ها با آن روبه‌رو هستند و باید به‌نوعی مدیریت شود.

مرندی تصریح کرد: خطر دیگری که توسعه علمی را تهدید می‌کند، مسئله سیاسی‌کاری است. توجه به جریان‌هایی که دنبال بحران هستند و از خارج دانشگاه هدایت می‌شوند، نتیجه این سیاسی‌کاری را در سال‌های گذشته بر حوزه علمی دانشجویان و دانشگاهیان دیدیم، در حالی که توسعه علمی نیازمند آرامش است. وقتی فضای سیاسی غالب شود همه چیز تحت الشعاع سیاسی‌کاری قرار می‌گیرد و قاعدتاً توسعه علمی متوقف و یا منفی می‌شود.

وی تأکید کرد: اینها واقعیت‌هایی است که رخ داده و اصلاً بحث سیاسی‌کاری نیست. دوستانی که با وزارت علوم در تعامل هستند، می‌دانند در هیچ‌ حوزه‌ای فعالیتی مشاهده نمی‌شود. پیشرفت‌های قبلی نتایج تلاش‌های گسترده‌ای بود که در حوزه وزارت علوم، وزارت بهداشت و دستگاه‌های متولی صورت گرفته بود در حالی که در شرایط فعلی در وزارت علوم این تحرک‌ دیده نمی‌شود.

این استاد دانشگاه درباره علت فرافکنی وزارت علوم در این باره، گفت:‌ وقتی افراد خودشان سیاسی باشند هر اقدامی را هم سیاسی تلقی می‌کنند. می‌خواهند همه‌چیز را به مسئله سیاسی و جناحی ربط دهند، اما این‌طور نیست. ممکن است برخی افراد هم باشند که نامه‌ اعضای هیئت علمی را با اغراض سیاسی امضا کرده باشند، اما آمارهای جهانی گویای وضعیت رکود و کاهش سرعت رشد علمی کشور است. این مسئله چیزی نیست که بگوییم کسی آن را تحریف کرده یا از خودشان آمار ساخته‌اند.

وی با اشاره به اینکه واکنش وزارت علوم در این زمینه نوعی فرافکنی است، تأکید کرد: مشکلات و نقاط ضعف را باید پذیرفت و برای جبران آن راهکار داشت، مضافاً اینکه رهبری چندین بار بر این مسئله تأکید کردند؛ قبل از رأی اعتماد به مسئولان وزارت علوم این مسئله را مطرح کردند که چیزی که در وزارت علوم اهمیت دارد حاکمیت آرامش برای رشد علمی است.

*درباره پیشرفت علمی باید نگاه ملی وجود داشته باشد، نه نگاه جناحی

مرندی گفت: بخشی از نگرانی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در نامه اخیرشان به سران قوا درباره مسئله تحقیقات و اطلاعات علمی در برجام بود. نگرانی بابت توقف علمی یا سرقت علمی به‌واسطه فشارها؛ اینکه گفته می‌شود از مراکز علمی بازدید نخواهد شد در حالی که سازمان جهانی انرژی اتمی از مراکز علمی دانشگاه شهید بهشتی بازدیدهایی داشتند و این نگرانی‌ها بیشتر شد.

این استاد دانشگاه درباره راهکارهای موجود در این زمینه، گفت: وزارت علوم در این زمینه فرافکنی نکند. درباره پیشرفت علمی باید نگاه ملی وجود داشته باشد نه نگاه جناحی، اگر افرادی در وزارت علوم هستند که اولویت آنها کار و تلاش علمی نیست با افرادی که اولویت آنها فعالیت علمی و پژوهشی است جایگزین شوند.

با اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاري تسنیم گیلان ، تاریخ انتشار 23 آبان 1394، كد مطلب: 915792: www. tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین