پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۷۷۶۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۲
زندگی فروغ را نمی توان در یک لحظه و یک تصادف خلاصه کرد.زندگی اش انقدر لایه دار و عمیق بوده که بدون اتصال اول و اخر، نمی توان حتی درباره چگونگی مرگش نوشت. فرزند سرهنگ محمدباقر فرخ زاد و توران وزیری تبار. با پرویز شاهپور ،نویسنده و کارمند وزارت اقتصاد و دارایی ازدواج کرد و از وی جدا شد. طبع شعر همراه با روحیه سرکشش او را پای بند خانه نکرد وارد محافل ادبی شد. اسم و رسمی بهم زد و در سال ۱۳۴۵ در تصادف رانندگی در دروس ، بدرود حیات گفت. درباره ارتباط او با ابراهیم گلستانه، زیاد صحبت شده است. همسر سابقش در سال ۱۳۷۸ درگذشت و پسرش کامیار، در سال ۱۳۹۷ . پرونده خانواده فروغ بسته شد،اما پرونده های سه گانه اشعار و آثار فروغ ، میراث غارت شده فروغ که معلو نیست کجاست و چگونه به دیگران رسیده و پرونده ارتباطات فروغ با ابراهیم گلستانه؛ هنوز باز است. موضوعی که نیازمند قلم زدن ها و تحقیق و بررسی بسیار گسترده می باشد. رد پای خانواده فروغ و فرزندان سرهنگ محمد فرخ زاد در تاریخ سیاسی و هنر ایران ، دیگر موضوعی است که لازم به بررسی هایی چند است.
شعار سال: بعدازظهر دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۴۵ فروغ فرخ‌زاد در یک حادثه رانندگی در دروس تهران درگذشت. آن روز ظهر فروغ جیپ استودیو گلستان ( استودیو ابراهیم گلستانه) را برداشت و به خانه مادرش در خیابان امیریه، چهارراه گمرک، کوچه خادم آزاد رفت تا هم او و هم حسین پسرخوانده‌اش را ببیند.فروغ بعد از رفتن حسین به مدرسه ، با مادر خداحافظی کرد و به سمت استودیو گلستان در دروس رفت. ابراهیم گلستان در گفتگو با فرزانه میلانی گفته بود که فروغ به استودیو آمد. او در حال آماده‌سازی فیلم خودش بود که مشکلی برایش پیش‌آمد؛ مشکلی که در استودیو ایران فیلم باید حل می‌شد. فروغ گفته بود که این فیلم را به آن استودیو می‌برد. ساعتی بعد مستخدم استودیو که همراهش رفته بود (رحمان اسدی) ، سراسیمه می‌آید و می‌گوید که خانم فرخزاد تصادف کرده است. تصادف خیلی سریع اتفاق افتاد. گفته می‌شود که فروغ از دور ماشین مدرسه را دیده که بچه‌ها داخل آن بودند و چون می‌خواسته به آن ماشین نخورد این اتفاق افتاده است.
 
بازخوانی جزئیات تصادف مرگبار فروغ فرخ‌زاد
 
روزنامه اطلاعات فردای آن روز درباره تصادف مرگ‌بار این شاعر معروف چنین نوشت:

حادثه ساعت ۴ و نیم بعدازظهر دیروز [دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۴۵]در خیابان لقمان‌الدوله ادهم دروس چهارراه مرودشت روی داد. فروغ که رانندگی استیشن شماره ۱۴۱۳ ط ۲۴ را به عهده داشت و به اتفاق رحمان اسدی از دروس رهسپار تهران بود با استیشن شماره ۱۴۲۸ ط ۱۹ متعلق به یک مدرسه خصوصی به رانندگی غلامحسین کامیابی تصادف کرد. شدت تصادف به حدی بود که درِ طرف راننده استیشن فروغ باز شد و فروغ که سرش به شدت به شیشه جلوی استیشن برخورد کرده بود پس از باز شدن در به گوشه خیابان افتاد و سرش به جدول جوی آب خیابان برخورد کرد و بی‌هوش شد. در این حادثه تنها فروغ مجروح شد که فورا به بیمارستان رضا پهلوی تجریش [شهدای تجریش کنونی]منتقل شد، ولی پیش از رسیدن به بیمارستان جان سپرد.
بعضی ها روایت می کنند که ابراهیم گلستان یکی از نخستین کسانی است که بالای سر او می‌رسد. فروغ بیهوش بود و از سرش خون می‌رفت. آن‌ها او را برداشته و ابتدا به بیمارستان هدایت که در ۵۰ متری محل تصادف بود می‌برند. اما بیمارستان هدایت به‌خاطر نداشتن بیمه، آن‌ها را نمی‌پذیرد و آن‌ها به سرعت به سمت بیمارستان شهدای تجریش می‌روند. آنطور که گلستان گفته او در راه نمی‌توانست حرف بزند و به خرخر افتاده بود. دیگر برای هر کاری دیر شده بود. فروغ فرخزاد را به اتاق عمل می‌برند، اما چند دقیقه بعد دکتر اعلام می‌کند که تمام کرده است.
 
بازخوانی جزئیات تصادف مرگبار فروغ فرخ‌زاد
 
تعیین علت مرگ
اتومبیل فروغ پس از برخورد با استیشن مدرسه به علت بیرون افتادن راننده‌اش از خیابان منحرف گردید و وارد پیاده‌رو شد و به ساختمان شماره ۲۲ برخورد کرد و متوقف گردید. جسد فروغ فرخ‌زاد برای تعیین علت مرگ به پزشکی قانونی منتقل شد. حسین راننده اتومبیل دیگر نیز به دادسرای تهران تسلیم گردید.
 
دو روز بعد از تصادف، گواهی دفن فروغ که بر اثر ضربه مغزی فوت کرده بود، صادر شد و خانواده در روز ۲۶‌بهمن جنازه را از پزشک قانونی تحویل گرفته و به غسالخانه امامزاده اسماعیل قلهک بردند. در این سال‌ها روایت‌هایی وجود دارد بر این اساس که خانواده فروغ قصد داشتند او را در ابن‌بابویه دفن کنند، اما در نهایت در ظهیرالدوله دفن شد.
این قصه که در غسال‌خانه امام‎‌زاده اسماعیل قلهک - زرگنده- امکان غسل زن نبود درست است. خانواده تصمیم می‌گیرد به ابن‌بابویه منتقل شود اما ابراهیم گلستان با ۲۵ هزار تومان مشکل ممنوعیت دفن در ظهیرالدوله  را حل می‌کند و روز ۲۶ بهمن ۱۳۴۵ همان جا به خاک سپرده می‌شود البته بی‌حضور خود ابراهیم گلستان تا سوژه به عکاسان ندهد. جای پرویز شاپور و فرزندشان کامیار ( که ۲۵ تیر ۱۳۹۷در ۶۶ سالگی در تهران درگذشت) هم خالی بود و حتی حسین پسرخوانده فروغ. 
پیکر فروغ روی دوش چهره‌های شناخته شده‌ای، چون صادق چوبک، جلال آل‌احمد، احمد شاملو، مهدی اخوان‌ثالث، هوشنگ ابتهاج، سیاوش کسرایی، بهرام بیضایی، نجف دریابندری و احمدرضا احمدی تشییع شد (عدم حضور ابراهیم گلستان و پرویز شاپور و کامیار پسرش و حسین منصوری پسرخوانده فروغ / پرویز شاهپور که نویسنده و «کاریکلماتور» بود در سال ۱۳۷۸ در تهران درگذشت. تحصیلات شاپور در رشته اقتصاد بود و به استخدام وزارت دارایی درآمده بود/ کامیار متولد  ۲۹ خرداد ۱۳۳۱  بود و در سال ۱۳۹۷ در تهران فوت کرد و حسین منصوری در آلمان زندگی می کند)؛ زیر برفی ریز و آرام و در گوری در کنار سکوی آرامگاه ملک‌الشعرای بهار و کمی آن طرف‌تر از گور حسن تقی‌زاده اور ا به خاک سپردند در حالی که صدای توران وزیری‌تبار مادرش در ظهیرالدوله پیچید: «فروغ جان! برخیز. تو برف را دوست داشتی. این هم برف...». روی گورش این شعر نقش بسته است: «من از نهایت شب سخن می‌گویم به سراغ من اگر آمدی‌ای مهربان چراغی بیاور!»
 
بازخوانی جزئیات تصادف مرگبار فروغ فرخ‌زاد
 
بازخوانی جزئیات تصادف مرگبار فروغ فرخ‌زاد
 
از فروغ فرخ‌زاد یک پسر و چندین کتاب شعر و چند فیلم باقی مانده است. از کتاب‌های فروغ فرخ‌زاده «اسیر»، «دیوار»، «تولدی دیگر»، و «عصیان» را می‌توان نام برد. فروغ در استودیو‌های مختلف به‌خصوص استودیو گلستان در امور مونتاژ فیلم، گفتارنویسی و کارگردانی شرکت می‌کرد و فیلمی که مستقلا تحت عنوان «خانه سیاه است» تهیه کرد برنده جایزه شد و بر شهرت او افزود. این فیلم از زندگی جذامی‌ها تهیه شده است. 
تعداد بازدید : 2
 
بازخوانی جزئیات تصادف مرگبار فروغ فرخ‌زاد
 
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون.
اخبار مرتبط
برچسب ها: فروغ فرخزاد ، علت مرگ فروغ فرخزاد ، مرگ فروغ ، فروغ فرخزاد چطور کشته شد ، غلامحسین کامیابی ، فوت فروغ فرخزاد بدلیل تصادف ، فوت فروغ فرخزاد در دروس ، محل تصادف فروغ فرخزاد ، خیابان لقمان‌الدوله ادهم دروس چهارراه مرودشت ، رحمان اسدی ، کتاب اسیر فروغ فرخزاد ، کتاب دیوار فروغ فرخزاد ، کتاب تولدی دیگر فروغ فرخزاد ، کتاب عصیان فروغ فرخزاد ، فیلم خانه سیاه است ، فیلم ساخته فروغ فرخزاد ، پرویز شاهپور شوهر فروغ فرخزاد ، کامران شاهپور پسر فروغ فرخزاد ، آثار فروغ فرخزاد ، کتاب های فروغ فرخزاد ، حاشیه زندگی فروغ فرخزاد ، ابراهیم گلستان و فروغ فرخزاد ، رحمان اسدی همراه فروغ فرخزاد ، ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد ، حسین منصوری پسرخوانده فروغ ، امامزاده اسماعیل قلهک ، محل دفن فروغ فرخزاد ، قبرستان ظهیرالدوله ، دفن فروغ فرخزاد در ظهیر الدله ، افراد حاضر در مراسم خاکسپاری فروغ فرخزاد ، توران وزیری‌تبار ، توران وزیری‌تبار مادر فروغ فرخزاد ، من از نهایت شب سخن می‌گویم به سراغ من اگر آمدی‌ای مهربان چراغی بیاور ، گفتگو با فرزانه میلانی ، استودیو ایران فیلم ، پوران فرخ‌زاد خواهر فروغ ، سرهنگ محمدباقر فرخ زاد ، پدر فروغ فرخزاد ، شایعه عقد فروغ فرخزاد با ابراهیم گلستان توسط آیت الله تقوی شیرازی ، فرزانه میلانی استاد ادبیات دانشگاه ویرجینیای آمریکا ، نامه‌های عاشقانه فروغ به ابراهیم گلستان ، منزل پدری فروغ فرخزاد ، فروغ فرخ زاد ، شناسنامه فروغ فرخزاد ، علل جدایی فروغ فرخزاد از پرویز شاهپور ، زندگی و مرگ کامیار شاپور ، زندگی و مرگ پرویز شاپور ، زندگی و مرگ ابراهیم گلستانه ، زندگی فروغ فرخ زاد ، مرگ فروغ فرخ زاد
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
0
0
گزارش جالبی بود. منتهی چکیده خبرتان خیلی حرف ها داشت برای تاریخ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
0
0
چقدر سرنوشت تلخی داشت کامران شاپور
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین