پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۷۹۳
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰
پس از آنکه عربستان مسئولیت کشتار بیش از ۱۴۰ عزادار را در یک مراسم ختم در صنعا پذیرفت، دولت انگلیس اعلام کرد که معیارهای صادرات تسلیحاتی پرمنفعت خود به ریاض را مورد بررسی قرار خواهد داد.

شعار سال: به نوشته روزنامه ایندیپندنت، حملات هوایی که ۸ اکتبر مراسم ختمی در صنعا را هدف گرفت، محکومیت‌ها و حساسیت‌های بین‌المللی نسبت به تجارت تسلیحاتی مناقشه‌آمیز انگلیس با عربستان را مجدداً برانگیخت.

هیات تحقیقات ائتلاف متجاوز عربی روز شنبه مسئولیت کشتار این عزاداران را پذیرفت اما مدعی شد که این حمله براساس اطلاعات اشتباهی از جانب متحدان دولت مستعفی یمن که از جنگ داخلی این کشور حمایت می‌کنند، انجام شده است.

این تیم در بیانیه‌ای اعلام کرد: یک طرف وابسته به ریاست ستاد کل ارتش یمن (وابسته به دولت مستعفی) اطلاعات اشتباهی را ارائه داده مبنی بر اینکه رهبران عالی رتبه و مسلح حوثی در این مکان حضور دارند و تاکید داشت که این مکان فوراً مورد هدف قرار گیرد. اما اقدامات مناسب و قانونی باید درخصوص افرادی که باعث این حمله شدند، اتخاذ شود و خانواده‌های قربانیان نیز غرامت دریافت می‌کنند.

وزارت امور خارجه انگلیس ضمن استقبال از این گزارش گفت: منتظر جزئیات بیشتر درخصوص این حمله در گزارش آتی تیم تحقیقات ائتلاف عربی هستیم. ازریابی‌های ما از این گزارشات به دیدگاه کلی ما نسبت به رویکرد و رفتار عربستان درخصوص قوانین بشردوستانه بین‌المللی کمک می‌کند. سپس معیارهای صادرات تسلیحاتی به عربستان را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

توبیاس الوود، مدیر بخش خاورمیانه در وزارت امور خارجه انگلیس بار دیگر خواستار مذاکرات صلح و آتش‌بس میان تمامی طرفین درگیر در جنگ داخلی یمن شد.

وی گفت: من در دیدارهایی که اخیراً با رهبران یمنی و سعودی از جمله منصور هادی، رئیس جمهور (مستعفی) یمن و عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان داشتم، بر این مساله تاکید کردم. ما با دقت در حال بررسی گزارش تحقیقاتی عربستان هستیم.

تنها بین آوریل ۲۰۱۵ تا مارس ۲۰۱۶ میلادی انگلیس تسلیحاتی را به ارزش ۳.۳ میلیارد پوند به عربستان فروخت؛ این بازه زمانی نخستین سال حملات هوایی مرگبار ائتلاف عربی در یمن بود.

در بحبوحه گزارشات مکرر از جنایات جنگی ائتلاف عربی در یمن، وزرای انگلیس بارها درخواست توقف فروش تسلیحاتی ریاض را رد کردند.

تیم فارون، رهبر حزب " لیبرال دموکرات" انگلیس گفت: وعده دولت برای بررسی شروط صادراتش نشان می‌دهد که در نهایت لندن چشم‌هایش را به روی این حقیقت باز کرد که سلاح‌های فروخته شده انگلیس به عربستان احتمالا برای بمباران هولناک و کورکورانه غیرنظامیان در یمن استفاده شده است.

وی افزود: اگر این بررسی نقض قوانین بشردوستانه بین‌المللی توسط دولت ریاض را افشا کند، فروش تسلیحاتی انگلیس به این کشور باید فورا متوقف شود. این باید آغاز یک تغییر درخصوص پایان دادن به فروس تسلیحاتی انگلیس به "سرکوب‌گرترین" رژیم‌های جهان باشد.

جرمی کوربین،‌ رهبر حزب کارگر و کارولین لوکاس، یکی از رهبران حزب "سبزهای انگلیس" نیز جزء افرادی هستند که خواستار توقف این تجارت شده‌اند، اما ترزامی، نخست وزیر انگلیس ماه گذشته از این فروش‌ها دفاع کرده و مدعی شد، روابط لندن با ریاض به حفظ "امنیت" مردم در خیابان‌های انگلیس کمک می‌کند!

گزارش سازمان ملل درخصوص کودکان و درگیری مسلحانه حاکی از آن است که ائتلاف متجاوز عربی سال گذشته مسئول ۶۰ درصد کل تلفات کودکان در جنگ داخلی یمن بوده که این آمار شامل ۵۱۰ کشته و ۶۶۷ زخمی‌ می‌باشد.

سازمان ملل هشدار داد: در حالی که توجه بین‌المللی به سوریه معطوف شده تنها در ۱۸ ماه گذشته بیش از ۱۰ هزار تن در یمن کشته شدند که این آمار شامل دست کم ۴۰۰۰ غیرنظامی می‌باشد.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري ایسنا، تاریخ انتشار: 25 مهر 1395، کد مطلب: 95072514245:www. isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین