پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۸۳۱
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶
در حالی حل معضل بیکاری یکی از وعده های سکاندار دولت یازدهم بود که بر اساس گفته های نماینده مردم زاهدان نرخ بیکاری در سیستان و بلوچستان بالای 50 درصد است که این اظهارات حکایت از رکورد جدیدی در کشور دارد.
شعارسال: مرداد ماه 92 بود که مرکز آمار ایران گزارشی از جزئیات نرخ بیکاری در 397 شهر کشور اعلام کرد که 8 شهر سیستان و بلوچستان(سراوان با 44.8 درصد، ایرانشهر 43.2، زابل 43 درصد، سیب و سوران با 38.8 درصد، هیرمند با 37.3، زهک با 35.9 درصد و سرباز با 30 درصد) در صدر این رتبه بندی قرار گرفتند.

* سیستان و بلوچستان ۳.۹ درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص می دهد

هر چند رئیس جمهور دولت یازدهم رفع معضل بیکاری را یکی از شعارهای انتخاباتی و از شعارهای پسابرجامی خود قرار داد اما با گذشت 3 سال از سکانداری دولت یازدهم و رسیدن به یک سالگی برجام قفل بیکاری 3 قفله شده و آمار بیکاران سیستان و بلوچستان سیر سعودی به خود گرفته و به بالای 50 درصدرسیده است.

با این حال در سال های گذشته جهت رفع معضل بیکاری در حوزه بازار کار کشور بیشتر از این که کاری انجام شود آمار ارائه شده و تنها این معضل در وعده دولتی ها و خبرهای ریشه کنی این مشکل و بسته شدن پرونده بحران بیکاری خلاصه شده است. گواه این ادعا بیکاری میلیونی کارجویان جوان و فارغ التحصیل دانشگاهی و افزایش آمار بیکاران در کشور است.

بر اساس آمار رسمی، سیستان و بلوچستان تا سال ۹۴ بیش از سه میلیون و ۱۰۰ هزار نفر جمعیت خواهد داشت و با این جمعیت ۳.۹ درصد از جمعیت کل کشور را به خود تخصیص می‌دهد.

* مشکل بیکاری در سیستان و بلوچستان به قوت خود باقی است

علی ای حال در روز های اخیر مرکز پژوهشهایی مجلس آمار بیکاران کشور را هفت میلیون نفر اعلام کرد؛ در تماسی که برای پیگیری این موضوع با کارشناس اشتغال اداره تعاون، کار و امور اجتماعی استان داشتیم، وی با بیان اینکه باید سوال ها برای بنده ارسال تا جواب پس از تایید حراست در اختیار شما قرار گیرد، گفت: به ما اعلام کردند که به هیچ عنوان در این خصوص صحبت نکنیم.

حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با زاهدانه با بیان اینکه متاسفانه رفع مشکل بیکاری دست نماینده ها نیست، گفت: معضل بیکاری مشکل کلان کشور است که در چند سال گذشته شاهد افزایش بیکاری در کشور بودیم.

* دولت برنامه ای برای رفع معضل بیکاری ندارد

وی با بیان اینکه روز به روز بر آمار بیکاران افزوده شده است، اظهار داشت: متاسفانه دولت برنامه ای برای رفع معضل بیکاری در استان ندارد و این مشکل به قوت خود باقی است.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: علی رغم اینکه مقام معظم رهبری بارها اشاره کردند که نباید به آمریکا اعتماد کرد اما دولت امیدوار بود که شاید مسئله برجام بتواند باری از مشکلات را برطرف و گشایش اقتصادی حاصل نماید با این حال امروز نه تنها شاهد گشایشی در مساله اشتغال نیستیم بلکه آمار بیکاری روز به روز افزایش یافته است.

* نرخ بالای 50 درصدی بیکاری در سیستان و بلوچستان

شهریاری با بیان اینکه مسئولین آمار شهرهای بیکار را ارائه نمی دهند، ادامه داد: برخی دولتی ها عنوان کرده اند که 6 شهر استان بالای 45 درصد بیکار دارد اما شاید آمار واقعی در مجموع کل استان بالای 50 درصد باشد.

وی با اشاره به مسائل امنیتی و عدم حضور بخش خصوصی در استان گفت: متاسفانه تسهیلاتی برای حضور بخش خصوصی در استان ارائه نشده که باعث انگیزه سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در استان شود لذا تنها راه رفع معضل بیکاری در استان سرمایه گذاری دولت در استان و افتتاح کارخانه ، تسریع در بخش گار رسانی، تسریع در راه اهن چابهار ، راه های ترانزیتی ،آبیاری قطره ای و تصویب منطقه سیستان است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی شستون، تاریخ انتشار: پنجشنبه 24 تیر 1395، کدخبر: 535، www.shastoon.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین