پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۰۱۶۷
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳
صدرالدین علیپور تصریح کرد: طی یک سال اخیر با شیوع کرونا ضرورت توجه به اختصاص واکسن کرونا با همکاران پسماند به عنوان گروه‌های در معرض خطر وجود دارد. هرچند در حال مذاکره هستیم تا همکاران در سازمان پسماند به ویژه گروه‌های پزشکی در اولویت اخذ واکسن قرار بگیرند.
شعار سال: مدیریت پسماند به عنوان یکی از اقدامات مناسب و سودآور در دنیا مورد توجه قرار گرفته شده است. در بسیاری از کشور‌ها مسئله پسماند از مبدا مورد توجه قرار می‌گیرد  و به نوعی به عنوان فرهنگ محسوب می‌شود. هرچند در سال‌های اخیر در کشور ما به شکل قابل توجهی مسئولان ذی‌ربط اقدامات مناسب در زمینه مدیریت پسماند را در دستور کار خود قرار نداده‌اند و هنوز راه زیادی تا دستیابی به شرایط مطلوب باقی مانده است.

نبود برنامه جامع پسماند در ۲۰ سال اخیر

صدرالدین علیپور، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران با اشاره به طرح جامع پسماند گفت: طرح جامعه پسماند در حوزه‌های مختلف با ایجاد زیرساخت و انجام فعالیت‌ها بر اساس زمان‌بندی در یک بازه زمانی ارتباط با مردم و ابعاد فعالیت‌ها در حوزه‌های آموزشی، اجتماعی، محیط‌زیستی، اقتصادی و ارتقای کیفیت یک فعالیت را مدنظر قرار داده است.

 او افزود: در حوزه پسماند بیش از ۲۰ سال برنامه‌ای تحت عنوان برنامه جامع وجود نداشته است. در ۲۳ سال قبل الگویی از یک شرکت آلمانی برداشته و ترجمه شد که مطابق با وضعیت کشور نبود.  در این دوران این عزم ایجاده شد که با پیگیری‌های شورای شهر تهران بتوان یک طرح جامع ۲۰ ساله در حوزه مدیریت پسماند دستیافت.

علیپور ادامه داد: هدف این است که کار‌های جزیره‌ای و مقطعی انجام نشود. در یک برنامه و بازه زمانی ۲۰ ساله بتوان از یک نقطه به نقطه دیگر از لحاظ زیرساخت، ارتقای راندمان کاری، کاهش روند دفع زباله، تبدیل آن به انرژی و مواد را در دستور کار قرار دهیم. همچنین تغییرات ساختاری پیمانکاران و موضوعات بودجه‌بندی را شامل می‌شود.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران ادامه داد: شرکت‌های متعدد خارجی و داخلی و تشکیلات دانشگاهی در این طرح شرکت کرده‌اند تا در قالب گروه‌های تخصصی مختلف در بخش‌های پسماند عادی، پسماند ساختمانی، پسماند پزشکی و ... بتوانند اقدامات متعدد انجام دهند.

علیپور تصریح کرد: با فعالیت مرکز مطالعات شهرداری تهران ۳۰ جلسه کارشناسی برگزار شده است. ۲۱ جلد کتاب خروجی ابعاد مختلف طرح جامع نهایی شده است.

او درباره روند مقوله آموزش در بودجه پسماند ادامه داد: بودجه آموزش با تغییرات جزیی همراه است. کار ویژه‌ای هم در دستور  قرار گرفته و سعی شده خروجی‌ها را نهایی کرد و اقداماتی انجام نشود تا مقایر با  طرح جامع نباشد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران گفت: طرح جامع مدیریت پسماند در ماه گذشته بعد از اینکه نهایی شد در شورای شهر تهران در قالب یک فوریت به تصویب رسید. بر اساس شرایط و اصول مربوط به ارائه طرح‌ها به شورا فوریت آن به تصویب رسد.  البته پیگیر هستیم به فوریت بحث‌های تخصصی در کمیسیون‌های نهایی بتوان در ۱۴۰۰ طرح‌های اجرایی پسماند را ارائه کرد.

روند افزایشی بودجه در حوزه پسماند

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران درباره روند تخصیص بودجه پسماند گفت: طی سال‌های اخیر با وجود شرایط انقباضی در بودجه روند افزایشی را در حوزه پسماند شاهد بودیم.  باید بتوان از درآمدزایی و آسیب‌های اقتصادی در این حوزه به عنوان سرمایه‌گذاری در راستای ارتقای راندمان شغلی  استفاده کرد.  برای  مثال در خاک و نخاله به ظرفیت ۵ هزار تن در روز به شن  و ماسه  با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و کسب درآمد پرداخته شده است.

 این مقام مسئول تصریح کرد: از ظرفیت‌های بخش خصوصی بیشتر استفاده شده تا امکان سرمایه گذاری وجود داشته باشد.

استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان در تفکیک زباله

او درباره استفاده از ظرفیت استارتاپ‌ها در زمینه تفکیک زباله از مبدا گفت:  بر اساس هماهنگی شهرداری به شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها فضا اختصاص داده می‌شود تا طرح‌های مرتبط را بومی‌سازی کرده و سرمایه و اشتغال‌زایی را به دنبال داشته باشد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران درباره  آخرین اقدامات در زمینه پسماند زباله‌های بیمارستانی گفت: تاکنون ۴۰ دستگاه مجهز به جی پی اس و مرکز مانیتورینگ را وارد کردیم. در زمان کرونا ظرفیت جمع‌آوری زباله به دو برابر افزایش یافته است. بدون مشکل و شکایت اقدامات به شکل مناسب انجام می‌شود.

او درباره نحوه مهار زباله‌های بیمارستانی افزود: اغلب زباله‌ها در سایت جداگانه دفن می‌شوند. البته به روش‌های خاص این اقدامات انجام می‌شود.

انتقال آرادکوه نیازمند بررسی‌های کارشناسی شده

علیپور درباره انتقال آرادکوه تصریح کرد: در هر حوزه‌ای باید برنامه کوتاه مدت، فوری و درازمدت داشته باشیم. انتقال آرادکوه نیازمند یک زمان ویژه است. با توسعه‌هایی که در اطراف تهران اتفاق افتاده باید مکان‌یابی شده  و سازمان محیط زیست به ارزیابی محیط بپردازد.    

به گفته او یافتن چنین مکانی در اطراف تهران دشوار است. مکان‌یابی برای آرادکوه در حال بررسی و مکان مورد نظر باید تحت آزمایش خاک، وزش باد و  ... قرار بگیرد.

علیپور ادامه داد: سازمان محیط زیست می‌تواند پیگیری کرده و سازمان پسماند نیز از مکان جدید استقبال می‌کند، هرچند نمی‌توان زمان را از دست داد. گزینه بهتر این است که در مبدا و ایستگاه‌های میانی اقدامات انجام شود تا بار کمتری به آرادکوه  ارسال شود.

او تصریح کرد: اگر بخواهیم فقط یک مکان را برای انتقال پسماند ایجاد کنیم فقط انتقال آلودگی از یک مکان به مکان دیگر است. با توجه به رسالت سازمان حفاظت محیط زیست در صورت مکان‌یابی چالشی در این باره نداریم.

شیرآبه‌ها آسیب‌های محیط‌زیستی به دنبال دارد

 او درباره آسیب‌های شیرآبه‌ها به محیط زیست تاکید کرد: هم اکنون در منطقه ۱۳ و ۲۲ ام ار اف ایجاد کرده‌ایم بدین ترتیب در این اماکن تفکیک، فشرده‌سازی و تصفیه  زباله انجام و به سمت اگو هدایت می‌شود.   در ۴ تا ۵ آینده ۶ منطقه دیگر به ام ار اف مجهز می‌شود.

علیپور افزود: با فرهنگسازی باید به مردم نحوه مدیریت پسماند را آموزش داد. شیرآبه برای خاک، آب زیر زمینی و محیط زیست مضر است.

مدیر عامل سازمان پسماند رعایت پروتکل‌های ستاد مقابله با کرونا را از اولویت‌های اقدامات سازمان پسماند دانست و گفت: در حوزه مهار زباله‌های پزشکی یکی از همکاران به کرونا مبتلا و یک نفر از همکاران هم به عنوان مدافع سلامت شهید شد.

کارکنان بخش پسماند در نوبت اخذ واکسن کرونا

 او تصریح کرد: در یک سال  اخیر با  شیوع کرونا ضرورت توجه به اختصاص واکسن کرونا با همکاران به عنوان گروه‌های در معرض خطر وجود دارد. هرچند در حال مذاکره هستیم تا همکاران در سازمان پسماند به ویژه گروه‌های پزشکی در اولویت اخذ واکسن قرار بگیرند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از برنا، تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۹۹، کد خبر: ۱۱۴۳۰۳۶، borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین