پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۱۰۸۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۴
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری یزد با اشاره به سهم ۱۲ تا ۱۵ درصد درآمد معادن برای فعالیت در این عرصه گفت: متاسفانه درصد ناچیزی از این درآمد نصیب استان می‌شود که این موضوع خود یک چالش است.
شعار سال: محمدرضا آخوندی به مناسبت هفته منابع طبیعی (۱۵ تا ۲۱ اسفندماه) گفت: براساس اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) استان یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از درآمد معادن به خزانه دولت واریز شدکه از این مبلغ فقط ۳۰۰ میلیون تومان آن در اختیار استان قرار گرفت.

وی با بیان اینکه طبق قانون باید تمامی این مبلغ به حساب استان واریز می‌شد، اظهار کرد: اگر این مبلغ به صورت کامل به استان باز می‌گشت مشکل بسیاری از طرح‌ها در راستای بازسازی عرصه‌های منابع طبیعی ناشی از اکتشاف و بهره برداری از معادن رفع می‌شد.
 
محدودیت‌های قانونی

آخوندی تصریح کرد: البته موضوع فقط مربوط به سال‌جاری است در سال‌های گذشته مبلغ به صورت کامل به استان پرداخت نمی‌شد. وی گفت: امسال۳۵۶ فقره به مساحت ۴۳۶ هزار هکتار استعلام معدنی از عرصه‌های منابع طبیعی وصول شد که از این رقم با ۲۷ هزار هکتار (معادل ۶ درصد) با توجه به محدودیت‌های قانونی موافقت شد. وی خاطرنشان کرد: عمده تخریب معادن مربوط به مسیر‌های دسترسی به معادن و تردد کامیون هاست.

آخوندی میزان اعتبار تخصیص یافته از محل صندوق توسعه ملی به حوزه آبخیزداری استان را ۲۶ میلیارد تومان بیان کرد و یادآور شد: از این مبلغ ۱۹.۲ میلیارد تومان به بخش آبخوانداری، ۴.۵ میلیارد تومان برای مرتعداری، ۴۳۰ میلیون تومان برای جنگلداری. ترویج فرهنگ سازی و توانمندسازی هم ۲۵۰ میلیون توکان و یگان حفاظت هم ۹۰۰ میلیون و کاداستر (حد نگار) اراضی ۴.۷ میلیارد تومان و مابقی در بخش مستندسازی در نظر گرفته شد.

آخوندی تصریح کرد: در سال‌جاری ۲۷۰ هکتار تخصیص اراضی دولتی و غیردولتی از سوی این اداره کل صورت گرفت و ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار پروانه بهره برداری و اکتشاف معدنی دارد. این مسوول تصریح کرد: در سال‌جاری ۳۰۱ فقره پرونده به مساحت ۵۲۴ هکتار در زمینه تصرف و تخریب اراضی دولتی در استان تشکیل شد که ۱۰۸ مورد به مساحت ۶۸ هکتار خلع ید و ۸۱ مورد هم به مساحت ۱۷۰ هکتار رفع تصرف شد.

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های هفته منابع طبیعی استان از غرس نهال، دیدار با نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد، دیدار با خانواده شهدا و افتتاح چند طرح خبر داد. وی رونمایی از نقشه پوشش گیاهی استان، برگزاری رزمایش یگان حفاظت با همراهی دستگاه‌های مختلف، بازدید طرح‌های مختلف منابع طبیعی و برگزاری شورای حقوق بیت المال را از دیگر برنامه‌ها ذکر کرد.
 
توزیع ۲۰۰ هزار اصله نهال

آخوندی همچنین از توزیع ۲۰۰ هزار اصله نهال به مناسبت هفته منابع طبیعی در استان خبر داد و گفت: این نهال‌ها شامل انواع سرو واقاقیاست و از ۱۶ تا ۲۰ اسفندماه جاری در محل نهالستان بزرگ در جاده فرودگاه یزد توزیع می‌شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هم در این نشست با اشاره به عملیات مالچ پاشی از سال ۴۹ در استان گفت: ۶۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان در این مدت تاغ کاری شد. محمود میرشمسی افزود: متأسفانه چند سالی تعرض به تاغ زار‌های استان صورت می‌گیرد، اما این تعرض مشهود نیست که بتوان با متخلفان برخورد کرد، زیرا موارد تعرض شبانه و درختان در تاریکی قطع می‌شود.

۹۸ درصد از مساحت یزد به وسعت هفت میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهد که چهار میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مراتع استان برابر ۶۰ درصد آن عمدتا از نوع متوسط و مراتع ضعیف است.

زندگی پنج هزار خانوار روستایی یزد به مراتع وابسته است و ۴۰۰ خانوار بهره بردار گیاهان دارویی و صنعتی در استان نیز فعالیت دارند. مراتع استان یزد هرچند به لحاظ پوشش گیاهی عمدتاً در رده متوسط و ضعیف قرار دارد، لیکن دارای نقش مهمی در حفظ خاک و ارزش‌های اکولوژیکی است که مهمترین گونه‌های موجود مراتع درمنه دشتی، قیچ، گون و علف است که بعضاً دارای خواص دارویی و صنعتی مهمی است.

تعداد دام‌های استان یزد حدود چهار میلیون واحد دامی است. در حال حاضر ۸۷ درصد از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت استان یزد در ۲۴ شهر و بقیه در روستا‌ها و آبادی‌ها زندگی می‌کنند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از می‌متالز، تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹، کدخبر: me-metals.ir، ۲۰۰۱۴۶
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
0
0
یزد و خیلی از استان های کویری ما در زمینه معدنی به شدت قوی هستن واقعا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
0
0
اگر قرار است به حساب استان ریخته شود چرا اول به حساب دولت واریز می‌شود و بعد دولت مبلغ را واریز می کند؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین