پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۱۶۶۳
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶
کرونا هنوز مجال آرامش نداده است، بهار و نو شدن سال نزدیک است، اما کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شیوع را در برخی استان‌ها افزایش داده و خوزستان هم گرفتار کرونای انگلیسی است؛ خطری که هر لحظه می‌تواند کل کشور را فرا گیرد...
شعار سال: هرچند کرونا در کشور ثباتی نسبی به خود گرفته است، اما شیوع ویروس جهش یافته انگلیسی و البته روند افزایشی و تند بیماری در برخی استان‌ها مانند خوزستان هنوز مجال آرامش نداده است. از طرفی متاسفانه در آستانه آمدن بهار، طبق گفته وزارت بهداشتی‌ها میزان رعایت پروتکل‌های در کشور کاهش یافته است. این درحالی است که بین کاهش عمل به توصیه‌های بهداشتی و افزایش موارد ابتلا، بستری و به دنبال آن افزایش در موارد مرگ و میر ناشی از کرونا، رابطه مستقیم و معنی‌داری وجود دارد.

خوزستان گرفتار کرونای انگلیسی
چهارمحال و بختیاری در مرز نگرانی
البرز و قزوین در سطح هشدار

در عین حال علاوه بر خوزستان نگرانی‌هایی بابت افزایش موارد بیماری در چهارمحال و بختیاری نیز وجود دارد؛ به طوری که دکتر علیرضا رییسی- سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، روز گذشته اعلام کرد که گرچه هنوز خیلی موارد بیماری در این استان افزایش نیافته، اما نشانه‌هایی می‌بینیم که نیاز است دقت بسیار بیشتری در مورد این استان انجام شود که مبادا درگیر ویروس جهش یافته انگلیسی شده و این ویروس جایگزین ویروس ووهان شود تا درگیری را بالاتر برد. البته به دو استان قزوین و البرز نیز هشدار داده شده تا بیش از پیش مراقبت کنند تا گرفتار موج بیماری نشوند.

خطر جایگزینی ویروس "ووهان" با "انگلیس"
باید توجه کرد که گرچه موارد غالب بیماری کووید-۱۹ در کشور، همچنان بر اساس همان ویروس ووهان است، اما با توجه به قدرت سرایت بالای ویروس انگلیسی خطر جایگزین شدن آن با ویروس قبلی وجود دارد. به هر حال با وجود ویروس انگلیسی و قدرت بالای انتقالش یکی از خطرات بالقوه جابجایی این ویروس از استانی به استان دیگر بوده که می‌تواند استان‌های مختلف را یک به یک گرفتار آتشی غیرقابل مهار کند.  بر همین اساس هم روز گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا در شصتمین جلسه خود مصوباتی را درباره سفر‌های نوروزی اعلام کرد که بر اساس آن سفر در شهر‌های قرمز و نارنجی به طور کامل ممنوع اعلام شد و در سایر شهر‌ها اعم از زرد و آبی نیز افراد با رعایت پروتکل‌های بسیار سختگیرانه می‌توانند تنها سفر‌های ضروری را انجام دهند و این موضوع اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عدم عادی انگاری را نشان می‌دهد.

در عین حال باید توجه کرد که بر اساس اعلام وزارت بهداشتی‌ها نمودار موارد مثبت بستری روزانه در برخی استان‌های کشور رو به افزایش است. به طوری که در هفته گذشته بیشترین موارد بروز موارد مثبت بستری به ترتیب در استان‌های خوزستان، مازندران و چهارمحال و بختیاری و بیشترین میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ به ترتیب در استان‌های خوزستان، مازندران و سمنان گزارش شده است.

همچنین متاسفانه به دنبال عادی‌انگاری شرایط بیماری در هفته گذشته نیز شاهد تداوم روند کاهشی در میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور بوده‌ایم و به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، استان‌های کردستان، قم و گلستان دارای پایین‌ترین میزان عمل به توصیه‌های بهداشتی در کشور شناسایی شده‌اند.

بیش از ۱۱۶ میلیون نفر در جهان گرفتار کرونا
بیش از ۶۰ هزار جان باخته در ایران
 
باید توجه کرد که تاکنون در دنیا ۱۱۶ میلیون و ۶۷۰ هزار و ۱۰۵ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که از این تعداد دو میلیون و ۵۹۲ هزار و ۸۵ نفر جان باخته‌اند. در این بین آمریکا، هند و برزیل به ترتیب دارای بیشترین میزان موارد شناسایی کووید ۱۹ در جهان هستند. همچنین آمریکا، برزیل و مکزیک به ترتیب دارای بیشترین میزان موارد مرگ و میر ناشی از این بیماری بوده‌اند.

در ایران نیز تاکنون  مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۶۸۱ هزار و ۶۸۲ نفر رسیده که متاسفانه از این تعداد  ۶۰ هزار و ۵۹۴ نفر از هموطنان‌مان جان‌شان را از دست داده‌اند.

همچنین در حال حاضر در کشور ۱۱ شهرستان قرمز، ۳۲ شهرستان نارنجی، ۲۵۱ شهرستان زرد و ۱۵۴ شهرستان آبی هستند. در کل کشور در هفته اخیر یعنی از هشتم تا چهاردهم اسفند ماه، تعداد موارد مثبت که به صورت سرپایی شناسایی شده‌اند ۲۹۹۸۰ نفر بوده است. همچنین ۴۵۳۸ نفر نیز در بیمارستان‌ها به دلیل ابتلا به کرونا بستری شده‌اند و متاسفانه ۶۴۶ نفر نیز در هفته اخیر به دلیل ابتلا به کووید-۱۹ در کشور جان باخته‌اند.

نگاهی به وضعیت کرونا در استان‌های با روند صعودی
خوزستان
در استان خوزستان شاهد شیب بسیار تند موارد بستری روزانه هستیم. همچنین خوزستان یکی از استان‌هایی بوده است که در هفته گذشته بیشترین موارد بروز موارد مثبت بستری و بیشترین میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ را داشته است. همچنین شهر‌های آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در این استان در وضعیت قرمز قرار دارند.

باید توجه کرد که بروز موارد بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا در استان خوزستان، از متوسط کشوری فاصله بیشتری گرفته و این استان همچنان در رتبه اول کشور است. طی هفته گذشته افزایش شدید موارد بستری و فوت در این استان تداوم یافته است و باید تلاش کرد تا مدت و دامنه موج جدید کاهش یابد.

کرونا بی‌توقف دارد جان می‌گیرد

کرونا بی‌توقف دارد جان می‌گیرد

چهارمحال و بختیاری
چهارمحال و بختیاری نیز جزو استان‌هایی بوده که طی هفته گذشته بعد از استان خوزستان و مازندران، بیشترین موارد بروز موارد مثبت بستری را داشته است.

افزایش روند بستری در این استان نیز تداوم یافته است و میزان فوت هم افزایش مختصر داشته است. میزان بروز موارد بستری در این استان از متوسط کشوری بیشتر شده، اما میزان مرگ و میر همچنان از متوسط کشوری کمتر است.
کرونا بی‌توقف دارد جان می‌گیرد
کرونا بی‌توقف دارد جان می‌گیرد

البرز
در استان البرز هشدار‌هایی مبنی بر مراقبت بیشتر داده شده است. در البرز روند بستری و فوت در هفته اخیر ثابت مانده است. بروز موارد بستری هنوز اندکی از متوسط کشوری کمتر و مرگ و میر هم از متوسط کشوری کمتر بوده است.

کرونا بی‌توقف دارد جان می‌گیرد
کرونا بی‌توقف دارد جان می‌گیرد
قزوین
استان قزوین نیز مانند استان البرز هشدار مراقبت بیشتر را دریافت کرده است. باید توجه کرد که موارد بستری در استان قزوین در هفته اخیر افزایش، اما فوت کاهش یافته است. بروز موارد بستری از متوسط کشور کمتر و مورتالیتی نیز اندکی از متوسط کشوری کمتر است.
کرونا بی‌توقف دارد جان می‌گیرد

کرونا بی‌توقف دارد جان می‌گیرد
قم
در استان قم که بر اساس اعلام سیماسادات لاری - سخنگوی وزارت بهداشت همراه با استان‌های کردستان و گلستان به عنوان استان‌های دارای پایین‌ترین میزان عمل به توصیه‌های بهداشتی در کشور شناسایی شده‌اند، در هفته اخیر روند بستری افزایش، اما فوت کاهش مختصری داشته است. بروز موارد بستری و مرگ و میر استان از متوسط کشوری کمتر است.

کرونا بی‌توقف دارد جان می‌گیرد

استان‌های با روند نزولی، اما ناپایدار
سمنان
سمنان، بیشترین میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ را بعد از استان‌های خوزستان و مازندران داشته است.

روند بستری و فوت این استان در هفته اخیر کاهش یافته است، اما میزان بروز موارد بستری و میزان مرگ ومیر استان همچنان از متوسط کشوری بالاتر است.

کرونا بی‌توقف دارد جان می‌گیرد
کرونا بی‌توقف دارد جان می‌گیرد
گیلان

روند بستری و فوت استان گیلان در هفته اخیر کاهش یافته است. بروز موارد بستری و به خصوص میزان مرگ و میر به متوسط کشور نزدیک شده، اما هنوز بیش از متوسط کشوری است.

کرونا بی‌توقف دارد جان می‌گیرد
کرونا بی‌توقف دارد جان می‌گیرد
تهران

در استان تهران از ابتدای اپیدمی کرونا تا چهاردهم اسفند ماه، تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده، ۸۹۵۹۹ نفر بوده است، تعداد موارد بستری ۷۵۳۳۸ نفر و تعداد موارد فوت نیز ۹۳۱۳ نفر بوده است. در هفته اخیر نیز یعنی از هشتم تا چهاردهم اسفند ماه تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده، ۱۷۴۵ نفر، تعداد موارد بستری ۷۷۹ و تعداد موارد فوتی ناشی از کرونا ۶۹ نفر بوده است.

روند بستری و فوت ناشی از کرونا در تهران در هفته اخیر اندکی کاهش یافته است. بروز موارد بستری در استان معادل متوسط کشوری است. در حالی که مرگ و میر اندکی از متوسط کشوری کمتر است.

کرونا بی‌توقف دارد جان می‌گیرد

کرونا بی‌توقف دارد جان می‌گیرد
گلستان

در گلستان نیز روند بستری و فوت در هفته اخیر کاهش یافته است، مورتالیتی به سمت متوسط کشوری بازگشته، اما هنوز اندکی بیش از متوسط کشوری است. در حالی که میزان بستری از متوسط کشوری اندکی کمتر شده است.
کرونا بی‌توقف دارد جان می‌گیرد
کرونا بی‌توقف دارد جان می‌گیرد
کردستان

در هفته اخیر موارد بستری اندکی کاهش یافته است، اما موارد فوت افزایشی بوده است. بروز موارد بستری از متوسط کشوری کمتر است و مورتالیتی استان نیز در این هفته به متوسط کشوری نزدیک شده است.
 
کرونا بی‌توقف دارد جان می‌گیرد
 
کرونا بی‌توقف دارد جان می‌گیرد
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایسنا، تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۹۹، کدخبر: ۹۹۱۲۱۶۱۲۲۷۲، www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین