پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۲۲۲
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۵
محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان روز گذشته از سمت خود استعفا داد.

شعارسال: محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان ایران،‌ کسی که به عنوان چهارمین گزینه پیشنهادی روحانی از مجلس رای اعتماد گرفت تا پایان دولت یازدهم دوام نیاورد و روز گذشته استعفا داد.

*گودرزی چگونه وزیر ورزش شد؟

پس از آن که حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران انتخاب شد او گزینه‌های مختلف را برای تعیین وزیر ورزش به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد. وزارت ورزش یکی از کرسی‌های بود که تکلیفش دیرتر از سایر وزارت‌خانه‌ها مشخص شد. بعد از آن که مجلس نهم به مسعود سلطانی‌فر، رضا صالحی امیری و نصرالله سجادی رای اعتماد نداد، گودرزی به عنوان گزینه چهارم پیشنهادی روحانی با 199 رای موافق به ساختمان سئول پیدا کرد. شاید اگر مجلس نهم اصولگرا اختلافی با حسن روحانی نداشت گودرزی هیچوقت به این سمت دست پیدا نمی‌کرد.

*شعار گودرزی چه بود؟

گودرزی به عنوان کسی که از دانشگاه به ریاست وزارت ورزش رسیده بود به دنبال دانشگاهی کردن ورزش ایران بود. او برنامه خود برای وزارت را ورزش پاک، معنوی و معرفتی عنوان کرد. وزیر ورزش و جوانان شعار ورزش پاک را در دستور کار خود قرار داد. گودرزی موضعی ضد سرمایه‌داری در ورزش ایران داشت و با عقد قراردادهای کلان در ورزش و به خصوص در فوتبال مخالف بود. شاید این موضوع یکی از دلایلی بود که به او لقب «ضد فوتبال» را دادند. او البته نکات مثبتی در راستای شعارش داشت و سعی کرد از سفرهای برون مرزی برخی مدیران جلوگیری کند هر چند در عمل در این کار هم موفق نبود.

*اظهار نظرهای جنجالی گودرزی

گودرزی در دوران وزارت خود مصاحبه‌های جنجالی زیادی انجام داد. او با اظهار نظرهای گاه و بی‌گاه انتقادات زیادی را متوجه خود کرد. قبل از المپیک ریو گودرزی در اظهار نظر عجیب گفت: « حد ورزش ایران چهار مدال در المپیک است.» اظهار نظری که با مخالفت اهالی رسانه و مدیران اسبق ورزش مواجه شد، چرا که ورزش ایران در المپیک لندن عملکرد فو‌ق‌العاده‌ای داشت و نشان داد ظرفیتی بالاتر از کسب چهار مدال دارد.

یکی از آخرین مصاحبه‌های جنجالی گودرزی در مورد بهرام افشارزاده و پرده‌برداری از هزینه‌های بالای او در استقلال بود. گودرزی گفت: « از آقای افشارزاده به علت اینکه هزینه بسیار زیادی را به بیت‌المال تحمیل کردند رضایت نداشتم. ایشان طبق صورتی که خودشان داده‌اند، با 28میلیارد تومان تیم را بسته‌اند

*رابطه گودرزی با فدراسیون‌های ورزشی چگونه بود؟

اختلافات گودرزی با کفاشیان و جبهه گیری های او علیه فدراسیون فوتبال و کارلوس کی روش به خوبی دشمنی او با فوتبال نشان می‌‌دهد. گودرزی بارها از هزینه‌های بالای فوتبال ایران انتقاد کرد و صحبت‌های زیادی در انتقاد به فدراسیون فوتبال انجام داد. فشار گودرزی برای برکناری کی‌روش باعث شد تا حتی سرمربی تیم ملی ایران علیه شخص اول کشور هم صحبت کند.

محمود گودرزی علاوه بر اختلاف با کفاشیان با رئیس فدراسیون کشتی هم رابطه خوبی نداشت. اختلاف او با رسول خادم کاملا مشهود بود به طوری که رئیس فدراسیون کشتی در جلسه‌هایی که وزیر ورزش با روسای فدراسیون برگزار می‌کرد شرکت نمی‌کرد.

*اختلاف گودرزی با کمیته ملی المپیک

در اکثر مواقع کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش به عنوان دو نهاد مهم ورزش کشور با یکدیگر اختلاف دارند. ریشه این اختلاف در این است که وزارت ورزش در اکثر مواقع سعی می‌کند تا از نفرات خودش در کمیته ملی المپیک استفاده کند. گودرزی اما سعی کرد تا از دخالت در انتخابات کمیته ملی المپیک پرهیز کند و انتخابات در فضایی دموکراتیک برگزار شود. همین موضوع باعث شد تا مخالفان گودرزی در کمیته ملی المپیک پست‌های مهمی به دست آورد.

گودرزی برخلاف این که خواهان انتخاباتی دموکراتیک بود در امور داخلی فدراسیون ها دخالت داشت. به همین دلیل تقریبا در تمامی فدراسیون ها انتصابات مربوطه با نظر وزارت ورزش و جوانان انجام می شد تا نفرات مورد اعتماد وزارت در پست های کلیدی و تاثیرگذار حضور داشته باشند.

در نهایت با دخالت دولت در امور فدراسیون‌ها و نوشتن یک اساسنامه مشترک، هاشمی با ارسال نامه‌ای به جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور خطر تعلیق را هشدار داد. خطری که بعدها توسط نامه‌ای از سوی IOC علنی شد.

*گزینه‌های برای جانشینی گودرزی

از صالحی‌امیری، سلطانی‌فر، دادکان، داورزنی، مونسان و سجادی به عنوان گزینه‌های جانشینی گودرزی یاد می‌شود. باید منتظر ماند و دید حسن روحانی از فردی ورزشی در این پست استفاده می‌کند یا فردی سیاسی بر مسند ریاست وزارت ورزش می‌نشیند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایلنا ، تاریخ انتشار خبر 28 مهر 1395، کدمطلب: 420587 ،www.ilna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین