پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۲۳۶۳
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۹
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس دهم گفت: کشور ما به گرفتن تصمیم‌های پرهزینه معروف است؛ کمتر کشوری در دنیا به اندازه ایران تصمیم‌های پرهزینه می‌گیرد.
شعار سال: «حشمت الله فلاحت پیشه»، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس دهم، در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در رابطه با درخواست نمایندگان برای ارجاع لوایح FATF به مجلس گفت: زمانی که دوستان برای ورود به مجلس در حال ثبت نام بودند در وزارت کشور پیش بینی کردم مجلس یازدهم درخواست ارجاع مجدد لوایح FATF را خواهد داشت، زیرا چنین چیزی مسبوق به سابقه است. در مجلس هفتم زمانی که کلیت مجلس به یک باره تغییر کرد، نمایندگان از مجمع تشخیص مصلحت نظام درخواست کردند تا قانون برنامه پنج ساله چهارم را که در مجلس ششم تصویب شده بود مجدد بررسی کنند و این کار تعاملی از سوی مجمع تشخیص صورت گرفت، مجلس هفتم مجدد آن قانون را تدوین و برای تصویب به شورای نگهبان ارسال کرد. پیش بینی می‌شد که مجلس یازدهم باتوجه به نگاه‌های جدیدی که دارد چنین درخواستی را از مجمع تشخیص داشته باشد که لوایح مرتبط با پالرمو و سی اف تی را بازگرداند، اما معتقدم شرایط مربوط به FATF با شرایط مربوط به قانون برنامه چهارم متفاوت است.

او ادامه داد: در آن زمان موارد اختلافی وقتی مطرح شد که مجمع وارد شور نشده بود و کار در زمان خود صورت گرفت، اما اکنون مجدد زمان، برای بررسی لوایح داده شده است. معتقدم حتی مجمع هم در این زمینه تخلف کرده است، زیرا در زمان خود لوایح را بررسی و نهایی نکرده است، این یکی از ایراد هایی است که به مجمع وجود دارد. مجمع تشخیص مسئول تصمیم‌گیری‌های مصلحتی است و تصمیم گیری مصلحتی زمانی است که کشور نمی‌خواهد دچار بن بست شود، باید مجمع سریعاً تصمیم خود را مشخص می‌کرد، اما در این زمینه تخلف کرد. مجمع تشخیص اجازه ارجاع این لوایح به مجلس را ندارد و تاکنون هم توقف این لوایح خلاف قانون بوده، کشور ما به گرفتن تصمیم‌های پرهزینه معروف است. کمتر کشوری در دنیا به اندازه ایران تصمیم‌های پرهزینه می‌گیرد.
 
تحریم‌ها در زمان اوباما اعمال شد

فلاحت پیشه گفت: در دولت جدید آمریکا به رغم آن که هنوز برجام احیا نشده آمریکا می‌خواهد تحریم‌ها را به سقف معروف تحریم «ریچارد نفیو» برگرداند، این تحریم‌ها در زمان اوباما اعمال شد که معتقد بود تحریم تا حدی اثر دارد و بعد از آن اثر معکوس می‌گذارد. در مسیر تحریم‌های «ریچارد نفیو» گشایش‌های مالی اقتصادی برای ایران میسر می‌شود و ایران می‌تواند فروش نفت داشته باشد و ارز حاصل از آن به کشور باز می‌گردد در این شرایط در لیست سیاه FATF قرار داشتن به معنای این است که ایران از همین گشایش‌ها هم نمی‌تواند استفاده لازم را داشته باشد و باز هم گرفتار دلال‌های بین المللی می‌شویم. دلال‌های بین المللی یعنی افرادی که دستشان در دست دلال‌های کاسب تحریم در ایران است که این مجموعه همه تلاش خود را می‌کند تا ایران مبادلات عادی با دنیا نداشته باشد، اگر FATF تصویب شود ایران می‌تواند مبادلات عادی با دنیا داشته باشد و پول مملکت هزینه دلال‌های بین المللی نخواهد شد.

رییس کمیسیون امنیت ملی در مجلس دهم اظهار کرد: در جریان بررسی این لوایح، مجلس تنها اختیاری که دارد این است که از طریق سه نفر از نمایندگان خود مواضع اش را مطرح کند و در آنجا تصمیم مصلحتی اتخاذ شود. باید بر اساس مصلحت کشور تصمیم گیری شود که آیا FATF تصویب بشود یا نشود، هر کسی باید مسئولیت تصمیم خود را بپذیرد مشکل ما این است که دیگران تصمیمات را اتخاذ می‌کنند، اما هزینه آن را مردم پرداخت می‌کنند.
 
FATF را با برجام مقایسه می‌کنند

او افزود: اشتباهی که در نزد برخی از تصمیم‌گیران کشور وجود دارد این است که FATF را با برجام مقایسه می‌کنند، فکر می‌کنند که در FATF می‌توانیم امتیاز بگیریم، اما واقعیت این است که در آن سوی FATF بازیگرانی هستند که از عدم پیوستن ایران به این کنوانسیون خوشحال می‌شوند و از خود تحریمی ایران استقبال می‌کنند، در صورت عدم پیوستن FATF فقط ایران است که ضرر می‌کند و مثلث آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی از عدم پیوستن ایران خرسند می‌شوند و هزینه دلالی و هزینه نظارت آمریکایی‌ها از جیب ایرانیان پرداخت می‌شود.

فلاحت پیشه اظهار کرد: کشور‌هایی که با یک سری احکام حکومتی مناسباتی دارند هزینه مبادلات شان با ایران را افزایش می‌دهند و بیان می‌کنند که حقوق آمریکایی‌های مامور در وزارت خزانه داری را از این طریق پرداخت می‌کنند. ۱۱ وزیر مامور وزارت خزانه داری در هالک بانک ترکیه هستند و ماهیانه ۴۰ هزار دلار حق ماموریت می‌گیرند و هزینه‌های تحریم از جیب مردم داده می‌شود. دولت بایدن می‌داند تنها راهی که برای ارتباط با ایران دارد دیپلماسی است، در زمانی که رئیس کمیسیون بودم جلسه‌ای را پیرامون FATF با اعضای مجمع تشخیص، دولت، شورای نگهبان و نمایندگان برگزار کردم که در آن جلسه همگان حق شرط‌های توافقی قوی را مطرح کردند تا مانند برجام اختلافی نشود، اما متاسفانه آن افرادی که در آن جلسه اجتماعی حضور داشتند پس از تصویب FATF در حال شعار دادن بودند. معتقدم پوپولیسم آفت تصمیم گیری‌های مصلحتی در کشور است. متاسفانه افراد به جای آنکه بر اصل تصمیم تأکید کنند رفتار‌های پوپولیستی دارند و افکار عمومی را تحریک می‌کنند که تصمیم‌گیری برای خودشان هم سخت می‌شود، این‌تصمیم‌های پر هزینه را از جنگ تحمیلی تا همین حالا داشته‌ایم، به گونه‌ای که تا وقتی کارد به استخوان ملت نرسد تصمیم گرفته نمی‌شود و متاسفانه مسئولیت این تصمیم را هیچ یک به عهده نمی‌گیرند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: ۲۰اسفند ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۱۴۹۹۱۹، borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین