پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۳۱۴۸
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵
همایش بین‌المللی «عقلانیت، خداباوری و خداناباوری» در روز‌های ۱۱ و ۱۲ اسفندماه برگزار شد.
شعار سال: همایش بین‌المللی «عقلانیت، خداباوری و خداناباوری»، این همایش به صورت آنلاین و در روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه، ۱۱ و ۱۲ اسفندماه برگزار شد و در آن سه فیلسوف دین برجسته جهان، ریچارد سوئین‌برن، پیتر ون‌این‌واگن و کلی جیمز کلارک سخنرانی کردند و در پایان هر نشست، پژوهشگرانی از داخل و خارج کشور با ایشان گفتگو کردند.

امور اجرایی و فراخوان این همایش از مردادماه سال ۹۹ آغاز شد. ابتدا چکیده‌های مقالات دریافت شد و پس از ارزیابی و تأیید دو داور، فرآیند نگارش مقاله کامل به نویسندگان ابلاغ گردید. مقالات کامل رسیده نیز داوری شد و مقالات برتر در همایش به صورت شفاهی ارائه شد. از لحاط آماری، ۲۰۰ چکیده از ۲۴۰ نویسنده به دبیرخانه همایش رسید که از این میان، ۱۵۰ چکیده تأیید شد و از این تعداد، ۹۵ مقاله کامل به همایش ارسال شد. نتایج این پژوهش‌ها طی دو روز و در ۸ پنل فارسی و ۶ پنل انگلیسی به صورت آنلاین ارائه شد و درمجموع ۶۰ سخنران به گزارش دستاورد‌های پژوهشی خود پرداختند و در پایان هر بخش، گفتگو‌های علمی نیز صورت گرفت. عناوین پنل‌های فارسی عبارت بودند از: مسائل و ملاحظات مفهومی و تصوری در باب خدا؛ استدلال‌های فلسفی خداناباوران (۱) و (۲)؛ استدلال‌های فلسفی خداباوران؛ قوای شناختی و غیرشناختی و باور به خدا یا عدم آن؛ ندانم‌انگاری و اختلاف‌نظر معرفتی دینی؛ کارکرد‌ها و چالش‌های استدلال فلسفی در باب خدا؛ طبیعت‌گرایی و فوق‌طبیعت‌گرایی. همچنین پنل‌های انگلیسی ذیل عناوین: «Critique of Ontological Argument»؛ «Rationality of Religious Belief/Disbelief»؛ «On (ir) Rationality of Atheism»؛ «Critiques of God-World Relation»؛ «Problems of Traditional Theistic Arguments» و «Problems Concerning God’s Attributes» برگزار گردید.

کمیته علمی همایش متشکل از ۱۸ نفر از اساتید برجسته فلسفه و الاهیات در سطح جهان و کشور بود و موفقیت علمی همایش مرهون حضور و نظارت علمی ایشان بر فرآیند همایش و نیز محتوای مقالات بوده است. البته در داوری مقالات کامل، از داوران متخصص و برجسته بیرونی نیز بهره برده شد و در مجموع ۳۵ داور به ارزیابی مقالات کامل پرداختند.

براساس تفاهم و تبادلِ نامه با مراکز علمی معتبر کشور، ۹ مرکز: انجمن علمی فلسفه دین، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه امام صادق (ع)، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه تهران، دانشگاه خوارزمی، دانشگاه شریف، دانشگاه باقرالعلوم (ع) و سازمان سمت، همکار علمی این همایش بودند که از همه مسئولان محترم این مراکز که زمینه همکاری را فراهم کردند، سپاس‌گزاریم. همچنین چهار پیش‌نشست (با عناوین: خداباوری و چالش‌های پیش رو؛ رابطه دین و خداباوری با علم در دوران تمدن اسلامی؛ نقد خداناباوری در کلام نخستین امامیه؛ مواجهه سه فیلسوف بزرگ با خداباوری و خداشناسی) با همکاری این مراکز علمی برگزار شد.

دستاورد‌های همایش نیز در آینده منتشر خواهد شد. فایل سخنرانی‌ها به‌زودی در صفحه مؤسسه حکمت و فلسفه در سایت آپارات بارگذاری خواهد شد و مجموعه مقالات نیز ابتدای سال آینده به چاپ خواهد رسید. همچنین آن دسته از پژوهشگران محترمی که مقاله خود را به همایش ارائه کردند، اما موفق به ارائه شفاهی در روز‌های برگزاری همایش نشدند، می‌توانند با هماهنگی مسئولان اجرایی همایش، ارائه خود را در همان بستر ارائه همایش (skyroom) ضبط کنند تا در مجموعه سخنرانی‌های همایش در فضای مجازی منتشر شود.

دبیرخانه همایش از تلاش و لطف همه دست‌اندرکاران همایش سپاس‌گزاری می‌کند. دکتر غلامرضا ذکیانی، رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران، دکتر سیدمحمد یوسف‌ثانی، معاون پژوهش و تحصیلات تکمیلی مؤسسه و رئیس همایش، دکتر حسن وفاپور، معاون اداری و مالی مؤسسه در مدیریت و پشتیبانی همایش نقش فراوانی داشتند که از ایشان قدردانی می‌شود. همچنین سپاس ویژه‌ای نثار اعضای کمیته علمی (پروفسور ریچارد سوئین‌برن، پروفسور آلوین پلانتینگا، پرفسور چارلز تالیافرو، دکتر غلامرضا ذکیانی، دکتر محمد لگنهاوزن، دکتر محمد سعیدی‌مهر، دکتر محسن جوادی، دکتر رضا اکبری، دکتر سیدمحمود یوسف‌ثانی، دکتر رسول رسولی‌پور، دکتر ابراهیم آزادگان، دکتر عباس یزدانی، دکتر مهدی اخوان، دکتر سیدعلی طالقانی، دکتر جلال پیکانی، دکتر میثم توکلی‌بینا، دکتر عبدالله محمدی، دکتر غلامحسین جوادپور) می‌شود که برگزاری همایش مرهون تلاش‌های ایشان است. از دبیر تخصصی همایش، دکتر محمدمهدی فلاح، که نقش پررنگی در همایش و پیگیری امور داشتند، سپاس‌گزاری می‌شود. همچنین از دبیران اجرایی همایش، دکتر سعید ماخانی و دکتر حسین جلیلیان، و نیز اعضای کمیته اجرایی، آقای سیدعلی حسینی، آقای هادی عسگری و خانم حسینی و نیز مسئول دبیرخانه آقای محمد عباس‌زاده که بازوی اجرایی همایش بودند و نقش پررنگی در کیفیت برگزاری همایش داشتند، تقدیر می‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از موسسه حکمت و فلسفه ایران، تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ کد خبر: ۱۷۴، www.irip.ac.ir
اخبار مرتبط
برچسب ها: فلسفه ، همایش ، مجازی ، مقاله
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین