پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۳۴۶۳
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵
ناصر درخشان نماینده ایرانشهر با اشاره به وضعیت نمایندگان مجلس یازدهم می‌گوید: ۲۰۰ میلیون تومان برای ودیعه مسکن نمایندگان رقمی نیست
شعار سال: ناصر درخشان نماینده ایرانشهر، سرباز، دلگان، فنوج، لاشار، بنت، آشار و آهوران در مجلس یازدهم مهمان تحریریه رویداد۲۴ بود. او درباره تفاوت‌های مجلس یازدهم با مجلس قبلی صحبت کرده و می‌گوید: این مجلس، مجلس خردمند است، اما بهتر است قالیباف از آن خارج شود و رییس جمهور شود، اما مشکل اینجاست که قالیباف نمی‌خواهد به پاستور برود.

درخشان معتقد است وضعیت دولت به گونه‌ای است که روحانی کشور را رها کرده و آن‌ها به خاطر ماه‌های پایانی نمی‌تواند اعضای کابینه را استیضاح کنند. مشروح گفت‌وگو  با درخشان را بخوانید.

نزدیک به یک سال از ورود شما به مجلس گذشته. برآورد شما در این یک سال چه بوده؟ از نظر شما چقدر این مجلس، مجلس تراز انقلاب اسلامی است؟

مجلس یازدهم با انگیزه و پرقدرت برای حل مشکلات مردم کارش را شروع کرده. معتقدم ما یک مجلس انقلابی خردمند داریم. یعنی هم انقلابی است هم خردمندانه عمل می‌کند.

چطور خرمند است که در جریان امور نیست؟ در یک مجلس، ۲۰ دقیقه‌ای برجام تصویب می‌شود، مجلس بعدی از توافق ۲۵ ساله ایران با چین اطلاع ندارد و از آن مهمتر ارگان‌های قانونگذاری موازی ساخته شد به نام سران سه قوه قیمتگذاری می‌کند. در این چنین وضعیت آیا مجلس در راس امور است؟

در این مجلس نه قیمت بنزین تعیین شده نه تصمیم‌سازی سران سه قوه در طول یک سال گذشته را داشتیم. در دوران کرونا یک روز هم مجلس تعطیل نشد. مردم خروجی این مجلس را می‌بینند. مشابه تصویب ۲۰ دقیقه‌ای برجام هم در مجلس یازدهم ندیدیم.

سوال بنده این است که تصمیم‌گیری در حال حاضر به زعم شما بر عهده مجلس است یا شورا‌های عالی؟ انقلابی یا اصلاح طلب، سوال من این است که آیا اساسا مجلس نقش تصمیم سازی و نظارتی‌اش را می‌تواند انجام دهد؟

معتقدم مجلسی می‌تواند در راس امور باشد و نظارت واقعی کند که دولت برآمده از مجلس باشد، اما نظام ما پارلمانی نیست. مجلس به عنوان قوه مستقل کار خودش را می‌کند. وقتی دولت برآمده از مجلس باشد مجلس می‌تواند کار نظارتی بهتری داشته باشد. رهبری هم در سخنرانی کرمانشاه گفت چه بسا ما به سمت نظام پارلمانی برویم.

برای این منظور ابتدا باید مجلس برآمده از مردم باشد. با نظارت استصوابی چنین چیزی امکانپذیر است؟

تعداد آرای من در سیستان و بلوچستان در تاریخ استان بی سابقه بوده است. پس می‌توانم بگویم رای مردم پشت سر من بوده است. کاری به تهران و شهر‌های بزرگ ندارم، اما رای من بی‌سابقه بوده. همان زمانی که مشارکت در انتخابات زیاد بود هم نماینده حوزه انتخابیه من اینقدر رای نمی‌آورد.

در مورد تصمیمات مجلس یازدهم در یک فقره دیدیم که خلاف نظر مجلس، دولت با آژانس بین المللی انرژی اتمی به توافق دیگری رسید و اعلام کرد بازرسان آژانس را بیرون نمی‌کند. این یعنی در دوره نمایندگی شما هم مجلس توان مقابله با بی‌قانونی دولت را نداشته است؟

اینکه روحانی می‌گوید بازرسان آژانس را اخراج نمی‌کند متوجه نمی‌شوم. از طرفی دولت براساسا قانون اقدام راهبردی سطح غنی‌سازی را بالاتر برده و سانتریفیوژ‌ها را افزایش داده؛ از طرفی می‌خواهد اجازه بازدید به بازرسان را بدهد و می‌گوید بازرسان را اخراج نمی‌کنم. ما می‌گوییم ما این کار‌ها را از دولت می‌خواهیم، حالا بازرسان بیایند ببینند. بازرسان به این علت نباید باشند که اگر باشند شاید دولت نتواند این کار‌ها را بکند. اما اگر دولت این اقدامات را با وجود حضور بازرسان انجام می‌دهد چه اشکالی دارد؟

سوال اینجاست که مجلس کجای این معادله است. اگر طرح مجلس کارشناسی بوده چرا دولت باید به آن پایبند نباشد اگر نبوده چرا اساسا تصویب شده است؟

مجلس کارش مشخص است. ابزار‌های مجلس هم مشخص است. مجلس قانونی را مصوب می‌کند، اما اجرای آن برعهده دولت است. کار مجلس قانون درست کردن است دولت موظف است این قانون را اجرا کند. اگر دولت قانون‌شکنی می‌کند مشکل قانونگذار نیست

برای مثال مجلس در موضوع بورس خیلی ورود کرد. دژپسند دوبار در همین رابطه کارت زرد گرفت. ما اعتراض مردم را به دولت رساندیم. اما اگر به گفته شما مجلس برآمده از مردم هم نیست، آیا دولتی که ۲۵ میلیون رای پشت سرش است هم برآمده از مردم نیست؟ این وزیر نماینده مردم نیست؟ مگر دولت همیشه همان چیزی که مردم می‌خواهند پیگیری می‌کند؟ اما اعتراضات مردم باعث شد مجلس از دولت بخواهد پاسخگو باشد.

ما یک دولتی داشتیم که در دوره دوم بار‌ها خلف وعده کرده. مجلس با شعار بازگرداندن دولت به ریل روی کار آمده. به نظر شما چقدر در این کار موفق بوده است؟

هیچ مجلسی تا به امروز به اندازه این مجلس از دولت زمان خودش انتقاد نکرده است. تمام بحث ما در یک سال گذشته این بوده که رییس جمهور کشور را رها کرده است.
 
نمایندگان مجلس ۱۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرند
رییس مجلسی که از ابتدا به فکر ۱۴۰۰ بوده چقدر می‌تواند مجلس را در راس امور نگه دارد؟

حتی در جلسه‌های محرمانه با قالیباف هم نشینیدم که ایشان بخواهد کاندیدا شود. چطور است که شما می‌گویید ایشان می‌خواهد کاندیدا شود؟ اصلا مگر ایرادی دارد؟

بله ایراد دارد. رییس مجلسی که آماده رییس جمهور شدن است چقدر می‌تواند شأن نمایندگان را حفظ کند؟

اولین جلسه‌ای که با قالیباف داشتم دعوتش کردم به استانمان. من گفتم شما نماینده تهرانید از بقیه کشور خبر ندارید. من داد می‌زنم مردم من گاز و آب ندارند. من گفتم شما فکر می‌کنید همه کشور مشهد و تبریز و تهران است؟ شما یک بار بیایید به استان ما که به اندازه چندین استان وسعت دارد. ایشان هم به سیستان و بلوچستان آمد.

وقتی آمد مرز پیشین که محل ارتزاق ۲۰۰ هزار نفر است هنوز افتتاح نشده بود. گذاشتند قرار شد پاکستان مرز پیشین را رسمی کند. در این مدت موضوع آب چابهار و ایرانشهر تا حدودی حل شده است. آقای قالیباف واقعا با ما همراهی کرد. من به هیات رییسه گفتم جنس محرومیت حوزه من با بقیه کشور فرق دارد. به قالیباف گفتم ما را دریابید.

نساجی بافت بلوچ که بخش بافندگی‌اش آتش گرفته بود با رایزنی هیات رییسه مجلس احیا شد. حضور قالیباف و قاضی زاده هاشمی برای استان ما مفید بوده است.

در همین موضوع آب نماینده استان شما که معضل آب و زنان استان را مطرح کرده بود مجبور به عذرخواهی شد. یا در مورد درگیری عنابستانی با مامور راهنمایی و رانندگی در نهایت معلوم شد مجلس درخواست تردد نمایندگان از خط ویژه را طرح کرده است. یا مساله دریافت خودروی دنا پلاس و ودیعه مسکن. این مجلس با این حواشی از نظر شما مجلس تراز انقلاب اسلامی است؟

مگر نماینده مجلس انقلابی نباید خانه اجازه کند؟ یک حرفی زده شد در مورد ودیعه مسکن با ۲۰۰ میلیون تومانی که به نماینده‌ها داده می‌شود. مردم فکر می‌کنند هر ماه به نماینده‌ها ۲۰۰ میلیون می‌دهند. در حالی که اصلا چنین چیزی نبوده است. انتقاد باید منطقی باشد.

برای یک نماینده مجلس ۲۰۰ میلیون رقمی نیست. در یک انتخابات باید حداقل ۲ میلیارد هزینه تبلیغات کرد. شما به عنوان نماینده مجلس انقلابی روی کار آمدید. اصلا چه نیازی بود که به نمایندگان ۲۰۰ میلیون بدهند؟

مگر مجالس قبلی انقلابی نبودند؟ به نظرم اگر مجلس این دوره منتسب به دولت بود، ۲ میلیارد برای مسکن می‌گرفت. این ۲۰۰ میلیون اصلا به درد نمی‌خورد. برای کسی که تهران زندگی می‌کند این رقمی نیست. من نماینده باید خانه داشته باشم. اگر دانشجو بودم می‌رفتم خوابگاه. همکاران ما که در تهران خانه داشتند این ودیعه مسکن را نگرفتند. یا نمایندگان ادوار که قبلا در تهران خانه داشتند این مبلغ را دریافت نکردند. ضمنا از کجا می‌گویید یک نفر که از شهرستان آمده لزوما ۲ میلیارد تومان هزینه برای تبلیغات کرده است؟

معمولا همین قدر هزینه می‌شود. شما چقدر هزینه کردید؟

یک نماینده از یک حوزه انتخابیه شهرستان که کل رایش ۱۰ هزار رای است، نیاز است که برای انتخاباتی با این جمعیت ۱ میلیارد هزینه کند؟  

نگفتید چقدر هزینه کردید؟

نمی‌دانم چقدر هزینه کردم؛ اما هزینه چندانی نکردم. حوزه انتخابیه من بافت خاصی دارد. هر شهرستانی که می‌رفتم به من اجازه هزینه کردن نمی‌دانند. کسانی آنجا هستند که سفره‌ای پهن می‌کنند. اگر من بگویم سفره شما را نمی‌خواهم به من رای هم نمی‌دهند.

چقدر حقوق می‌گیرید؟

خیلی کمتر از دوره‌های قبل. من فقط این را به شما بگویم که حقوق من در دانشگاه خیلی بیشتر از مجلس بود. حقوق بنده از مجلس ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

در مورد سفر قالیباف به روسیه، از محتوای سفر خبر داشتید؟

این سفر قالیباف یک سفر پارلمانی بود. از قبل هم گفته بودند. نمی‌دانم دولت و مخالفان چه می‌گویند. قالیباف قرار بود رییس پارلمان روسیه را ببیند و ایشان پیام رهبری را هم می‌برد آنجا. قرار نبود با رییس جمهور روسیه دیدار کند.

یعنی پیام رهبری باید به دست رییس دوما داده می‌شد؟

قالیباف باید خودش به این سوال پاسخ دهد. این سفر از قبل برنامه‌ریزی شده بود. رییس پارلمان هر کشوری هم وارد ایران می‌شود با رییس پارلمان ایران دیدار میکند.

قالیباف بهتر است رییس مجلس بماند یا رییس جمهور شود؟

این مدتی که قالیباف را در مجلس دیدم به نظرم می‌رسد با توجه به تجارب اجرایی که دارد در دولت موثر‌تر است.

در این نظر، مسائل مالی دوران شهرداری ایشان را مد نظر قرار ندادید؟

در مورد مسائل مالی که مطرح است معتقدم جایگاهی که در شهرداری داشته معمولا این مباحث برایش پیش می‌آید. موضوعات مالی که میگویید من هم شنیدم، اما هیچ وقت روی این موضوع تمرکز نکردم.

نظر شما در مورد شفافیت آرای نمایندگان چیست؟ طرحی که در این مجلس هم در نهایت رای نیاورد.

اعتقاد من این است که در بعضی موضوعات شفافیت لازم است. مردم باید بدانند درآمد و ماشین و خانه نماینده‌شان چیست، اما اینکه رای نماینده در یک طرح و لایحه نباید علنی باشد. من نمی‌خواهم درگیر موضوعات قومی و قبیله‌ای بشوم، وقتی نگاه من به کل کشور است. حریت نماینده باید حفظ شود. این در تضاد با ارزش‌های دموکراتیک است. حتی کشور‌های خیلی آزاد هم طرح شفافیت را رد کردند. حتی سوییس هم این طرح را رد کرده است. جامعه ما جامعه‌ای قومی و قبیله‌ای است. الان روزانه چندین تلفن به ما می‌شود که به فلان طرح رای بدهید. ما باید به طرح‌ها به این خاطر رای بدهیم که به نفع کشور باشد نه صلاح یک عده. نکته دیگر اینکه طرح شفافیت در مجلس یازدهم با سه رای در واقع افتاد و ممکن است به صحن برگردد، اما این طرح برای نمایندگان شهرستان مناسب نیست. از نظر من دغدغه مردم ما شفافیت آرای نمایندگان نیست بلکه آن‌ها به فکر اقتصاد و اشتغال و آینده فرزندانشان هستند.

سیستان و بلوچستان یکی از محروم‌ترین استان‌های کشور است که مردم آن به سختی زندگی می‌کنند و واقعا از حداقل‌ها محروم هستند. چطور است که مردمش این اندازه در انتخابات مشارکت دارد؟

مردم استان سیستان و بلوچستان می‌خواهند در انتخابات‌ها خودشان را اثبات کنند. بگویند ما نظام جمهوری اسلامی را دوست داریم و می‌خواهند توجه بیشتری به آن‌ها بشود. شاید بگویید آنجا طایفه‌ای و عشیره ایست، اما مشارکت بزرگان و روحانیون استان هم برای این است که بگویند ما متعلق به نظام جمهوری اسلامی هستیم و این نظام را دوست داریم.

شعار سال، با اندکی تلخیص واضافا برگرفته از رویداد ۲۴، تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۹۹، کد خبر: ۲۵۳۴۵۸، www.rouydad۲۴.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین