پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۳۸۶۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۳
نشست بین المللی در مورد حل و فصل در افغانستان، در قالب تروئیکای موسوم به گسترش یافته (روسیه، ایالات متحده، چین و پاکستان)، نمایندگان دولت افغانستان، گروه طالبان و همچنین هیات‌های قطر و سازمان ملل متحد در مسکو برگزار شد.
شعار سال: هیاتی به ریاست عبدالله عبدالله از سوی شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، یک هیات از مذاکره‌کننده افغانستان به ریاست محمدمعصوم استانکزی به همراه متین بیک، احمدنادر نادری و حبیبه سرابی، گروه طالبان به سرپرستی ملا برادر و هیات‌های سیاسی روسیه، آمریکا، چین، پاکستان، قطر، سازمان ملل در این نشست حضور داشتند.

وزارت امورخارجه روسیه اعلام کرد: طرفین مذاکره کننده در این نشست راه‌های کمک به پیشرفت مذاکرات در داخل افغانستان، کاهش خشونت، توقف اقدامات مسلحانه و مبارزه با قاچاق موادمخدر با هدف دستیابی به صلحی پایدار را بررسی کردند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در مراسم افتتاح این نشست اظهار داشت که گروه تروریستی داعش تلاش می‌کند از وضعیت کنونی افغانستان برای تحکیم موقعیت خود در این کشور استفاده کند.

لاوروف گفت: نیرو‌های دو طرف (دولت افغانستان و طالبان) متحمل تلفات می‌شوند و در این شرایط جنگی غیرنظامیان نیز کشته می‌شوند.

وی افزود: در این شرایط افغانستان جای نگرانی خاص دارد که گروه‌های رادیکال و تروریست در وهله اول داعش تلاش می‌کنند تا موقعیت خود را در میدان نبرد تحکیم بخشند.


وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: بر اساس ارزیابی ما، گروه تروریستی داعش، تلاش هایش برای تحکیم مواضع در شمال افغانستان را متوقف نمی‌کند تا نقشه‌های خود را در منطقه آسیای مرکزی اجرا کند.

لاوروف افزود: همه این‌ها شرایط برای توسعه بیشتر قاچاق مواد مخدر را فراهم می‌کند که تهدید جدی برای افغانستان و منطقه و کل جهان است که درآمد آن تا اندازه زیادی فعالیت‌های تروریستی را تامین می‌کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: مسکو از واشنگتن و نمایندگان گروه طالبان دعوت می‌کند، همچنان به توافقنامه سازش دوحه که در فوریه سال ۲۰۲۰ امضا شده است، پایبند باشند.

به گفته لاوروف، فرمت تروییکا شامل روسیه، چین و آمریکا که پاکستان نیز به آن اضافه شده است، به منظور ایجاد شرایط مساعد برای آغاز مذاکرات صلح افغانستان و انسجام تلاش‌های بین المللی برای کمک به افغانستان در دوره پسامناقشه ایجاد شده است.

نماینده پوتین:طرف‌های افغانستانی برای توافق صلح آماده هستند

«ضمیر کابولوف» نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان و رئیس اداره دوم آسیای وزارت خارجه روسیه اهم علام کرد که طرف‌های افغانستانی برای دستیابی به توافق صلح در افغانستان آمادگی دارند.

کابولوف در جمع خبرنگاران گفت: در نشست امروز، برداشت اصلی از گفتگو‌های جدی با طرف‌های افغانستانی این نکته بود که آن‌ها ضرورت دستیابی به توافق صلح در کشور خود را درک می‌کنند و آماده مذاکره در این زمینه هستند.

**روسیه هنوز موافقت خود با شرکت در کنفرانس بین المللی افغانستان در استانبول را اعلام نکرده است

نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان ادامه داد که طرف روسی هنوز درباره شرکت در کنفرانس بین المللی افغانستان که ماه آوریل در استانبول برگزار می‌شود، تصمیمی نگرفته است.

وی افزود: ما موافقت خود را در این مورد اعلام نکرده ایم. کنفرانس افغانستان در استانبول زمانی برگزار می‌شود که ما دستور کار کنفرانس و بسیاری چیز‌های دیگر مرتبط با آن را ببینیم.

نشست بین المللی در مورد حل و فصل بحران افغانستان، امروز پنجشنبه در قالب تروئیکای موسوم به گسترش یافته (روسیه، ایالات متحده، چین و پاکستان)، نمایندگان دولت افغانستان، گروه طالبان و همچنین هیات‌های قطر و سازمان ملل متحد در مسکو برگزار شد.

به گزارش ایرنا هیاتی به ریاست عبدالله عبدالله از سوی شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، هیات مذاکره‌کننده افغانستان به ریاست محمدمعصوم استانکزی به همراه متین بیک، احمدنادر نادری و حبیبه سرابی، گروه طالبان به سرپرستی ملا برادر و هیات‌های سیاسی روسیه، آمریکا، چین، پاکستان، قطر، سازمان ملل در این نشست حضور داشتند.

رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان نیز در پایان این نشست به خبرنگاران گفت که کابل، نتایج نشست مسکو برای حل و فصل مسائل افغانستان را مثبت ارزیابی می‌کند.

وی ادامه داد: در مجموع، تلاش‌های روسیه به عنوان میزبان این نشست را عالی ارزیابی می‌کنیم و دیدار بسیار خوبی بود.

عبدالله خاطرنشان کرد: همه شرکت کنندگان در نشست مسکو خواهان تسریع در روند صلح شدند تا افغانستان به کشوری با زمینه همکاری و نه رقابت و مبارزه تبدیل شود. بیانیه صادر شده در این نشست حامل پیامی بسیار صریح است.

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان هم نشست مسکو را گام خوبی در روند صلح در افغانستان عنوان کرد.

به گزارش تاس، حکمتیار گفت که مذاکرات فردا جمعه ادامه می‌یابد، اما مشخص نکرد در چه قالبی برگزار می‌شود و چه طرف‌هایی در آن حضور خواهند داشت.

**هشدار روسیه درباره داعش و مواد مخدر در افغانستان

وزیر خارجه روسیه نیز در این نشست خاطرنشان کرد: بر اساس ارزیابی ما، گروه تروریستی داعش، تلاش هایش را برای تحکیم مواضع در شمال افغانستان متوقف نمی‌کند تا نقشه‌های خود را در منطقه آسیای مرکزی اجرا کند.

لاوروف افزود: همه اینها، شرایط برای توسعه بیشتر قاچاق مواد مخدر را فراهم می‌کند که تهدید جدی برای افغانستان و منطقه و کل جهان است و درآمد آن تا حد زیادی، فعالیت‌های تروریستی را تامین می‌کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: مسکو از واشنگتن و نمایندگان گروه طالبان دعوت می‌کند، همچنان به توافقنامه سازش دوحه که در فوریه سال ۲۰۲۰ امضا شده است، پایبند باشند.

به گفته لاوروف، ساختار تروئیکا شامل روسیه، چین و آمریکا که پاکستان نیز به آن اضافه شده است، به منظور ایجاد شرایط مساعد برای آغاز مذاکرات صلح افغانستان و انسجام تلاش‌های بین المللی برای کمک به افغانستان در دوره پسامناقشه ایجاد شده است.

بیانیه نشست

شرکت کنندگان در نشست مسکو با صدور بیانیه‌ای بر پایان جنگ و دستیابی به سازش ملی در افغانستان تاکید کردند.

 کشور‌های شرکت کننده در نشست مسکو، شامل روسیه، چین و آمریکا و نیز پاکستان روز پنجشنبه بیانیه‌ای را صادر کردند که در آن بر لزوم تحقق خواسته ملت افغانستان برای برقراری صلح عادلانه در این کشور تاکید شده است.

طرف‌های شرکت کننده در نشست مسکو در بیانیه خود خاطرنشان کردند که صلح پایدار در افغانستان فقط از طریق حل و فصل سیاسی و راه مذاکره امکانپذیر است.

در بیانیه گفته شده است: ما از همه طرف‌های مناقشه در افغانستان دعوت به کاهش خشونت‌ها در این کشور می‌کنیم و از گروه طالبان هم می‌خواهیم از حملات بهاره برای جلوگیری از تلفات انسانی و به منظور ایجاد شرایط برای دستیابی به حل و فصل سیاسی از راه مذاکره خودداری کند.

جای خالی ایران و هند در این نشست

به عقیه تحلیلگران توافقنامه افغانستان طی هفته‌های آینده یکی از خبر‌های اصلی بین المللی خواهد بود. زیرا علاوه بررایزنی‌های امروز پنجشنبه در پایتخت روسیه در قالب به اصطلاح ترویکای گسترش یافته (روسیه، ایالات متحده، چین و پاکستان) در تاریخ ۲۷ مارس نیز، کنفرانسی در مورد افغانستان به ابتکار واشنگتن تحت نظارت سازمان ملل در استانبول برگزار می‌شود که در آن روسیه، ایالات متحده، هند، چین و پاکستان شرکت خواهند کرد.

برگزارکنندگان کنفرانس مسکو، که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه ریاست آن را به عهده داشت ایجاد شرایط برای تشدید گفتگو‌های صلح بین افغانستان در دوحه را وظیفه اصلی می‌دانند.
مسکو و واشنگتن در ظاهر بدون رقابت، خواستار حل و فصل بحران افغانستان هستند با این حال، سناریو‌های روسیه و آمریکا برای میانجیگری بین المللی در افغانستان شامل دو تیم از بازیکنان مختلف است. مقایسه لیست شرکت کنندگان در فرایند‌های "مسکو" و "استانبول" اختلاف اساسی آن‌ها را نشان می‌دهد:، چون از دو قدرت پیشرو منطقه‌ای یعنی ایران و هند، برای رایزنی در مسکو دعوت نشد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از ایرنا، تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۹، کد خبر: ۸۴۲۶۹۸۹۵، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
0
0
افغانستان هم داره کم کم در زمینه استقلال کشور خودش رشد خوبی میکنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین