پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۴۱۵۷
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱
سفر‌های نوروزی موجب افزایش آمار کرونا در برخی شهر‌ها شد و برخی شهر‌های زرد را به قرمز و نارنجی تبدیل کرد.
شعار سال: سال ١۴٠٠ از راه رسید، سال ٩٩ برای مردم ایران یکی از سخت‌ترین و تلخ‌ترین سال‌هایی بود که تجربه کردند، کرونا روز‌های سیاهی را برای ملت ایران رقم زد و عزیزان بسیاری را از دست دادیم.

«سال ١۴٠٠ بنابر اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا کرونا سفر‌ها انجام می‌شود»، خبری کوتاه که می‌تواند فاجعه بیافریند و نه تنها تمام زحمات یکساله کادر بهداشت و درمان بلکه تمام زحمات مردم در تحمل سختی‌ها را می‌تواند بر باد بدهد و با خیز مجدد کرونا و مرگ و میر بیشتر روز‌های سیاه کرونایی را دوباره یادآور شد.

سال گذشته اسفند ماه همه از کرونا وحشت داشتند و نوروز همه خانه نشین بودند، اما امسال ماجرا جور دیگری است یک سال زندگی با کرونا باعث شد ترس مردم بریزد و علی رغم همه هشدار‌ها و با وجود کرونای انگلیسی که وحشی‌تر از کرونای معمولی است خیلی‌ها بار سفر بستند و راهی جاده‌ها شدند، خیلی‌ها هم حمل و نقل عمومی را انتخاب کردند و آمار پیش فروش بلیت‌های نوروزی غیر قابل باور است.

به گفته وزیر راه و شهرسازی بر اساس پیش بینی‌ها در نوروز ١۴٠٠ بیش از ٣٣ میلیون سفر رقم خواهد خورد و این آمار بالای سفر نگران کننده است، همه این سفر‌ها در حالی شکل می‌گیرد که کادر بهداشت و درمان بدون خستگی در سنگر مبارزه با کرونا ایستاده اند و جان بر کف به مردم خدمت می‌کنند.

البته آمار بالای سفر‌ها به محدودیت‌های اعمالی هم ارتباط دارد سال گذشته با اعمال ممنوعیت تردد بین جاده‌ای و با ترس و وحشت آمار سفر‌ها بسیار کاهش پیدا کرد، اما امسال با توجه به رنگ بندی شادتری که ستاد ملی مقابله با کرونای برای سفر در نوروز اعلام کرد بسیاری سفر را آزاد دانستند و بار سفر بستند تا یک سال خستگی با کرونا را از تن به در کنند غافل از اینکه نه تنها کرونای معمولی بلکه کرونای انگلیسی با قدرت سرایت و بیماری‌زایی بیشتر در کمین است تا در عرض ٣ روز جان فرد را بگیرد و اسم او در لیست سیاه قرار گیرد.

در سوی دیگر این قضیه برقراری تور‌های غیرمجاز از طریق سایت‌ها و یا صفحات اینستاگرامی و یا سایر شبکه‌های اجتماعی، چون تلگرام و واتساپ است. روزانه تبلیغات زیاد و البته وسوسه انگیزی با موضوع این تور‌ها و با تیتر‌ها و عکس‌های جذاب و چشم نواز از نقاط گردشگری کیش و قشم و بوشهر و جزایر و سایر نقاط تفریحی و هتل‌های مدرن منتشر می‌شود که عاملی برای تحریک مردم برای تصمیم و اقدام به سفر است.

مردمی که یک سال تحت فشار‌های اقتصادی و اجتماعی ناشی از شرایط سخت کشور، مشکلات عدیده و اپیدمی بوده اند حالا سالی گذشته و نوروز رسیده، همین مسائل باعث می‌شود برای رفتن به سفر دچار تردید شوند و در نهایت با خود بگویند سفر که خطری ندارد. می‌رویم و ان شاالله با رعایت دستورالعمل‌ها اتفاقی نمی‌افتد!

رشد ۶٧ درصدی سفر با اتوبوس بین شهری در آستانه نوروز ١۴٠٠

آمار و ارقامی که وزارت راه و شهرسازی از سفر‌های نوروزی اعلام کرد نگران کننده است و بیم خیز جدید کرونا را بیشتر می‌کند.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی از افزایش تردد‌های جاده‌ای در روز‌های قبل از شروع سال ١۴٠٠ خبر داد و گفت: با تمهیداتی که در ایام نوروز از ۲۰ اسفند در سازمان راهداری کلید خورده، به طور مرتب و به صورت شبانه روزی وضعیت راه‌های کشور پایش می‌شوند.

وی بیان کرد: همان طور که گفته شد تردد‌ها نشان می‌دهند که استقبال از وسائط نقلیه عمومی افزایش پیدا کرده است و مسافرت با اتوبوس بین شهری در این ایام در مقایسه با دوره مشابه سال قبل افزایش ۶۷ درصدی داشته است.

کرونا مسافر اتوبوس های بین شهری

افزایش ۴٢ درصدی سفر‌های جاده‌ای در نوروز ١۴٠٠

وی اظهار کرد: تصاویر مرکز مدیریت سازمان راهداری نشان می‌دهند که مسافرت با اتوبوس در این ایام در مقایسه با دوره مشابه سال قبل افزایش داشته است که این موضوع حکایت از این دارد که مردم بر اساس دستورالعمل‌های بهداشتی الگوی سفرشان را انتخاب کرده‌اند.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور هم با اشاره به تردد روزانه یک میلیون ۷۵۰ هزار در جاده‌های کشور گفت: تقاضای سفر نسبت به سال قبل ۴۲ درصد افزایش داشته است، اما نسبت به سال نوروز ۹۸ که شرایط عادی بود ۶ درصد کاهش داشته است.

این آمار‌ها نشان می‌دهد که قسم و آیه‌های وزیر بهداشت موثر نبود و مردم ممنوع نبودن سفر را با آزاد بودن و چراغ سبز اشتباه گرفتند و به نظر می‌رسد که بهتر بود رنگ‌بندی شهر‌ها بر اساس کرونای انگلیسی اعمال می‌شد تا شاهد این حجم سفر در ایام نوروز نباشیم، سفر‌هایی که جز خطر چرخش بیماری کرونا در کشور، افزایش شمار مبتلایان، آمار بستری شدگان و چرخش کرونای انگلیسی عایدی دیگری ندارد.

سفر‌های نوروزی ۱۴۰۰

مخالفت وزیر بهداشت با سفر‌های نوروزی

این حجم سفر در حالی است که وزارت بهداشتی‌ها از گردش کرونای انگلیسی و شکننده بودن وضعیت بیماری در کشور سخن می‌گفتند، اما با همه این‌ها سفر‌ها جز در شهر‌های قرمز و نارنجی ممنوع نشد هر چند متخصصان و کارشناسان وزارت بهداشت بار‌ها هشدار دادند که با توجه به گستره وسیع کشور و گوناگونی اقلیم، جابجایی افرادی که ممکن است ناقل بیماری بوده و حتی خودشان هم خبر نداشته باشند، بسیار خطرناک باشد و می‌تواند به قیمت جان تعداد زیادی از هموطنان‌مان تمام شود.

وزیر بهداشت هم که یک رای بیشتر در تصمیم گیری‌ها درباره سفر نوروزی نداشت، اعلام کرد که سفر در نوروز مخالف است و مردم را قسم داد که حتی اگر تمام دروازه‌ها هم باز بود، حضرت عباسی سفر نروند و گفت: ما مطلقا موافق مسافرت نبودیم، نیستیم و نخواهیم بود. زیرا اولا مولفه جدیدی به نام ویروس جهش یافته انگلیسی به مولفه‌های سهمگین قبلی اضافه شد. عزیزان مطالعه کنند که این ویروس در کشور‌هایی مانند انگلیس، آلمان، ایتالیا و دیگر کشور‌های اروپایی چه قتل عامی کرد. الان بیش از یک ماه است که ویروس در کشور می‌چرخد و هنوز مرگ‌های دو رقمی و به ندرت روز‌هایی مرگ سه رقمی می‌بینید. فکر نکنید که نظام بهداشت و درمان انگلیس که ۱۸۶۰ مرگ را در یک روز ثبت کرد، نظام ضعیفی است. اتفاقا نظام بسیار محکمی است، اما آهنگ گرفتار کننده این ویروس به شدت بیشتر از گام‌هایی است که مقتدرترین نظام‌های بهداشتی و درمانی می‌توانند بردارند.

نمکی گفت: سفر یعنی جمعیت سیال و به همین دلیل نمی‌توانیم استمرار و تشدید طرح محله محور و خانه به خانه را دنبال کنیم. زیرا جمعیت در سفر سیال است و در دسترس ما نیست و به همین دلیل در تشدید بیماریابی و جمع کردن بیماری در سراسر کشور، لطمه می‌خوریم.

نمکی گفت: خطرناک‌ترین عامل در چرخش ویروس موتاسیون یافته سفر است. حتی اگر بلیت و هتل مجانی هم برایتان فرستادند، این را بدانید که دارند برایتان ویزای بیماری و مرگ می‌فرستند.

تعداد شهرستان قرمز و نارنجی به ۵١ رسید 

به نظر می‌رسد شلوغی‌های آخر در بازار‌ها و سفر‌های قبل از آغاز سال ١۴٠٠ کار خود را کرد و تعداد شهر‌های نارنجی و قرمز در همان هفته اول نوروز افزایش پیدا کرد، بر اساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا ٢۵ اسفند ماه ۴٠ شهر قرمز و نارنجی بودند و سفر به این شهر‌ها آن هم فقط با خودروی شخصی ممنوع بود و حالا بنابر اعلام وزارت بهداشت ۱۲ شهرستان قرمز و ۳۹ شهرستان نارنجی هستند.

به گفته ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت علت افزایش شهر‌های قرمز و نارنجی کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است. به طوری که میزان رعایت دستورالعمل‌ها از ۸۳.۳ درصد در طی یک ماه‌ونیم گذشته به ۵۹ درصد سقوط کرده است.

همچنین به گفته وی، مبنای قرمز و نارنجی یا زرد بودن شهرها، تعداد بستری به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است.

اکنون گلپایگان در اصفهان، آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، دزفول، رامهرمز، شوش، شوشتر و کاروان در خوزستان، زرین دشت در فارس، گچساران در کهکیلویه و بویراحمد، و خاتم در یزد در وضعیت قرمز کرونا به معنای بسیار پرخطر قرار دارند و در این وضعیت همه مشاغل بجز موارد ضروری سطح یک تعطیل خواهند بود.

سراب، عجب‌شیر در آذربایجان شرقی، ارومیه، چایپاره، ماکو و نقده در آذربایجان غربی، خوانسار و لنجان در اصفهان، دهلران در ایلام، بوشهر، بندر دیلم، کنگان و گناوه در بوشهر، دماوند و فیروزکوه در تهران، سامان در چهارمحال بختیاری، امیدیه، اندیمشک، ایذه، باغملک، باوی، بهبهان، خرمشهر، دشت آزادگان، شادگان و مسجدسلیمان در خوزستان، ارسنجان، داراب و مرودشت در فارس، بانه، سقز، دیواندره در کردستان، بروجرد، پل دختر و دورود در لرستان، خمین و دلیجان در مرکزی، بندر خمیر در هرمزگان و نهاوند در همدان هم در وضعیت نارنجی به معنای پرخطر قرار دارند و در این وضعیت سطوح شغلی ۳ و ۴ تعطیل خواهد بود.

شهرهای قرمز و نارنجی

رستوران‌ها خطرناک‌ترین محل برای انتشار کرونا هستند

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه سفر‌ها نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است، گفت: البته سال قبل ما کرونا را داشتیم، اما مردم باید بدانند خطر همچنان وجود دارد، به عنوان مثال در شهری مانند مشهد با ورود یک میلیون و ۴٠٠ هزار نفر در اوایل تعطیلات مواجه هستیم و این آمار می‌تواند نگران کننده باشد به ویژه اگر این جمعیت در محل‌های خاص و پرتراکم تجمع کنند.

وی رستوران‌ها را یکی از خطرناک‌ترین محل‌ها برای انتقال کرونا دانست و گفت: باید توجه داشت در سفر این خطر تشدید می‌شود، زیرا رستوران هتل‌ها اغلب سقف کوتاه دارند و تهویه آن‌ها نامناسب است و افراد مجبور هستند برای میل کردن غذا ماسک‌ها را بر دارند و در این صورت دیگر مانعی برای انتقال ویروس وجود ندارد و به همین دلیل رستوران هتل‌ها عاملی اصلی انتقال کرونا در سفر محسوب می‌شوند، از طرفی ایرانیان عادت دارند حین غذا صحبت کنند و خوردن غذا و صحبت کردن همزمان می‌تواند عامل افزایش قابل توجه بیماری کرونا شود.

آمار بستری در شهر‌های قرمز و نارنجی و تهران فزاینده است

معاون کل وزارت بهداشت تصریح کرد: ما نگران شهر‌هایی هستیم که بیشتر نکات بهداشتی را رعایت کرده اند و کمتر مبتلا شده اند چرا که در این شهر‌ها ایمنی ناخواسته بیماری کمتر است در نتیجه مردم در این مناطق بیشتر در خطر هستند چرا که مسافران خطر انتقال بیماری به این شهر‌ها را افزایش می‌دهند و به همین دلیل باید بیشتر رعایت کرد و به طور کلی سفر به این مناطق می‌تواند انتقال بیماری را به طرز قابل توجهی بالاتر ببرد.

حریرچی با بیان اینکه آمار بستری کرونا در کل کشور با ثبات است، گفت: آمار بستری در شهر‌های قرمز و نارنجی فزاینده است و روند بستری در تهران افزایشی است و در برخی روز‌ها حتی شاهد افزایش ١۵ درصدی آمار بستری شدگان کرونا در تهران بودیم و این آمار‌ها هشدار دهنده و نگران کننده است.

بستری کرونا

شکل گیری خوشه‌های بیماری در برخی استان‌های همجوار خوزستان

علیرضا زالی فرمانده عملیات ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران گفت: به نظر می‌رسد کماکان ابتلا استمرار دارد و با تغییر رنگ‌هایی که امروز در کشور رخ داده و در استان تهران، شاهد تغییر رنگ‌ها هستیم. بار‌ها اعلام کردیم که شرایط کرونا بسیار شکننده و ناپایدار است و مرتبا در حال تغییر است. امروز در استان تهران شهر‌های دماوند و فیروزکوه در زمره شهر‌های نارنجی قرار گرفتند که بخشی از آن به دلیل افزایش ترددی است که در روز‌های اخیر شاهد بودیم.

وی ادامه داد: ممکن است الگو‌های شهری و کشوری مان در روز‌های آینده تغییر کند. امروز شکل گیری خوشه‌های جدید را در برخی استان‌های جنوبی همجوار خوزستان شاهد بودیم؛ بنابراین به نظر می‌رسد که تغییرات به گونه‌ای است که رنگ بندی تغییر می‌کند.

زالی گفت: در زمان فراز و فرود بیماری، یکی از نگرانی‌های ما شکل گیری شبه خوشه‌ها در استان‌تهران است که با توجه به گردهمایی‌های جمعی ایجاد می‌شود، به ویژه اگر افراد بیشتری در خانواده‌ها کنار هم باشند. اعلام کردیم که بالای ۷۳ درصد مرگ ما در تهران مربوط به گروه‌های سنی بالای ۶۵ سال بوده است و باید توجه کنیم. ابتلای گروه سنی ۲۵ سال و ۵ تا ۱۷ سال نیز اخیرا در تهران افزایش یافته است؛ بنابراین اکنون جوانان هم مصون نیستند و به عنوان‌ناقل یا مبتلا می‌توانند در جمع‌های خانوادگی بیماری را به سرعت منتقل کنند. 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۷۷۰۴۴۸۹، www.yjc.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین