پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۴۱۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۶
با افتتاح خط اول انتقال آب از خلیج فارس به استان‌های کرمان و یزد، رونمایی از خطوط دوم، سوم و چهارم ابَرپروژه ملی انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان در ۲۴ اسفندماه ۱۳۹۹، توسعه این طرح که آب را به فلات مرکزی ایران منتقل می‌کند، وارد فاز جدیدی شد.
شعار سال: با افتتاح خط اول انتقال آب از خلیج فارس به استان‌های کرمان و یزد و رونمایی از خطوط دوم، سوم و چهارم این ابَرپروژه ملی، توسعه این طرح وارد فاز جدیدی شد تا علاوه بر تامین آب صنایع و شرب استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد، استان‌هایی همچون اصفهان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان نیز از منابع آبی سیراب شوند.

نکته قابل توجه در این ابَرپروژه، بهره مندی از توان متخصصان داخلی و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در زمان تحریم است که این موضوع سبب شد تا از آن به عنوان یکی بزرگترین پروژه‌های بعد از انقلاب اسلامی نام برده شود.
 
پروژه ای با چهار خط انتقال به فلات مرکزی و شرق کشور

عملیات اجرایی انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان در دولت یازدهم به ثمر نشست. این پروژه دارای چهار خط انتقال به فلات مرکزی و شرق کشور است و مجموع سرمایه گذاری خطوط به بالغ بر ۱۴۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

خط نخست انتقال آب خلیج‌فارس به استان یزد خواهد رسید که به طول ۸۲۰ کیلومتر با حجم سرمایه‌گذاری ۲۳ هزار میلیارد تومانی عملیاتی شد. حجم آب انتقالی در این خط، ۱۳۰ میلیون مترمکعب در سال است و زمینه اشتغال‌زایی ۱۶ هزار نفری در دوارن ساخت را فراهم کرده و این خط ۵۰ میلیون مترمکعب آب را برای استان هرمزگان تامین می‌کند.

خط دوم طرح ملی انتقال آب از خلیج فارس به استان‌های کرمان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی خواهد رسید. حجم سرمایه گذاری خط دوم به طول یکهزارو ۵۵۰ کیلومتر به ۴۷ هزار میلیارد تومان می‌رسد؛ ظرفیت انتقال آب این خط ۲۳۰ میلیون مترمکعب در سال است که اشتغالزایی آن در دوران ساخت به ۳۰ هزار نفر می‌رسد. مدت زمان اجرای طرح ۶۰ ماه برآورد شده است.

تامین منابع مالی این خط، از محل سرمایه گذاری شرکت‌های فولاد مبارکه، گلگهر، چادرملو، ملی صنایع مس ایران، سنگ آه گهر زمین، فولاد اپال پارسیان و فولاد خراسان، برنامه ریزی شده است.
 
انقلابی بزرگ در عرصه تامین آب صنایع و شرب مردم

خط سوم انتقال آب از خلیج فارس نیز به استان‌های یزد و اصفهان خواهد رسید. حجم سرمایه گذاری این خط ۹۱۰ کیلومتری به ۳۵ هزار میلیارد تومان می‌رسد؛ ظرفیت خط انتقال آب در این خط، ۲۰۰ میلیون مترمکعب است و اشتغالزایی طرح در دوره ساخت آن، به ۱۴ هزار نفر می‌رسد و مدت زمان اجرای آن، ۶۰ ماه برآورد شده است.

تامین منابع مالی خط سوم از محل سرمایه گذاری شرکت‌های فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان و پالایشگاه اصفهان برنامه ریزی و انجام می‌شود.

خط چهارم انتقال آب به طول ۸۲۰ کیلومتر از دریای عمان به سیستان و بلوچستان خواهد رسید. این خط با سرمایه گذاری ۳۹ هزار میلیارد تومانی با حمایت وزارت صنعت و با اشتغال زایی ۱۰ هزار نفری در دوران ساخت تا ۵ سال آینده آب را به سیستان و بلوچستان می‌رساند.

بر اساس این گزارش، با تکمیل مراحل اجرای این پروژه، انقلابی بزرگ در عرصه تامین آب صنایع و شرب مردم مردم ساکن در استان‌های "کم آب" رخ خواهد داد.

عملیات اجرایی مرحله دوم و سوم و چهارم انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی و شرق کشور ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ آغاز شد.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایرنا، تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۸۴۲۷۱۴۵۷، irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
0
0
من که به نوبه خودم اطمینان دارم باید اوضاع رو از اینی که الان هست در زمینه انتقال اب ها بهبود بدیم اما به فکر زیست بوم تخریب شده حیوانات هم باشیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین