پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۴۵۷۴
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۵
شرایط بد اقتصادی زمینه‌ی ظهور بسیاری از پروژه‌های کلاه‌برداری است. تحقیقات علمی نشان داده در جوامعی که فاصله طبقاتی زیادتر است مردم بیشتر به خرید بلیط‌های بخت‌آزمایی رو می‌آورند.

شعار سال: در جامعه‌ی امروز ایران هم بسیاری از مردم به دنبال یک‌شبه پولدار شدن هستند. این را می‌توان از سرمایه‌گذاری عجیب‌وغریب آنها در جاهای مختلف دید. با توجه به اینکه بعضی واقعا در یک شب پولدار شده‌اند پس این اتفاق برای خیلی‌ها قابل باور است.

معمولا یکی از سراب‌های پولدار شدن، شرکت‌های هرمی است. شرکت‌هایی که به اشکال مختلفی در سالهای گذشته بروز و ظهور پیدا کرده‌اند ولی نقشه‌ی کلی آنها یکی است. آنها معمولا به بهانه‌ی سرمایه‌گذاری در ازای چیزی که وجود ندارد یا ارزشی ندارد از شما پولی دریافت می‌کنند و به صورت هرمی فعالیت می‌کنند.

Gpm یا Global Portfolio Management یکی از پروژه‌هایی است که بسیار شبیه به پروژه‌های کلاه برداری است. نام این پروژه را چندی پیش در یکی از شهرستان‌های کشور شنیدم. یکی از آشنایان گفت با سرمایه‌گذاری حداقل ۵۰۰ دلاری در ماه چیزی حدود ۲۰ درصد به من سود می‌دهند.

این سود از سرمایه‌گذاری این شرکت در بازارهای مالی مانند بورس کشورهای مختلف، بازار رمز ارز‌ها و… حاصل می‌شود و اگر من کسی را با این پروژه آشنا کنم در ازای آن پورسانت دریافت می‌کنم. این دو مشخصه‌هایی است که معمولا در پروژه‌های کلاهبرداری وجود دارند و در ادامه‌ی بررسی شرکت‌های هرمی  تصمیم به بررسی این پروژه گرفتیم.

پروژه‌ای که بسیاری از افراد روستایی که من در آن حضور داشتم در آن سرمایه گذاری کرده بودند و کسی که در واقع لیدر این قضیه بود در مقابل سوال‌ها مدام از این عبارت استفاده می‌کرد که «شما پولت را به من می‌دهی و به من اعتماد کن!»

هر پروژه را از چند طریق می‌توان بررسی کرد: ۱- بررسی از طریق سایت و درگاه آن پروژه ۲- بررسی شرکت در موسسه‌های بین‌المللی

بررسی سایت

هر دو سایت دسترسی به این پروژه از داخل کشور فیلتر شده‌اند. در بخش «درباره‌ی ما» این سایت آمده است: ما کاری را انجام می‌دهیم که در اسم‌مان وجود دارد. ما سهام را در تمام دنیا مدیریت می‌کنیم. آنها در سایت خود مدعی شده‌اند که  با بیش از ۳۰ سال تجربه در ایالت دلاویر آمریکا ساکن هستند و ۱۸ شرکت زیر مجموعه برای سرمایه‌گذاری در چهار بخش ۱- سهام، ۲- سنگ‌های قیمتی ۳- ارزهای دیجیتال ۴- املاک، فعالیت می‌کنند.

برای بررسی صحت همین ادعاها راه‌هایی وجود دارد. اول از همه می‌توان دفتر این شرکت را در گوگل مپ سرچ کرد. در گوگل مپ وقتی نام این شرکت را سرچ می‌کنید در ایالت دلاویر هیچ محلی به نام این موسسه ثبت نشده است. در شمال شرقی ایالت نیویورک در میان جنگل‌ها محل این موسسه ثبت شده است که به سایت این مجموعه متصل است.

معمولا موسسه‌های مالی محل و ساختمان مشخصی آن هم در جاهای معینی در آمریکا دارند. که این موسسه چنین چیزی را ندارد. نکته‌ی جالب در مورد این مکان این است که یک شخص در عراق این مکان را به روزرسانی کرده است. فقط ۴ نفر برای این مکان نظر داده اند که ۲ نفر از عراق و دو نفر از ایران هستند. بنابراین به نظر می‌رسد این مجموعه در واقعیت اصلا مکانی ندارد.

رویای پولدارشدن یک شبه!

بررسی مخاطبان سایت

یکی از نکاتی که می‌توان به کمک آن سایت‌ها را بررسی کرد سایت alexa است. در این سایت وبسایت gpm.ltd بیشتر با عبارات فارسی سرچ شده و سپس به داخل آن مراجعه شده. این نکته نشان می‌دهد که این سایت بیشتر توسط ایرانیان دیده می‌شود.

از طرفی با وجود اینکه این سایت در ایران فیلتر است ولی بخشی از مخاطبان این سایت از ایران هستند.

نکته دوم اینکه اکثر مخاطبان این سایت پیش از اینکه وارد این سایت شوند یا در سایت شرکت «یونیک فاینن» بوده‌اند و یا از سایت «اول پرداخت» که یک سایت ارائه دهنده‌ی خدمات مالی بین‌المللی برای ایرانی‌هاست آمده‌اند. بنابراین بیشترین پرداختی‌ها در این سایت هم توسط ایرانی‌ها انجام می‌شود.

تمام موارد فوق نشان می‌دهد این سایت‌ها عملا در خارج از کشور چندان بازدید کننده‌ای ندارند و مخاطبان اصلی آنها در ایران هستند.

رویای پولدارشدن یک شبه!

بررسی در سایت‌های بین المللی

Gpm در سایت خود اعلام کرده است که از تاریخ ۱۹۷۲ فعالیت می‌کند و در سال ۲۰۰۵ به ۱ میلیون دلار سرمایه‌گذاری رسیده است و در سال ۲۰۱۷ بیشتر سهام شرکت Unique Finance را خریداری کرده است.

سایت این شرکت براساس اعلام سایت whois در ۲۰۱۷-۰۴-۰۶ خریداری شده است. تقریبا همان موقعی که سهام یونیک فایننس را خریداری کرده در حالی که ادعا می‌کند از سالها پیش شرکت داری کرده است.

در دو سایت fci و esma که موسسات مالی و اعتباری را بررسی می‌کنند هیچ نامی از این موسسه وجود ندارد. در سایت companycheck هم اثری از این شرکت نیست.

نه تنها سایت‌های بررسی اعتبارسنجی موسسات مالی نامی از این شرکت نیاورده اند که سایت SCAM PULSE که در مورد پروژه‌های کلاهبرداری هشدار می‌دهد در مورد این موسسه هشدار داده است. سایت fimna نیز این اخطار را داده است.

از طرفی پرتال gpm ادعا دارد که چند موسسه را پشتیبانی می‌کند ولی شما فقط در قسمت یونیک فایننس می‌توانید ثبت نام کنید و گویا دیگر موسسه‌ها تقلبی هستند. شرکت یونیک فایننس که پیش از این بسیار به آن پرداخته شده است و با یک سرچ ساده می‌توانید در مورد آن اطلاعات کسب کنید.

با توجه به تمام این اطلاعات تقریبا شکی وجود ندارد که این شرکت یک پروژه‌ی کلاهبرداری یا اصلاحا اسکم است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت انصاف، تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۹۹، کد خبر: ۲۸۶۲۵۰، www.ensafnews.com.

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین