پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۵۷۳۴
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۴
سالی که گذشت برای مردم سیستان و بلوچستان با تحولات گوناگون و اتفاقات بسیاری همراه بود که در تمام آن‌ها مردم و مسوولان با نقش‌آفرینی به موقع از بحران‌های پیش‌آمده جلوگیری کرده و با برنامه‌ریزی و پشتکار، جریان‌های توسعه این استان جنوب شرقی را شتاب بخشیدند.

  شعار سال:  سال ۹۹ که در دوران همه‌گیری کرونا و امواج سهمگین این ویروس جهانی گذشت برای مردم ایران از جمله سیستان و بلوچستان عرصه آزمایش و امتحان در عرصه‌های مختلف بود سالی که در کنار بحران‌های این چنینی ضربات مهلک تحریم‌های ظالمانه را بجان خرید و مردم را در تنگناهای شدید اقتصادی قرار داد.
 
 سیستان و بلوچستانی‌ها هم که از عقب‌تر از اینها و در سال‌های پیش نشان داده بودند که عزم و اراده‌شان آهنین و گوش به فرمان رهبری هستند ۹۹ را با تدابیر ویژه مسوولان و در کنار راهبردهای عقلانی تدوین شده نظام جمهوری اسلامی پیش برده و در جهت نام بلند این سال که جهش تولید بود گام‌های موثری برداشتند.
 
در این گزارش به قسمتی از اقدامات و نقش‌آفرینی‌های مردم و مسوولان سیستان و بلوچستان در سال ۹۹ پرداخته شد.
 
فروردین و بارندگی‌های سیل آسا
 
بارندگی‌ها و خروش سیل اوایل فروردین ۹۹ در سیستان و بلوچستان در کنار شادمانی مردم کویرنشین این دیار، مشکلاتی نیز به همراه داشت و امید و نگرانی را توامان به ارمغان آورد.

ریزش باران رحمت الهی در نخستین روزهای فروردین موجب خرسندی و شعف قشرهای مختلف مردم سیستان و بلوچستان شد و در این میان سهم خوشحالی کشاورزان از این بارش‌ها بیش از سایرین بود.

کشاورزان این دیار در سال‌های اخیر به علت کمبود نزولات جوی دچار خسران و زیان های زیادی شده و برداشت محصولات آنان اُفت چشمگیری پیدا کرده بود.

بارندگی‌های بهاره گرچه شادی و خوشحالی را مهمان مردم سرزمین نخل و آفتاب کرد اما با جاری شدن سیلاب خسارت هایی نیز به منازل مسکونی، بخش کشاورزی و امور زیربنایی وارد کرد و فوت ۲ نفر از شهروندان نیکشهری و سربازی را سبب شد.

براثر بارندگی‌های شدید اوایل فروردین در سیستان و بلوچستان ۱۱ مسیر ارتباطی در جنوب این استان بسته و راه ارتباطی ۹۱ روستای شهرستان‌های میرجاوه و تفتان و ۴۰ روستای شهرستان دشتیاری قطع شد.

 اردیبهشت؛ جولان کرونا در سیستان و بلوچستان
 
با شروع اردیبهشت جولان کرونا و افزایش لحظه‌ای و جهشی آمار مبتلایان و فوت شماری از آنان وضعیت شهرهای سیستان و بلوچستان را از  حالت سفید به قرمز نزدیک کرد.
 
تبدیل شدن وضعیت سفید کرونایی این استان به زرد و قرمز سبب شد که کارکنان بهداشت و درمان با تحمل شرایط دشوار گرما و با زبان روزه روزهای پرکاری را در ارائه خدمات پیشگیری و مراقبت از ویروس کرونا سپری کنند.

تیم های بررسی اپیدمیولوژیک ستادی متشکل از کارشناسان بیماری‌ها و بهداشت محیط از ابتدای فروردین به مناطق آلوده اعزام شدند تا کار غربالگری، شناسایی بیماران احتمالی و ایزوله آنان به موقع انجام شد.
موارد مثبت آزمایشگاهی کرونا در این ماه به طور متوالی اتفاق افتاد بطوریکه برخی روزها از ۲۰ تا ۴۰ نفر هم به آمار افزوده شد و این در شرایطی بود که ماه‌های آغازین سال ۹۹ پروتکل‌های بهداشتی رعایت پایینی داشت که به تدریج و در طول سال بهبود پیدا کرد.


 خرداد و افتتاح طرح‌های بزرگ در سیستان و بلوچستان
 
خرداد ۹۹میزبان فعالیت جدی مسوولان در سیستان و بلوچستان بود و در آغازین روز آن سه طرح بزرگ آبی و ۸۰۶ طرح بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان با حضور رییس جمهوری و وزیر نیرو از طریق ویدئو کنفرانس و وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آبی ایران در شهرستان زهک این استان بطور همزمان به بهره برداری رسید.
 
اواخر خرداد نیز ۱۵ هزار واحد مسکونی محرومان توسط نوبخت افتتاح شد این افتتاح که با حضور معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه بود چهار هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی ویژه محرومین این استان را فراهم کرد.


تیر؛ افتتاح سه طرح مهم به دستور رییس جمهوری
 
افتتاح طرح‌های صنعتی با توجه به موقعیت استراتژیک سیستان و بلوچستان و تمرکز بر پروژه‌هایی با محوریت چابهار از مهمترین اتفاقات شروع تابستان در این استان بود.
 
واحد نساجی کارخانه بزرگ بافت بلوچ ایرانشهر، انبارهای ۲۵۰ هزار تنی طریق القدس چابهار و توسعه کارخانه ساخت قوطی کنسرو در کنارک بطور همزمان با حضور رییس جمهوری از طریق ویدئو کنفرانس به بهره‌برداری رسید.

سرپرست وزارت صمت پیش از افتتاح این طرح‌ها گفت: سال گذشته تلاش کردیم بیشتر کشتی‌های حامل کالاهای اساسی در بندر چابهار پهلوگیری کنند که برای همین منظور انبارهای طریق القدس چابهار نوسازی و بهسازی شد که در این سفر نیز این انبارها با ظرفیت ۲۵۰ هزار تن کالاهای اساسی مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

حسین مدرس خیابانی افزود: طرح ۱۰۰ هزار تنی مخازن روغن نیز در دست ساخت است و با راه اندازی آن، کشتی‌های کالای اساسی روغن نیز قابلیت پهلوگیری در این بندر را خواهند داشت.


مرداد؛ رونق تجارت مرزی
 
مرداد با سفر معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور همراه بود سفری که تلاش برای حل مشکلات سوختی کشاورزان، کمک به جهش تولید، رونق دادن به اقتصاد و تجارت مرزی یکی از اولویت‌های مهم  آن عنوان شد.
 
بابک دین پرست در سفر خودش با بیان اینکه مرزنشینان سخت‌کوش و غیور سیستانی و بلوچ با ویژگی بیگانه ستیزی وفادار به اسلام و کشور بوده و علاوه‌بر انجام فعالیت‌های اقتصادی و تجاری، مراودت‌های فرهنگی و اجتماعی مقتدرانه از مرزهای ایران اسلامی صیانت می‌کند گفت: وجود افزون‌بر ۱۵ هزار هکتار زمین کشاورزی و حدود هشت هزار نخیلات در منطقه مرزی روتک از این حکایت دارد که نظام اسلامی ایران به مرز و ساکنان آن اهمیت می‌دهد و از این ظرفیت برای رونق تولید و اشتغال بهره می‌برد.

وی که یکی از مهمترین بخش‌های که سفر کرده بود روتک خاش بود در این رابطه بیان کرد: فراهم کردن زیرساخت‌ها و ایجاد جاده با کیفیت دسترسی به مرز از مطالبات به حق مردم منطقه مرزی روتک خاش بوده که با نگاه بلند دولت تلاش می‌شود از مشکلات مرزنشینان گره گشائی شود.

دین پرست در سفر ۲ روزه و حضوری میدانی در سیستان و بلوچستان آخرین وضعیت طرح‌ها و برنامه‌های محرومیت زدایی شهرهای این استان و ظرفیت‌ها و مشکلات مرزی را در حضور استاندار،مسوولان استانی و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی و ارزیابی قرار  داد.


شهریور؛افتتاح طرح‌های تعاونی
 
به مناسبت هفته تعاون در شهریور امسال با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری و وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی به صورت ویدئو کنفرانس همزمان با ۳۸۳ طرح سراسری چهار طرح در سیستان و بلوچستان افتتاح شد.

نمای کلی این طرح‌ها را اتحادیه تعاونی‌های مرغداران شهرستان سراوان با ۱۳ نفر عضو و ۱۰ فرصت شغلی و سرمایه گذاری ۷۲۰ میلیون ریالی، اتحادیه تعاونی های بانوان شهرستان سراوان با هفت نفر عضو و ۲۱ فرصت شغلی و سرمایه ۳۱۵ میلیون ریالی، تعاونی تولیدی توزیعی گل تاک سراوان با هفت نفر عضو و ۱۰ نفر اشتغال با سرمایه گذاری ۱۰۵میلیون ریالی و در آخر تعاونی ۶۵۶۲ سبزین دار ایرانشهر با ۱۴ نفر عضو  و ۲۰ فرصت شغلی و سرمایه گذاری ۲۱۰ میلیون ریال  است.

مهر و ۱۱ روستای فاقد برق سیستان و بلوچستان که برق‌دار شد
 
۱۱ روستای فاقد برق این استان در مراسمی با حضور رییس جمهوری از طریق ویدئو کنفرانس برقدار و ۱۸۷ خانوار از مزایای روشنایی برق بهره‌مند شدند.

روستاهای تابعه شهرستان های زاهدان، کنارک، نیکشهر، سراوان و سرباز در این طرح برق رسانی شدند که اعتبار هزینه شده برای برق رسانی به این تعداد روستا سه میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان بود و با این اتفاق تعداد روستاهای برقدار شده سیستان و بلوچستان در دولت تدبیر و امید ۶۶۰ روستا با رشد ۱۳.۴۸ درصدی و تعداد انشعابات برق این استان در این دولت  ۲۶۷ هزار و ۲۵۹ مورد شد.

آبان؛ ریل‌گذاری راه‌آهن چابهار- زاهدان
 
۱۴ آبان امسال ریل‌گذاری راه‌آهن چابهار- زاهدان با حضور وزیر راه و شهرسازی، نایب رییس مجلس شورای اسلامی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا سپاه پاسداران، استاندار سیستان وبلوچستان و جمعی از مسوولان آغاز شد.
 
پروژه راه آهن چابهار - زاهدان - سرخس - مشهد یکی از طرح‌های مهم ملی درحال اجرا در سیستان و بلوچستان است که تکمیل و راه‌اندازی آن تحولات چشمگیری در ارتباطات تجاری کشورهای مختلف و توسعه و پیشرفت استان‌های جنوب شرق کشور ایجاد می‌کند.
 
این پروژه مهم و حیاتی به طول یکهزار و ۶۴۰ کیلومتر بوسیله قرارگاه خاتم الانبیا درحال اجراست و نقش مهمی در جابه جایی کالا از چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به سایر نقاط ایران و کشورهای همجوار خواهد داشت.
 
پروژه اتصال خط آهن چابهار- زاهدان- مشهد به شبکه ریلی کشور از سال ۱۳۸۹ آغاز شده ولی به دلیل تخصیص نیافتن به موقع اعتبارات از پیشرفت قابل قبولی برخوردار نبوده و تخصیص اعتبارات موردنیاز این طرح ملی نیازمند توجه ویژه دولت است که خوشبختانه امسال با تحرکات بیشتری  اجرا شد.
 
با نگاه ویژه دولت به سیستان و بلوچستان حدود ۲ هزار میلیارد تومان امسال در شرایط  تحریم و فشارهای دشمن در بخش راه‌آهن این استان هزینه شد.
 
این پروژه اکنون افزون بر ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که به گفته وزیر راه و شهرسازی تا پایان سال ۱۴۰۰  کل آن  به بهره‌برداری خواهد رسید.


آذر؛ ۱۵ پروژه برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان
 
دکتر حسن روحانی رییس جمهوری در ارتباط ویدئو کنفرانس به همراه وزیر نیرو  ۱۵ پروژه صنعت برق در سیستان‌وبلوچستان را افتتاح کرد.
 
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در مراسم افتتاح این طرح ها که به صورت متمرکز در زاهدان برگزار شد، اظهارداشت: هفته سی‌ام پویش «هر هفته الف-ب-ایران» در سه استان سیستان‌وبلوچستان، خوزستان و خراسان رضوی با سرمایه گذاری پنج هزار و ۹۳۶ میلیارد تومان انجام شد.
 
همایون حائری بیان کرد: سهم سیستان‌وبلوچستان از هفته سی‌ام پویش «هر هفته الف-ب-ایران» افتتاح ۱۵ پروژه به ارزش یکهزار و ۴۲۸ میلیارد تومان در شهرهای زاهدان، زابل، ایرانشهر، سراوان و نیکشهر است.
 
وی خاطرنشان کرد: همچنین سه پروژه کلنگ زنی به ارزش ۲۳۵ میلیارد تومان، شامل خط ۱۳۲ کیلو ولت فنوج - کتیج به طول ۱۵۰ کیلومتر مدار، خط ۲۳۰ کیلو ولت زاهدان - میرجاوه به طول ۱۵۰ کیلومتر مدار و همچنین ساخت مرکز کنترل راهبری شبکه انتقال استان (دیسپاچینگ شرق) با نرم افزار بومی از پروژه‌های احداثی برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان است که با حضور معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی به زمین زده شد.
 
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی به طرح‌های مهم افتتاحی در این استان اشاره کرد و گفت: پروژه عظیم خط ۴۰۰ کیلو ولت زاهدان-بم به طول ۲۷۰ کیلومتر که در تیر سال۱۳۸۶ عملیات اجرایی آن آغاز شد و پس از فراز و نشیب‌های مختلف طی ۱۳ سال مهرسال ۹۸ تنها با  ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی مواجه شد.
 
وی تصریح کرد: پیشرفت پروژه خط ۴۰۰ کیلو ولت زاهدان - بم با ارزش ۶ هزار و هفتصد میلیارد ریال طی ۱۱ ماه اخیر از ۶۵ درصد به میزان ۱۰۰ درصد افزایش یافت و ساخت و ساز آن پس از ۱۴ سال کامل و افتتاح شد.
 
حائری خاطر نشان کرد: تکمیل رینگ ۴۰۰ کیلو ولت شرق کشور، بهبود پایداری و قابلیت اطمینان شبکه برق در استان و جنوب‌ شرق، کاهش تلفات شبکه و تامین نیازمندی صنایع جدید در سیستان‌وبلوچستان در سال «جهش تولید» از جمله مزایای این پروژه است.
 
وی افزود: هرچند در اجرای این پروژه اشتغال ۶۰ نفر بطور مستقیم برآورد شده بود اما با به بهره‌برداری رسیدن این خط تامین زیرساخت مورد نیاز جهت راه‌اندازی صنایع بسیاری در استان را فراهم کرده که نوید بخش رفع بسیاری از مشکلات اشتغال در آینده نزدیک است.
 
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: بدنبال اصلاح ساز و کار جهت ادامه ساخت و ساز این پروژه برای اولین بار در صنعت برق کشور از روش فاینانس فروشنده استفاده شد.
 
وی ادامه داد: اصلاح ساز و کار این پروژه در بخش تامین سیم هادی اسکواپ که به میزان سه هزار و پانصد تن از طریق فاینانس فروشنده و به مبلغ یکهزار و پانصد میلیارد ریال بود که سبب صرفه‌جویی ریالی و زمانی قابل ملاحظه‌ای نسبت به حال حاضر را در پی داشته است.
 
حائری به دیگر پروژه‌های افتتاحی هفته سی‌ام پویش «هر هفته الف-ب-ایران» اشاره کرد و اظهارداشت: بهره‌برداری از خط ۴۰۰ کیلو ولت میل نادر که برای اولین بار در صنعت برق کشور با روش EPC اجرا شد.
 
وی ادامه داد: این خط به طول ۵۰ کیلومتر مدار با هدف تامین زیر ساخت انتقال انرژی تولید شده در مزرعه بادی به شبکه سراسری ساخته شده است.
 
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: از مزایای این پروژه امکان صادرات برق تولیدی نیروگاه‌های بادی به افغانستان، تامین بخشی از نیاز مصرف استان و افزایش سهم تولید در استان، کاهش تلفات در شبکه و فراهم ساختن زیرساخت سرمایه‌گذاری در منطقه است.
 
وی با بیان اینکه اجرای پروژه از روش EPC  از نظر زمان و هزینه حدود ۳۷ درصد صرفه جویی به همراه داشته است اظهارداشت: خط مذکور به همراه پست موقت ۶۳ کیلو ولت میل نادر با ارزش یک هزار و ۲۰ میلیارد ریال اجرا شده است.
 
حائری بیان کرد: بهره‌برداری فاز اول نیروگاه تولید پراکنده رشد آسایش به عنوان اولین نیروگاه تولید پراکنده بخش خصوصی در سیستان‌وبلوچستان با توان تولیدی ۱۱ مگاوات به ارزش ۲ هزار و۷۰۰ میلیارد ریال، بهره‌برداری از فاز دوم نیروگاه ۵۰ مگاواتی سراوان از معدود نیروگاه‌های موبایل دولتی در کل کشور به ارزش ۲ هزار میلیارد ریال، احداث ۶۰ کیلومتر مدار خط ۶۳ کیلو ولت و پست ۶۳ کیلو ولت چانف در منطقه نیکشهر به ارزش ۲۶۰ میلیارد ریال، توسعه پست‌های ۶۳ کیلو ولت خاتم الانبیا ایرانشهر، ۶۳ کیلو ولت نیکشهر، ۶۳ کیلو ولت رحمت آباد سیب سوران، ۶۳ کیلو ولت امام علی (ع) زاهدان، ۶۳ کیلو ولت پلان چابهار، افزایش ظرفیت بانک‌های خازنی در پست‌ های میلک و سرباز و همچنین Unmanned کردن پست ۶۳ کیلو ولت نیکشهر در مجموع به ارزش بیشاز ۳۵۱ میلیارد ریال از جمله برنامه‌های افتتاح و توسعه‌ای برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان است.
 
وی اظهارداشت: کمک به رفع افت ولتاژ، تعدیل بار فیدرهای توزیع و پست‌های مناطق، کاهش تلفات، تامین برق پایدار و مطمئن، امکان برقداری روستاهای بی برق منطقه، رفع افت ولتاژ شبکه‌های روستایی موجود منطقه چانف و جلوگیری از نوسانات ولتاژ ، اعتماد سازنده به بخش خصوصی از جمله مزایای طرح‌های اجرایی ذکر شده است.


دی؛ توسعه شبکه ارتباطات و زیرساخت‌های سیستان و بلوچستان در سفر وزرا
 
سفرآذری جهرمی و استقرار ۱۰ روزه وی به همراه تیم‌های تخصصی نوید دهنده تحولی عظیم در تقویت و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی این استان بود.

هدف‌گذاری اتصال ۱۲۰۰ روستا به شبکه اینترنت، تقویت پوشش جاده‌ای و ایجاد ارتباطات پایدار از جمله برنامه‌های سفر آذری جهرمی به سیستان و بلوچستان بود که قرار شد تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۰بخشی اعظم از اهداف محقق شود.
 
پیگیری میدانی دولت تدبیر و امید برای توسعه سیستان و بلوچستان در دی امسال ادامه یافت تا اینکه بعد از سفر آذری جهرمی سفر میدانی معاون اول رییس جمهوری به این استان که از جنوب تا شمال منطقه را در برگرفت نمونه بارز همدلی و همراهی دولت تدبیر و امید برای سرعت بخشیدن به توسعه و محرومیت زدایی از این منطقه پهناور  شد.


افتتاح مرز رسمی ریمدان با حضور وزیر راه و مقامات پاکستانی دیگر اتفاق مهمی بود که در دی انجام شد و با این افتتاح مرز ریمدان دشتیاری در نقطه صفر مرزی ایران و پاکستان به بهترین مسیر و راه دسترسی ایران به ۳۷ درصد جمعیت جهان در پاکستان، چین و هند شد.
 
هزاران نفر از مردم مرزنشین جنوب بلوچستان، تعاونی های مرزنشینان و تجار ایرانی و پاکستان چشم انتظار تکمیل و آماده سازی زیرساخت های لازم برای جابجایی قانونی کالا و مسافر از این مرز بودند که پیگیری های مردم و مسوولان نتیجه و مشکلات یکی پس از دیگری مرتفع شدند.
 
مرحله دوم رهاسازی آب به طرح ۴۶ هزار هکتاری منطقه سیستان نیز در دی اتفاق افتاد و این رهاسازی مرحله دوم آب کشاورزی در زمین‌های تحت پوشش این طرح عظیم آبرسانی به دشت سیستان با هماهنگی سازمان امور آب سیستان و بلوچستان آغاز شد.
 
رییس جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت:در مرحله اول آبدهی از تاریخ ٢٠ شهریور تا ١۵ دیماه سالجاری بصورت یکپارچه آب رهاسازی و قریب به ١٢٠ میلیون متر مکعب در محل حوضچه‌های پنج هکتاری به بهره برداران شهرستان‌های زابل، نیمروز، هامون، زهک و هیرمند تحویل شده است.
وی بیان کرد: براساس آخرین آمار در مرحله اول آبدهی، بیش‌از ۵۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزان آبیاری شده است.
محمد علی نیکبخت افزود:جاری شدن آب در شبکه‌های طرح عظیم آبرسانی ۴۶ هزار هکتاری دشت سیستان امید را برای احیای دوباره کشاورزی منطقهسیستان ایجاد کرده است.
 
وی افزود: در مرحله نخست به ازای هر هکتار زمین کشاورزی ٢ هزار و ۳۰۰ مترمکعب آب در محل حوضچه های پنج هکتاری برای کشت پاییزه رهاسازی شده است.
مجری طرح آبرسانی به طرح ۴۶ هزارهکتاری آبیاری با لوله دشت سیستان ادامه داد: آبرسانی به مزارع در ماه‌های آبان و آذر در ٢٠ سال گذشته سیستان بی سابقه بوده و این مهم به برکت این طرح بزرگ عملی شده است.
 
بهمن؛ خلق حماسه‌ای دیگر در فجر ۹۹ و ساماندهی حاشیه‌نشینی
 
طرح‌ها و پروژه‌های گوناگونی امسال گرامیداشت ایام الله دهه مبارک فجر در سیستان و بلوچستان افتتاح و به بهره‌برداری رسید تا این استان جنوب‌شرقی کشورمان را به قله‌ها و اهداف بلند پیشرفت نزدیک و فرازی دیگر در تاریخ توسعه آن ایجاد کند.

افتتاح پل ملوران نیکشهر، افتتاح ۷۸ پروژه در راسک سیستان و بلوچستان، تفاهم‌نامه راه‌اندازی مجتمع فولاد در منطقه آزاد چابهار، افتتاح ۲۸ طرح بهداشت و درمان در سیستان و بلوچستان، افتتاح ٣٧ پروژه کشاورزی در ایرانشهر از مهمترین طرحهای افتتاح شده در فجر ۹۹در این استان بود.
 
علاوه بر طرح‌های دهه فجر حماسه ۲۲ بهمن و رژه خودرویی در شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان در نوع خود بی نظیر بود و بار دیگر وحدت اقشار و مذاهب مختلف را در این خطه نمایان شد.
 
سفر رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به سیستان و بلوچستان دیگر اتفاق مهم بهمن بود این استان که در شهرهای زاهدان و چابهار لایه ضخیمی از حاشیه‌نشینی را دارد در این سفر بنیاد مسکنی‌ها امید زیادی به دست آورد.
 
رییس بنیاد مسکن کشور گفت: این بنیاد براساس توافقات انجام شده ۱۰ هزار واحد مسکونی در مناطق حاشیه نشین شهر زاهدان به منظور ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی خواهد ساخت.
 
علیرضا تابش افزود: ۱۵۰ میلیارد تومان نیز در زمینه عمرانی در این مناطق مصوب شده که از این میزان تا کنون ۱۰۰ میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.
 
وی ادامه داد: با اعتبارات تخصیص یافته برای ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی در زاهدان که توسط شهرداری، بنیاد مسکن و راه شهرسازی انجام شده چهره این مناطق تغییر کرده است.


اسفند؛ شکوفایی بزرگراه‌ها، مدرسه‌سازی و طرح‌های آبی
 
عملیات اجرایی ساخت ۲۰۰ باب مدرسه در مناطق سخت‌گذر سیستان و بلوچستان با حضور وزیر آموزش و پرورش در مراسمی در منطقه حاجی آباد زاهدان  در اسفند ۹۹آغاز شد.
قرار شد این ۲۰۰ مدرسه با مشارکت نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور شوند.

وزیر آموزش و پرورش در این مراسم اظهارداشت: از همه کسانی که در زمینه توسعه فضاهای آموزشی سیستان و بلوچستان تلاش می کنند قدردانی می‌شود.

محسن حاجی میرزایی افزود: هر چقدر فضاهای آموزشی در این استان را توسعه دهیم فرصت های آموزشی بیشتری را فراهم می‌کنیم و توسعه آموزش سنگ بنای همه تحولات بعدی در این منطقه خواهد بود.

وی با بیان اینکه امنیت و توسعه مستلزم پیشرفت و توسعه آموزش است، گفت: امیدواریم این اقدامات چهره استان سیستان و بلوچستان را تغییر دهد.
 
طرح آبرسانی به ۷۳روستای سیستان و بلوچستان با اعتبار ۹۴۷میلیارد ریال در هفته چهل و چهارم پویش# هرهفته_الف_ب_ایران با حضور ویدیو کنفرانسی وزیر نیرو  از دیگر مواردی بود که در اسفند به بهره‌برداری رسید.
 
این پروژه‌های آبی ۲۶ هزار و ۴۲۶ نفر از جمعیت روستایی سیستان و بلوچستان را زیر پوشش قرار داده و ۷۳ روستای این استان را از چرخه آبرسانی سیار خارج کرد.
با بهره‌برداری از این طرح بیش از ۶ هزار و ۶۴۶ خانوار معادل ۲۶ هزار و ۴۲۶ نفر از نعمت آب آشامیدنی پایدار بهره مند شدند.

برای آبرسانی به این ۷۳ روستا افزون‌بر ۳۲۲ کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع و همچنین ۲ باب ایستگاه پمپاژ به ظرفیت ۱۱۰ لیتر در ثانیه و چهار باب مخزن ذخیره به حجم ۶ هزار و ۵۰۰ متر مکعب اجرا شد.

با وارد مدار شدن این تعداد از روستاها آمار روستاهای دارای تاسیسات آب آشامیدنی و بهداشتی سیستان و بلوچستان به سه هزارو ۲۰ روستا افزایش و شاخص بهره‌مندی از آب استان به ۷۰ درصد ارتقا یافت.

 سیستان و بلوچستان روزهای آخر سال ۹۹ را به میزبانی مسوولان ارشد کشوری در حوزه‌های مختلف گذراند و یکی از مهمترین اتفاقات این روزها تحت عنوان افتتاح ۵۵ کیلومتر بزرگراه با همت وزارت راه و شهرسازی رقم خورد.
 
 اهمیت بزرگراه‌ها آن هم در سیستان و بلوچستان و جنوب شرق کشور به دلیل مزیت ترانزیتی‌ و قرار گرفتن در شریان اقتصاد بین‌المللی اهمیت افتتاح طرح‌های گوناگون و سفر وزیر راه و شهرسازی را به این استان دوچندان کرد.
 
 ۲۴ کیلومتر از این مسیرها مربوط به مسیر زاهدان- بم، ۶ کیلومتر مربوط به زاهدان- زابل، ۱۰ کیلومتر متعلق به مسیر محمدآباد زهک (اتصال محور ترانزیت محمدآباد- میلک) و ۱۰ کیلومتر مربوط به مسیر زاهدان - بیرجند است که برای ساخت آن‌ها ۲۶۰۰میلیارد ریال اعتبار صرف شد.
 
۲ محور زابل - زاهدان، زاهدان - بیرجند و محمدآباد - زهک بخشی از مسیرهای ترانزیتی سیستان و بلوچستان بوده که در کریدور شمال و جنوب قرار گرفته و توسعه این مسیرها به بزرگراه تاثیر بسزایی در رونق اقتصادی منطقه، افزایش جابجایی کالا و مسافر و کاهش تصادفات خواهد داشت.
 
 مسیر زاهدان- بم بخشی از محور ترانزیت میرجاوه - زاهدان - بم و کریدور شرق به غرب بوده که توسعه این محور باعث تسهیل جابجایی کالا و مسافر از مرز میرجاوه به سمت غرب و مرکز کشور خواهد داشت و نقش مهمی در توسعه اقتصادی منطقه و کشور دارد.
 
باند دوم قطعه ۲/الف میرجاوه - زاهدان - بم در طول محور ۲۹۸ اتمام یافته ۵۵ کیلومتر، افتتاح فعلی ۱۸کیلومتر و میزان اعتبار هزینه شده ۹۰۰میلیارد ریال، دومین پروژه آماده افتتاح قطعه ۲/ب میرجاوه-زاهدان-بم در طول محور ۲۹۸،اتمام یافته ۵۵کیلومتر،افتتاح فعلی۶کیلومتر و میزان اعتبار هزینه شده۳۰۰میلیارد ریال، سومین پروژه آماده افتتاح قطعه یک زاهدان-بیرجند طول محور ۲۱۱،اتمام یافته ۷۵،افتتاح فعلی ۱۰ و اعتبار هزینه شده۵۰۰میلیارد ریال، چهارمین پروژه باند دوم قطعه پنج زابل - زاهدان طول محور ۲۳۰کیلومتر،اتمام یافته ۱۰۹کیلومتر،افتتاح فعلی۶کیلومتر و اعتبار هزینه شده ۳۰۰میلیارد ریال، پنجمین پروژه راه اصلی محمدآباد- زهک-میلک طول محور۴۱کیلومتر، اتمامیافته۳۱کیلومتر است.
 
محمد اسلامی در سفر خود به سیستان و بلوچستان هفتادمین بیمارستان وزارت راه و شهرسازی را نیز افتتاح کرد بیمارستانی که در سراوان  با اعتباری افزون‌بر یکهزارو ۱۳۴ میلیارد ریال در زمینی به مساحت ۴۳ هزار مترمربع با زیربنای ۱۷هزار و ۷۵٠ متر مربع ساخته شد.
 
محمد اسلامی در سفر خود به سیستان و بلوچستان هفتادمین بیمارستان وزارت راه و شهرسازی را نیز افتتاح کرد بیمارستانی که در سراوان با اعتباری افزون‌بر یکهزارو ۱۳۴ میلیارد ریال در زمینی به مساحت ۴۳ هزار مترمربع با زیربنای ۱۷هزار و ۷۵٠ متر مربع ساخته شد.
 
آغاز عملیات اجرایی ۴۷۳۳ واحد طرح ملی مسکن در سیستان وبلوچستان در واپسین ساعات سفر وزیر راه و شهرسازی به سیستان وبلوچستان بود
 
چهار هزار و ۷۳۳ واحد از طرح اقدام ملی مسکن در زاهدان شروع شد که با این اقدام جمع طرح  از ۵۱۰ هزار واحد در سطح کشور عبور کرد

محمداسلامی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طرح اقدام ملی مسکن برای دهک‌های سه تا ۶ خیلی خوب پوشش می‌دهد گفت: سیستان و بلوچستان ۲ اداره کل یکی در شمال و یکی در جنوب  دارد که در فرض اولیه حدود ۳۰ هزار واحد برای آن پیش‌بینی و برآورد نیاز شد.

اسفند امسال در هیاهو اتفاقات سراوان نیز به سر برد یکی از نقشه‌های پیچیده ای که سیستان و بلوچستان با آن روبرو شد ماجرای مرز سراوان و حمله عوامل گروهک‌ها و اشرار به برخی پاسگاه‌ها به بهانه اجحاف در حق سوخت بران و تبلیغات منفی و تحریک آمیز و فرافکنی‌های معاندان و گروهک‌های تروریستی بود که حکایت از یک برنامه‌ریزی بلندمدت و هدفمند در جریان سوق دادن افکار عمومی به اختلافات قومیتی و مذهبی و ایجاد این انگاره که قوم بلوچ اهل سنت مورد ظلم واقع می‌شوند پیش برد.

 این اتفاق درسی برای مردم سیستان و بلوچستان و کشور شد که دشمن شکل و شمایل خاصی ندارد بلکه آرام و با برنامه هر روز به شکلی می‌آید و جان جوانان این مرزو بوم را می‌ستاند.


سالی که تمام و سالی که شروع شد

سال ۹۹ با تمام فراز و نشیب‌ها و اتفاقات متفاوت اش آغاز خود را با شیوع ویروس هولناک کرونا آغاز شد و تمام زندگی مردم کشور و به ویژه سیستان و بلوچستان را تحت تاثیر خود قرار داد اما نتوانست همت و اراده مردم این منطقه را برای رفع محرومیت‌ها و حرکت در جهت توسعه آهسته کند.
 
مردم سیستان و بلوچستان از این سال درس‌های بزرگی گرفتند آن‌ها آموختند که مواقع بحرانی در کنار همدیگر و در کنار مسوولان شان تعهدانه تصمیم بگیرند و با وجود تمام فشارهای اقتصادی در جهت جهش تولید گام‌های بنیادی خود را بردارند.
 
سال ۹۹ گذشت و سال جدیدی آغاز شد سالی که«تولید پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» شعار اصلی آن را تشکیل می‌دهد مطمئنا با درس‌هایی که از ۹۹ گرفته شد و همچنین اتفاقاتی که در سال‌های گذشته افتاد مردم این استان امسال را متفاوت‌تر آغاز خواهند کرد و با همت مسوولان و برنامه‌ریزی بلند مدت تر رنگ محرومیت به سرعت از این استان جنوب شرقی بر داشته و مردم شایسته این استان در کسوت توسعه پیشران کشور خواهند بود.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  ایرنا ، تاریخ انتشار:  13 فروردین 1400، کدخبر: 84278729، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین