پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۵۸۸۴
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۰
طرح‌های زیادی در زمینه‌های مختلف از هشت سال اخیر در استان اصفهان اجرایی شده است، اما ۶ طرح شاخص ملی نیز بیش از سایر طرح‌ها زمینه توسعه و محرومیت زدایی را برای نصف جهان فراهم کرده است.
شعار سال: شیوع ویروس کرونا از یک سو و تحریم‌های متعدد در سال ۹۹ سبب ایجاد چالش‌های بی شمار بویژه در بخش اقتصادی و معیشتی شد، اما با اینحال دولت کوشید در افتتاح، تکمیل و بهره برداری طرح‌های زیربنایی و زیرساختی بیش از قبل و بهتر از گذشته عمل کند تا زمینه توسعه و پیشرفت شهر‌ها و روستا‌ها و بخصوص مناطق محروم فراهم شود.

افتتاح پروژه‌های استان اصفهان در سال قبل پررنگ بود از عملیات اجرایی و بهره برداری طرح ملی و ابرپروژه انتقال آب از خلیج فارس به استان گرفته تا طرح‌های آبرسانی و ساخت مسکن محرومان گام‌های مثبتی برای رونق اقتصادی و بهبود رفاه مردم محسوب می‌شود.

استان اصفهان با ۲۴ شهرستان و بیش از پنج میلیون نفر جمعیت، بیش از ۹ هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ با سرمایه ۲۲۱ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۲۶۳ هزار نفر، حدود ۸۴۰ معدن در حال بهره برداری با سرمایه گذاری بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال و حدود ۱۸۰ هزار واحد صنفی دارد.

به نظر تحلیلگران و کارشناسان اقتصادی و اجتماعی، عملیات اجرایی و بهره برداری طرح ملی و ابرپروژه انتقال آب از خلیج فارس به استان اصفهان، تامین سه هزار باب مسکن محرومان، تامین آب پایدار ۱۴۲ روستا، طرح‌های آبخیزداری ۱۲۴ هزار هکتار، ۹ طرح زیرساختی برق و افتتاح آزادراه شرق اصفهان را می‌توان در زمره مهم‌ترین و اثربخش‌ترین عملکرد‌های سال قبل دولت در این خطه دانست.

آغاز عملیات اجرایی ابرپروژه انتقال آب خلیج فارس به دیار زاینده‌رود

عملیات اجرایی و بهره برداری طرح ملی و ابرپروژه انتقال آب از خلیج فارس به استان اصفهان همزمان با ۶ استان واقع در فلات مرکزی و شرق کشور اسفند ۹۹ با دستور رییس جمهوری و به صورت ویدئو کنفرانس در اواخر هفته اسفند ۹۹ آغاز شد.

با اجرای این طرح‌ها که در مجموع با لوله‌گذاری به طول سه‌هزار و ۷۰۰ کیلومتر آب خلیج فارس و دریای عمان را به هفت استان شامل هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، یزد، اصفهان و سیستان و بلوچستان منتقل می‌کند ۱۲۸ هزار میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است. این طرح‌ها برای ۷۰ هزار نفر اشتغال‌زایی خواهد داشت.

پروژه انتقال آب از استان هرمزگان آغاز می‌شود و در مسیر کرمان و خراسان جنوبی به خراسان رضوی انتقال خواهد یافت و می‌تواند به توسعه صنایع گلخانه‌ای و واحد‌های صنعتی و معدنی بزرگ این استان‌ها کمک کند. نکته مهم اینکه آب استحصال شده در این پروژه از نظر قیمتی در مقایسه با کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس از جمله عمان و امارات ۲۰ درصد ارزان‌تر است.
 
 
انتقال آب خلیج فارس، تامین آب و برق، افتتاح آزادراه و تامین مسکن از جمله طرح‌های عمرانی در اصفهان
 

خط نخست آب خلیج‌فارس را به استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد منتقل می‌کند، چند ماه پیش توسط رییس‌جمهوری به‌طور کامل افتتاح شد. این طرح در فاز‌های یک، ۲ و سه به طول ۸۲۰ کیلومتر، با ۱۲ باب ایستگاه پمپاژ، با حجم سرمایه‌گذاری ۲۰ هزار میلیارد تومانی اجرایی شده که پتانسیل اشتغال‌زایی آن در دوران ساخت (تاریخ شروع ۱۳۹۱ و تاریخ اتمام ۱۳۹۹) ۱۶ هزار نفر برآورد شده است.

در خط دوم انتقال آب خلیج‌فارس به استان‌های کرمان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی پیش‌بینی شده است.

این طرح به طول یک‌هزار و ۵۵۰ کیلومتر با ۱۸ باب ایستگاه پمپاژ آب، با سرمایه‌گذاری ۴۷ هزار میلیارد تومانی اجرایی شده و برای ۳۰ هزار نفر اشتغال‌زایی به دنبال دارد. تاریخ شروع این طرح سال ۹۹ و تاریخ پایان آن ۱۴۰۴ پیش بینی شده است.

در خط سوم، آب خلیج‌فارس به استان‌های یزد و اصفهان منتقل می‌شود. این طرح به طول ۹۱۰ کیلومتر با ۱۰ باب ایستگاه پمپاژ آب، با سرمایه‌گذاری ۳۵ هزار میلیارد تومانی اجرایی شده و برای ۱۴ هزار نفر اشتغال‌زایی به دنبال دارد. تاریخ شروع این طرح پارسال و تاریخ پایان آن ۱۴۰۴ پیش بینی شده است.

در خط چهارم، انتقال آب دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان پیش‌بینی شده، این طرح به طول ۸۲۰ کیلومتر با ۱۱ باب ایستگاه پمپاژ آب، با سرمایه‌گذاری ۳۹ هزار میلیارد تومانی اجرایی شده و برای ۱۰ هزار نفر اشتغال‌زایی به دنبال دارد. تاریخ شروع این طرح پارسال و تاریخ پایان آن ۱۴۰۴ پیش بینی شده است.

همچنین امروز قطعه ۲ خط یک انتقال آب خلیج فارس به سرچشمه و قطعه سه خط یک انتقال آب خلیج فارس به اردکان (چادرملو) به بهره برداری رسید.

 
 
انتقال آب خلیج فارس، تامین آب و برق، افتتاح آزادراه و تامین مسکن از جمله طرح‌های عمرانی در اصفهان
 
 

همچنین عملیات اجرایی خط ۲ انتقال آب خلیج‌فارس به استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی، عملیات اجرایی خط سه انتقال آب خلیج‌فارس به استان اصفهان و عملیات اجرایی انتقال آب دریای عمان از چابهار به زاهدان آغاز شد.

بی‌تردید استفاده از این آب در بخش صنعت از یک سو به برداشت کمتر آب از منابع آب سطحی و زیر سطحی می‌انجامد و از سوی دیگر سبب افزایش تولید و بهبود فعالیت صنعتی خواهد شد.
آن طور که کارشناسان امر مطرح می‌کنند تخصیص آب خلیج فارس به نواحی صنعتی کشور سبب شکوفایی بیشتر آنان خواهد شد برای مثال استان صنعتی اصفهان که نقش بسزایی در تولید و تامین انواع محصولات، قطعات تجهیزات صنعت کشور ایفا می‌کند با استفاده از این آب جهت افزایش تولید خواهد توانست چرخ صنعت کشور را نیز بیش از گذشته به حرکت درآورد.

کم‌آبی مناطق مرکزی ایران و خشکی زاینده‌رود به‌عنوان شاهرگ حیاتی این مناطق، یکی از اصلی‌ترین مشکلات امروز کشورمان است، زاینده‌رودی که قرن‌ها سرچشمه حیات و رشد در مرکز ایران زمین بوده، سال‌هاست بر اثر بی‌توجهی و دخالت بی‌حساب و کتاب در نظام طبیعت، گرفتار خشکی شده، جریان دوره‌ای، نه دائم این رودخانه مشکلات متعددی برای محیط زیست، پوشش گیاهی و گونه‌های جانوری، بخش کشاورزی و تامین آب آشامیدنی ایجاد کرده است.

بر اساس آمار و ارقامی که تاکنون منتشر شده با اجرای این طرح ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب به استان اصفهان تخصیص پیدا خواهد کرد، این مقدار آب مُختص صنایع استان خواهد بود و هیچ ارتباطی به آب آشامیدنی، کشاورزی و حق‌آبه‌های استان ندارد.

یازده مسیر مختلف برای انتقال آب در چارچوب این طرح توسط شرکت مشاور بررسی شده و در نهایت کوتاهترین و ارزانترین مسیری که نیاز به پمپاژ کمتری دارد و مشکلات زیست محیطی و اجتماعی پایین‌تری خواهد داشت، انتخاب شده و اقدامات لازم برای آغاز اجرای این طرح که از پیوست‌های زیست محیطی، اجتماعی و امنیتی برخوردار است، انجام گرفت.

این ابَرپروژه، با بهره مندی از توان متخصصان داخلی و همچنین ظرفیت‌های بخش خصوصی توانمند، در زمان تحریم به اجرا خواهد درآمد و این موضوع باعث شده تا از آن به عنوان یکی بزرگترین پروژه‌های بعد از انقلاب اسلامی نام برده شود.

آنطور که استاندار اصفهان مطرح کرد انتقال آب از خلیج فارس بعنوان قدمی بسیار مثبت و آرزوی دیرینه مردم اصفهان به شمار می‌رود که در آینده نزدیک محقق خواهد شد.

عباس رضایی گفت: همه کار‌های لازم برای اجرای این طرح در زمینه تخصیص منابع بصورت قانونی و علمی و بر اساس پیوست‌های مختلف انجام شده و با اجرای این طرح ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب به استان اصفهان تخصیص پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: یازده مسیر مختلف برای انتقال آب در چارچوب این طرح توسط شرکت مشاور بررسی شده و در نهایت کوتاهترین و ارزانترین مسیری که نیاز به پمپاژ کمتری دارد و از مشکلات زیست محیطی و اجتماعی پایین‌تری برخوردار است، انتخاب شده است.

رضایی خاطرنشان کرد: اقدامات لازم برای آغاز اجرای این طرح که از پیوست‌های زیست محیطی، اجتماعی و امنیتی برخوردار است، انجام شده است.

وی با تاکید براینکه اجرای این طرح مانع از پیگیری حق‌آبه کشاورزان و تخصیص آب از بهشت‌آباد نخواهد شد و مردم نباید به جوسازی‌ها در فضای مجازی توجهی داشته باشند، اظهار داشت: انتقال آب از خلیج فارس بعنوان قدمی بسیار مثبت و آرزوی دیرینه مردم اصفهان است که در آینده نزدیک محقق خواهد شد.

استاندار اصفهان گفت: همه کار‌های لازم برای اجرای این طرح در زمینه تخصیص منابع بصورت قانونی و علمی و بر اساس پیوست‌های مختلف انجام شده است.

وی با بیان‌اینکه استان کم‌آب و بی‌آب اصفهان با مشکلات بسیاری در زمینه مصرف آب مواجه است، افزود: پیگیری لازم برای طرح انتقال آب از خلیج فارس در ۲۸ ماه گذشته انجام شده و با اجرای این طرح مشکل کمبود آب صنایع استان که تضمینی همیشگی برای تامین آب استان خواهد بود، برطرف می‌شود.

استان اصفهان با ۲۴ شهرستان و بیش از پنج میلیون نفر جمعیت، بیش از ۹ هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ با سرمایه ۲۲۱ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۲۶۳ هزار نفر، حدود ۸۴۰ معدن در حال بهره برداری با سرمایه گذاری بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال و حدود ۱۸۰ هزار واحد صنفی دارد.

تامین مسکن محرومان راهکاری اساسی برای محرومیت زدایی

تامین مسکن بویژه برای اقشار آسیب‌پذیر و محرومان هم از اهمیت بالایی برخوردار است که به رفاه حال بیشتر آنان، جلوگیری از افزایش محرومیت، مقابله با آسیب‌های اجتماعی و توسعه شهر‌ها کمک می‌کند.

آنطور که محققان امور اجتماعی می‌گویند ساخت مسکن و ارائه آن به افراد کم درآمد و محروم سبب کاهش مهاجرت‌ها به شهر‌ها و در نتیجه کاهش حاشیه نشینی می‌شود که بی شک موضوعی مهم و اثربخش در مسیر پیشرفت کشور است.

از سوی دیگر مسکن و مسکن سازی به طور غیر مستقیم و مستقیم اشتغال‌زایی و توسعه را به همراه دارد، بر اساس محاسبات انجام گرفته به ازای هر متر مربع ساخت مسکن ۰.۷ اشتغال بصورت مستقیم و ۱.۳ شغل به صورت مستقیم ایجاد می‌شود.

بر همین مبنا و با هدف حمایت هر چه بیشتر از نیازمندان، دولت تدبیر و امید را بر آن داشت که طرحی را با عنوان طرح مسکن محرومان از ابتدای سال ۹۸ آغاز کند و به دنبال آن در مدت یک سال گذشته ۱۹ استان محروم کشور از جمله سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، جنوب کرمان از این پروژه بهره‌مند شدند.
 
 
انتقال آب خلیج فارس، تامین آب و برق، افتتاح آزادراه و تامین مسکن از جمله طرح‌های عمرانی در اصفهان
 
 
۷۱ هزار واحد مسکونی در قالب این طرح در حال ساخت و تاکنون بیش از ۱۷ هزار واحد آن به بهره برداری رسیده است، ساخت مسکن محرومان روستایی با کمک دولت، منابع سازمان برنامه و بودجه و تسهیلات بهسازی مسکن روستایی انجام می‌شود و سقف این تسهیلات در سال جاری بر اساس مصوبه دولت به ۵۰ میلیون تومان خواهد رسید و با اجرای این طرح خانواده‌هایی که امیدی به ساخت مسکن نداشتند، صاحب مسکن خواهند شد.

جدای از طرح مسکن محرومان، در کشور پنج میلیون و ۳۰۰ واحد مسکونی روستایی وجود دارد که از این شمار در ۱۲ سال گذشته بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد نوسازی و مقاوم سازی و در این مدت همچنین نزدیک به ۴۵۰ هزار واحد در مناطق سانحه دیده بازسازی شده است.

اما استان اصفهان نیز از این طرح ملی بی نصیب نماند و عملیات اجرایی طرح احداث سه هزار واحد مسکن محرومان استان اصفهان با مشارکت بنیاد مسکن و یکهزار واحد برای مددجویان کمیته امداد از تیر ماه سال گذشته آغاز شد.

به باور کارشناسان امر، طرح سه هزار واحدی مسکن محرومان استان اصفهان نقش بسزایی در راستای بهبود وضعیت رفاه، محرومیت‌زدایی، جهش تولید و توسعه در استان اصفهان ایفا خواهد کرد.

در قالب این طرح، واحد‌هایی با ۶٠ متر مربع به خانوار‌های کم درآمد و آسیب‌پذیر ساکن مناطق روستایی و شهر‌های دارای ظرفیت استقرار دائم و برای خانوار‌های دارای واحد‌های مسکونی غیرمقاوم و در معرض خطر و خانواده‌های محروم و فاقد مسکن ارائه می‌شود.
 
 
انتقال آب خلیج فارس، تامین آب و برق، افتتاح آزادراه و تامین مسکن از جمله طرح‌های عمرانی در اصفهان
 


مجموع منابع مورد نیاز برای سه هزار واحد مورد اشاره ٢ هزار و ١٠٠ میلیارد ریال است که ٩٠٠ میلیارد ریال آن بصورت بلاعوض توسط سازمان برنامه و بودجه و یک هزار و٢٠٠ میلیارد ریال آن توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در قالب تسهیلات ارزان قیمت با کارمزد پنج درصد براساس دستورالعمل‌هایی که در آینده اجرا خواهد شد و بقیه هزینه توسط واجدین شرایط بعنوان آورده، تامین می‌شود.

بر مبنای اعلام قبلی مسوولان قرار است این خانه‌ها تا قبل از پایان دولت دوازدهم به محرومان و مددجویان واگذار شود.

تامین آب پایدار ۱۴۲ روستای استان اصفهان گامی دیگر برای محرومیت‌زدایی

تامین آب پایدار و بهداشتی ۱۴۲ روستای استان اصفهان در سال ۹۹ خدمت ماندگار دولت تدبیر و امید به جامعه مولد روستانشین بود که در کنار سلامتی و رفاه حال آنان زمینه ساز رونق و جهش تولید شود.

بر پایه اعلام شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در سال گذشته ۱۴۲ روستا با اتصال به آب شهری از نعمت آب آشامیدنی و بهداشت سالم و دائم بهره‌مند شدند.

در یکی از مهمترین پروژه‌های مرتبط با این موضوع به تازگی آبرسانی پایدار به ۱۱۰ روستا در ۱۵ شهرستان این استان با هدف تامین آب آشامیدنی و بهداشت سالم و دائم، اسفند سال قبل در قالب پویش «هر هفته_الف_ب_ایران» بصورت وبینار با حضور وزیر نیرو آغاز شد.

اعتبار این طرح که عملیات اجرایی از سال ۹۷ آغاز شد ۲۵.۵ میلیارد تومان گزارش شد، حدود ۹۳ هزار نفر در قالب ۳۰ هزار خانوار روستایی از این پروژه بهره‌مند شدند و اشتغالزایی طرح در این مدت افزون بر یکصد نفر بود.
 
 
انتقال آب خلیج فارس، تامین آب و برق، افتتاح آزادراه و تامین مسکن از جمله طرح‌های عمرانی در اصفهان
 


۵۵ لیتر بر ثانیه ظرفیت جدید تامین آب است که ۴۰ لیتر آن از اتصال به شبکه آب شهری و ۱۵ لیتر از شبکه محلی تامین می‌شود، هفت مخزن با گنجایش در مجموع یک هزار و ۲۵۰ متر مکعب، ایستگاه پمپاژ با ظرفیت ۶ لیتر بر ثانیه، ۱۵۰کیلومتر لوله گذاری شامل اصلاح و توسعه از دیگر بخش‌های این طرح به شمار می‌رود.

در طرحی دیگر بهره‌برداری از طرح تامین آب پایدار و اتصال ۳۲ روستا به شبکه آب شهری در استان اصفهان شهریور پارسال با دستور رضا اردکانیان وزیر نیرو بصورت ویدئو کنفرانس آغاز و در قالب آن هشت هزار و ۲۰۰ نفر از ساکنان روستا‌های استان که پیش از این بصورت غیر پایدار از آب آشامیدنی برخوردار بودند بصورت پایدار و دائم تامین شد.

اعتبار آن طرح در شهرستان‌های اصفهان، اردستان، نجف آباد، گلپایگان و چادگان ۲.۵ میلیارد تومان بود.

اجرای طرح‌های آبخیزداری ۱۲۴ هزار هکتاری در استان اصفهان

اجرای طرح‌های آبخیزداری ۱۲۴ هزار هکتاری در استان اصفهان در سال گذشته با صرف ۷۵۰ میلیارد ریال اعتبار گامی برای توسعه و مهمتر پیشگیری از حوادث و مدیریت منابع در منطقه بود.

سیل فروردین ۹۸ و تخریب و آسیب بجا مانده از آن در بسیاری از نقاط کشور اهمیت توجه هرچه بیشتر به این پدیده و اجرای طرح‌های آبخیزداری بعنوان یکی از راهکار‌های کاهش معضلات آن را برای همگان روشن کرد و از سوی دیگر دولت را به جبران خسارت و بازسازی مناطق آسیب دیده و در یکی از بخش‌ها اجرای سریع‌تر و در مساحت بیشتر طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری واداشت.

به دنبال آن عملیات اجرایی و بهره‌برداری از طرح‌های ملی به ویژه با محوریت بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده توسط دستگاه‌های اجرایی دولتی و شبه دولتی کلید خورد که عملیات آبخیزداری از جمله این طرح‌ها بود.


 
انتقال آب خلیج فارس، تامین آب و برق، افتتاح آزادراه و تامین مسکن از جمله طرح‌های عمرانی در اصفهان
 
 

در نتیجه اتخاذ این راهبرد کلان در کشور عملیات آبخیزداری و آبخوانداری برای ۷۴۰ هزار هکتار از اراضی استان و بیشتر در مناطق آسیب دیده انجام گرفت که سهم استان اصفهان ۱۲۴ هزار هکتار بود.

آبخیزداری (Watershed Management) علم و هنر برنامه ریزی مستمر و اجرای اقدامات لازم برای مدیریت منابع عرصه‌های آبخیز اعم از طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثرات منفی در منابع آب و خاک است که می‌تواند به صورت مکانیکی یا بیولوژیکی باشد.

۹ طرح زیرساختی برق در اصفهان و تسهیل در تامین انرژی صنعت

افتتاح ۹ طرح زیرساختی انتقال و شبکه توزیع برق در اصفهان به دستور رئیس جمهوری با وجود تحریم‌ها علیه کشورمان، گامی ارزشمند و تاثیرگذار در تامین این انرژی ضروری است که با تلاش و تدبیر و برنامه ریزی در راستای تحقق جهش و رونق تولید گام برداشته شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در بخش تولید برق و نیروگاه‌های حرارتی از سال ۵۷ و بعد از پیروزی انقلاب تا سال ۹۲ حدود ۶۲ هزار مگاوات ظرفیت جدید ایجاد شده و به دیگر سخن بطور متوسط سالانه یکهزار و ۷۷۰ مگاوات ظرفیت جدید در این سال‌ها ایجاد شده است.

از نیمه سال ۹۲ تا نیمه ۱۴۰۰ که پایان دولت تدبیر و امید است پیش‌بینی می‌شود ۲۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید به ۶۲ هزار مگاوات اضافه شود که به معنای متوسط سالانه ۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات است.

پارسال بیشترین ظرفیت تولید به میزان سه هزار و ۳۴۸ مگاوات محقق شد، افزایش ظرفیت تولید برق از شهریورماه ۱۳۹۲ تا پایان سال یک هزار و ۶۲ مگاوات بود که ۸۰۲ مگاوات از این ظرفیت در نیروگاه‌های حرارتی و ۲۶۰ مگاوات نیز در نیروگاه‌های برق‌آبی ایجاد شد. این رقم در سال ۱۳۹۳ به دو هزار و ۸۶۹ مگاوات افزایش یافت.

 
 
انتقال آب خلیج فارس، تامین آب و برق، افتتاح آزادراه و تامین مسکن از جمله طرح‌های عمرانی در اصفهان
 

میزان افزایش ظرفیت نصب شده در نیروگاه‌های حرارتی، برق‌آبی، تولید پراکنده و تجدیدپذیر و همچنین اقدامات مرتبط با ارتقای عملکرد و رفع محدودیت‌های حرارتی، در سال ۱۳۹۴ به میزان ۹۴۳ مگاوات و در سال ۱۳۹۵ سه هزار و ۶۳ مگاوات بود و این درحالی است که افزایش ظرفیت نیروگاهی کشور در سال ۹۶، ۹۷ و ۹۸ به ترتیب ۲۵۶۶، ۱۸۲۴ و ۳۳۴۸ مگاوات گزارش شد.

اقدام و کوشش دولت در تامین آب و برق بویژه در سال ۹۸ و ۹۹ قوت گرفت و در قالب پویش #هر_هفته_الف_ب_ایران پیش رفت، در قالب این پویش که رضا اردکانیان وزیر نیرو برای افتتاح هفتگی طرح‌های بزرگ و مهم صنعت آب و برق مطرح کرد ۲۲۷ پروژه با ۳۳ هزار میلیارد تومان اعتبار تا پایان سال ۱۳۹۸ در ۳۱ استان کشور به بهره‌برداری رسید.

این پویش که سال گذشته با وجود تحریم‌های ظالمانه جمهوری اسلامی به خوبی اجرا و در هر استان هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شد، سال قبل نیز با ۲۵۰ طرح و هزینه ۵۰ هزار میلیارد تومان در ۳۱ استان کشور تا پایان سال اجرا می‌شود.
یکی از اهداف «پویش هرهفته_الف_ب_ایران» تعامل دو سویه با جامعه برای ارائه عملکرد، همکاری و بازخورد و استفاده از نظرات ارزشمند و مدیریت توام عرضه و تقاضاست.

در همین پیوند سی و نهمین برنامه افتتاح جشن تولید و سی و چهارمین هفته پویش هر هفته #الف_ب_ایران با مراسم بهره‌برداری از ۲۶ پروژه صنعت آب و برق با ارزشی بیش از ۲۷ هزار میلیارد ریال دی ماه سال گذشته با حضور ویدئوکنفرانسی رییس جمهوری آغاز شد.

اعتبار این طرح‌ها ۲ هزار و ۷۶۱ میلیارد تومان در چهار استان آذربایجان‌غربی، اردبیل، اصفهان و مازندران بود.

از ۲۶ پروژه‌ای که در دستور کار پویش الف_ب_ایران قرار گرفت، چهار پروژه در استان آذربایجان‌غربی، سه پروژه در اردبیل، ۹ پروژه در اصفهان و ۱۰ پروژه در استان مازندران بهره برداری شد.

اعتبار این طرح‌ها حدود ٨٠٠ میلیارد تومان اعلام شده و پروژه‌ها شامل ایستگاه‌های توزیع، اتصالات فوق توزیع، اتصالات انتقال و یک نیروگاه مقیاس کوچک است.

ایستگاه ۴۰۰ به ۶۳ کیلوولت هسنیجه (از توابع مهردشت شهر علویجه در شمال غربی استان)، ایستگاه ۲۳۰ به ۶۳ کیلوولت شهرستان لنجان، ایستگاه سیار ۶۳ کیلوولت شهر گز، ایستگاه سیار ۶۳ کیلوولت شهرک صنعتی بزرگ اصفهان از جمله این طرح‌هاست.

 
 
انتقال آب خلیج فارس، تامین آب و برق، افتتاح آزادراه و تامین مسکن از جمله طرح‌های عمرانی در اصفهان
 

بخشی از اتصالات فوق توزیع پست کهندژ، اتصالات انتقال پست هسنیجه، اتصالات انتقال لنجان و بخشی از اتصالات فوق توزیع پست لنجان دیگر طرح‌ها را شامل می‌شود.

پست ۴٠٠ به ۶۳ کیلوولت هسنیجه با اعتباری معادل ۳۲۰ میلیارد تومان در زمینی به مساحت ١٩ هکتار با ۲ قسمت ۴٠٠ و ۶٣ کیلوولت در مجاورت شهرک بزرگ صنعتی اصفهان یکی از پروژه‌های مهم و زیربنایی صنعت برق است.

این پست یکی از پنج پستی است که با اعتبار بانک توسعه اسلامی و با هدف افزایش پایداری شبکه سراسری، کاهش افت ولتاژ مصارف صنعتی، تامین دیماند (تقاضای برق) مصرفی متقاضیان و مشترکان منطقه شمال اصفهان و افزایش قابلیت اطمینان برق رسانی به مشترکان به بهره برداری رسید.

ظرفیت پست لنجان ۳۲۰ مگاولت آمپر است در این پروژه که در مساحتی بالغ بر ۶.۲۵ هکتار در غرب اصفهان و در مجاورت شهرک صنعتی فولاد احداث شده ۲۸۰ میلیارد تومان هزینه شد.

این پست با هدف افزایش پایداری شبکه و تامین دیماند مصرف متقاضیان و مشترکان منطقه مرکزی اصفهان و تغذیه پست‌های ۶۳ فولاد آلیاژی، نوید منگنز، فولاد سپهر، شهرک فولاد، خمیر و کاغذ اترک، آجر نسوز آذر و زرین خودرو احداث شد و قابلیت اطمینان برق رسانی و تامین برق شهرک‌های صنعتی مجاور را دارد.
اعتبار بهره برداری از پست سیار شهر شهر گز در شمال اصفهان ۱۰ میلیارد تومان اعلام شده و قابلیت تامین برق مشترکان صنعتی کشاورزی تجاری و خانگی را دارا خواهد بود.

با توجه به نیاز روز افزون استفاده از انرژی برق به خصوص در بخش صنعت و شهرک‌های صنعتی، تقاضای افزایش خرید بار مصرفی در شهرک بزرگ صنعتی اصفهان وجود داشت و بهره‌برداری از پست شهرک بزرگ صنعتی اصفهان که برای آن ۱۰ میلیارد تومان هزینه شد قادر خواهد بود نیاز این بخش را مرتفع کند.

همچنین پروژه‌های اتصالات فوق توزیع با هدف تامین برق و قابلیت مانور و پایداری شبکه برق احداث شده است.

تولید برق بیشتر با بهره برداری از نیروگاه کوچک اصفهان به عنوان بخشی دیگر از پروژه‌ها بود و هزینه ساخت این نیروگاه ۱۰ مگاواتی بالغ بر ۱۱۲ میلیارد تومان و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اعلام شده است.

عملیات ساختمانی نیروگاه مذکور از سال ۹۰ و در حوالی شهرک امیرکبیر آغاز شد و در سال ۹۳ به اتمام رسید و با اتمام ساختمان طرح یاد شده خرید ماشین‌آلات نیروگاه با عقد قرارداد با بانک مربوطه جهت تأمین منابع مالی انجام و اجرای شبکه گازرسانی به طول سه کیلومتر و احداث ایستگاه گاز پنج هزار متر مکعبی آغاز شد.

آزادراه شرق اصفهان محور مواصلاتی اصلی در مرکز ایران

این طرح آبان ۹۹ همزمان با چند طرح دیگر به صورت ویدئو کنفرانس با دستور حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری افتتاح شد.

قطعات اول و دوم آزادراه شرق اصفهان، حدفاصل آزاد راه نطنز - اصفهان تا اتصال به بزرگراه اصفهان- نایین به طول ۶۳ کیلومتر است که بار حمل و نقل کریدور شمال جنوب را از مجاورت شهر اصفهان هدایت می‌کند.

قطعه اول از آزادراه اصفهان - نطنز تا آزادراه اصفهان- اردستان به طول ۳۰ کیلومتر، قطعه دوم آن در ادامه تا جاده اصفهان - نایین به طول ۳۳ کیلومتر و قطعه سوم آن از جوار باغ رضوان تا گردنه لاشُتِر پس از بهارستان، به طول ۳۰ کیلومتر است.

 
 
انتقال آب خلیج فارس، تامین آب و برق، افتتاح آزادراه و تامین مسکن از جمله طرح‌های عمرانی در اصفهان
 


از جمله اهداف این طرح مهم زیرساختی می‌توان به تسهیل در حمل و نقل بار و مسافر استان‌های شمالی، تهران، اصفهان فارس، یزد، کرمان و بوشهر، تسریع در خدمات دهی در حوادث غیر مترقبه، ایجاد محور جایگزین با موضوع پدافند غیرعامل و افزایش بهره وری آزادراه اصفهان - نطنز - کاشان اشاره کرد.
کاهش مسیر تردد خودرو‌های عبوری از شهر اصفهان که از نیمه شمالی کشور به سمت استان‌های جنوبی و بالعکس تردد می‌کنند و تکمیل کریدور شمال به جنوب کشور از دیگر اهداف و مزایای این طرح به شمار می‌رود.

استان‌های شمالی با راه اندازی و بهره برداری از کل آزادراه کنارگذر شرقی اصفهان به فاصله ۳۵ کیلومتر به بخش جنوبی اصفهان نزدیک‌تر می‌شود و از زمان سفر بالغ بر ۸۰ دقیقه کاهش می‌یابد همچنین پیش‌بینی می‌شود با تکمیل این آزادراه روزانه ۲۹ هزار تُن و سالانه بالغ بر ۱۰ میلیون تن جابجایی بار از این محور صورت پذیرد.

به گفته مجریان طرح با افتتاح آزادراه شرق اصفهان در سال اول بهره برداری ۱۵ میلیون لیتر و در دوره ۲۰ ساله بالغ بر ۷۴۰ میلیون لیتر کاهش مصرف سوخت رقم می‌خورد.

بطورکلی سالانه ۱۵ درصد از تلفات جاده‌ای محور‌های مُشرف و پیرامونی و ۲ میلیون تن دی اکسیدکربن در طی دوره بیست ساله کاهش خواهد یافت.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی، تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۸۴۲۷۸۹۸۶، www.irna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین